Welk programma om mooie grafieken te tekenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.712 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-12 00:11
Ik moet een verslag en presentatie gaan maken waarin veel statistieken komen, aangezien Excel vrij lelijke grafiekjes produceert zoek ik iets anders. Dus een programma wat grafieken op een mooie/professionele manier kan tekenen. Het gaat hierbij om staafdiagrammen, circeldiagrammen, lijndiagrammen, etc.

Ik had dit programma al gevonden, maar deze was nogal beperkt in de data die je kon invoeren.

Iemand nog andere suggesties?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12 16:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vind Sigmaplot een goed programma, maar dat is flink aan de prijs.

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 20:30

JohnD

Bernd

openoffice al eens geprobeerd?

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-10 18:29
- je kunt in Adobe Illustrator gemakkelijk grafieken maken, en daar als je wilt leuke 3D dingetjes mee doen. De trial is gratis van de Adobe website te downloaden.
- Met de nieuwe Coral WordPerfect Office zijn ook erg mooie grafieken te maken. Ook daar kun je erg mooie grafieken mee te maken.

Toch?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-12 11:45
Kan je niet wat concreter zijn dan alleen zeggen dat Excel geen mooie grafiekjes genereerd? Waarom voldoen ze voor jou niet?

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11 15:58

T.T.

Sowieso

Ik sluit me aan bij djluc, en juist het voorbeeld dat de ts geeft lijkt mij helemaal niet handig. Uit dat voorbeeld kun je echt niets aflezen. Grafieken moeten in de eerste plaats informatief zijn (of je moet wat te verbergen hebben).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor statistieken: SPSS lijkt me handig, kost je wel aardig wat. Ik heb zelf wel ooit met GNUplot gewerkt; is gratis en kan prima met diverse grafieken overweg. Command-line, dat wel, maar vrij krachtig :)
Zie http://www.gnuplot.info/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12 16:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Excel kan geen grafieken maken, maar alleen diagrammen. M.a.w als je discontinue X waarden hebt worden ze op gelijke afstand van elkaar geplot zodat je grafiek inelkaar wordt gedrukt.

Maar inderdaad: wat wil je voor elkaar krijgen?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-12 13:08

Boss

+1 Overgewaardeerd

superduper schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 16:56:
Excel kan geen grafieken maken, maar alleen diagrammen. M.a.w als je discontinue X waarden hebt worden ze op gelijke afstand van elkaar geplot zodat je grafiek inelkaar wordt gedrukt.

Maar inderdaad: wat wil je voor elkaar krijgen?
Klinkt interessant, maar wat bedoel je nu eigenlijk? Een diagram is afaik een schematisch overzicht: een stroomdiagram (pijlen, etc.). Een grafiek is een overzicht van gegevens die verband met elkaar houden. Ik kan nl in Excel ook prima een grafiek maken met op de x-as verschillende afstanden tussen de punten. Die optie zit er gewoon in.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
superduper schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 16:56:
Je kunt in Excel anders zowel de x als de y waardes opgeven?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• plakbandrol
ja die gebruik ik hoofdzakelijk voor het office gebeuren, maar echt veel beter zijn die grafiekjes niet

[ Voor 6% gewijzigd door plakbandrol op 15-02-2005 17:13 ]

• plakbandrol
djluc schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 15:37:
Kan je niet wat concreter zijn dan alleen zeggen dat Excel geen mooie grafiekjes genereerd? Waarom voldoen ze voor jou niet?
ze voldoen wel, maar zien er gewoon kaal en hoekerig uit, als je professionele brochures en reportages ziet zijn de grafieken veel mooier. Met anti-alias, licht-donker effecten, 3d effecten, etc.

voorbeeld:

exel circeldiagram
http://www.zope.com/images/zrm/SampleExcelReport.jpg

professionelere circeldiagrammen
http://www.netqos.com/sol...0server%20pie%20graph.gif
http://www.rescuemission....mary/future/pie_graph.gif
http://www.auckland-airpo...997/Images/pie_graph1.gif
http://www.wycliffecaribbean.org/images/translation_pie.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door plakbandrol op 15-02-2005 17:28 ]

• plakbandrol
T.T. schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 16:02:
Ik sluit me aan bij djluc, en juist het voorbeeld dat de ts geeft lijkt mij helemaal niet handig. Uit dat voorbeeld kun je echt niets aflezen. Grafieken moeten in de eerste plaats informatief zijn (of je moet wat te verbergen hebben).
Tuurlijk moet het informatief zijn, maar presentatie is ook erg belangrijk.. en dat hoeft niet ten koste te gaan van duidelijkheid

Verwijderd

Kijk eens naar Xcelsius, van infommersion (www.infommersion.com). Werkt erg leuk, zeker met excel data.

Gr Rop

• XXfrankieXX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-12 21:55

XXfrankieXX

Who, me?

Boss schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:06:
[...]

