Toon posts:

kan iemand me opweg helpen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben begonnen met het gebruik van Dreamwaver.
Ik gebruik gewoon dus WSWYG editor. Dus ik typ zelf geen htmlcodes.

In principe heb ik een hele simpele bedoeling die de meesten hier waarschijnlijk binnen 2 minuten maken. Ik heb een achtergrondkleur, nu wil ik in het midden een logo zetten.. dus gewoon een plaatje, en 5 links om dat logo heen.

Mijn eerste probleem: hoe zet ik het logo precies in het midden (met frames of tabellen? maar hoe)

En hoe kan ik mijn links precies neerzetten waar ik ze neer wil zetten?

Verwijderd

Ja zal er eerst dieper in moeten verdiepen maar om je op weg te helpen:

Je kan alles In het midden uitlijnen, en dan het plaatje op een bepaalde hoogte zetten.
En dan met TABLES werken dus in het midden.

Maar ik zou het goed doen met CSS In combi met absolute Codes.

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 15:44

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

mooie topictitel :9

mooie techpost :/

[ Voor 47% gewijzigd door crisp op 15-02-2005 14:14 ]

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik wil niet bot over komen, want je bedoelt het goed en net als iedereen die met websites begonnen is; ook jij moet het leren. Je moet alleen niet denken dat je het in twee minuten kunt of dat wij je de oplossing zomaar geven; (iets met geef de man een vis en leer m vissen).

Wat je het beste kunt doen is er even de tijd voor uittrekken; dit lukt je best in één dag als alles voor je opgeschreven wordt en alles voorgekauwd, maar het is zoveel leuker als je er een paar weken over doet en je ook daadwerkelijk weet wat je maakt.
Haal dus een boek uit de bibliotheek over websites maken, HTML enzo, of spit de handleiding van Dreamweaver eens door. Kom je op dingen die je niet begrijpt, Google er naar of zoek met de Search van GoT hier. :)

Er zijn er al velen je hierin voorgegaan... ik wil je best helpen, maar je begint nu zo 'van scratch' dat ik zou zeggen: begin eerst wat te leren. Rome is niet in één dag gebouwd, was het toch?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 20:55
JE kunt gewoon een tabel op de pagina plaatsen, met bijv. 3 rijen en 3 kolommen. In de middelste cel zet je het logo, en de omringende cellen vul je op met de links. Je kunt in het properties venster onderin aangeven hoe de uitlijning binnen een cel moet plaatsvinden.
suc6

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 19:15
Je kan het met div, table, frameset, iframe maken en de opmaak/uitlijning met behulp van CSS.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 10:45

Cis

Ik adviseer je om eerst zelf even op zoek te gaan. Op veel pagina's staan cursussen. Denk aan:
http://html.pagina.nl

Met die url zijn je huidige vragen direct al indirect beantwoord :Y)

Succes!

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mooie toegevoegde waarde aan het topic :?

Iedereen roept hier nu "TABLES TABLES TABLES!" (op een uitzondering na ;) ). Daar verbaas ik me een beetje over, het gaat niet om tabulaire data, het gaat hier om de opmaak van een (deel van) de pagina. Dat doe je niet met tabellen, maar met CSS.

Als je het echt mooi wilt doen en alles in een perfecte cirkel rond een logo, zou ik het als ik jou was niet met een plaatje en textlinks eromheen doen, maar met een image-map (deze kan Dreamweaver ook wel maken). Je maakt dan een plaatje van het logo met de links eromheen, en in Dreamweaver kun je dan aangeven welk gebied waarnaartoe moet linken.

Een andere oplossing is (absoluut) positioneren met CSS. Ik gok dat dat iets boven jouw niveau ligt, gezien je vraag. Bovendien is het moeilijk om het in alle browsers goed te krijgen, en zelf ben ik niet zo'n fan van absoluut positioneren.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
hey bedankt.. want ik had al een plaatje gemaakt met links erom heen .. dus als dat zou kunnen zou voor mij helemaal makkelijk zijn.. ik zal het eens proberen

moet ik de site wel gewoon in de html opstarten of op 1 van de andere manieren?
Prammenhanger schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:12:
[...]

Iedereen roept hier nu "TABLES TABLES TABLES!" (op een uitzondering na ;) ). Daar verbaas ik me een beetje over, het gaat niet om tabulaire data, het gaat hier om de opmaak van een (deel van) de pagina. Dat doe je niet met tabellen, maar met CSS.

Als je het echt mooi wilt doen en alles in een perfecte cirkel rond een logo, zou ik het als ik jou was niet met een plaatje en textlinks eromheen doen, maar met een image-map (deze kan Dreamweaver ook wel maken). Je maakt dan een plaatje van het logo met de links eromheen, en in Dreamweaver kun je dan aangeven welk gebied waarnaartoe moet linken.

