Het lijkt mij wel handig om een verslag uit te brengen van mijn bevindingen over al het bovengenoemde.
Het is dus, zoals reeds gezegd, een Maxtor DiamondPlus 9 geworden met 160GB, ATA-133, 7200.9rpm en 8MB buffer.
Zo ging ik te werk:
1) jumper van de nieuwe HDD op slave gezet en ingebouwd
2) PC opgestart, schijf werd herkend bij naam en model in het allereerste zwarte scherm (met RAM geheugen info), AWARD BIOS uit 2000 (v1.4) geeft echter aan 128GB ipv 160, maar toch verder opgestart met in de BIOS Primary Slave (nieuwe HDD dus) op Auto detect mode en NIET op None zoals ik eerdere plande.
3) Na opgestart te hebben, herkent XP Pro met SP2 daarentegen netjes de volledige grootte van HDD, maar er is op dat moment nog geen schijfstation letter toegewezen aan de HDD en derhalve is die niet te zien in My Computer (HDD is nog niet geformateerd en alle capaciteit staat als unallocated space aangegeven onder Partition Magic 7)
4) Norton Ghost 9 opgestart, gekozen voor Copy Disk to Disk en de volgende opties aangevinkt:
- controleer integriteit source drive before copy (exacte naam opties zijn anders, ik ken ze nu effe niet uit mijn hoofd

)
- controleer integriteit destination drive after copy
- expand de partition to fill the remaining unallocated space
- copy MBR (master boot record) -> dit schijn je alleen aan te moeten vinken in Ghost als je een oude schijf naar een nieuwe lege wilt kopieeren om deze vervolgens voor starting OS te gebruiken.
5) Alles bij elkaar was Ghost 15 minuten bezig om mijn 4GB primary NTFS partitie met OS + progs van oude naar nieuwe HDD te kopieeren en gaf geen foutmeldingen. Ik moest PC afsluiten om proces te beeindigen.
6) Volgens de manual van Ghost daarna de jumpers van de 2 HDDs vervangen (oude wordt slave, nieuwe master) en opnieuw opgestart
7) WinXP wordt opgestart maar ik merkte toen al aan het geluid van de HDDs dat vnl. de oude ratelt en af en toe de nieuwe. Blijkbaar werd XP nog steeds vanaf de oude opgestart! (Boot sequence in BIOS was op dat moment: 1-CDrom, 2-Floppy, 3-HDD-O (Master?), 4-Other stations boot enabled)
8 ) XP startte op maar er verscheen een foutmelding zoiets van RUNTIME: "pure virtual function call" Voor de rest scheen alles te werken.
9) In My Computer zag ik dat de nieuwe schijf niet de letter C: kreeg toegewezen maar G: (oude configuratie liep bij mij t/m F:) Onder eigenschappen van beide schijven zag ik dat het aantal gekopieerde GBs identiek was (4.00GB) maar exacte aantal bytes klopte toch niet! (scheelde 1MB ofzo)
10) PM 7 opgestart met het volgende beeld:
DISK 1: 20GB, 2 partities, 1e C: primary NTFS, 4GB, status= ACTIVE, 2e D: logical partitie FAT32, 5GB, status=none (deze fysieke station stond op dat moment in BIOS als slave!!!)
DISK 2: 160GB, 1 primary partite G: NTFS, 4 GB, 148GB free (maar wel allocated en behorende bij die NTFS partite), status=ACTIVE (DUS 2 ACTIVE PARTITIES OP MIJN PC MET ALLEBEI EEN OS EROP!!!) (deze fysieke station stond op dat moment in BIOS als master)
11) Ik weet niet wat er hier precies aan de hand was, maar schijnbaar heeft Ghost geen letter stations-letters veranderd en de oude HDD active gehouden wat betreft de 1e partitie. Hoe dan ook dit is vreemd, want volgens de BIOS boot sequence, had de master HDD (de nieuwe dus) moeten booten, toch? Of heeft dit iets met kabels te maken? Primary master en slave aanduidingen waren namelijk zoals ik het wilde (nieuwe master, oude slave).
12) Ik was op dat moment zo stom om dit op te lossen door middels PM de stationsletters om te draaien

Dus nieuwe HDD G: wordt C:, oude HDD C: wordt H:, 2e partitie D: wordt I: (Ik had op dat moment misschien beter de boot sequence kunnen proberen aan te passen; bv. alle stations uit te zetten behalve HDD-1)
13) Tijdens opnieuw opstarten voerde PM de opdracht uit en 2e keer booten ging het dus fout. Foutmelding van PM tijdens booten: cannot find the batch...nog iets. Press any key to continue. Echter hij wou geen stap verder maken dus ik resetten maar.
14) Dus ik dan pas (tijdens opnieuw opstarten) kiezen voor verandering bootsequence naar alleen HDD-1 en bij opstarten hoor ik nu alleen de nieuwe HDD werken. XP start op, drive letters zijn veranderd zoals gewild, alleen ik kreeg weer foutmeldingen van RUNDLL over initialisatie problemen van taskbar en dergelijke. Links naar alle programma's wijzen op dat moment nog steeds naar de oude HDD die toen dus de nieuwe letter H: heeft gekregen
15) Dus ik weer die bootsequence naar HDD-0 veranderd, PC opnieuw opstarten, maar wat ik dan zag was echt lachen, ondaks alle ellende van dat moment. XP wilde namelijk opstarten, je kreeg de scherm te zien "Persoonlijke instellingen worden geladen" maar meteen erachteraan "Windows wordt afgesloten" en dan meteen weer erachteraan "Persoonlijke ..." etc. etc. etc.
16) Opstarten in veilige modus of herstel van oude systeeminstellingen hielp niet.
17) Toen zei ik "Fuck it" en heb WinXP opnieuw geinstalleerd op de nieuwe HDD. Tijdens het booten vanaf XP CDrom kreeg ik wel de opties om uit 1 van de twee OS te kiezen die toen nog op mijn HDDs stonden maar geen 1 deed het normaal (nogmaals geprobeerd dus)
18) Na format C: en installatie XP heb ik meteen PM geinstaleerd en gekeken naar indeling van HDDs. Nu stond de nieuwe schijf als C: met de status=active en de oude HDD D: had status=none!!! Nieuwe XP werkt nu normaal, oude ga ik deleten nadat ik de Outlook Identities en dat soort dingen heb overgezet.
Waar ging het fout volgens jullie?
P.S. Ik hoop overigens dat zo'n uitgebreide beschrijving van het probleem jullie kan helpen ipv ergernis opwekken
[
Voor 6% gewijzigd door
sl1200 op 22-02-2005 10:06
]