Toon posts:

[AXP3200+]FSB wil niet op 200MHz

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een Athlon XP 3200+ processor aangeschaft (Hiervoor een 2000+. )
Het probleem is nu dat mijn moederbord (MSI KT6 Delta) de nieuwe processor niet herkent als een 3200+. Alleen maar als een XP processor zonder getal erachter. De Bios heb ik geflashed naar de nieuwste versie, maar ook dat wil niet helpen. Bios weer teruggezet (CMOS reset), maar geen verandering.
Heeft iemand een suggestie?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 23:22
Wachten op een nieuwe BIOS versie, als die er ooit komt.
Voor de rest maakt het helemaal niks uit voor je systeem.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of zelf je biosflile aanpassen zodat de cpu wel herkend wordt, vereist wat kennis, maar het zou kunnen.
Overigens zal het ding gewoon draaien zoals het moet, dus het is absoluut geen noodzaak.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Je hebt de FSB wel goed staan :?

AMD Athlon XP 2000+ heeft een MP van 12,5 met een FSB van 133. Als jij die AMD Athlon XP 3200+ erin prikt draait 'ie met een MP van 11. 11x133 = 1466 (aka AMD Athlon XP 1700+ met 512KB Cache)

Zorg ervoor dat de CPU dus op 2200MHz gaat draaien, dan zit het wel snor ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via het Core center van MSI m'n FSB verhoogd. Bij 156Mhz kapte m'n processor ermee. Herstart dus.
Zonder verhoging van de MP zal het me nooit lukken om op de 2200Mhz te komen. De MP staat nu op (auto) 11. Kan ik deze omhoog brengen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is hier nu eigenlijk het probleem :?

- BIOS herkent CPU als AXP
- alles werkt

Kortom non-issue...

Edit:
Zeg dat dan gelijk in de topicstart, er is dus WEL een probleem, namelijk dat de FSB verkeerd zit :Z

Topic weer open...

11x is ook de normale multiplier (of wat dacht je anders dan 2200/200 is :z )

[ Voor 58% gewijzigd door dion_b op 15-02-2005 15:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Het topic is weer open..... niet te snel slotjes plaatsen dion_b :P. Ook al zijn de slotjes in de aanbieding ;)

[Ontopic]
Via core-center, d.w.z. via een programma in Windows :?
Je kunt beter de FSB in stellen in het BIOS. Deze hoort op 200MHz te staan.
Ik dacht dat jouw moederbord een VIA KT600 chipset had. Deze kan 200MHz FSB aan dus moet het niet zo'n probleem zijn om de FSB op te krikken naar 200MHz.

Echter moet je dit wel in het BIOS (of m.b.v. jumpers) instellen omdat de dividers anders niet kloppen. Lees en kijk goed wat je doet. Pak eventueel het boekje van het moederbord erbij :)

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 15-02-2005 16:12 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 15:39:
Ik heb via het Core center van MSI m'n FSB verhoogd. Bij 156Mhz kapte m'n processor ermee. Herstart dus.
Heb je wel je geheugen onafhankelijk van je proc ingesteld, als in SPD ipv 100% of sync? Kan best zijn dat je mem niet mee wil 'omhoog' namelijk.
Zonder verhoging van de MP zal het me nooit lukken om op de 2200Mhz te komen. De MP staat nu op (auto) 11. Kan ik deze omhoog brengen?
Waarom moet je daar aan gaan zitten prutsen? Een 3200+ hoort op 11x200 te kunnen draaien zonder gemiep, simpelweg.

Weet je wel zeker dat het een echte 3200+ is en niet een geremarkte, waardoor het mogelijk een 2500+ of andere XP-proc is met een MP van 11?

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

hij hoort gewoon de booten op 200 mhz fsb dus stel die in in je bios en dan moet hij gewoon werken, dat hij hem niet 100% goed herkend is geen probleem, gewoon alles op auto zetten en fsb op 200 en dan werkt het. (normaal gezien dan :+)

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 16:16:
Weet je wel zeker dat het een echte 3200+ is en niet een geremarkte, waardoor het mogelijk een 2500+ of andere XP-proc is met een MP van 11?
Daar begin ik nu wel aan te twijfelen. Op 200Mhz slaat m'n PC zowiezo af, dat begint al bij 156Mhz.
Hoe kan ik zien met wat voor processor ik te maken heb? (Via Sisoft Sandra lukte het iig niet.)