Een andere oplossing is (absoluut) positioneren met CSS. Ik gok dat dat iets boven jouw niveau ligt, gezien je vraag. Bovendien is het moeilijk om het in alle browsers goed te krijgen, en zelf ben ik niet zo'n fan van absoluut positioneren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 14:20 ]

• kromme

kromme

Prammenhanger schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:12:
[...]

kan iemand me opweg helpen"met dreamweaver".

• Kayshin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03-2018

Kayshin

Bl@@T @@P!!!

Ik denk, en cker omdat het een leek is, dat je hem beter nog niet met css/imagemaps kan laten werken.

Mijn tip is om eerst wat standaard html/dreamweaver te leren, bijvoorbeeld door een tutorial op t net, dan gebruik te maken van een eenvoudige tabel en dit dan eventueel uitwerken met css als je het wat beter kan.

Ik ben ook niet op dag 1 meteen begonnen met css, als ik dat had moeten doen dan had ik nu nog nix in elkaar kunnen brouwen...

My personal videoteek: -Clique-; -NMe- is een snol!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:54

crisp

Devver

Pixelated

kromme schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:17:
[...]

kan iemand me opweg helpen"met dreamweaver".
Ga maar naar http://www.beginnersweb.nl in plaats van hier de boel vervuilen met nutteloze posts :/

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
voor jou nu nutteloos ja.. maar als alles wat voor jou nutteloos is niet op dit forum mag .. dan kun je net zo goed nix posten
crisp schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:20:
[...]

Ga maar naar http://www.beginnersweb.nl in plaats van hier de boel vervuilen met nutteloze posts :/

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kayshin schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:19:
Ik denk, en cker omdat het een leek is, dat je hem beter nog niet met css/imagemaps kan laten werken.
Een imagemap is gewoon een click-through-wizard van DW :) Weinig moeilijks aan. CSS daarintegen is een ander verhaal, maar zoals ik al zei ligt dat ws. buiten het gebied van TS :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:54

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:22:
voor jou nu nutteloos ja.. maar als alles wat voor jou nutteloos is niet op dit forum mag .. dan kun je net zo goed nix posten

[...]
Ik had het tegen kromme hoor :*

Intentionally left blank

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 12:04
Eventjes snel wat in elkaar geknutseld. Nu heb je een vierkantje van 640*480 pixels, welke presies in het midden gecentreerd zijn. Hier kan je je tekst en je plaatjes inzetten. Daarna kan je doormiddel van bijv. een imagemap een linkje maken, of door een divje welke je een positie in pixels meegeeft.

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Titel!</title>
</head>
<style>
.Vierkantje {
    position: absolute;
    width : 640px;
    height : 480px;
    margin-left : -320px;
    margin-top : -240px;
    left : 50%;
    top : 50%;
    border-color: #000000;
    border-style: solid;
    border-width: 1px;
    } 
</style>
<body>
<div class="Vierkantje">

<!-- plaatje/tekst o.i.d. -->

</div>
</body>
</html>

[ Voor 32% gewijzigd door Icey op 15-02-2005 14:48 ]

• kromme

kromme

crisp schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:23:
[...]

Ik had het tegen kromme hoor :*
Mij werd altijd verteld een duidelike titel te geven. Ik vond deze niet echt duidelijk. Toch???

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

kromme schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:27:
[...]

Mij werd altijd verteld een duidelike titel te geven. Ik vond deze niet echt duidelijk. Toch???
Gebruik dan gewoon de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif ervoor... :/ Je bent wel aan 't uitdagen he...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• kromme

kromme

BtM909 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:30:
[...]

Gebruik dan gewoon de [afbeelding] ervoor... :/ Je bent wel aan 't uitdagen he...
ik zal me er niet meer mee bemoeien. :/

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

True, maar lees Policy mbt replies in 'slechte' topics eens door :) Als je een topic-report had geplaatst met daarin het verzoek aan een moderator om de titel te wijzigen, dan heb je toch hetzelfde bereikt? Zonder een post te plaatsen die offtopic is :)

Bovendien was deze opmerking (vermoed ik) vooral gericht op kromme in "kan iemand me opweg helpen" . Met deze post is werkelijk _niemand_ geholpen :)

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Voor dreamweaver tutorials en tips kan je hier kijken:
http://dreamweaver.pagina.nl/
In het geval je je bedenkt en toch met het coderen bezig gaat is de volgende link geen verkeerd punt om te starten:
http://www.w3schools.com/html/html_www.asp

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik hier wel wat mee kan als ik maar weet hoe ik die imagemap krijg
Icey schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:24:
Eventjes snel wat in elkaar geknutseld. Nu heb je een vierkantje van 640*480 pixels, welke presies in het midden gecentreerd zijn. Hier kan je je tekst en je plaatjes inzetten. Daarna kan je doormiddel van bijv. een imagemap een linkje maken, of door een divje welke je een positie in pixels meegeeft.

