Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik wil graag een keer high key en misschien ook wel low key foto's maken maar wat is nou precies een goede techniek. Er staat overal wel dat je in photoshop een hoop kan doen maar ik wil niet een compleet geshopte foto.

Een softbox is volgens mij essentieel bij highkey even als witte kleding en achtergronden maar wat zijn nog meer dingen waar je op moet letten. Moet je zelf bewust overbelichten of is dit juist compleet fout?

En wat zijn de dingen waar je op moeten letten bij low key dat lijkt me echt gaaf maar heel erg lastig.

voor zover ik het kon vinden is er op dit forum nog geen goed stuk over low en high key. Evenals dat er op google en de foto sites erg weinig te vinden is over de foto techniek van het maken van de high key foto. Er staat genoeg over photoshop maar dat is voor mij niet de manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Er is al een mooi topic over low/high key. Staat boordevol mooie voorbeelden en tehcnieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:41
Dacide schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:08:
Er is al een mooi topic over low/high key. Staat boordevol mooie voorbeelden en tehcnieken.
heb je wellicht ook een linkje dan? Dat maakt het net iets makkelijker, de search geeft niet op het komando hig low key........

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:27

Dogooder

dus...

klein schopje want ik ben ook wel benieuwd hoe je mooie high key foto's kan maken, en dit is echter het enige topic wat boven komt drijven bij de search maar hier heb je zo weinig aan.
heeft iemand de link van het bovengenoemde topic?? of een andere tutorial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Dogooder, in mijn signature staat een link naar een site van een fotografe, en een van haar galleries is een high key gallery: link :) Waar het vooral om gaat dat je je belichting zoveel mogelijk richting het overbelichte deel regelt, zodat je zo min mogelijk donkere plekken en schaduwen in je foto hebt. Ook in Photoshop is dit met een normale foto te doen, door middel van levels.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

De kunst van goede highkey/lowkey fotografie zit hem natuurlijk in de techniek tijdens het fotograferen, niet in het achteraf aanpassen van de belichting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Achteraf aanpassen van de belichting kan ook tot leuke resultaten leiden dawg ;) een logo'tje dat ik van een zelfportret heb gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/logo.jpg

Het origineel is flink overbelicht, waardoor er nagenoeg geen schaduwen zijn. Daarna beetje levels aangepast en naar grayscale gezet :) Zo kan je dus in PS je eigen high key pics maken van foto's die al redelijk overbelicht zijn, zonder dat ze echt bedoeld waren als high key shots.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Probeer zoiets maar eens tijdens het fotograferen. Dan wordt het een heel ander verhaal (moeilijk enzo). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 17:27

wiewatwaar

whatever

Bij high key schroef je gewoon de belichting zo ver op dat de donkerste delen normaal belicht zijn en neem de uitgebeten delen voor lief. Bij low key uiteraard precies andersom. Dit effect kan je nog naar smaak versterken. Niet moeilijk doen maar gewoon proberen.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
wiewatwaar schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 17:30:
Bij high key schroef je gewoon de belichting zo ver op dat de donkerste delen normaal belicht zijn en neem de uitgebeten delen voor lief. Bij low key uiteraard precies andersom. Dit effect kan je nog naar smaak versterken. Niet moeilijk doen maar gewoon proberen.
Dat is wel een beetje erg simpel geredeneerd.

High-key foto's zijn foto's, waarin sterke grijzen, of heel lichte pasteltinten, sterk de overhand hebben. Het onderwerp wordt in lichte, zachte tinten gehouden, terwijl de achtergrond wit of bijna-wit is. Meestal is er een element dat heel donker of zwart wordt weergegeven. Het heeft dus niets met overbelichten te maken, maar meer met de keuze van het onderwerp en de belichting (zachte, schaduwloze belichting, waarbij het verschil tussen de helderste en donkere delen niet meer dan 1 stop bedraagt).
Pagina: 1