[DNS] Catch-all subdomein

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
Voor mijn baas ben ik bezig om een Apache-servertje te installeren welke lokaal op kantoor komt te draaien als develop en test-server. Nu heb ik een DNS-record aangemaakt, lokaal.onsdomein.nl welke naar het interne IP adres van deze kast verwijst. Dat werkt prima.
Maar nu wil ik eigenlijk een catch-all op dit sub-domein, waardoor bijvoorbeeld ook mysql.lokaal.onsdomein.nl werkt.

Ik heb geprobeerd *.lokaal.onsdomein.nl toe te voegen als A-record, maar dat leek niets te doen.
Na een hoop rondstruinen met google kwam ik op een gegeven moment iemand tegen die beweerde dat ik een CNAME records moet toe voegen, namelijk: * lokaal.onsdomein.nl
Maar dat vertrouw ik niet helemaal :?

Alle sub-subdomeinen handmatig invoegen in de DNS is niet handig, mijn voorkeur gaat gewoon uit naar een catch-all, maar alleen op dit subdomein.

Welk DNS-record en welke syntax heb ik hiervoor nodig? Ik weet dat het mogelijk is, want heb zat andere sites gezien welke dit ook doen (Voornamelijk download-mirror sites gebruiken dit, zoals apache.mirror.scarlet-internet.nl, waarbij 'apache' het sub-subdomein is)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hangt er vanaf wat je DNS server is.
Er bestaan idd 'catchall' voor DNS (wildcard is de juiste term) maar is voor zover ik weet niet echt een DNS standaard, en dus zal niet elke DNS server dit aan kunnen.

Maar als jouw DNS server wildcard aankan, kun je gewoon een A-Record genaamd '*' aanmaken met een bepaald IP adres.
Elke FQDN die dan opgevraagd word, maar niet bestaat zal dan naar dat IP adres verwezen worden.

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57
Wat mijn ervaring hiermee is met PowerDNS is dat je bij het 'eerste sub domein' (dus xxx.speedener.nl) wel een sterretje neer kan zetten (*.speedener.nl) maar dat als je xxx.yyy.speedener.nl wilt dat dat niet lukt, dat slikt ie niet (dus: *.yyy.speedener.nl) wil niet. (Mmz wat ik me net bedenk: dat kan ook aan poweradmin liggen)

[ Voor 13% gewijzigd door Speedener op 15-02-2005 10:59 ]

• frickY
Ik wil dus geen wildcard voor mijn hele domein, alleen voor het specifieke subdomein lokaal.onsdomein.nl. Een wildcard op het hele domein is geen probleem.(Ik wil dus een 4th level subdomain)

We draaien BIND DNS Server, met admin-tool versie 8.3.3

Heb toch maar een poging gewaagt, en het volgende CNAME-record toegevoegd;
* IN CNAME lokaal.onsdomein.nl

Maar dat werkt dus ook niet.

[ Voor 32% gewijzigd door frickY op 15-02-2005 11:28 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan heb je dus een verouderde versie van BIND. Op mijn w2k3 servertje werkt 't wel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
C:\Documents and Settings\Brahiewahiewa>nslookup
Default Server:  dns.home.brahiewahiewa.dyndns.org
Address:  10.10.10.10

> ls -d home.brahiewahiewa.dyndns.org
[dns.home.brahiewahiewa.dyndns.org]
 home.brahiewahiewa.dyndns.org.           SOA    dns.home.brahiewahiewa.dyndns.org hostmaster.home.brahiewahiewa.dyndns.org. (166 900 600 86400 3600)
 home.brahiewahiewa.dyndns.org.           NS     dns.home.brahiewahiewa.dyndns.org
 *.home.brahiewahiewa.dyndns.org.         CNAME  laptop.home.brahiewahiewa.dyndns.org
 laptop.home.brahiewahiewa.dyndns.org.    A      10.10.10.29
 localhost.home.brahiewahiewa.dyndns.org. A      127.0.0.1
 desktop.home.brahiewahiewa.dyndns.org.   A      10.10.10.24

> hutsefluts.home.brahiewahiewa.dyndns.org.
Server:   dns.home.brahiewahiewa.dyndns.org
Address:  10.10.10.10

Name:     laptop.home.brahiewahiewa.dyndns.org
Address:  10.10.10.29
Aliases:  hutsefluts.home.brahiewahiewa.dyndns.org

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• frickY
Volgens de webadmin draaien we 8.3.3.
Enig idee welke versie jij hebt?
Pagina: 1