Systeem begeeft het bij bepaalde acties.

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:07
Beste tweakers,

Ik heb een probleem dat zich al enige tijd voordoet en zich steeds vaker voordoet. Mijn systeem crashed bij bepaalde acties. Het is alsof iemand de stekker eruit trekt. Ik heb vele topics en sites afgezocht op zoek naar een oplossing maar heb het nog niet gevonden. Ik heb dit probleem ook wel eens aangekaart omdat ik er last van had als ik met pinnycle werkte en voor de optie composite koos maar nu heb ik er bij allerlei andere acties ook last van. Bijvoorbeeld bij:

Het versturen van data naar een andere computer op het netwerk.
Het uploaden van onderdelen naar mijn website met frontpage 2003.
Het opnemen van video met Magix en dan de optie DV.
Het opnemen van video met Pinnacle en dan de optie Composite.
Als ik de pc na een nacht rust aanzet wil die ook wel eens crashen.

Ik heb memtest86 een nacht laten draaien en vond 0 errors. Ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen. Ik kan het verband niet vinden tussen de verschillende acties. Ik moet er wel bij zeggen dat ik al een jaar lang mijn pc niet meer normaal afsluit maar gewoon uitzet met de powerknop. Als ik hem namelijk gewoon afsluit start weer opnieuw op, heel raar maarja. Ik weet niet of dat verkeerd afsluiten een desastreus effect heeft gehad op een onderdeel van mijn pc maar het leek mij wel zinnig om te vermelden.

Ik heb het volgende systeem:

Gigabyte GA-K8NNXP nForce3 150 chipset
AMD64 3200
1 Gig Geheugen
Radeon 9800XT
Audigy 2 ZS
Pinnacle PCTV Rave
Sata 10000 rpm 32 Gig
Maxtor 7200 120 Gig
Antec Voeding 430 Watt
Creative 6x dvd
Plextor 8x dvd brander
Windows XP

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen want ben het echt zat, _/-\o_

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Heb je de auto-reboot bij errors van WinXP al uitgezet? Misschien dat je op die manier een foutmelding te zien krijgt waar je wat mee kunt. Heb je al een nieuwe Windows install geprobeerd? Zet eventueel op een oude hd (als je die hebt) samen met programma's die fouten geven, en kijk of het dan nog steeds mis gaat.

Wat bedoel je precies met uitdoen via power knop? 5 sec indrukken en dan ineens uit, of druk je er kort op waardoor windows zichzelf netjes uitschakeld? De eerste optie gedurende een jaar gebruiken lijkt me niet zo heel lekker voor je windows installatie...of het ook consequenties kan hebben voor je hardware durf ik niet te zeggen.

public void ik()

Verwijderd

Je afsluitprobleem kan duiden op een brakke windows installatie.
Verder is de voeding een likely candidate. Maar wellicht is er gewoon een probleem met je moederbord.

Sorry, helpt niet veel, maar het probleem is dan ook vaag...

• michielvz
Ik heb mijn systeem al helemaal schoongeveegd en een nieuwe windows erop gezet. Heb ook alle updates van alles binnen gehaald. Met de power knop bedoel ik idd 5 seconden indrukken.

Ik heb zojuist alle niet benodigde hardware losgekoppeld. Wat er dan nog in zit is het volgende:

1 van de drie geheugenmodules (dit heb ik drie keer gedaan, met elke module een keer)
Voeding
Moederbord
Videokaart
Sata 10000 rpm 32 Gig

Toch krijg ik weer dezelfde problemen. Ik denk dat et of aan mn moederbord ligt of aan mn voeding. Op mijn moederbord zit zo'n Dual Power System genaamd K8DPS, of ik echt baat bij dat ding heb weet ik niet. Kan ik dat ding loskoppelen of kan dat het probleem niet zijn ?

Hoe kan ik mijn moederbord en voeding testen ?

• .daan

.daan

Hoe zijn de voltagelijnen van je voeding (in de BIOS bijvoorbeeld)? Zit alles binnen de 5% marge?

public void ik()

• michielvz
Daantjuh schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 10:57:
Hoe zijn de voltagelijnen van je voeding (in de BIOS bijvoorbeeld)? Zit alles binnen de 5% marge?
Sorry, kan dat niet helemaal volgen, kan je dat nader uitleggen ?

Mischien ben ik er al. Ik heb een andere voeding er in gegooid en nog steeds gaf die problemen. Toen haalde ik de Dual Power Station eruti en heb ik geen last er van. Toch juig ik niet te vroeg want ik ben nog niet lang genoeg met mn pc bezig geweest om er zeker van te zijn. Als ik zeker weet dat ie het goed doet laat ik het weten.

• michielvz
michielvz schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:26:
[...]

