Toon posts:

Moederbord hoogstwaarschijnlijk kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vandaag ging de pc opeens uit en hij ging ook niet meer aan, totdat ik de voedingstekker eruit trok. Toen ik de voedingstekker weer erin deed, zag ik weer lampjes. Dat is een goed teken. De ventilator van de computer en de voeding doen het wel. Maar hij gaat ook niet verder.

Kenmerken:
- hardeschijf laadt hij niet
- geheugen laadt hij niet
- Geeft geen beeld

Het lijkt alsof de reset knop continu wordt ingedrukt.

Specs:
- Het is een vrij oud bak van ruim 2 a 3 jaar oud.
- Pentium 667 Mhz van Medion

Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kijk es of de condensatoren op je moederbord nog intact zijn :)
Naar je omschrijving te horen kunnen deze wel es kapot zijn. Zeker de bakken van Medion.

Zie ook: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zo bekijk zijn de condensatoren nog goed. Anders maak ik wel even een foto... misschien dat jullie iets vinden

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Als de reset knop steeds ingedrukt wordt zal de CD-ROM speler een reactie geven (knipperen met het LEDje).

Probeer de videokaart (orgineel een Riva TNT 2 Pro ;)) eens in een andere PC of zet een andere kaart in de Medion PC.
Probeer ook eens het systeem zo kaal mogelijk te maken. Alle overbodige hardware afkoppelen en alleen met moederbord + processor + geheugen + videokaart opstarten.

Mocht dat allemaal niet baten kun je ook nog eens een andere voeding proberen :)

Het "geheugenlaad-stukje" is een deel van de POST. POST staat voor Power On Self Test.
Jouw PC laat dus geen POST zien ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

krijg je nog wel postbeeps?

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas niet. Zelf denk ik dat de moederbord gewoon kapot is, want als de voeding het wel doet en lampjes branden, dan zal het niet aan de voeding liggen. Hij geeft ook geen beeld en heb hardware al eruit gehaald. Ik vrees het ergste

• Bluefan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06-2024
Check de BIOS eens, ik had ook een keer een dooie BIOS, en de compu leek bij het opstarten ook compleet dood, net alsof idd de resetknop ingehouden werd. Kijk anders eerst of dat toevallig niet het geval is met de reset en powerbutton :P
Krijg je geen POST beepjes of haalt hij de POST wel? geen beepje is goed beepje vaak, geen bericht is dus vaak gelukte POST. Test eens een andere PSU, op dit bord of controleer de aanwezige PSU. Die kunnen ook na een tijd de voltages laten zakken (mijn oude sweex na 1 jaar 14% :+ ), maar plotselinge gevallen heb ik nog niet gezien.

SD15 bug...

• TwieX924
  • Laatst online: 24-03-2017
kijk ook ff of je het BIOS kan resetten door middel van jumpertjes op het mobo...

Verwijderd

Topicstarter
misschien een domme vraag, maar wat is een PSU ?

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:14

UTM

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 21:38:
misschien een domme vraag, maar wat is een PSU ?
Power Supply Unit, of wel: Je voeding ;)

Verwijderd

Topicstarter
Extra kenmerken:
- CD-ROM gaat niet open, lamp brand wel
- lampjes branden niet echt vel
- de ventilator lijkt wel soms uit te vallen.

Na een bios reset blijft hij dit doen. Zal het aan de voltage liggen van de PSU?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Grote kans dat het aan de PSU ligt. Probeer gewoon een andere PSU, mogelijk is het probleem dan opgelost of je kunt de PSU uitsluiten. :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

- BIOS reset
- IDE kabels los
- Stroomkabels HDD/CD los
- PSU vervangen

nog es proberen ;)

Vergeet niet de FAQ Problemen hangen/opstarten te raadplegen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door dreeke op 15-02-2005 22:39 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Alles gedaan en BIOS kan ik NIET resetten. Hij gaat niet eens aan als ik hem reset. Ben bang dat BIOS de boosdoener is :(

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
je kan je bios ook resetten door een jumper op je moederbord of door je bios batterij er een tijd uit te halen (eventueel de klemmetjes van je batterijhouder kortsluiten, zonder dat de batterij er in zit natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 21:48:
je kan je bios ook resetten door een jumper op je moederbord of door je bios batterij er een tijd uit te halen (eventueel de klemmetjes van je batterijhouder kortsluiten, zonder dat de batterij er in zit natuurlijk)
De klemmetjes kortsluiten..... daar gaat me voeding

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:05

Vizorium-5

Framerate = Life

Ik heb zoiets ook gehad. Cd-rom ging niet open, maar het lampje was wel aan.

Bleek dat mijn 12V lijn van de voeding bijna dood was. Met doormeten van mijn voeding begaf de voeding het.

