Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is het mogelijk een flatcable te verlengen?

Pagina: 1
Acties:
  • 679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Hulp, hulp,
Het is absoluut nodig dat ik deze kabel een 10 tal cm kan verlengen.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/flatcable.JPG
Je kan duidelijk zien dat de dikkere kanalen soms 3 pootjes in beslag nemen. Die zijn dus te vervangen door 1 draad (?) Het is nodig dat de connector die links zit behouden blijft, die aansluiting rechts liefst ook. Maw, doorknippen in het midden, en verlangen, gaat dat?
Hoe doe je dat met dat plastic dat daar rond zit?
Hoedanook ik heb dringend hulp nodig. Hier staat ook ergens een topic over, maar daar staat niet expliciet in hoe je dat moet aanpakken (Topic lcd in de wagen). Btw ik heb geen ubersoldeerskills...
-edit- ik zou de draad daar in die bocht doorkinppen, lekker groot contactoppervlak

[ Voor 6% gewijzigd door MMach op 15-02-2005 19:43 ]

Verwijderd

ik denk dat het op 3 manieren gaat

1)je kan de kabel doorknippen en de plastiek die over de metalen banen zit een 1 cm afschuren.daarna de 2 punten met een draad aan elkaar solderen. niet wat ik zou doen, want het geeft je een warboel en onprofessioneel werk
2)gewoon de aansluiting op de print verwijderen en een gewone draad in de plaats solderen
3) gewoon een nieuwe kopen

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik denk dat dit niet gaat lukken met soldeer, die geleidende banen zijn een soort zilveroxiode (oid) dat op het plastic gedampt is, dit is zo dun en fragiel dat solderen niets word, hier zo is de beste methode 'klemmen' , een zelfde soort stuk er tegenaan klemmen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tinus op 15-02-2005 20:01 ]

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• MMach
Hmm beide oplossingen worden moielijk...
Het lossolderen van de aansluitingen is langs de ene kant geen optie (miniatuur), de andere eventueel, ik zal eens van heel dichtbij kijken...

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dit lijkt een beetje op een FFC-kabel aan een TFT-scherm. Daar hebben ze op http://www.diyprojector.nl wat meer kaas van gegeten, er wordt onder andere gesproken over verlengkabels hiervoor. Misschien kun je je vraag daar neerleggen. Bij Inkoopacties staat een draad over het en masse inkopen van dit soort kabels (moet je je wel even voor registreren, rest van de site kan zonder registratie bekeken worden). Succes ermee!

Nomen nescio

• MMach
Het is idd een kavbeltje van een tft scherm (voor mn projector). Thx voor de link ik zal er eens gaan rondneuzen

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
pas wel op, als je namelijk niet goed soldeert zal je geen goed of storend beeld krijgen. Dit is heel gevoelig namelijk..

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:13

Ibex

^^ met stom.

Mocht ik jou zijn, ik zou de connector op de printplaat lossolderen en daar verlengen. Dit omdat die vlakken volgens mij steviger zijn, en bovendien al vertint zijn, want het solderen veel zou moeten vergemakkelijken.

Ben je niet zeker, kijk dan liever uit of er zo een langere kabel is te verkrijgen ergens.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Mm, ziet er toch goed soldeerbaar uit...

probeer die pootjes van het ic er links onder maar 's :D

Pak gewoon een flatcable van een floppy oid, volgens mij heeft dat ongeveer dezelfde kabelafstand.

draadjes niet losmaken, maar met een mesje een paar mm een snede maken aan beide kanten en dan dat stukje eraf halen.

Daarna vertinnen en zorgen dat ze elkaar neit raken.

Voorzichtig de huizige kabel erafhalen, je eigen kabel erop leggen en een voor een de pinnetje verhitten en geen extra tin toevoegen.

Eventueel na smaak afschermen met een stukkie alufolie ofzo (wel doorverbinden met een ground ergens)

Verwijderd

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je niet op de kabels kunt solderen: zodra de soldeerbout in de buurt komt smelt het goedje al weg. Het makkelijkste lijkt me in dit geval om op het printje te solderen (al dan niet op een andere plek door het volgen van de banen).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 21:36 ]

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Is die kabel dubbelzijdig of enkelzijdig ?. In dat laatste geval kunnen de dikkere banen wel eens een groundplane voor de dunnere banen aan de andere kant zijn, FF checken. Zomaar vervangen door een flatcable of verlengen zou dan wel eens een hoop ellende kunnen geven.

edit: ik zie doormetaliseringen op de kabel, hij is dus dubbelzijdig, wat loopt er aan de andere kant.

[ Voor 17% gewijzigd door caipirinha op 15-02-2005 22:02 ]

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• MMach
:( helemaal onbegonnen werk
Ik dacht ja , mss kan je dat stuk rechtsboven lossolderen of zo, maar aan de onderkant is niets te zien van soldeervoetjes. Die FFC kabel zit rechtsboven vastgeplakt aan de print.
Linksboven dat uiteinde is al helemaal geen optie want zo miniatuur kan ik zeker niet werken. Er zit dus niets anders op dan uitkijken naar zo'n soort verlengkabeltje. Hoelang duurt dat dan weer :(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Let wel op dat je niet zomaar die dikke banen door 1 baantje kunt vervangen, die dikke banen is meestal de stroomtoevoer en als je die door 1 baantje vervangt zal je deze letterlijk kunnen wegdampen...

• MMach
En neen, hij is niet dubbelzijdig denk ik
Aan de andere kant loopt precies hetzelfde (plastiek is doorzichtig), maar er zijn maar langs een kant aansluitingen (die linksboven), dus denk ik enkelzijdig

Verwijderd

Is het misschien een idee om in plaats van deze kabel te verlengen een nieuwe kabel te solderen tussen beide connectors?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1 tip met deze kabels, begin er niet zelf aan, maar koop of regel gewoon een langere.
Deze kabels zijn te fragile om iets mee te doen

Verwijderd

Vorkie schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 07:14:
1 tip met deze kabels, begin er niet zelf aan, maar koop of regel gewoon een langere.
Deze kabels zijn te fragile om iets mee te doen
Ja, hier geef ik je gelijk in.

Die kabels zijn van plastic, maar dat krijg je er niet/zeer moeilijk vanaf. Ook zijn de banen die er tussen lopen niet echt dik (laat ik het zo zeggen, breken zeer waarschijnlijk af (99% kans)). Ik zou er voor kiezen om de connector's van bijde prints af te halen en het gewoon te solderen met een nieuwe kabel.

1) Connectoren er af
2) Kabel + Connectoren weggooien
3) Nieuwe kabel zoeken die wel te solderen is, denk bijvoorbeeld aan een DVI kabel (die zijn volgends mij dun en van koper binnenin).
4) Soldeer nieuwe kabel tussen 2 prints, dus zonder de connectoren.
Pagina: 1