Toon posts:

Aanschaffen DV-cam, budget rond 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Over een paar weken wil ik een digitale videocamera gaan aanschaffen. Ik wil hem gaan gebruiken voor vakanties, dagjes uit en op speciale gelegenheden. Ik wil er ook simpele foto's mee kunnen maken. De eisen op dat gebied liggen niet hoog. MIjn budget is ongeveer 800 euro. Aangezien ik vrij blanco ben op het gebied van digitale videocamera's, ben ik op zoek naar echte praktijkervaringen. Ik ben al wat op het internet aan het zoeken geweest, en tot nu toe heb ik het volgende beeld gevormd:

JVC (GR DV700 bijvoorbeeld):
Voordat ik naar gebruikerservaringen ben gaan zoeken, leek mij dit echt een prima camera. Wat zoekwerk leert mij echter, dat JVC camera's het in wat donkere omstandigheden toch niet goed doen. Zo zou het gebruik van Super Night Vision resulteren in te korrelig beeld en zijn de kleuren niet goed.

Canon: (MVX 250i bijvoorbeeld):
Min of meer hetzelfde verhaal als bij de JVC. Alleen lees ik hier vooral slechte ervaringen over de kleuren bij het gebruik in wat donkere omstandigheden.

Deze 2 vallen, als de door mij gevonden reviews en ervaringen inderdaad kloppen, eigenlijk al af. Speciale gelegenheden zijn vaak/meestal binnen en in een gezellig ingericht zaaltje is het meestal niet super-licht.

Panasonic (NV GS120 bijvoorbeeld):
Geheel tegen mijn verwachtingen zijn de reviews over Panasonic erg positief. Zo zou de beeldkwaliteit erg hoog liggen, ook in wat donkere omstandigheden. Maar ik heb niet zoveel kunnen vinden over dit type camera. Iemand echt eigen ervaringen? (Of ervaringen van bekenden / familie.)

Sony (HC 40 bijvoorbeeld):
Heb nog niet echt naar ervaringen gezocht op dit type. Ik vind het een lelijk ding en de specificaties zijn niet echt opvallend. Daarnaast maakt hij voor foto's gebruik van Sony's eigen opslagmedium (Memorystick Duo of Pro Duo). Zou voor mij betekenen dat ik hiervoor speciaal memory-sticks moet gaan aanschaffen, terwijl mijn Palm Tungsten T2 met SD-geheugen werkt. Daar heb ik dus ook al wel wat van.

Praktijkervaringen? Of links naar goede reviews over deze camera's?

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hmmm, wat je beweert over de JVC is niet helemaal waar...
Ikzelf heb een GR-DVL140 waarmee ik ook bij minder heldere binnenopnamen prima resultaat behaal... Het hangt er namelijk vanaf hoe je de camera ingesteld hebt.... Bij de JVC kan je kiezen uit 2 helderheidsregelingen. Je kan voor AGC (Automatic Gain Control) kiezen (beeld wordt electronisch helder gemaakt (wordt dus korrelig)) of voor ShutterSpeed (Sluitertijd wordt naar gelang de donkerheid langer (bij hele donkere omgeving geeft dit een ietwat schokkerig beeld (wat door de donkerheid niet erg opvalt)). Ik gebruik laatste instelling en ben van mening dat deze optie beter presteert dan bij alle andere camera's...
Wat ik een nadeel van de JVC vindt is dat de automatische witbalans regeling niet helemaal dat doet wat ik er van zou verwachten. Echter is de witbalans bij handmatige instelling wel prima!
Ook had ik het geluk met mijn JVC camera het geluk dat ik deze met een zelfgemaakt kabeltje van ca. 2 euro de camera DV-IN geschikt heb kunnen maken... Ik zal kijken of dat ook met jou genoemde JVC camera kan....

edit: http://pagina.vizzavi.pt/~ng93827a/Jvc/
Kan dus alleen maar met DVL type camera's

[ Voor 6% gewijzigd door haggard op 15-02-2005 11:34 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

De panasonic gs120 en gs200 (Leika lens) zijn momenteel hot. Het is al langer bekend dat panasonic goede dvcammetjes kan maken. Met name op het gebied van kleuren wordt er erg positief op gereageerd. Hier vind je een zeer uitgebreide review met gebruikservaringen. http://www.camcorderinfo....s120-camcorder-review.htm
Welk type je moet nemen is zeer persoonlijk. Op basis van eigen ervaringen zou ik zowieso voor een Sony of een Panasonic gaan...
edit:
Die gs200 heb ik al voor 799 gespot bij correct in rotterdam :)