Zou ff nieuwe voeding proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Vizorium-5 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 21:56:
Ik heb zoiets ook gehad. Cd-rom ging niet open, maar het lampje was wel aan.

Bleek dat mijn 12V lijn van de voeding bijna dood was. Met doormeten van mijn voeding begaf de voeding het.

Zou ff nieuwe voeding proberen.
Dan ga ik een nieuwe voeding proberen van rond 300volt. Maar gaf hij bij jou ook geen POST piepjes en ging de ventilator WEL aan van zowel de moderbord als ook de voeding?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

300 volt? Ja, dan kan je daarna met zekerheid zeggen dat je mobo stuk is ja :Y)

Ik zou er 1 van minimaal 300 W nemen en 230 V :D

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 22:24:
300 volt? Ja, dan kan je daarna met zekerheid zeggen dat je mobo stuk is ja :Y)

Ik zou er 1 van minimaal 300 W nemen en 230 V :D
Toch wel raar want als alle lampjes branden, dan is toch niets aan de hand met de voeding. Ik heb een oude van ongeveer 130W gebruikt (2e hands) en daar werkte die ook niet mee. De voeding trekt het dus wel blijkbaar. De PCI-Wireless kaart knippert ook gewoon maar hij laat niet door.

Door ik twijfel nu aan 2 dingen:
1. Of het ligt aan de voeding
2. Of het ligt aan de BIOS (moederbord breuk stoornis)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Als je BIOS jumper op reset staat hoort de pc niet aan te gaan. ;)
Daarna zet je hem terug en zou de pc weer aan moeten gaan.

Desondanks kan het nog steeds gewoon een kapot moederbord zijn.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 22:33:
Als je BIOS jumper op reset staat hoort de pc niet aan te gaan. ;)
Daarna zet je hem terug en zou de pc weer aan moeten gaan.

Desondanks kan het nog steeds gewoon een kapot moederbord zijn.
Het is vervelend als je eerst een voeding koopt van 60 euro en dan ook nog eens een moederbord van 80 euro als de voeding het probleem niet is. Zo heb je wel gelijk een nieuwe voeding maar het is ook geld verspilling. Laten testen is het beste lijkt me. Althans, de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Gister was ik opzoek geweest naar voedingen bij diverse computerwinkels. Bij de meeste voedingen staat erbij: "geschikt voor P4 of AMD"

De vraag is dan gelijk: Als ik een voeding ga kopen van 300 of 350watt, maakt het dan uit als ik een P3 hebt terwijl P4 wordt aangekondigd. P3 voedingen vind ik namelijk niet zo gauw.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 10:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 10:04:
Gister was ik opzoek geweest naar voedingen bij diverse computerwinkels. Bij de meeste voedingen staat erbij: "geschikt voor P4 of AMD"

De vraag is dan gelijk: Als ik een voeding ga kopen van 300 of 350watt, maakt het dan uit als ik een P3 hebt terwijl P4 wordt aangekondigd. P3 voedingen vind ik namelijk niet zo gauw.
Maakt niets uit.. Jou P3 mobo is ATX-based, alle huidige CPUs (P4/AMD) zijn ook ATX based.. Het betekend alleen dat de voeding een extra stekkertje heeft (een 4-polig vierkantig ding), die voor mobo's met zowel een ATX-aansluiting en een P4 aansluiting de benodigde stroom kan leveren.. In jou geval prop je dus dat stekkertje gewoon weg..

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

De meeste P4 en AMD voedingen leveren een overkill aan stroom voor je P3, dus het kan zeker geen kwaad. Wel zien dat er nog een 20pins ATX-stekker bij zit, 24pins zal niet passen op je mobo.

Zolang je geen Sweex/Q-tec/... koopt, dan is het ok.

De elco's controleren, ongeveer alle moederborden van 1 tot 5 jaar geleden kunnen (!= moeten) er last van hebben. Dus nogmaals, kapotte elco's controleren.

[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 18-02-2005 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
De elco's zijn er bij mij perfect uit. Alleen vraag ik me af waarom Q-tech niet goed is? Want die heb ik besteld :). Welk voeding raad u dan wel aan.

Mijn excuses dat het onderwerp meer richting de voeding gaat terwijl hij in Mobo fora is geplaatst. Het is nog steeds niet duidelijk of het de voeding is dankwel de mobo

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 11:38 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 11:31:
De elco's zijn er bij mij perfect uit. Alleen vraag ik me af waarom Q-tech niet goed is? Want die heb ik besteld :). Welk voeding raad u dan wel aan.

Mijn excuses dat het onderwerp meer richting de voeding gaat terwijl hij in Mobo fora is geplaatst. Het is nog steeds niet duidelijk of het de voeding is dankwel de mobo
Een voeding heeft een bepaald nominaal vermogen (hoeveel echte W) en je kan het wat overbelasten. En als je te ver overbelast kan het afbranden bij een bepaald vermogen. Goede voedingmakers plakken het nominaal vermogen op de voeding en je kan het een beetje overbelasten als het nodig is. Slechte voedingmakers plakken het "afbrand-vermogen" op de voeding en je zal nooit het opgegeven vermogen bereiken.

