Computer reset uit zichzelf

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hallo mensen.

Ik heb het volgende probleem, ik heb in november 2002 een pc gekocht en wil sindsdien ook wel eens uit zich zelf gaan resetten, dus heb ik later allemaal nieuwe onderdelen er in gedaan, op de cd speler, diskettedrive en de voeding na. En hij wil nog steeds uit zich zelf resetten. Waar zou zit aan kunne liggen ?

De temperaturen zijn :
Cpu 45
Mb 35

Systeem Specs zijn : Moederbord: Asus A7v880
Grafische Kaart: Ati Radeon 9600PRO 256mb Advantage Edition
Processor: Amd Athlon Xp 3000+
Opslagruimte: Western Digital 8mb 160Gb
Geheugen: 512MB Pc 2700
Voeding : Vikings 300watt
en nog een dvd brander, cd speler etc de standaard spullen.

Ik denk zelf dat de voeding niet goed is.

Wat is jullie antwoord hier op ? :)

Bvd :)

Blij Met Wilco

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

al een keer een progje gedraaid dat je voedingslijnen in de gaten houdt? Voeding zal wel eens het probleem kunnen zijn. Verder mis ik een beetje wanneer de machine reset.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
je hebt alles vervangen op een toch vrij belangrijk onderdeel na: de Voeding.

Probeer eens een andere dan weet je het snel genoeg.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hij reset op verschillende tijden, net was ik gewoon een dvd aan het branden, Boem reset, gisteren was ik gewoon aan het msnén Boem reset.
Dus erg wissevallig.

Met welk progje kan ik mijn voeding in de gaten houden? :)

Blij Met Wilco

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:37

Night89

Als je alles op een rijtje heb

motherboard monitor ofzo, maar ik prefereer speedfan :) makkelijk en overzichtelijk :)

Met Vriendelijke Groet,

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
Soortgelijke problemen met een pc gehad, voeding deed het altijd goed, maar uiteindelijk toch niet meer, andere voeding erin, en pc heeft dat sindsdien nooit meer gedaan (nu is wel gister dan de video kaart overleden, maar ach)

Ik zou dus een andere voeding proberen :D (in de gaten houden kan geloof ik met Speedfan, te vinden via de meuktracker)

Join the club

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 16:34
Motherboard monitor kan de lijnen van de voeding in de gaten houden. Of zelf controleren met een multimeter natuurlijk.

Ik kan ook nergens vinden of je auto reboot hebt aanstaan bij crashes, zou het eventueel ook nog kunnen zijn.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door en post hier de resultaten :)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.thunderweb.nl/pcprobe.jpg

Blij Met Wilco

• Haan
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

ReallyStupidGuy schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:02:
Ik kan ook nergens vinden of je auto reboot hebt aanstaan bij crashes, zou het eventueel ook nog kunnen zijn.
Dat zorgt er alleen voor dat je kan zien wat de foutmelding is, het voorkomt natuurlijk niet dat het probleem zich voordoet. Is trouwens wel iets wat ik aan zou zetten, dat geeft misschien een aanwijzing wat er aan de hand is.

Eigenschappen Computer->advanced->Startup and Recovery(ik heb engelse Windows)->vinkje weghalen bij automatische reboot

Kater? Eerst water, de rest komt later

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik heb het vinkje nu uitgezet, zogauw ik die crash weer heb, pak ik de digi cam wel en maak wel fototje en post het wel hier.

maar de voltages die je ziet op het plaatje.. zijn die wel goed :denk:

Blij Met Wilco

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de eerder door mij genoemde Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan tevens acceptabele voltage-marges vermeld.

• w2000vz545
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-03-2022
Kijk eens naar de condensatoren op het mobo, staan ze bol of ruik je een vreemde geur dan ben je ook getroffen door het lekkende elco probleem :'(
Mijn Abit board vorig jaar ook vreemde kuren

Leaking Capacitors Muck up Motherboards

Not just Abit boards. Microstar, Asus, Gigabyte and PC Chips boards, too

Wim

[ Voor 18% gewijzigd door w2000vz545 op 15-02-2005 14:19 . Reden: url added ]

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:55
Ik heb dan wel een ander systmeem (P4), maar ik had ook regelmatig spontane reboots. Na lang speurwerk kwam ik er achter dat mijn airflow in de kast niet optimaal was. Als mijn CPU de 72 graden naderde dan ging hij in de reboot. Dit gebeurde dus voornamelijk als ik programma's gebruikte die de CPU behoorlijk belasten.