Misschien moet ik de koeler eraf slopen en kijken naar het typenummer op de printplaat.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:53

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 16:36:
[...]

Daar begin ik nu wel aan te twijfelen. Op 200Mhz slaat m'n PC zowiezo af, dat begint al bij 156Mhz.
Hoe kan ik zien met wat voor processor ik te maken heb? (Via Sisoft Sandra lukte het iig niet.)

Misschien moet ik de koeler eraf slopen en kijken naar het typenummer op de printplaat.
CPU-Z kun je gebruiken voor het indentificeren van de CPU...maar ik denk op deze manier ook aan een geremarkte proc ja...

[ Voor 8% gewijzigd door SleutelMan op 15-02-2005 16:42 ]

You've just spent two seconds reading this signature and learned nothing new.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 16:36:
[...]

Op 156MHz slaat 'ie af. Hoe heb je de FSB verhoogd :?
Vanuit Windows of vanuit het BIOS :?.

Werkt 166MHz (met andere dividers) ook niet :?

@Sleutelman
CPU-Z kan het verschil tussen een AMD Athlon XP 2500+ en AMD Athlon XP 3200+ niet zien. Let dus niet op wat CPU-Z aangeeft!.
De AMD Athlon XP's hebben nl. geen namestring ingebakken. De naam van de CPU zal dus door het BIOS bepaald worden.

CPU-Z kijkt naar de namestring van het bios en naar de MP/FSB configuratie. Als jij een MP van 11 hebt met een FSB van 156MHz is het goed mogelijk dat CPU-Z een 2500+ ziet omdat 156MHz dichter bij 166MHz ligt.
Een 2500+ heeft een FSB van 166MHz. Jouw 3200+ heeft een XP van 200MHz.

Ander voorbeeld, een AMD Athlon XP 1700+ @ 1600+ wordt gezien als een AMD Athlon XP 1600+
Een AMD Athlon XP 1700+ @ AMD Athlon XP 2600+ wordt gezien als AMD Athlon XP 2600+

[ Voor 41% gewijzigd door Thandor op 15-02-2005 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:56:
Op 156MHz slaat 'ie af. Hoe heb je de FSB verhoogd :?
Vanuit Windows of vanuit het BIOS :?.

Werkt 166MHz (met andere dividers) ook niet :?
Ik verhoogde de FSB met Core Center via Windows. Core Center is een overclock tool van MSI. Met deze tool kun je zien tot hoever de FSB kan worden gezet. Om de FSB daadwerkelijk te veranderen moet je dan alsnog in de BIOS zijn.

Ok, even voor de duidelijkheid: De FSB staat nu op 133. De MP op 11 (auto). M'n snelheid zit nu dus op 1463Mhz. Dat geeft m'n pc ook aan. Alles in orde zou je zeggen. Nu m'n processor naar 200Mhz verhogen in de BIOS, en klaar is kees. Dat gebeurt dus niet. Hij slaat af bij 200 en ook bij 166, terwijl ie dat makkelijk zou moeten trekken.
Daar komt bij dat CPU-Z aangeeft dat ik met een Athlon XP 1900+ te maken heb. En dat geeft de PC nu ook aan bij het opstarten. Moet dus wel een verkeerde processor zijn toch?

Een kopietje van m'n cpu info van CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/darulez/CPU%20Athlon%20XP/cpu1900.bmp

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 19:12 ]

Verwijderd

Dit moet je ook niet vanuit windows gaan doen, simpelweg omdat je Moederbord geen PCI-Lock heeft! Je klokt je PCI-Bus mee, hij kan wel vanuit windows de FSB veranderen, alleen niet de divider.

Ga gewoon de BIOS in, en verander de FSB in één keer naar 200MHz. Vcore op 1.65 houden, multiplier is locked, auto houden. PCI-Divider zal dan wél goed werken.

De AthlonXP 1900+? De TRAAGSTE barton die d'r is heeft nog steeds als opdruk 2500+, lijkt me sterk.

Dude, uninstall corecenter, zet het er nooit meer op (ik wéét wat het is), en werk gewoon vanuit de BIOS.

