Systeem Upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Het is lang geleden dat ik hier aan het posten geweest ben, zeker al 2 jaar. Goede oude tijden. Sindsdien ik toen een beetje stopte met de computer hobby is er dus ook enorm weinig aan mijn computer veranderd. Ik heb het onlangs weer te pakken gekregen en lees weer dagelijk door menig frontpage nieuws/review item. Ik heb een budget van ongeveer 150 euro tot mijn beschikking en de pc wordt het meeste gebruikt om te gamen. Veelgespeelde games zijn Unreal Tournament 1999/2003/2004, Battle for Middle Earth, Pirates, World of Warcraft en het oude DroneZ haha.

Ik zal niet verwijzen naar mijn specs maar de belangrijkste punten -->

Mobo Asus A7V266 KT266
Proc AMD Athlon 1800+ Palomino
Mem 2 x 256MB Samsung PC2700
HDD IBM Deskstar 7K250 40GB
VGA MSI Geforce4 Ti4200 64MB
PSU Retailed 350Watt

Nou ok, mijn verhaal is als volgt. Ik grijp eigenlijk overal net een beetje mis en daar baal ik behoorlijk van. Ik had graag een Athlon Thoroughbred ( B ) gehad. Ik had liever een KT266A moederbord gehad, ik heb bij die samsung reepjes een heel goed reepje (kan erg goed buiten specs lopen) maar die andere is van een wat minder lekkere revisie dus dat schiet niet hard op. Ik had net even een Ti4400 128MB willen hebben. Ik had deze computer net een maandje of 2 later hebben moeten kopen. Verder heeft mijn voeding nooit problemen gegeven en mijn harde schijf is erg nieuwe (RMA naar IBM leverde me een gloednieuwe op :> !.

Ok genoeg gemiep. Wat ik zelf heb gedaan is mogelijkheden bekijken, ik denk dat ik het moet zoeken in de CPU/GPU. Ik denk dat mijn geheugen nog voldoende is en dat heb ik ook gemerkt in mijn task manager. Ik weet dat mijn moederbord oud is, maar als ik die update is mijn budget weg en daar wordt mijn systeem niet al te veel sneller van. Ik heb een AGP 4x slot en mijn computer zelf loopt op een 141Mhz FSB wat resulteert in 1.62Ghz CPU als snelheid.

Mijn bios is de 1011 versie en is de nieuwste waarop maximaal (volgens de asus site) een 2600+ kan (gewoon 266FSB) maar die is moeilijk te vinden. Maar dan denk ik weer dat hij gebottlenecked wordt door mn Ti4200. Ik denk dat het allemaal randje randje is :/ .

Ik kan dus --> een 2400+ of een 2600+ kopen (als ik die nog kan vinden)
of
een --> FX 5700, 9600XT, 9800 LE/SE

Dat zijn in mijn mening de opties die ik heb, vanaf hier vraag ik jullie hulp (als dat mag, ik heb gezocht naar het grote "wat moet ik hieraan updaten" topic, maar ik kon geen recente vinden). Ik hoop dat ik wat respons krijg, bedankt mensen :) !

[ Voor 3% gewijzigd door Cassius op 15-02-2005 11:12 ]

De meeste mensen deugen!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Dit soort vragen kun je beter "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9 <-- daarzo kwijt ;)

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat je met welke keuze dan ook, niet veel gaat opschieten. Ik zou dus niets upgraden als ik jou was. Je speelt veel games. Dus dan zou je voor een andere videokaart kunnen gaan. De 9600 XT is dan een leuke budgetkaart, maar ga er geen wonderen van verwachten!

Verwijderd

Tsja, nieuw lukt je al helemaal niet meer, CPU/GPU betreffend. De 2600+ 266FSB is eigenlijk alleen als sample geweest, een 2400+ is het snelste wat er op je plank past. Semprons kun je helemaal vergeten. Ik zou zeggen, koop 2e hands een 2400+, maar geef zéker niet meer dan €25 uit, meer zijn ze gewoon niet waard!