[ Voor 9% gewijzigd door under-world op 15-02-2005 11:38 ]

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 13:21

BLN

Ik heb een aantal dagen gefilmd met de JVC GR-DV700 gewerkt. En het beeld wat daar van af komt is gewoon helemaal goed ook voor de prijs (rond de 650 euro als je goed rondkijkt). S'avonds geeft hij ook nog steeds erg goed beeld, ik heb ook s'avonds in kunstlicht verlichte zaaltjes gefilmd en het beeld daarvan is niet korrelig of vaag maar gewoon duidelijk. De bediening is erg duidelijk(na ongeveer 5 minuten wist ik alle mogelijke dingen/instellingen van de camera). Echt een aanrader onder de low budget dv cams

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

Je zit er maar een paar honderd euro naast: namelijk 1299,- euro. Die GS120 kost in heel Rotterdam op dit moment zo'n 799,-. Ik zou in dit segment absoluut voor deze camera gaan. Laat die Sony alsjeblieft links liggen, de kleuren die eruit komen zijn veel te hard en het contrast is om te janken. De Canon heeft een mooi contrast maar wat zachtere kleuren (rood wordt een beetje roze). De JVC vind ik werkelijk een buttcam (alleen niet qua formaat :P ). De kleuren zijn niet mooi, het contrast is slecht en de scherpte is minder dan bij de andere camera's. De GS120 is op dit moment de beste camera in dat prijssegment (hoewel de mvx200 serie en de HC40 een prijsklasse lager liggen; rond de 650 euro). De kleuren zijn waanzinnig goed, de lichtsterkte wordt niet overtroffen in dit segment (ruis in donkere omstandigheden, maar behoorlijk acceptabel) en de bediening is lekker. Hoewel de ingebouwde microfoon een behoorlijk goed resultaat geeft (beelden gezien van een opname met een gs120 bij local heroes in Rotterdam) is een externe microfoon abdoluut aan te bevelen. Kijk dan eens naar een microfoon als de MKE300 van Sennheiser (vraag desnoods een demo).

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

mmm... je hebt gelijk. ;) Ik baseerde dat op een advertentie in de NRC. Ik denk wat te snel over heen gelezen... Toch vind ik 799 voor de GS120 teveel. http://www.kelkoo.nl/b/a/sbs/123501/10337761.html De GS200 is voor veel minder (800-1000) ook wel te vinden bij internetwinkels. De GS120 kun je volgens mij wel onder de 700-650 nog vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 15-02-2005 14:19 ]

Verwijderd

Hij is idd te vinden vanaf zo'n 900 euro (die laagste prijs is ex BTW). Alleen krijg je dan een discussie tussen kopen in een winkel en in een webshop. Ik ben voorstander van het eerste.

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:36:
De panasonic gs120 en gs200 (Leika lens) zijn momenteel hot. Het is al langer bekend dat panasonic goede dvcammetjes kan maken. Met name op het gebied van kleuren wordt er erg positief op gereageerd. Hier vind je een zeer uitgebreide review met gebruikservaringen. http://www.camcorderinfo....s120-camcorder-review.htm
Welk type je moet nemen is zeer persoonlijk. Op basis van eigen ervaringen zou ik zowieso voor een Sony of een Panasonic gaan...
edit:
Die gs200 heb ik al voor 799 gespot bij correct in rotterdam :)
Goede tip!!!! Die GS200 lijkt me echt een hele mooie camera, maar op de meeste plaatsen VER boven mijn budget. Deze hou ik zeker in gedachte! Ik ga toch pas over een paar weken sjoppen, de prijzen die ik tot nu toe tegen ben gekomen lagen rond de 1300 euro voor de GS200. Maar als ik een GS200 voor rond de 900 euro kan krijgen, dan zou ik er nog over kunnen denken.

Wat betreft de JVC, daar hoor ik dus erg tegenstrijdige berichten over. Daar zal ik dan toch zelf zeker over moeten gaan oordelen, want hij is scherp geprijst.

Iemand nog ervaringen met Canon?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 19:51 ]

Pagina: 1