Overigens:

Je moederbord kon geloof ik ook niet FSB en RAM speeds scheiden, het zit IIG niet in de feature set van de VIA KT600, je MOET PC3200 geheugen hebben, of je moederbord inruilen voor een nForce2 plank die wél FSB:MEM onafhankelijk kan laten werken. nForce 2 planken hebben ook een PCI/AGP lock.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 19:14 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Zoals ik al vermoedde gebruikte een progsel in Windows. Dit is dus niet echt verstandig.
Zie de post van CABAL voor meer instructies ;).

AMD Athlon XP 1900+ klopt wel. 11x133 = 1466MHz = AMD Athlon XP 1700+
Daarbij heb jij een Barton core. Deze heeft 256KB Cache méér dan een orginele AMD Athlon XP 1700+. Die 256KB Cache extra zorgt voor 200+ meer, en daar is de 1900+ ;).

Daarnaast vermeldde ik al dat CPU-Z NIET kan zien wat voor AMD Athlon XP je hebt.
De uitleg in m'n vorige reactie daarover lijkt me vrij duidelijk ;).

CPU-Z (en andere progsel) kijken nl. naar CPU instellingen(FSB/MP), L2 Cache grootte, BIOS Name string e.d.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://img155.exs.cx/img155/2238/cpu7te.th.jpg

CPU-Z kan zien dat ik een AMD Athlon XP 'Thoroughbred B' heb. CPU-Z leest de frequentie, de MP, FSB en het cache.

De 'Instruction sets' zijn bij elke Thoroughbred hetzelfde en worden dus niet uitgelezen.
Hij ziet een AMD Athlon(tm) wat er niet in zit, er zit nl. een AMD Athlon XP in

Kun jij aan dit plaatje zien of ik een : 1700+ t/m 2700+ heb :?

[ Voor 69% gewijzigd door Thandor op 15-02-2005 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 19:13:
Je moederbord kon geloof ik ook niet FSB en RAM speeds scheiden, het zit IIG niet in de feature set van de VIA KT600, je MOET PC3200 geheugen hebben, of je moederbord inruilen voor een nForce2 plank die wél FSB:MEM onafhankelijk kan laten werken. nForce 2 planken hebben ook een PCI/AGP lock.
@CABAL Ik heb je raad opgevolgd maar nog steeds werkt het niet. Zal dan idd wel aan m'n geheugen liggen. Ik heb namelijk PC2700 werkgeheugen ipv 3200. Bagger dat dat niet los van mekaar zit zeg. :(

@Sleutelman: Bedankt voor de info. Maar ik heb Core Center (had de hele prog niet moeten noemen) maar één keer gebruikt om te zien hoe ver hij kwam. Voor de rest heb ik de FSB gewoon veranderd in de BIOS. Die berekening van jou laat goed zien dat CPU-Z niet zoveel zegt. :)

Morgen ff een PC3200 bankje lenen bij een kennis. Kijken of ie het dan wel doet. En anders verkoop ik de hele handel en stap ik over op Athlon 64. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff de koeler eraf gehaald en de code op de proc bekeken:

AXDA3200DKV4E

AXDA = thouroughbred/barton
3200 = 2200Mhz
D = OPGA (package (geen idee wat dat betekent behalve verpakking :)))
K = 1.65 voltage
V = 85 C (temperatuur)
4 = 512kb cache
E = 400Mhz FSB

Je zou dus zeggen dat ik wel degelijk met een 3200+ te maken heb. Verwarrend is is dat als ik de plaatjes op de MSI site bekijk, dat ik gezien de bouw van de proc moet concluderen dat ik met een Sempron te maken heb. Maar dat terzijde.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hier vind je meer informatie over remarked CPU's. De kans dat je zo'n CPU hebt is heel klein en het is ook het meest voor de hand liggende dat jouw moederbord icm. met RAM niet mee wil werken.

Verwijderd

Op sticker/serienummer na valt er fysiek geen verschil te ontdekken tussen de sempron K7 en de Athlon K7. Hoewel de barton core wat breder is dan de Thoroughbred core.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 21:13:
[...]

