Toon posts:

9800 Pro Problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb sinds kort onverklaarbare problemen met mijn Saphire 9800 Pro 128 mb Hynix 2.8. De kaart werkte voorheen perfect, maar er treden sinds kort rare problemen op.

Zo wordt windows heel lang gestart. Het duurt zowat een hele minuut, terwijl dit voorheen totaal niet het geval was.

Ook reboot mijn systeem zich gewoon regelmatig spontaan.

Verder willen de systeem processen ook wel eens heel langzaam gaan verlopen. Ook in games gaat alles veel trager.

Waarom ik weet dat dit aan de kaart ligt? Omdat ik een foutenrapport heb gezien, waarin werd aangegeven dat het een:" Grafische Stuurprogramma Probleem," is.

Maar nu, ik heb al van alles geproobeerd. Andere drivers (oa DNA Drviers en Omega), ander AGP Voltage, Fast Writs uit/aan, AGP 4x/8x, andere BIOS geflashed. Maar allemaal tevergeefs. Ik wordt er onderhand bijna panisch van.

Dit zijn mijn systeem kenmerken:

MSI K7N2 Delta2-Series
AMD XP 3200+
2x 512DDR 400 PC3200 CL2.5
Saphire Radeon 9800 Pro 128mb Hynix 2.8
Voeding van 330 WATT

Ik heb ook verscheidene andere post met vergelijkbare problemen doorgelezen, maar heb er geen oplossing gevonden.

Ook wil ik nog eens benadrukken dat dit probleem sinds kort de kop opsteekt. Ik heb mijn harde schijf pas ook nog geformateerd, maar ook dat hielp niet. En aan de voeding kan het in principe ook niet liggen, tenzij die er opeens miraculeus de brij aan heeft gegeven.

Alle hulp wordt gewaardeerd!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 10:45
Misschien kan je een andere videokaart proberen? kijken of het daarmee is opgelost.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

paar vraagjes.
welke nforce drivers gebruik je?
heb je meerdere harde schijven (partities) waarvan virussen ofzo kunnen overkomen?
zitten er geen rotte elko's ofzo op je mobo/videokaart?
heb je een keer memtest gedraaid?
is/was er iets overclocked?
al een andere videokaart geprobeerd? (aangezien je die als eerste verdachte aanwijst)

dit zijn een paar dingen die je zou kunnen proberen/bekijken.

edit: ik zie net dat je systeem spontaan reboot als je het volgende vinkje uitzet

configuratiescherm->systeem->geavanceerd(tabblad)->opstart en herstelinstellingen->de computer automatisch opnieuw opstarten.

dan zou je in plaats van dat de pc reboot een bleuw scherm moeten krijgen misschien dat je daar iets verder mee komt.

[ Voor 30% gewijzigd door snooze op 15-02-2005 17:03 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:58
Wat is je tempratuur van je cpu toen ik naar ati radeon 9800 ging ging me cpu ook flippen.

Verwijderd

Topicstarter
@ Snooze

Ik gebruik de drivers die standaard bij mijn mobo zijn meegeleverd, geen idee hoe die heet.
Ik heb meerdere partities, maar de pc is virus vrij.
Elko''s? Wat zijn Elko's? :)
Memtest is gedraaid, maar geen fouten gevonden.
Kaart is niet overclocked geweest, er zat wel (heb ik nu tergug geflashed) een XT BIOS in. Maar die BIOS had ik met Pro snelheden geprogrammeerd.

Geen idee of het problem met een andere videokaart verholpen is, ik heb hier namelijk geen 2e kaart liggen.

De error wat ie geeft (volgens het Windows XP foutenrapport) is dat er een fout zit in de Grafische Stuurprogramma. Maar welk Suurprogramma ik ook gebruik, bij geen enkele werkt de kaart zoals het hoort.

@ Fulmen

CPU temp is nog gewoon op 49 graden Celcius

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb dit ook een tijdje gehad, dit is te wijten aan koelings problemen. ipv de standaard fan heb ik nu een zalman fan erop zitten, en nu werkt de kaart naar behoren... 8)7
Mijn advies is ook op je drivers te updaten van Ati zelf.

