Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Ik heb 5 jaar een levensverzekering lopen, deze wordt mij egenlijk kwa maandlast wat te hoog, dus ik wou hem graag premie vrij maken. Het is ook mogelijk om hem aftekopen. na het aanvragen van het afkoopbedrag krijg ik een brief. Waarin staat dat de afkoop waarde slechts 1,5 procent is van het doormij geinvesteerde bedrag is. van mijn reeds gespaarde bedrag van ongeveer 3000 euro (5jaar 50euro/pm) hou ik 75 euro over....

Mogen ze dit zo doen ? en klopt dit wel ? Ik heb reeds gebeld met de verzekeraar zij claimen dat dit klopt maar hebben niet mijn polis nummer nagekeken, en hebben mij verteld dat het idd niet slim is om je verzekering af te kopen (standaard verhaaltje dus)

Wie heeft dit eerder gedaan, of afkoop waarde opgevraagd ? klopt dit ?

I reject your reality and substitute my own!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48

Jopster

trotse papa x4

Ik heb het ooit ook een keer gehad met een polis.

Je lage afkoopwaarde zit hem in het feit dat je een overeenkomst bent aangegaan voor 5 jaar. Hierin zijn ook de kosten voor de verzekeringsmaatschappij berekend. Doordat jij hem voortijdig wilt afkopen, hou je nog wel steeds die kosten over 5 jaar. Deze zijn al gemaakt door de verzekeringsmaatschappij en worden dus automatisch verhaald op jou.

Wel ben ik van mening dat deze afkoopwaarde wel érg laag is in jouw geval. In mijn geval (andere verzekeringsvorm) was het wel een stuk meer, maar dat kan hem liggen in de verzekeringsvorm.

Hoe dan ook is het verstandiger de polis premievrij te maken, zeker als je maar zo weinig terug krijgt. Dan haal je er tenminste nog wat uit.

edit:
niet helemaal goed gelezen zag ik. Je bent al 5 jaar bezig. Voor hoe lang ben je de overeenkomst aangegaan? Staat er iets over in de voorwaarden? Bovenstaande gold voor mijn geval in ieder geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Jopster op 15-02-2005 14:21 ]

GoT-Papa clublid

Verwijderd

Ik heb een zelfde probleem voor ogen. Heb ook nu na 9 jaar €51 van mijn brutoloon in een levensverzekering gestopt en heb zojuist een brief op de post gedaan met verzoek om de afkoopwaarde te weten te komen.
Kan ik zoiets ook verwachten???
Graag wat info van mensen die zich hier in thuis voelen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Hoewel ik niet weet hoe ze berekend worden geloof ik geen fluit van het voorbeeld van die € 75,- aangezien ik bijna dagelijks afkoopwaardes van dit soort verzekeringen voorbij zie komen. Die liggen echt wel hoger dan dat en dan hebben we het zeker niet over verzekeringen die al 10 tallen jaren lopen :)

Uiteraard ben je wel een redelijk deel van je inleg kwijt.

offtopic:
SG -> WI

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik neem aan dat je die levensverzekering tot je 65e bent aangegaan, stel 35 jaar. Dan zal je bij afkopen alle kosten tot die tijd moeten betalen. Daarom hou je zo weinig over.
De afkoopwaarde is het bedrag dat wordt uitgekeerd bij voortijdige beëindiging van een levensverzekering. Dit is de tot op dat moment opgebouwde waarde van de levenpolis eventueel verminderd met diverse kosten.
of zoals jopster zegt, premie vrij maken. Maar dan moet je wel wachten tot het officiele einde van de looptijd.
Als u de polis premievrij maakt betaalt u geen premie meer maar de polis zelf blijft wel bestaan. U krijgt het tot dan toe opgeboude kapitaal plus rendement aan het einde van de looptijd gewoon uitgekeerd.