Qua videokaart denk ik dat je idd een paar leuke kandidaten noemt, met verreweg standaard als snelste een 9600XT. Maar die is, op het feit dat hij DX9 games doet na, eigenlijk niet eens zó veel sneller dan een TI4200, in DX8 games.

Conclusie: met een dergelijk budget KUN je upgraden, maar je komt er NIET beister ver mee.

(overigens heeft UT2004 behoorlijk wat baat bij 1024MB RAM vs 512MB RAM).

Mijn advies is dan ook om wát langer door te sparen, en voor zoiets te gaan:

Athlon64 3000+ s754
Asus K8N
GeForce 6600GT

Dit komt neer op ongeveer €400~450 euro, afhankelijk van waar je het koopt, en het kán gewoon werken met je DDR333. Je spaart er wát langer voor, maar je hebt een VEEL mooier systeem.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 11:24 . Reden: Zin her-structie ]

Verwijderd

marzzman schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:09:
Mijn bios is de 1011 versie en is de nieuwste waarop maximaal (volgens de asus site) een 2600+ kan (gewoon 266FSB) maar die is moeilijk te vinden. Maar dan denk ik weer dat hij gebottlenecked wordt door mn Ti4200. Ik denk dat het allemaal randje randje is
Een 2600+ ben ik ook niet echt ergens tegengekomen maar heb genoegen genomen met een 2000+. Ik merkte hier 100 punten meer op 3dmark 03 tov m'n oude athlon 1200 @ 1400. (toen nog een fx5700)

Ik zou voor een 9600xt gaan, Deze zijn zienbaar sneller in dx9 dan een Fx5700.

(dus bij wat langzamere kaarten is cpu speed niet echt van belang geloof ik... een xp heeft ook meer features dan een Thunderbird en deze was ook sneller.)
Semprons kun je vergeten. Ik zou zeggen, koop daar 2e hands een van, maar geef zéker niet meer dan €25 uit, meer zijn ze gewoon niet waard!
Semprons gaan niet werken op 266plankjes.. Een verkoper wist mij ook te overtuigen dat een 2400+ sempron ging werken maar die kwam ik dus mooi de volgende dag terugbrengen ;)

(msi k7n420Pro)

Tot slot is een 9600xt niet zo slecht :) kan er wel elke game redelijk mee spelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 11:52 ]

Verwijderd

Sorry, ik doelde dat hij die 2400+ 2e hands moest kopen, als hij hiermee doorging. Zin een beetje ongelukkig gestructureerd.

• Cassius
  • Niet online
Dank je wel voor jullie snelle reacties. Ik wist niet dat mijn compie al zo ver heen was. Als de 2600+ 266FSB modellen idd samples waren kan ik dus wel fluiten naar 2.13Ghz en dan zoeken we verder naar het 2Ghz 2400+ model voor een 266 plankje (als die er voor 25 euro te vinden zijn).

Over die graphics kaart, tof dat jullie het een beetje met me eens zijn maar als ik dan de 9600XT neem (ik dacht dat hij veel (veel being 25/30 procent) sneller was (gebaseerd om tomshardware gfx chart, kan niet linken). Maar dan hoop ik dat mijn 1800+ het kan bijnenen.

Het is lastig dat weet ik maar ik hou toch wel van gamen en zou het graag wat bijschaven, misschien kan ik voor 150 euro wel een 9600XT en een 2400+ bemachtigen, dat zou helemaal tof zijn. Maar ik denk zo horende dat ik voor de 9600XT moet gaan als die niet teveel last krijgt van een cpu die bottlenecked (spelling B) ). Hartelijk bedankt mensen!

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Als je op 3d mark moet afgaan kan mijn 2000+ (1667mhz) cpu mijn kaart (9600xt) makkelijk bijhouden,

Maar een upgrade staat hier ook in de planning :)

Verwijderd

Nee hoor, die 2600+ 266 zijn ook normaal te verkrijgen. Nog steeds, want ik heb hem in december nog bij jin computers op de beurs in eindhoven gekocht. Was wel redelijk duur voor zo'n oude processor.

