Wat zijn de kernel versie met -ac erachter?

Pagina: 1
Acties:

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
Hoi!

Ik zie regelmatig linux kernel versies met -ac en dan een nummer erachter. Bij alpha en beta versies van de 2.4 en nu ook weer met de stable 2.4.0. Deze worden onder leiding van Alan gemaakt. Die Alan was ook de persoon die de ontwikkeling leidde van de 2.2.18 en nu de 2.2.19-pre versies.

Van de 2.2.18 en 2.2.19 kan ik he wel begrijpen omdat linux met de 2.4 bezig is maar dat er onder leiding van die Alan verbeterde versies van de 2.4 uitkomen vind ik een beetje vreemd. Iedereen kan toch veel beter aan dezelfde kernel meehelpen.
Wat zijn die -ac versies van de 2.4 dan precies? Kan iemand me dat uitleggen?

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Dat zijn kernels waarin alan dingen aan het uitproberen is die later in de stable 2.4 komen.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Pc123
Ik zag ergens dat de -ac patches voor de linux kernel fixes zijn waar nog aan gewerkt wordt en die eerst nog verbeterd en getest moeten worden voordat ze in de gewone releases komen.

Klopt dit?

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom ze die fixes niet gewoon bij de test versies van de 2.4 zetten. Want dan worden ze meer getest. Of zijn die veranderingen echt alleen geschikt voor hele ervaren gebruikers?

• Pc123
Op zondag 07 januari 2001 13:51 schreef Aaargh! het volgende:
Dat zijn kernels waarin alan dingen aan het uitproberen is die later in de stable 2.4 komen.
je was me al voor

Maar weet je misschien dan ook waarom die dingen die uitgeprobeerd moeten worden niet gewoon in de mormale test versies komen? Zijn ze daar te onstabiel voor?

Verwijderd

nee, tis bijna goed, maar AC staat voor Allan Cox geloof ik, een van de kernel developpers.

Verwijderd

Op zondag 07 januari 2001 13:32 schreef Pc123 het volgende:
Hoi!

Ik zie regelmatig linux kernel versies met -ac en dan een nummer erachter. Bij alpha en beta versies van de 2.4 en nu ook weer met de stable 2.4.0. Deze worden onder leiding van Alan gemaakt. Die Alan was ook de persoon die de ontwikkeling leidde van de 2.2.18 en nu de 2.2.19-pre versies.

Van de 2.2.18 en 2.2.19 kan ik he wel begrijpen omdat linux met de 2.4 bezig is maar dat er onder leiding van die Alan verbeterde versies van de 2.4 uitkomen vind ik een beetje vreemd. Iedereen kan toch veel beter aan dezelfde kernel meehelpen.
Wat zijn die -ac versies van de 2.4 dan precies? Kan iemand me dat uitleggen?
Linus heet de goede man, niet linux :)

Er wordt altijd aan meerdere kernel versies tegelijk gewerkt, en altijd door meerdere personen.

Een kernelversie doorloopt verschillende stadia. Aan het eind komt een code freeze, anders is het uberhaupt niet mogelijk een versie af te maken. Je kunt dus niet met z'n allen aan dezelfde versie werken. Dan blijft die versie in alfa stadium, omdat er telkens code zal worden toegevoegd.

Kernel development is een parallel cyclisch proces onder strikte regels (zoals dat gebeurt met bijna alle technische hoogstandjes)

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 00:41
Op zondag 07 januari 2001 14:24 schreef Jelle het volgende:
nee, tis bijna goed, maar AC staat voor Allan Cox geloof ik, een van de kernel developpers.
dit is correct. Alan brent af en toe zijn eigen kernels uit om te kunnen testen buiten de officiele source tree

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

• Pc123
oeps, ja hij heet inderdaad linus. Je zou toch linux heten :)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Alan Cox vatte het vandaag (waarschijnlijk onbedoeld :)) heel mooi samen in antwoord op een mailtje op de linux-kernel lijst:
> What is the relationship betwwen 2.4.1-pre1 and Alan's ac5 ?
> As I see dates over ftp, ac5 is newer than pre1 (and bigger...)
> Is the next step a pre1-ac1 ?

I merged Linus pre1. I will go over the diffs between the two and send Linus
any critical stuff I've not yet sent him soon.

I'm trying to provide a rolling platform for debugging, Linus is trying to
provide a rock solid kernel. The two things converge but not yet
Pagina: 1