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 07-12-2005 19:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Ik weet niet of het bij een Levensverzekering kan, maar ik heb mijn bijspijker pensioen (via spaarloon) premievrij laten maken.
Dus niet meer betalen, maar het geld ook niet uitgekeerd krijgen. Dit komt pas vrij bij de originele uitkeerdatum (Ergens in 2039). Ik had het geld wel kunnen krijgen, maar dan waren er nogal financiele consequenties (boetes, opgeven bij de fiscus en nog wat van die dingen die je niet wilt).
Wellicht dat jij dat ook kunt doen

-edit
lees net dat Microkid dit ook al heeft voorgesteld...
Sorry |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 20:05 ]

Verwijderd

Premievrij heb ik hem inmiddels al gemaakt. Dit ging overigens automatisch omdat ik al ruim één jaar geen premies meer betaal.
Het zal waarschijnlijk wel zo in het vat gegoten zijn dat wachten tot 2044 (in mijn geval) de voordeligste oplossing is.
Bedankt voor jullie reacties zover. Ik laat jullie nog weten wat mijn afkoopwaarde is en wat ik besluit te gaan doen.
Verwacht dat dit wel een paar weken/maanden kan duren...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ik had ook zoiets, en dat ligt allemaal aan de manier van berekenen. Het mag inderdaad, en het is je eigen 'schuld' (voor zover je hier over kan spreken) dat je niet naar de voorwaarden vooraf hebt gekeken.
Ik heb uiteindelijk besloten de verzekering door te laten lopen. Hij komt over 5 jaar vrij. Dan heb ik 15 jaar premie betaald (47 euro per maand) maar krijg ik wel het optimale bedrag terug. (achteraf had ik beter het geld op een rente rekening kunnen zetten, maar ja, daar leer je weer van) Ik kon de 47 euro wel betalen, maar het is toch weer 47 euro per maand....
Je kan echt beter niet dit soort 'verzekeringen' aangaan en het geld wat je in zou leggen zelf op een rekening storten waar je niet van op mag nemen. Dan heb je alles zelf in de hand. De verzekeringen zijn ook echt verzekeringen, waarbij je een premie moet betalen boven op je inleg... Dus het is voornamelijk geld verdienen voor de verzekeraar.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

c70070540 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:57:
Je kan echt beter niet dit soort 'verzekeringen' aangaan en het geld wat je in zou leggen zelf op een rekening storten waar je niet van op mag nemen. Dan heb je alles zelf in de hand. De verzekeringen zijn ook echt verzekeringen, waarbij je een premie moet betalen boven op je inleg... Dus het is voornamelijk geld verdienen voor de verzekeraar.
Je doet het als het goed is ook voor een extra stukje rendement wat je met een normale spaarrekening niet zal halen. En natuurlijk willen verzekeraars geld verdienen, maar dat is bij een bank natuurlijk niet anders.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

OzBoz schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:00:
[...]

Je doet het als het goed is ook voor een extra stukje rendement wat je met een normale spaarrekening niet zal halen. En natuurlijk willen verzekeraars geld verdienen, maar dat is bij een bank natuurlijk niet anders.
Extra rendement haal je niet met een verzekering, omdat de premie iets is wat je betaald, en nooit terug krijgt.
Extra rendement krijg je met beleggen als het mee zit en als je het goed doet.
Ga je voor zeker en zoveel mogelijk opbrengst, dan is de verzekering niet de manier, dan moet je het gewoon vast zetten. Als ik 15 jaar lang die 47 euro op een rekening had gestort, dan had ik over vijf jaar meer gehad, dan dat ik nu krijg. Het verschilt niet zo heel veel, maar het is wel meer. Het verschil wordt puur en alleen veroorzaakt door de premiebetaling...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 19:46

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

OzBoz schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:00:
[...]

Jij zit duidelijk nog in de fase waarin je niet wil toegeven dat je genaaid bent. Dat soort constructies zijn puur en alleen voordelig voor de maatschappij en de tussenpersoon.

Ik zit ook met zo'n levensverzekeringsgeval opgescheept. Die klootzakken gaven op een totaalinleg van 328,20 euro een waarde na 5 jaar van 43,00 euro. Afkoopwaarde nulkommanul.

Op mijn verzoek om een verantwoording voor dit verdwenen geld kreeg ik geen antwoord maar een standaard waarschuwing dat ik maar beter niet kon afkopen omdat zij de fiscus zouden waarschuwen en ik dan negatieve financiele consequenties zou ervaren. Men neemt niet eens de moeite om te overwegen dat ik een aantal jaar geen aangifte heb gedaan en dus ook niks heb afgetrokken.
Geldklopperij, leugens en bangmakerij. Ga in de boom zitten met je "extra stukje rendement".