Daarom zijn er topics waarin een Compaq 235W voeding perfect werkt en problemen met een Q-tec 400W.

In GoT raad men Tagan-voedingen aan, deze leveren veel vermogen per euro. AOpen, Thermaltake, Antec, Zalman,... zijn ook goed.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 18-02-2005 11:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 11:31:

Q-tec is grote rommel om de volgende reden:
1. ze leveren geen continu vermogen van xxx watt maar slechts een piek vermogen. het continu vermogen ligt een heel stuk lager.
Nu is dit bij de meeste voedingen zo. Mijn Zalman 400 watt levert dus 400 watt als piek, maar zit met 380watt continu daar net onder (en dit is echt heel acceptabel).

een Q-tec 400 watt levert 400 watt piek, maar zit met iets van 200 of minder ver daaronder, en is dus niet acceptabel.

2. Veel meer schommelingen op de voltlijnen dan een deugdelijk merk.
dit betekend dat je de ene keer 11V en de andere keer 13V op een 12V lijn hebt staan.
Een kleine afwijking hierbij is geen enkel probleem, echter, als deze niet constant is zullen spullen als moederbord, hardeschijf en opticals veel sneller dood zijn.

• Bluefan
  • Laatst online: 27-06-2024
Kijk of je een andere BIOS op het mobotje kan krijgen, en kijken of hij het dan wel doet. (hot)flash je eigen BIOS eens en kijk of het aan de BIOS lag.

SD15 bug...

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 21:51:
[...]

De klemmetjes kortsluiten..... daar gaat me voeding
Ik had het niet over de klemmetjes van je voeding, die van je bios batterij en je moet natuurlijk je voeding loskoppelen voordat je zoiets doet

• asilnevs
  • Laatst online: 30-11-2021
Ligt het niet aan je geheugenkaartje(s)? Hoeveel modules heb je? Als je er meer dan 1 hebt kun je eens proberen op te starten met slechts 1 kaartje en daarna het andere kaartje proberen. Zijn er dan POST beeps te horen?
Ik heb laatst zelf een PC samengesteld en deze gaf ook geen enkele POST beep, wel brandde het groene LEDje op het moederbord, draaiden de ventilatoren en ging even het lichtje aan van de floppy drive, voor de rest niks.
Ik heb daarna echt alles losgekoppeld, alle kaarten verwijderd en de geheugenmodules, enkel de voeding was aangesloten. Toen ik zo opstartte kreeg ik wel POST beeps te horen. Daarna heb ik 1 geheugenmodule gemonteerd en daarna het andere. Ik kreeg al vlug in de gaten dat er 1 module defect was.
Ik zou als ik jou was dit ook eens proberen.

Jef

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Over de voedingen:
Q-Tec gebruikt goedkopere onderdelen. Deze worden veel warmer en zijn inefficiënter met als gevolg dat het verbruik van de voeding er hoog ligt terwijl hij weinig leveren kan. Ook moet de warmte weg, die wordt weggeblazen door relatief goedkope ventilatoren die op z'n beurt ook weer herrie maken.

De goedkope onderdelen maken een Q-Tec voeding ook onbetrouwbaarder. Op een paar voedingen ná zijn de meeste voedingen van Q-Tec erg slecht. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor systeem je hebt.

Een Pentium !!! zal niet zoveel stroom vragen als een Pentium IV "Prescott" of een zwaar opgevoerde AMD Athlon (XP/64) of een Pentium IV "Northwood"

Verwijderd

Topicstarter
asilnevs schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:35:
Ligt het niet aan je geheugenkaartje(s)? Hoeveel modules heb je? Als je er meer dan 1 hebt kun je eens proberen op te starten met slechts 1 kaartje en daarna het andere kaartje proberen. Zijn er dan POST beeps te horen?
Ik heb laatst zelf een PC samengesteld en deze gaf ook geen enkele POST beep, wel brandde het groene LEDje op het moederbord, draaiden de ventilatoren en ging even het lichtje aan van de floppy drive, voor de rest niks.
Ik heb daarna echt alles losgekoppeld, alle kaarten verwijderd en de geheugenmodules, enkel de voeding was aangesloten. Toen ik zo opstartte kreeg ik wel POST beeps te horen. Daarna heb ik 1 geheugenmodule gemonteerd en daarna het andere. Ik kreeg al vlug in de gaten dat er 1 module defect was.
Ik zou als ik jou was dit ook eens proberen.
Ik heb alles eruit gehaald en hij deed nog niets........
Pagina: 1