Suc

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Sap
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 08:06

Sap

There is not enough space so..

Wat jij voor problemen aangeeft hoeft niet hoofdzakelijk aan je videokaart te liggen. Maar daar ga ik nu ff vanuit.

Heb je je Videokaart drivers eerst uninstalled?
Dan in Save-mode opstarten en bv. drivercleaner van Omegadriver gebruiken om alle entries goed te verwijderen?
Opnieuw opstarten en je nieuwe drivers installeren?

Je pc reboot waarschijnlijk omdat er ergens een optie aanstaat dat bij een fout de computer automatisch restart. Dit kan je uitzetten waardoor je BSOD[Blue screen of dead] krijgt met meer info over de specifieke fout!
---Om je foutmelding te achterhalen ga je naar Configuratie systeem en dan Systeem. Daar klik je op het tab-blad Advanced, vervolgens ga je naar Startup and Recovery[settings] en onder System-Failure vink je automatic restart uit!

Als je computer nu nog steeds restart dan zou ik zeggen check je voltlijnen/voeding/temperatuur maar. Maar als het goed is krijg je nu een Blauw scherm met een code. Post die hier en dan kunnen wij je misschien verder helpen.

Greetz Sap

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Hallo, ik had/heb een soortgelijk probleem,

Mij is bij het probleem aangeraden om memtest86 te draaien en ja hoor me geheugen zat vol met errors.

Succes ! :)

[ Voor 4% gewijzigd door -Thunder- op 16-02-2005 14:30 ]

Blij Met Wilco

Verwijderd

Wellicht dat een zwaardere voeding ook wonderen zou kunnen doen. De 9800Pro trekt nogal wat stroom.

Verwijderd

Topicstarter
@ Sap.

''K heb alles gedaan wat je zei wat die Drivers betreft, maar nog steeds crashes :s

De foutmelding die ik krijg is: Stop 0x8E

Het draaien van Memtest en Prime95 geeft geen fouten, dus...

Ik heb nu ook een ander moederbord BIOS geflashed maar nog steeds hetzelfde probleem. Ook Service Pack 2 heb ik er ens afgegooid, maar zonder succes.

Mijn vermoeden dat het iets met de videokaart of de Drivers ervan te maken heeft, is omdat dit in het Windows fouten rapport stond. Er zou een fout zijn in het Grafische Stuurprogramma. Maar welke Driver ik ook probeer, de fouten blijven.

Met de voeding is ook niets mis. De kaart heeft er voorheen ook goed meegedraaid, maar nu opeens komen er problemen.

Een temperatuur probleem kan het denk ik ook niet zijn, omdat de kaart zoals genoemd voorheen wel goed liep. Maar zou een temp probleem wel zo''n error kunnen geven?

Ik ben door mijn opties heen. Dus als iemand suggesties heeft, laat maar horen.... Alle hulp wordt erg gewaardeerd!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

hoe lang heb je memtest gerunt? Ik krijg namelijk het idee dat het niet zoveel met je videokaart te maken heeft. Die error die windows geeft zegt heel vaak gewoon niets.

Check je voedingslijnen es na, misschien zit daar een probleem. Scan je HD es op bad blocks, installeer windows eens opnieuw..

Verwijderd

De foutmeldingen die windows zelf afgeeft zijn idd nog wel eens onzin, maarja er moet wat staan he...iemand typt ze ook maar in..
Ik draai ook een R9800Pro van Hercules en HAD eerder ook een 300/350 W voeding,
daarbij 3 harde schijven en een Asus P4B533 Mobo, vergelijkbare problemen,
overgestapt naar een 550W Q-tec voeding
probleem opgelost,

ik zou zeggen probeer ergens een andere voeding te ritselen

niet geschoten is altijd mis

Verwijderd

Topicstarter
@ Catch

Dat gat ik eens proberen.

@ Excile

Liep je 9800 Pro in het begin wel goed met die oude voeding van je? Want dat is bij mij dus wel het geval, dit probleem heb ik pas sinds kort. Met deze voeding liep de kaart in het begin wel goed.