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Pastinakel schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:40:
[...]

Jij zit duidelijk nog in de fase waarin je niet wil toegeven dat je genaaid bent. Dat soort constructies zijn puur en alleen voordelig voor de maatschappij en de tussenpersoon.

Ik zit ook met zo'n levensverzekeringsgeval opgescheept. Die klootzakken gaven op een totaalinleg van 328,20 euro een waarde na 5 jaar van 43,00 euro. Afkoopwaarde nulkommanul.

Op mijn verzoek om een verantwoording voor dit verdwenen geld kreeg ik geen antwoord maar een standaard waarschuwing dat ik maar beter niet kon afkopen omdat zij de fiscus zouden waarschuwen en ik dan negatieve financiele consequenties zou ervaren. Men neemt niet eens de moeite om te overwegen dat ik een aantal jaar geen aangifte heb gedaan en dus ook niks heb afgetrokken.
Geldklopperij, leugens en bangmakerij. Ga in de boom zitten met je "extra stukje rendement".
Beetje gefrusteerd misschien, maar begrijp je reactie maar al te goed!
Voor mij is het voortaan gewoon cash sparen op een bank. Al die onzin van die klote verzekeringen en dat gelul over pensioengaten en levensloopregelingen...

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 19:46

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:01:
[...]

Beetje gefrusteerd misschien, maar begrijp je reactie maar al te goed!
Voor mij is het voortaan gewoon cash sparen op een bank. Al die onzin van die klote verzekeringen en dat gelul over pensioengaten en levensloopregelingen...
beetje, en misschien mag je rustig weglaten hoor. :P

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Pastinakel schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:40:
[...]

Hangt ervanaf hoe ze het schrijven. Misschien krijg je dat bedrag elk jaar vanaf je 65e tot je dood (verwachting gemiddeld 15 jaar momenteel, dus 15x43=645) . Ik heb ook van die waardes gezien die veel lager waren dan mn inleg. Die waren echter zo bedoeld. Ik zou om meer uitleg vragen :) En t geld moet gewoon renderen. Pensioenfondsen werken vaak met een verwacht rendement van 4% per jaar. Als je daar zelf door beleggen boven kan komen en je kan je fikken thuishouden en het niet uitgeven aan luxe dan kun je ook zelf ervoor zorgen. Pensioen opbouwen voor een pensioengat is echter belastingvrij en wat je zelf opbouwt daar heb je al belasting over betaald.

Daarnaast, een goede verzekeringsmaatschappij zal echt geen oplichterspraktijken erop na houden, zij moeten ook om hun naam denken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zomertje schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 11:11:
[...]
Daarnaast, een goede verzekeringsmaatschappij zal echt geen oplichterspraktijken erop na houden, zij moeten ook om hun naam denken.
Definieer oplichting. Nee volgens de letter van de wet doen zij niet aan oplichting nee, maar als je goed rekent en nadenkt, dan kan je zelf beter voor meer rendement zorgen.

Ja het is de consument die er uiteindelijk voor tekent en akkoord gaat met de voorwaarden die bij zo een verzekering gelden, die ook echt niet tegen de wet in gaan. Maar netjes vind ik het niet. Maar dat is mijn mening.

Verwijderd

We spreken elkaar over 20 to 30 jaar wel eens... ;)
Ik scheid er mee uit met die onzin verzekeringen.
Wedden dat als je zelf cash spaart er tegen die tijd veel rooskleurig voor staat!
Over 20 jaar zijn die verzekeringen alweer 5 keer van naam veranderd, dat is inmiddels (in 9 jaar) al gebeurd.
En wat is een uitkering van circa € 125.000,- in 2044 nog waard?
Bij een inflatie jaarlijks van 1,25% heb je na 30 jaar toch een waardeverlies van 37,5%
Dus is € 125.000,- nog maar € 78125,- waard. :(
Nee voor mij voortaan veilig wegzetten om een bank.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 19:41

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 11:25:
Wedden dat als je zelf cash spaart er tegen die tijd veel rooskleurig voor staat!
Over 20 jaar zijn die verzekeringen alweer 5 keer van naam veranderd, dat is inmiddels (in 9 jaar) al gebeurd.
Bij een inflatie jaarlijks van 1,25% heb je na 30 jaar toch een waardeverlies van 37,5%

Dan heb je opeens geen inflatie ofzo?