Ik heb andere pasta op de CPU gedaan. Ik heb een casefannetje gekocht en de kables in de kast iets anders gerangschikt. Sindsdien komt de temperatuur, stressed, niet meer boven de 60 graden en heb ik geen uitvallers of blauwe schermen meer gezien.

Overigens is het nog wel leuk om te melden dat een eventuele casefan altijd naar buiten moet blazen. Ik heb dat uitgeprobeerd eerst naar binnen blazen en dan correct plaatsen. Het scheelt een slok op een borrel. De airflow in een systeem is dus erg belangrijk. Lucht van voren er in en de warme lucht aan de achterkant er uit.

Emos

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
@w2000vz , ik had het ook al bij mijn vorige setup, dat was compleet ander moederbord etc, zie me start post, dus daar ligt het niet aan.

@emos, de temperaturen zijn prima maar ik heb geen casefan.

Blij Met Wilco

• Emos
Mijn temps waren ook in principe okay. Alleen stressed, dat kon een Ad Aware test of een complete anti virus scan zijn, schoten de temps omhoog. Maar okay, als het systeem zo rond de 45 graden blijft dan zijn dat hele nette temperaturen.
Succes.

Emos

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
De voltages van de voeding zijn volgens het topic daarover prima, zou het dan alsnog wel de voeding kunnen zijn die af en toe een flinke zak heeft ?

Blij Met Wilco

• Haan

Haan

dotnetter

@Emos, jij moet hier nog eens even kijken denk ik :)

Verwijderd

Al geprobeerd de Vcore naar ca 1,65 te brengen? Niet dat hij op die 1,72 niet werkt maar je weet maar nooit wat voor afwijking die meter heeft.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Herelam, sorry ik snap je niet echt eigenlijk :$

Blij Met Wilco

• Emos
Hum... ughe ja ja daar ga ik weer met mijn verhaal... LOL..

Bedankt Haan..

Het enige dat ik kan zeggen is dat ik op dit moment maar 1 casefan heb en sindsdien die naar buiten blaast, is mijn systeempje een stuk stabiler qua temp.

Txs. _/-\o_

Emos

Verwijderd

-ThUnDeR- schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:35:
Herelam, sorry ik snap je niet echt eigenlijk :$
Standaard loopt jouw processor op 1,65V, dat proggie geeft 1,73 ongeveer aan. Stel dat deze waarde een afwijking heeft dan kan de spanning best 1,75-1,8 zijn wat mij wat hoog lijkt voor een stabiel systeem (1,65-1,7 lijkt mij netjes). In de BIOS kun je dat instellen.

edit
Misschien dat Memtest draaien ook wel zin heeft alhoewel het dan wel vreemd is als daar iets mee is aangezien je het al hebt vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 14:43 ]

• Haan

Haan

dotnetter

@herelam: een te hoge Vcore zorgt alleen voor hogere temp, niet voor instabiliteit, voor zover ik weet. Dat wordt veroorzaakt door te lage spanning.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik keek in de bios net en in de bios staat de vcore op : 1,628v

Blij Met Wilco

Verwijderd

Koop een multimeter voor een euro of vijf en ga daar eens je PSU waarden mee meten. Als je niet weet hoe dat moet, staan er genoeg artikelen over op het internet, vind je vrij snel met google. Tis iig iets wat iedereen zou moeten kunnen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:59:
Koop een multimeter voor een euro of vijf en ga daar eens je PSU waarden mee meten. Als je niet weet hoe dat moet, staan er genoeg artikelen over op het internet, vind je vrij snel met google. Tis iig iets wat iedereen zou moeten kunnen.
Die dingen van 5 euro hebben veel te veel afwijking om nauwkeurig kleine spanningen te meten. Bovendien hangen de spanningen van de belasting af.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:11

Wildfire

Joy to the world!

