[Tatung] beeld krimpt ineens in

Pagina: 1
Acties:

• Bramm
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 14:27
Sinds een paar weken nou begint mijn 4 jaar oude Tatung (watte?) 17 inch CRT monitor kuren te vertonen. Op willekeurige momenten krimpt het beeld in; ik zal het ff proberen uit te leggen:
Stel, je neemt een denkbeeldige horizontale lijn midden op je beeldscherm en trekt die lijn samen zodat er tussen een uiteinde van het beeld en de rand van de monitor een zwart stuk zit van ongeveer 7 centimeter. De hoeken van het beeld gaan ook iets mee, maar het zwarte stuk tussen een hoek van het beeld en de hoek van de monitor is maar ongeveer 4 centimeter. De verticale lengte van het beeld blijft wel hetzelfde.
In het instellingen menu van de monitor kan ik het beeld een soortgelijke vorm geven. De vorm heeft hier de naam "pincushion" wat letterlijk speldenkussen betekend. Ik zie de link niet helemaal :P
Ik heb 't beeld een beetje geprobeerd na te maken door met de instellingen te spelen en het vervolgens te fotograferen met m'n webcam:
Afbeeldingslocatie: http://img236.exs.cx/img236/3845/image0711sg.th.jpg

Een flinke klap op beide zijkanten van de monitor lost dit probleem meestal wel op, maar de laatste dagen moet ik steeds minder beheerst op de zijkanten slaan om het op te lossen. Soms moet ik gewoon wachten tot het overgaat omdat slaan niet helpt.

Conclusie: monitor stuk?

Verwijderd

Wat denk je zelf als je op de monitor moet slaan om hem weer werkend te krijgen?? Ik denk dat het voor een 4 jaar oude 17" monitor van een onbekend merk (Tatung?) niet de moeite waard is om hem te laten repareren. Kijk maar wat een tweedehands of zelfs nieuwe 17" CRT kost, die worden voor dumpprijzen verkocht nu iedereen blijkbaar een TFT wil hebben.

Verwijderd

Merk maakt volgens mij niets uit, meestal wordt in elke monitor wel een std. beeldbuis gehesen van een bekend merk, zowel je samsung monitor als je merkloze 17 inch

Verwijderd

als je probleem (tijdelijk) ophoudt als je er op slaat,
duidt dat meestal op losse solderingen
of oude condensatoren als ie de probs vooral bij het aanzetten beginnen.
en tatung is volgens mij yakumo

Verwijderd

Blijft het punt dat als je het niet zelf kunt repareren en/of niemand kent die handig is om monitoren te kunnen fixen met een soldeerbout, dat het verhaal ophoudt. Een reparatie bij een winkel is duur en om nu nog veel geld te stoppen in een 4 jaar oude monitor terwijl je een nieuwe 17" CRT voor rond de 100 euro kunt krijgen...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een known issue bij Tatung monitoren uit die tijd, Pacakard Bell (die (o.a.) gerelabelde Tatung monitoren gebruikt) heeft er ook last van gehad toen ik daar nog op de helpdesk werkte. Oorzaak is dat een diode in de front panel/control gebied brak is. Als je die kunt vinden/vervangen, dan is het zo opgelost. Zo niet: dOOd :z

Oslik blyat! Oslik!

• Bramm
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 14:27
ach, 't is gewoon een goed moment om m'n ouders ('t is de monitor van de gezins pc) een fatsoenlijke Philips 19 inch monitor aan te laten schaffen :P

p.s. wat moet je eigenlijk doen met een oude monitor? ergens inleveren ofzo?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bramm schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:11:
ach, 't is gewoon een goed moment om m'n ouders ('t is de monitor van de gezins pc) een fatsoenlijke Philips 19 inch monitor aan te laten schaffen :P
/offtopic:
Philips zou ik ook niet echt onder 'fatsoenlijk' zetten, maar dat is persoonlike mening
p.s. wat moet je eigenlijk doen met een oude monitor? ergens inleveren ofzo?
Milieustraat.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1