@CABAL Ik heb je raad opgevolgd maar nog steeds werkt het niet. Zal dan idd wel aan m'n geheugen liggen. Ik heb namelijk PC2700 werkgeheugen ipv 3200. Bagger dat dat niet los van mekaar zit zeg. :(
Tja, er zijn chipsets waar je wel een aparte mem divider hebt, maar dan castreer je toch de CPU, dus heb je er nog niets aan. En niets ' :( ' - als je je voor aankoop georienteerd had (bijvoorbeeld door zoiets revolutionair onwaarschijnlijks te doen als het lezen van de manual van je moederbord) was deze topic niet nodig geweest. En als je zoals in het beleid aangegeven je volle specs in de topicstart had gedaan, was gelijk duidelijk wat het probleem was...
Morgen ff een PC3200 bankje lenen bij een kennis. Kijken of ie het dan wel doet. En anders verkoop ik de hele handel en stap ik over op Athlon 64. ;)
Ehm, CPU is niet het probleem, met een A64 wil je ook PC3200 hebben....

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 15-02-2005 23:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op Tuesday 15 February 2005 @ 23:57:
Tja, er zijn chipsets waar je wel een aparte mem divider hebt, maar dan castreer je toch de CPU, dus heb je er nog niets aan. En niets ' :( ' - als je je voor aankoop georienteerd had (bijvoorbeeld door zoiets revolutionair onwaarschijnlijks te doen als het lezen van de manual van je moederbord) was deze topic niet nodig geweest. En als je zoals in het beleid aangegeven je volle specs in de topicstart had gedaan, was gelijk duidelijk wat het probleem was...
Ik heb m'n manual wel degelijk gelezen. Het kan natuurlijk zo zijn dat ik de manual gewoon niet begrijp, maar volgens mij staat er echt niets over geschreven. Wat zou MSI het ook boeien?

Maar goed...bedankt voor de hulp mensen. Ik weet nu waar ik aan toe ben. :)

Verwijderd

bij een fsb van 133 staat de rest op 66/33, als je dit verhoogt gaan de agp en pci mee: 68/34 bijvoorbeeld, bij 156 is dit te hoog. als je 200 insteld is dit weer gewoon 66/33. dardoor zal de pc niet afslaan

Verwijderd

Topicstarter
Het word me allemaal steeds duidelijker :).

De conclusie is toch wel dat ik PC3200 geheugen nodig heb.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles leuk en wel, maar na de aanschaf van 512MB PC3200 doet ie het nog steeds niet :( !

M''n voeding zit op 400 watt, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Zeer klote dus...iemand nog een idee?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 20:15 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je de FSB op 133MHz zet, wat staat er dan bij CPU-Z - Memory :? de tab "Memory"

En wát voor 400W PSU :?.
Een Q-Tec 400W kan er best moeite mee hebben, Q-Tec is nl. niet zo'n supermerk.

[ Voor 41% gewijzigd door Thandor op 17-02-2005 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is Q-tec hetzelfde als Qtechnology? Ik heb die met een 120mm papst fan.

Ik heb CPU-Z nog ff gedraait. Nog steeds 1900+ op 133Mhz.

Ik krijg nog wel het windows opstartbalkje te zien, maar daarna floept ie uit.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 21:01 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Is niet hetzelfde als Q-Tec. Echter weet ik niet of Qtechnology een goed merk is...

Hoe staat het met de voltages :? (Af te lezen in het BIOS)
En de vorige vraag, over het geheugen bij CPU-Z. Die wil ik ook ff zien ;)
Het geheugen en de FSB zijn nl. niet hetzelfde. Het gaat echt over het tabje "Memory".

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 17-02-2005 21:02 ]

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:28
Qtechnology is inderdaad geen Q-tec. Qtechnology is een stuk beter wat betreft voedingen. Vind hem persoonlijk in het gemiddelde segment zijn plaats vinden.

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Topicstarter
De ene keer dat ik een harde schijf loskopelde deed ie het en voor het eerst op 3200+ (=2,2Ghz)
Nu valt m'n PC steeds weer uit. Is toch enige instabiliteit met de stroomvoorziening lijkt het op.

Mhz in BIOS staat nu op 133! En heb een nieuw reepje van Kingston ValueRam 512MB 400Mhz erin gestopt!

Hier het plaatje van CPU-Z memory
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/darulez/CPU%20Athlon%20XP/memory.bmp

Verwijderd

lol dus het geheugen loop asynchroon nu,

weet je zeker dat je kast geaard is, mijn radeon 9800 pro doet daar nog weleens moeilijk mee wanneer dat niet zo is.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik zie daar FSB+66MHz staan.
Dat moet uit. Dat moet 1:1 worden.