Mischien ben ik er al. Ik heb een andere voeding er in gegooid en nog steeds gaf die problemen. Toen haalde ik de Dual Power Station eruti en heb ik geen last er van. Toch juig ik niet te vroeg want ik ben nog niet lang genoeg met mn pc bezig geweest om er zeker van te zijn. Als ik zeker weet dat ie het goed doet laat ik het weten.
Ik ben er toch niet, ik was er al bang voor. Ik doe dat ding er weer terug in in de hoop dat ie zou crashen en inderdaad hij crashed weer met uploaden. Ik denk doe het nog een keer in de hoop dat ie weer zou crashen maar ne hoor. Hij doet het nu wel. Ik ga dit nog maar een paar keer proberen maar andere suggesties zijn dus welkom.

Mischien dat iemand software heeft om mn moederbord te testen ?

• .daan

.daan

michielvz schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:26:
Ik zal mezelf wat verduidelijken: je kunt vaak in de BIOS zien hoeveel Volt de voeding levert op de verschillende lijnen. Je kan dit ook vanuit windows uitlezen met bijvoorbeeld: Everest/Motherboard Monitor/Speedfan. Volgens de specificaties moeten deze waardes binnen een 5% marge liggen van de officiele waardes, dus bijvoorbeeld de 5V lijn moet liggen tussen de 4.75V en 5.25V. Wijken deze waardes meer af, dan is de kans groot dat je voeding het probleem is. Vergelijk de waardes bijvoorbeeld eens met en zonder dat Dual Power Supply.

public void ik()

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-08 22:39
Ik heb dan wel een ander systmeem (P4), maar ik had ook regelmatig spontane reboots. Na lang speurwerk kwam ik er achter dat mijn airflow in de kast niet optimaal was. Als mijn CPU de 72 graden naderde dan ging hij in de reboot. Dit gebeurde dus voornamelijk als ik programma's gebruikte die de CPU behoorlijk belasten.

Ik heb andere pasta op de CPU gedaan. Ik heb een casefannetje gekocht en de kables in de kast iets anders gerangschikt. Sindsdien komt de temperatuur, stressed, niet meer boven de 60 graden en heb ik geen uitvallers of blauwe schermen meer gezien.

Overigens is het nog wel leuk om te melden dat een eventuele casefan altijd naar buiten moet blazen. Ik heb dat uitgeprobeerd eerst naar binnen blazen en dan correct plaatsen. Het scheelt een slok op een borrel. De airflow in een systeem is dus erg belangrijk. Lucht van voren er in en de warme lucht aan de achterkant er uit. 8)7

Emos

• michielvz
Zie hier mijn airflow -->

Afbeeldingslocatie: http://www.gielz.nl/airflow.jpg

Ik denk idd dat ik het wel wat kan verbeteren al vind ik het moeilijk om al die kabels aan kant te krijgen.

• michielvz
Hmm ik dacht dat je een plaatje kon invoegen maar je ziet alleen een link.
Nogmaals een klikbare link --> http://www.gielz.nl/airflow.jpg

Ik heb toch best wel ruimte over voor wat airflow en 2 goede standaard casefans.

• .daan

.daan

Ik zie je foto wel gewoon hoor :)
Ook zie ik dat je al drie casefans hebt (2x uit achter, 1x in voor, of vergis ik me?), dat zou ruim voldoende moeten zijn. Die kabels kun je wat netter doen, maar of dat veel scheelt weet ik niet. Post anders ook eens je temps (CPU, mobo).

public void ik()

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 23:17

Madrox

Oh, Pharaoh!

zien je condensators er ook goed uit ? (niks taat een beetje bol en/of ligt "roest" op).

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Daantjuh schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 10:11:
Heb je de auto-reboot bij errors van WinXP al uitgezet? Misschien dat je op die manier een foutmelding te zien krijgt waar je wat mee kunt.
...
^^ Wat hij zegt ^^
Rechtsklik op deze computer -> eigenschappen -> geavanceerd -> opstart- en herstelinstellingen en daar "De computer automatisch opnieuw opstarten" uitvinken. Nu krijg je een bluescreen met een foutmelding ipv een spontane reboot.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• michielvz
Daantjuh schreef op Tuesday 15 February 2005 @ 19:45:
Ik zie je foto wel gewoon hoor :)
Ook zie ik dat je al drie casefans hebt (2x uit achter, 1x in voor, of vergis ik me?), dat zou ruim voldoende moeten zijn. Die kabels kun je wat netter doen, maar of dat veel scheelt weet ik niet. Post anders ook eens je temps (CPU, mobo).
Ik heb er 2 achter , niet 1 voor , kan wel maar heb er geen in zitten. Ik zal vandaag ff naar de temp van alles kijken en posten. Ik heb de airflow iets verbeterd door de kabels bij elkaar te binden, beter dan dit krijg ik het niet. Ook heb ik alle onderdelen eruit gehaald en vrij gemaakt van stof. Hij is weer helemaal strak. In de koeler op mijn processor zat een hoop stof.

Afbeeldingslocatie: http://www.gielz.nl/airflow2.jpg

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-08 22:39
Kijk nog eens ff hier naar..

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Met dank aan Haan.

Emos

Pagina: 1