• lameeuw

lameeuw

http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/2644

oeps..... nog niet wakker geloof ik :X :O

[ Voor 37% gewijzigd door lameeuw op 15-02-2005 12:06 ]

• Cassius
  • Niet online
pricewatch: AMD Athlon XP 2600+ (S-A, 2.13GHz, 256KB, 266MHz FSB, 68W)
Dat was de link maar daar kon ik hem niet vinden, dus moet hem idd misschien ergens in een uitverkoop of tweedehands zien te verkrijgen. Echter kon ik ook deze -->
pricewatch: AMD Athlon XP 2400+ (S-A, 2.0GHz, 256KB, 266MHz FSB, 68W)
Niet op de twee sites van prijsreferentie terug vinden. Jammer, dus ook daarvoor. zal ik elders een oplossing moeten zoeken.

Die videokaarten zijn wel allemaal goed verkrijgbaar. Nu ik eraan denk, wat is meteen een beetje een redelijke investering voor de toekomst? Ik denk dat ik mijn Ti4200 namelijk wel kan verkopen voor 40 euro en als ik er dan 10 euro bijleg kan ik wel aan een betere videokaart komen. Maar dat is dan wel weer AGP, niet PCI-Express. Lastig dit hooor.

De meeste mensen deugen!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
voor 150 euro vind je makkelijk een 9800xt tweedehands. moest ik upgradeplannen hebben, ik zou de mijne er zelfs voor willen verkopen. helaas is dat nu niet zo

110-120 euro lijkt me tegenwoordig de standaardprijs voor een 9800pro tweedehands. als je wat geluk hebt kan die dan zelfs op xt snelheden draaien (zoals mijn hercules 9800pro)

je hebt dan nog 30-40 euro over voor een processor, wat dus een 2400+ is. (kan je geen bartons op dat mobo plaatsen? bepaalde 2500+ bartons kan je oc'en naar 3200+)

• Cassius
  • Niet online
Nee Barton's kunnen er helaas niet op. Wel zal ik met die nieuwe proc 2400+ (15x133) of 2600+ (16x133) mijn FSB op 140 laten staan wat resulteert in 2.1Ghz of 2.24Ghz respectievelijk. In gedachten houdend dat mijn proc nu op 1.62Ghz draait denk ik dat daar wel wat te halen valt, nu moet ik ze nog vinden.

Maar als jij denkt dat er dan ook nog een 9800Pro bij kan komen ga ik wel glunderen haha, weet niet of ik het voor elkaar kan boksen, maar as we speak ben ik zeer ijverig op zoek :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

marzzman schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:07:
pricewatch: AMD Athlon XP 2600+ (S-A, 2.13GHz, 256KB, 266MHz FSB, 68W)
Dat was de link maar daar kon ik hem niet vinden, dus moet hem idd misschien ergens in een uitverkoop of tweedehands zien te verkrijgen
Eurosys is in Hasselt (L) Belgie. Staat bekend als goed en betrouwbaar bij m'n belgische collega's. Bij jin staat ie ook nog steeds voor 115 euro in de prijslijst. Dat is nog meer dan ik ervoor betaald heb (99). Toch raar dat die processor alleen nog maar duurder wordt.

• lameeuw

lameeuw

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:30:
[...]

Eurosys is in Hasselt (L) Belgie. Staat bekend als goed en betrouwbaar bij m'n belgische collega's. Bij jin staat ie ook nog steeds voor 115 euro in de prijslijst. Dat is nog meer dan ik ervoor betaald heb (99). Toch raar dat die processor alleen nog maar duurder wordt.
Mjah, als je wat meer informatie hebt (geregd al euroreseller) is het niet zo heel raar dat die prijzen stijgen. een quote uit de mail die ik 14 dagen geleden ontving:

We would like to inform you that AMD will shortly implement a price reduction on a selection of model numbers for desktop, server and mobile processors.

On February 14th, prices will change for:

AMD Sempron(tm) Processors (Desktop)

(Please note that prices will increase on model numbers 2400+, 2300+ and 2200+ (socket A)

AMD MP Processors

(Please note that prices will increase on model numbers 2800+ and 2600+)

en eerder was er al een mail dat de nog beschikbare XP's ook omhoog zouden gaan want die wordt uitgefaseerd.

Pagina: 1