Toon posts:

geluid stottert in linux op hdb, en niet op hda

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd wat vreemds...

ik heb sinds ik een 80aderige kabel in plaats van een 40aderige geplaatst heb op mijn twee schijven op het primaire IDE kanaal, dat alle geluid in linux 'stottert' op hdb, niet op hda. Bij hdparm heb ik alles geprobeerd. Mijn hdb is udma7, en hdparm -d1 -c3 -X70 levert geen oplossing, dma mode 0 (-X64) ook niet...
met dma uit (-d 0) werkt het trouwens iets beter, het gekraak is dan wel minder, maar niet weg. Maarja de rest gaat dan zo traag zonder dma...

ik snap het niet... vanaf hda gaat het afspelen dus prima... weet iemand waaraan dit kan liggen ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 15:16 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zijn je HDD's goed aangesloten? Een 80 polige kabel heeft een master en een slave uitgang. Zijn de HDD's ook als dusdanig gejumpert? Probeer ze anders eens op CS te jumperen?

Zie ook de OM FAQ / Beleid

Signatures zijn voor boomers.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 15:10:
Ik heb de laatste tijd wat vreemds...

ik heb sinds ik een 80aderige kabel in plaats van een 40aderige geplaatst heb op mijn twee schijven op het primaire IDE kanaal, dat alle geluid in linux 'stottert' op hdb, niet op hda. Bij hdparm heb ik alles geprobeerd. Mijn hdb is udma7, en hdparm -d1 -c3 -X70 levert geen oplossing, dma mode 0 (-X64) ook niet...
met dma uit (-d 0) werkt het trouwens iets beter, het gekraak is dan wel minder, maar niet weg. Maarja de rest gaat dan zo traag zonder dma...

ik snap het niet... vanaf hda gaat het afspelen dus prima... weet iemand waaraan dit kan liggen ?
Werkt de schijf anderszins wel gewoon snel (hdparm -Tt /dev/hdX), stijgt je load als je er wat van leest, krijg je nog dmesg terreur te zien (beroemde "DriveReadySeekComleteError" oid)? Werkt een andere 80aderige kabel wel?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het dan zijn dat zowel het BIOS als het os aangeeft dat er een slave en een master op de kabel aanwezig zijn, maar dat ze wel verkeerd om zitten op de kabel ? Ik wist trouwens neit dat dat kon, op die 40-aderige kabels deed de volgorde er toch niet toe ?

Maar ik zal het eens proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bekeken, de harddisks stonden goed, zwart op master (uiteinde) en grijs op slave, groen op moederbord. Beide cdroms zitten aan een 40aderige kabel, die zat verkeerd om (master in het midden is verkeerd volgens onze faq/beleid), maar ze deden het overigens wel.

de buffered readspeed van "hdparm -tT" geeft respectievelijk 38MB/s en 52MB/s aan op hda en hdb. Dat gaat allemaal goed dus. De load stijgt wel bij het kopieren van / naar hdb, als ik xmms luister vanaf hdb, en ik kopieer iets, wordt het stotteren ineens veel erger, daarna houdt het direct weer op (lees: stottert net zo als in het begin).

Ik moet er even bij zeggen dat het trouwens onder winxp ook zo is, ook daar staat dma aan, maar het rare is dat wanneer ik vanaf hda speel daar, dat het dan ook kraakt op dezelfde manier... erg vreemd allemaal. Allemaal sinds ik een 80aderige ipv een 40aderige kabel geinstalleerd heb... een andere kabel heb ik niet en gezien mijn blutheid kan ik die dus ook even niet proberen...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 21:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 20:52:
Ik heb het bekeken, de harddisks stonden goed, zwart op master (uiteinde) en grijs op slave, groen op moederbord. Beide cdroms zitten aan een 40aderige kabel, die zat verkeerd om (master in het midden is verkeerd volgens onze faq/beleid), maar ze deden het overigens wel.
Bij 40-aderige kabels maakt het niet uit, alleen bij 80-aderige.

Verwijderd

Topicstarter
Even een schopje, ik heb het probleem op weten te lossen, althans in Linux.

In Windows had je de Via latency patch, het schijnt nl. te maken te hebben met de PCI busmastering prioriteiten van de VIA chipset, alle I/O operaties storen alle andere operaties, zoals geluid.

met "setpci -s 0:8 latency_timer=80 " wist ik het op te lossen...

0:8 betekent bus 0 device 8.

ik klooide met wat waarden, met 40 was het hetzelfde, 20 was het 2x zo erg, met 80 was het over !

Ik zou het alleen graag in Beos Max nog voor elkaar krijgen, ik zal es proberen of setpci daar ook zo werkt met die kernel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 19:02 . Reden: 0:8 betekent bus 0 device 8. ]

Pagina: 1