• Sap

Sap

Er word over het algemeen over hardware fouten/compatibiliteit gesproken met deze fout melding [via google dan.... :) ]

Staan er meldingen in je Event Viewer over deze fout of andere?

-Geheugen is dus goed
Je kan je FSB omlaag gooien om uit te sluiten dat je proc kapot is, maar dat zal wel niet!

Is er iemand die een andere AGP kaart voor jouw heeft? Denk dat dat het snelst is om te zien of het aan je Agp-kaart ligt!

Tja verder het bekende installeer windows ff opnieuw!

Oww en uit eigen ervaring had ik ook mega vertragingen in opstarten/games/copie-pasten toen mn Maxtor 120GB het aan sterven was........

[ Voor 94% gewijzigd door Sap op 17-02-2005 13:52 ]

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Verwijderd

Neem eerst eens dit topic door voordat je met het kijken naar een andere voeding alleen maar naar het aantal Watts kijkt...

Welke voeding heb ik nodig? Deel 10

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 13:49 ]

Verwijderd

Probeer ook de Laatste Catalyst versie van ATI.
Ik heb namelijk ook problemen met mn nieuwe x800 Pro, ik moet nog uitzoeken waar dit precies aan ligt, maar mijn problemen zijn iets minder met de laatste drivers van ati zelf.
http://www.ati.com/support/driver.html

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
@Tepper: Meestal staat er op zo'n BSOD ook nog een melding in hoofdletters, helemaal bovenaan. Zoiets als bijvoorbeeld DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Nu hóeft het niet zo te zijn dat je precies déze melding hebt, maar post maar es wat er bij jou staat op de aangegeven manier. Misschien dat iemand je dan nog eens verder kan helpen. Bovendien heeft het misschien nut om een query bij Google te doen met die melding. Mocht het namelijk een softwarematig probleem zijn, dan kom je vaak op die manier bij mensen die het ook hebben/hadden bij wie het is opgelost.

[ Voor 2% gewijzigd door csteelooper op 17-02-2005 13:57 . Reden: typo's :? ]

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Sorry voor de hack ;) maar ik heb een vergelijkbaar probleem met een 9800XT. Bij normaal pc gebruik niets aan de hand, maar bij games 'kan' het zijn dat de pc vast loopt. Soms knalt het spel weg naar de taakbalk en zie ik dat er een recovery van de grafische drivers heeft plaatsgevonden met de melding 'send error report en don't send'. Dit gebeurd meestal bij C+C Zero Hour. Ik klik op don't send en klik daarna op het spel, ik kan dan vaak gewoon verder spelen al gaat de snelheid soms zeer traag.
Driverversie van ATI is Catalist 4.1

Temps was een keer 60 graden. Toen heb ik de kaart uit mijn pc gehaald en schoon gemaakt. Terug geplaatst, maar het probleem blijft. Moet ik het nu gaan zoeken in betere koeling? Of ligt het aan mijn geheugen?

specs P4@3GHZ
Asrock p4 mobo
1 gb mem
Hercules ATI 9800XT 256MB tv-out @ fabriekswaarden
80GB Maxtor (C: 20GB partitie + Linux 20GB partitie)
40GB Maxtor(D : windows)
300Watt noname voeding

[ Voor 21% gewijzigd door Viking Kvinne op 17-02-2005 18:20 ]

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• Sap

Sap

Viking Kvinne schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 18:17:
Sorry voor de hack ;) maar ik heb een vergelijkbaar probleem met een 9800XT. Bij normaal pc gebruik niets aan de hand, maar bij games 'kan' het zijn dat de pc vast loopt. Soms knalt het spel weg naar de taakbalk en zie ik dat er een recovery van de grafische drivers heeft plaatsgevonden met de melding 'send error report en don't send'. Dit gebeurd meestal bij C+C Zero Hour. Ik klik op don't send en klik daarna op het spel, ik kan dan vaak gewoon verder spelen al gaat de snelheid soms zeer traag.
Driverversie van ATI is Catalist 4.1