Als je dat voormekaar heb moet je eens proberen om 166MHz FSB te draaien en kijken wat CPU-Z zegt. Daarna kun je 200MHz proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap gewoon niet hoe dit kan. De FSB:DRAM staat op FSB:+66

Als ik de kloksnelheid van de proccer van 133 naar 166 zet gaat de verhouding FSB:DRAM op FSB:+33 staan. Dus zou je denken dat wanneer ik de kloksnelheid op 200Mhz zet de verhouding goed zit, maar dan valt m'n pc dus uit.

Overigens wel vreemd dat m'n PC het eerst niet deed op 166 en nu wel. Of zou dat er mee te maken hebbeb dat ik er nu DDR PC3200 ipv PC2700 in heb zitten?

Ik het het gevoel dat ik vlak bij de oplossing zit, maar ben er nog niet :|

• Thandor

Thandor

SilverStreak

"Als ik de kloksnelheid van de proccer van 133 naar 166 zet"...
Dat moet zijn:
Als ik de FSB van 133MHz naar 166MHz zet...

Als je de FSB op 133MHz zet gaat het geheugen op 200MHz draaien. (FSB+66 = 200MHz)
Als je de FSB op 166MHz zet gaat het geheugen op 200MHz draaien. (FSB+33 = 200MHz)

Misschien dat het geheugen dat een frequentie van 166MHz had ook op 200MHz ging draaien als je de FSB op 166MHz laat draaien. Het geheugen is dan 33MHz opgevoerd en kan voor onstabiliteit zorgen.
Echter zou het BIOS de SPD (Serial Presence Detect) van het geheugen moeten lezen en erachter moeten komen dat het om 166MHz RAM gaat en dus FSB + 0MHz moet draaien. (=166MHz FSB, 166MHz RAM).

Kun je nergens in het BIOS instellen dat het geheugen met dezelfde frequentie moet lopen als de FSB :?.
De FSB:DRAM verhouding moet dan 1:1 zijn, ofwel synchroom :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels 200Mhz RAM maar het probleem blijft bestaan.

En ik kan in de Bios de functie niet vinden waarmee ik FSB en RAM met elkaar synchroon maak.

AMIBIOS NEW SETUP UTILITY - Version 3.31a

misschien bekend?

Offtopic: @Thandor: Mooie windows layout heb je, leuke zwarte kleur, waar heb je die vandaan?)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 21:10 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm, je kunt nergens iets vinden over Dividers o.i.d. :?

To divide = delen.
1/2 wil dus zeggen 1 delen door 2 = 50% dus de helft. (Of net andersom, maar het komt op hetzelfde neer ;))

offtopic:
Ik gebruik het Longhorn Slate PDC skin.
Je moet daarvoor StyleXP hebben en het Longhorn Transformation Pack.
Van het Longhorn Transformation Pack is versie 9 ook alweer uit, echter heb ik nog versie 8 gebruikt.

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 19:45
Heeft het geen zin om eens je voltages gewoon een stap te verhogen en je multiplier op 9 en fsb op 200 te zetten. Je geheugen en proc moeten de 200 aan kunnen!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Ik heb dat moederbord ook, en je kunt gewoon je geheugen op 200 MHz zetten, wat je fsb ook is. Ik heb een XP2600+ met 166 MHz fsb. Hij is nu overgeklokt naar 2400 MHz met een fsb van 200. Het geheugen draait nu dus even snel als de fsb van de processor.
Het probleem is misschien dat je geheugen niet compatible is met het moederbord op die snelheid. Als je hier kijkt, kun je zien of je geheugen er bij staat. Volgens mij is er best een kans dat het werkt als je geheugen er niet bij staat.

Klik mee voor GoT!........

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Via chipsets staan er nu niet echt bekend om om problemen te geven met mem.
Toen je een harde schijf loskoppelde deed hij het wel?, controleer even je IDE connecties if you will, en probeer even een andere voeding uit, lenen ofzo bij een maat.

Ontkoppel ook eens alles dan alleen een CPU 1 harddisk, video en je geheugen (dus PCI kaartjes en de rits eruit) Als hij het dan wel doet, misschien een defect van iets anders. Het is een vaag verhaal maar...

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Pagina: 1