Klinkt interessant, maar wat bedoel je nu eigenlijk? Een diagram is afaik een schematisch overzicht: een stroomdiagram (pijlen, etc.). Een grafiek is een overzicht van gegevens die verband met elkaar houden. Ik kan nl in Excel ook prima een grafiek maken met op de x-as verschillende afstanden tussen de punten. Die optie zit er gewoon in.
Ik moest twee weken geleden voor natuurkunde 4 grafieken maken, waar de afstand tussen de punten niet altijd gelijk is (b.v. metingen bij 1,2,3,6 en 8 N). Ik heb bijna een uur lopen zoeken, maar kon niet vienden hoe de afstand evenredig verdeeld werd, toen heb ik maar paint gebruikt :r.
Bedoelde je dit, en zo ja, hoe stel je het in?

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 14:05

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Microsoft Visio heeft ook een aantal leuke.
Het is niet echt een programma voor gewone grafieken en diagrammen maar er zit dus wel een enkele in (ook 3d).
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.d.groot/download/Drawing1.jpg

Van de andere alternatieven nog wat mooie previews?

[ Voor 31% gewijzigd door Cmdr_Satan op 15-02-2005 18:28 ]

System specs

• plakbandrol
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:32:
Kijk eens naar Xcelsius, van infommersion (www.infommersion.com). Werkt erg leuk, zeker met excel data.

Gr Rop
Ah daar kan ik wel wat mee, thnkx :*)
SaNATaN schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 18:18:
Microsoft Visio heeft ook een aantal leuke.
Het is niet echt een programma voor gewone grafieken en diagrammen maar er zit dus wel een enkele in (ook 3d).
[afbeelding]

Van de andere alternatieven nog wat mooie previews?
Ziet er ook aardig uit, maar ik zoek meer de normale diagrammen ;)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-12 13:08

Boss

+1 Overgewaardeerd

XXfrankieXX schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:38:
[...]

Ik moest twee weken geleden voor natuurkunde 4 grafieken maken, waar de afstand tussen de punten niet altijd gelijk is (b.v. metingen bij 1,2,3,6 en 8 N). Ik heb bijna een uur lopen zoeken, maar kon niet vienden hoe de afstand evenredig verdeeld werd, toen heb ik maar paint gebruikt :r.
Bedoelde je dit, en zo ja, hoe stel je het in?
Kies voor grafiektype 'spreiding'

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-12 08:11

Cis

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:32:

Gr Rop
Fantastisch programma, ziet er erg goed uit. Alleen jammer dat de trial erg beperkt is (sommige functies zijn uitgeschakeld, en bij het genereren van een grafiek komt heel groot "TRIAL" op de achtergrond te staan).

Net als de TS ben ik op zoek naar een programma dat leuk-uitziende grafiekjes kan maken. Integratie met Excel is leuk, maar niet noodzakelijk.
Is er software beschikbaar dat net zoals Xcelsius mooie trendy grafieken kan maken, maar dan niet zo uitbundig 'trial'is ? :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Het hele idee van een trial is kijken of het goed werkt en het kopen als je het voor een serieus iets gaat gebruiken ;)

Maar je zoekt dus een gratis iets? Het al genoemde gnuplot lijkt me een handige. http://sourceforge.net/search heeft er denk ik ook wel een paar om naar te kijken. Echter hik je qua "marketing-Powerpoint-baarheid" en / of gebruiksvriendelijkheid vaak wel tegen het you get what you pay for.

Overigens kan je - als het voor studie is - dergelijke programma's ook voor heel erg weinig kopen via een Surf licentie (of de schoolvariant, naam ben ik vergeten).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:13

Nitai

Live the life you love.

Bij veel vormgevingsbureau's worden de grafieken uit Excel gekopieerd, in Illustrator of Xpress geplakt en daar in verder bewerkt. Als je echte mooie grafieken wilt, dan zul je dat imho gewoon zelf moeten maken.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-12 08:11

Cis

F_J_K schreef op maandag 21 maart 2005 @ 10:23:
offtopic:
Het hele idee van een trial is kijken of het goed werkt en het kopen als je het voor een serieus iets gaat gebruiken ;)

Maar je zoekt dus een gratis iets? Het al genoemde gnuplot lijkt me een handige. http://sourceforge.net/search heeft er denk ik ook wel een paar om naar te kijken. Echter hik je qua "marketing-Powerpoint-baarheid" en / of gebruiksvriendelijkheid vaak wel tegen het you get what you pay for.

Overigens kan je - als het voor studie is - dergelijke programma's ook voor heel erg weinig kopen via een Surf licentie (of de schoolvariant, naam ben ik vergeten).
SurfSpot, thanx. Ik geloof alleen niet dat Xcelsius te koop is via SS :)

Ik weet dat een trial is bedoeld om de potentiele 'probeerder' te verleiden tot het kopen van het product. Echter: de standaardeditie kost al 195 dollar, en om dat nou uit te geven voor 8 grafiekjes, die ik in mijn afstudeerverslag ga plakken... is mij iets teveel van het goede. :)

De opmerking "get what you pay for." klopt inderdaad wel enigszins. Xcelsius is eigenlijk te makkelijk om gratis te zijn: binnen 3 minuten heb je de prachtigste grafieken :)

Ik zal eens naar Illustrator en GNUplot gaan kijken. Bevindingen zal ik hier posten voor toekomstige users die antwoord zoeken :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Pagina: 1