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Titel!</title>
<link href="stylesheet.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>
<style>
.Main {
    position: absolute;
    width : 640px;
    height : 480px;
    margin-left : -320px;
    margin-top : -240px;
    left : 50%;
    top : 50%;
    border-color: #000000;
    border-style: solid;
    border-width: 1px;
    } 
</style>
<body>
<div class="Main">

<!-- plaatje/tekst o.i.d. -->

</div>
</body>
</html>

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 18:40
Even zoeken met Google en je vind imagemaps info

http://www.htmlcodetutorial.com/images/_AREA.html

Overigens kan DreamWeaver (of kon in de tijd dat ik er nog mee werkte, decennium geleden) zelf die area's aanmaken. Scheelt je een hoop werk met het bepalen van de shape en coords.

Verder zijn mensen op dit forum misschien niet erg newby-vriendelijk af en toe. Enerzijds lullig, maar je moet ook bedenken dat dit forum anders binnen een dag vol zou staan met posts die voor mensen die wat langer meedraaien totaal oninteressant zijn. Ook kun je veel info vinden op het internet met een beetje zoeken en is een topic openen dus niet altijd nodig. Over dit imagemap gebeuren bijvoorbeeld zijn honderden sites te vinden... Google is your friend ;)

Succes.

[ Voor 94% gewijzigd door Morrar op 15-02-2005 14:51 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 12:04
Ik zie nu trouwens een foutje, automatisme... <link href="stylesheet.css" rel="stylesheet" type="text/css"> kan eruit :)

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:38:
ik denk dat ik hier wel wat mee kan als ik maar weet hoe ik die imagemap krijg

[...]
Ros es op F1 in Dreamweaver en zoek op 'imagemap' :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 13:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Een belangrijke tip als je met dreamweaver werkt...
De html-engine van dreamweaver is enorm verouderd, deze is vrijwel gebaseerd op netscape4, een enorm verouderde browser ...

Natuurlijk blijft er een zeker voordeel aan een 'Visuele interface-editor', namelijk dat je direkt kunt werken (klikken, slepen, snel tabellen aanmaken, fo plaatjes neerzetten), zonder veel tijd te verliezen met opzoeken van preciese code..
Maar een 'visuele editor' komt nooit in de plaats van kennis en begrip van wat er in HTML mogelijk is...

Pas daarom enorm op om niet jezelf tezeer te richten op 'hoe het er in dreamweaver uitziet', in een andere browser kan dat er prima uitzien...

Op het punt van je vraag, nl. hoe een plaatje precies in het midden te plaatsen, kent de preview-engine van Dreamweaver inderdaad flinke makken:
Bij tabellen kent hij geen hoogte toe aan tabellen (dat is eigenlijk wel goed, precies volgens de specificaties, maar alle browsers doen dat eigenlijk wel)
Daarom is inderdaad eventueel mogelijk om hiervoor Tabellen te gebruiken, ondanks dat het in dreamweaver niet zal werken om een Tabel-hoogte op 100% te zetten (en TD valign op middle), ziet het er in de browser waarschijnlijk meestal wel redelijk uit ...

Om een beetje te leren kan dit eventueel wel werken, maar houd wel goed in je achterhoofd dat een tabel eigenlijk niet voor dit soort positionering bedoeld is, en je altijd tegen problemen ermee kunt oplopen als je er meer mee wilt, als je dat merkt, wees dan altijd bereid om het werken met tabellen dan af te werpen en stap dan over naar correcte CSS (en semantische HTML) ..

Enkel in het begin kan het wel handig zijn om gewoon lekker bezig te gaan

De beste oplossing is door positionering mbhv CSS ... daarvoor is het echter handig als je al wat meer ervaring hebt opgedaan met HTML en code...
de css-weergave van dreamweaver is behoorlijk verouderd, zeker voor positionering (margin en padding worden heel verkeerd weergegeven), maar als je daardoorheen kijkt biedt Dreamweaver nog altijd prima mogelijkheden om je code efficient te beheren (bv de goede integratie tussen de 'preview' en het code-venster, waarmee je heel goed kunt leren hoe HTML eigenlijk werkt)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Afbeeldingslocatie: http://www.azwart.nl/tmp/got/dw_imagemap.jpg
• Voeg een afbeelding in (zie 1)
• Geeft hier mee een gebied aan (zie 2) dat als link moet dienen en vul in de eigenschappen onderin aan waar de link naar toe moet
• Klaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door OkkE op 15-02-2005 15:03 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Pagina: 1