Eigenlijk is het het beste om je geld uit te geven + schulden te maken. Die zijn namelijk ook onder invloed van inflatie. Je schuld wordt alleen maar minder :)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:26
_Arthur schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 12:04:
[...]

Dan heb je opeens geen inflatie ofzo?

Eigenlijk is het het beste om je geld uit te geven + schulden te maken. Die zijn namelijk ook onder invloed van inflatie. Je schuld wordt alleen maar minder :)
Neehoor, want daar geld hetzelfde voor, dan moet je namelijk ineens rente betalen...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 19:41

_Arthur

blub

Hoedje schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 12:13:
[...]

Neehoor, want daar geld hetzelfde voor, dan moet je namelijk ineens rente betalen...
Alleen over je opgebouwde vermogen betaal je ook weer 1.2% belasting.

Ja, zo blijf je bezig :)

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 23:04
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 11:25:
Je kan zelf wel gaan sparen, maar dan mis je dus de fiscale voordelen van een levensverzekering. Die is namelijk fiscaal aftrekbaar als je een pensioengat hebt (en die heeft vrijwel iedereen wel). Daarnaast als je het op een spaarrekening stopt betaal je ook weer 1,2% rendementsheffing als je vermogen van jou en je partner >38K is. Tel uit je winst met een schamele 3% op de gem. spaarrekening -/- 1,2 = 1,8%.

Verwijderd

oww nooit gedacht dat ik een topic over afkoopwaardes zou zien op tweakers :X . Wat sverzijl zegt is sowieso waar (fiscaal voordeel met nu belastingaftrek en veel later pas belasting betalen). Dat de afkoopwaarde zo laag is zal waarschijnlijk wel kloppen. Zoals eerder is gezegd komt dat omdat de gemaakte kosten van de verzekering erin zit. (naar ik weet is dit iets van polisopmaakkosten+verdere administratiekosten) En aangezien je maar zo kort heb gespaard icm de afloopdatum (hoe verder weg hoe lager de afkoopwaarde zal zijn) ben ik niet verbaasd dat je zo'n lage afkoopwaarde treft. Want als je ziet dat je bvb 3000 euro premies betaald heb, en de kosten zijn 2950 euro in totaal dan zou je netto gezien over die geweldige 50 euro dus je "rendement a 4% krijgen" je snapt al dat 75 euro dan een reeel bedrag is. Ik heb zat boze klanten aan de lijn gehad met dezelfde vraag (hoe komt het dat mijn afkoopwaarde 0 is!!!), en voor zulke mensen sturen wij dan ook (als ze het niet geloven) een gespecificeerde rekening met de ingelegde premies met daaronder de gemaakte kosten met als resultaat dus de afkoopwaarde.

Als ik het ook zo mag lezen ben je in bezit van een 'ouderwetse' euro polis met standaard rendement erop. Dit betekent volgens mij dat je recht heb op een stukje winst.(volgens mij wordt dit bij elk verzekeringsbedrijf gehanteerd, maar dat weet ik niet zeker). As in, je krijgt jaarlijks een winstbijschrijving afhankelijk van de waarde van je polis en het type winst ( er zijn diverse winstsoorten). Dit is ook iets wat zeker niet vergeten mag worden bij het kiezen tussen een polis en het geld op een bank zetten. (het verhoogt het rendement aanzienlijk, mits je het lang volhoud natuurlijk) En als je denkt dat dit weinig is, ik heb genoeg polissen gezien waarbij de winst hoger was dan het uitgekeerde bedrag. Nou probeer ik niet te lobbyen dat jullie allemaal een verzekering moet nemen, maar het is bij een levensverzekering gewoon de bedoeling dat je deze tot het einde blijft betalen om zo het maximale eruit te halen. En doe je dat niet, dan gaat het rendement er inderdaad op achteruit en kan je in zoals jou geval dus ook flink geld verliezen. Dat je zo weinig informatie krijgt is de schuld van de verzekeraar vind ik. En het is de vraag hoe ver je je had moeten verdiepen in dit soort dingen. Het is moeilijk om achter alles aan te gaan en het allemaal te snappen, meestal geloven we het wel en dan komt het wel eens voor dat je dus voor een minder prettige verrasssing staat.
Pagina: 1