Temps was een keer 60 graden. Toen heb ik de kaart uit mijn pc gehaald en schoon gemaakt. Terug geplaatst, maar het probleem blijft. Moet ik het nu gaan zoeken in betere koeling? Of ligt het aan mijn geheugen?

specs P4@3GHZ
Asrock p4 mobo
1 gb mem
Hercules ATI 9800XT 256MB tv-out @ fabriekswaarden
80GB Maxtor (C: 20GB partitie + Linux 20GB partitie)
40GB Maxtor(D : windows)
300Watt noname voeding
Bij mij knallen games er alleen uit als ik te ver aan het O/C ben geweest. Gezien je driver versie zou je wel eens kunnen overwegen om de nieuwste versie te installeren [Ik neem aan dat je die wel kan vinden?]. Mocht dit niet werken dan zou je altijd nog eens de Omega-drivers kunnen proberen, bij mij werken ze goed en ze kunnen soms beter werken [hoeft niet overigens] Je kan ze hier downen:
meuktracker: Omega Catalyst 2.6.05a

Het kan overigens geen kwaad om een betere koeling op je kaart te zetten. 60oC is wel heet, maar niet TE voor een ati-kaart. Welke foutmeldingen krijg je in de Event-viewer?

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

sapientiea schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 09:51:
[...]

Bij mij knallen games er alleen uit als ik te ver aan het O/C ben geweest. Gezien je driver versie zou je wel eens kunnen overwegen om de nieuwste versie te installeren [Ik neem aan dat je die wel kan vinden?]. Mocht dit niet werken dan zou je altijd nog eens de Omega-drivers kunnen proberen, bij mij werken ze goed en ze kunnen soms beter werken [hoeft niet overigens] Je kan ze hier downen:
meuktracker: Omega Catalyst 2.6.05a

Het kan overigens geen kwaad om een betere koeling op je kaart te zetten. 60oC is wel heet, maar niet TE voor een ati-kaart. Welke foutmeldingen krijg je in de Event-viewer?
Event viewer: alleen dat ATI Smart service is gestart.

btw ik heb die Omega drivers erop staan en ben even tekeer gegaan in Zero Hour met alle opties aan op de hoogste resolutie en het spel liep perfekt :) Als ik die Omega drivers er niet op had gezet moest ik vooral geen snelle opdrachten achter elkaar geven omdat dan de snelheid in mekaar zakte of erger een pc freeze tot gevolg had.

Nu geen problemen meer, al zat ik al te denken over betere koeling (WC projectje 8) )

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• Sap

Sap

Viking Kvinne schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:04:
[...]

Event viewer: alleen dat ATI Smart service is gestart.

btw ik heb die Omega drivers erop staan en ben even tekeer gegaan in Zero Hour met alle opties aan op de hoogste resolutie en het spel liep perfekt :) Als ik die Omega drivers er niet op had gezet moest ik vooral geen snelle opdrachten achter elkaar geven omdat dan de snelheid in mekaar zakte of erger een pc freeze tot gevolg had.

Nu geen problemen meer, al zat ik al te denken over betere koeling (WC projectje 8) )
Nou das mooi!!

TS hoe is het met jouw problemen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb denkelijk het probleem opgelost.

Het blijkt helemaal geen hardware probleem te zijn geweest, net zo min als een driver probleem.

Ik had namelijk een behoorlijk hardnekkig virus op de pc die mijn virusscanner die detecteerde. Het virus deed zich voor als een driver, zodoende was ie moeijlijk weg te gooien, omdat Windows hem vanzelf elkes keer weer terug schreef.

het virus is gemaakt om crashes te veroorzaken, die lijken op fouten van de hardware. Dus vandaar dacht ik dat het een hardware of driver probleem was.

Dus de conclussie van dit hele verhaal, ik ben flink beet genomen door een @$#%^! virus!

Ik wil wel iedereen bedanken die me heeft proberen te helpen het probleem op te lossen! ;) Altijd fijn om te weten dat mensen bereid zijn je te helpen, keep up the good work!

Verwijderd

@TS, door welke virusscanner werd het ontdekt? En welke naam had het virus?
Pagina: 1