Hoe werkt Dual Channel nou precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb een nieuw Moederbord bestelt (Asus A8V Deluxe) met Dual Channel ondersteuning...maar hoe werkt het nou precies?

Stel voor ik koop een 'reepje' geheugen van Kingston 512MB met Dual Channel ondersteuning, moet ik dan van het zelfde merk & zelfde groote nog een reepje kopen om DC te activeren of kan ik ook van het merk Corsair bestellen voor DC ondersteuning?

En wat zijn eigenlijk de voordelen als hij maar 5% sneller wordt heb je er niet veel aan... :?

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb me er zelf nooit in verdiept omdat mijn mobo het toch niet ondersteund, maar hier vind je meer info erover: PMG FAQ & RAM FAQ :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:06
DJ Sebas schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:22:
Stel voor ik koop een 'reepje' geheugen van Kingston 512MB met Dual Channel ondersteuning
De ondersteuning van dual channel komt vanuit het moederbord en niet vanuit het geheugen.

Dual channel is te vergelijken met de raid-0 van harddisken. De harddisk biedt niet de ondersteuning maar juist de controller.

-

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
Juicy schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:28:
[...]

De ondersteuning van dual channel komt vanuit het moederbord en niet vanuit het geheugen.

Dual channel is te vergelijken met de raid-0 van harddisken. De harddisk biedt niet de ondersteuning maar juist de controller.
De A8V is een Athlon 64 dus het moederboard heeft er niks mee te maken :). Maar in theorie spreek je 2 geheugenbanken aan waardoor je 2*bandbreedte hebt inplaats van een dimm. In theorie haal je altijd wat minder maar toch is het nog een aanzienlijke prestatie.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-08 22:39
Even in het kort. Dual Channel geheugen verbreedt de datastroom tussen CPU en het geheugen. In plaats van bijvoorbeeld de standaard 3,2GB (512MB 3200 geheugen) bandbreedte krijg je met twee modules 6,4GB. Vooral P4 systemen profiteren van deze extra bandbreedte. Een AMD systeem bijvoorbeeld weer minder, omdat AMD met andere technieken werkt. De P4 is echt een bandbreedte junk.

Waar het om gaat bij Dual Channel is dat het geheugen tegelijkertijd data kan sturen en lezen. Bij één reepje geheugen moet het geheugen dus eerst lezen of schrijven. Bij Dual Channel doet één module het lezen en de andere het schrijven (input/output). Er wordt gewoon beter en efficiënter met de data om gegaan.

M.I. kan je gewoon geheugen van een ander merk er naast plakken. Mits je wel zeker weet dat het dezelfde specificaties heeft als de eerste module. Dus goed letten op MBeetjes, latencies, CAS en herzjes. Wil je zeker zijn dan is het uiteraard beter om meteen 2 reepjes van het zelfde type te kopen. Ben je er meteen van af.

Conclusie: Als het kan altijd voor Dual Channel kiezen bij een P4 systeem.

Succes.

Emos

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hierover is genoeg in de FAQ van dit subforum te vinden :) Het is hier op GoT de bedoeling dat je research pleegt eer je een topic opent. Dat blijkt maar op geen enkele manier uit je topicstart :) Voortaan wel doen dus, zie ook het "Let op" gedeelte bovenaan in de [New Topic] van elk subforum.

edit:
Emos: neem jij de FAQ mbt DC maar ook eens door ;)

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 15-02-2005 12:40 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.