Ik sluit even aan in dit topic, aangezien ik vermoed dat mijn nieuwe PSU ook voor problemen zorgt in mijn systeem.

Huidig systeem:

MSI K8N Neo2 Platinum moederbord (socket 939, nForce3 Ultra chipset)
AMD Athlon 64 3200+ met stock cooler
2x 512mb PC3500 DDR-RAM van GEiL
ATi Radeon X800 Pro
Maxtor 200gb HD en Maxtor 80gb op IDE1
Lite-On LDW-401S DVD+RW en Lite-On LTR-48125S CD-RW op IDE2
Maxtor 120gb HD op Promise Ultra133TX2
Creative Labs Audigy 2ZS
Leadtek TV 2000 Expert TV-kaart
Tagan 380W PSU

Alles met de meest recente drivers en/of firmware cq BIOS.

Probleem: freezes, random resets, audio problemen (soort "gesqueal"). De freezes en resets had ik vantevoren al, de audio problemen sinds gisteren. Erg irritant.

Alle hardware, muv mobo, CPU en PSU (dat is namelijk de nieuwe hardware), werkten perfect in mijn vorig systeem. De Leadtek TV-kaart is afgelopen week aan het systeem toegevoegd.

De CPU draait stressed op zo'n 43C maximaal.

Gezien de vaagheid van de problemen vermoed ik een PSU-probleem. Ik heb ook nog even met Speedfan de voltages bekeken, de +12V stond op +12.69V en de +3.3V stond op +3.15V. De +5V stond op +4.95V. Vcore was, IIRC, 1.36V. Vdimm heb ik op 2.6V gezet. Die +12V en +3V lijnen lijken me een indicatie dat er iets niet helemaal goedzit...

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 16-02-2005 10:10 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik heb de melding nu :

IRCQ_NOT_LESS_OR_EQUAC

0x0000000A ( 0x52474Fb5, 0x00000002, 0x0000000, 0x8057CCB )

Blij Met Wilco

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

-ThUnDeR- schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 12:18:
Ik heb de melding nu :

IRCQ_NOT_LESS_OR_EQUAC

0x0000000A ( 0x52474Fb5, 0x00000002, 0x0000000, 0x8057CCB )
Die laatste C is een L :) EQUAL :P
Maar goed, deze error krijg je vaag als het geheugen niet helemaal goed is...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hmz.. :denk:

Voortaan maar geen OEM geheugen meer kopen dan, nu maar fftjes sparen voor ander geheugen. Als het daadwerkelijk daar aan ligt

Blij Met Wilco

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik blijf het niet herhalen, neem je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter überhaupt wel door :? Daarin staat hoe je BSOD's kunt troubleshooten en hoe je het geheugen kan testen op fouten.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
En inderdaad , aardig wat errors bij de memtest, bij test 5 & 7 had ik errors en vondt ik al genoeg :), rma aangevraagd want ik zit gelukkig nog in de garantie .

Maar wel vreemd, ik had toen nieuw geheugen bij het oude geheugen gedaan, toen met het oude gheugen had hij er ook last van.

Nu is dat oude er al lang uit, zou het oude geheugen het nieuwe geheugen maybe kunnen hebben aangestoken ?

[ Voor 43% gewijzigd door -Thunder- op 16-02-2005 13:25 ]

Blij Met Wilco

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht gewoon statische elektriciteit? Daar zijn geheugenreepjes gevoelig voor. Zie ook de handleiding van je moederbord.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Oke :)

Van mij kan dit topic wel gesloten worden , de fout is gevonden :)

Allemaal bedankt he ! :)

Blij Met Wilco

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

NOFI, maar lees asjeblieft eerst de FAQ nog eens een keertje door. Da's enorm nuttig om de Do's en Don'ts van GoT te leren -- zo worden opgeloste topics niet per definitie op slot gedaan...
Pagina: 1