Contradictie over de specs van de Aopen EZ18 Cube

Pagina: 1
Acties:

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07-2025
Na een avond en een nacht weer alle pc sites afgegaan te zijn die er te vinden zijn klop ik met een half oog nog open hangend bij jullie aan. *klop klop*
Ik ben van plan een nieuwe pc aan te schaffen en heb om verschillende redenen de barebone XC EZ18 cube van Aopen in gedachten. Het irritante is alleen dat de specs op verschillende sites elkaar tegenspreken. Wat ik me afvraag of ik er 2 hard disks en een cdrom in kan duwen. En daarnaast of het ding nu wel of niet een SATA aansluiting heeft aangezien ik toch misschien een SATA schijfje wil.

officiele site specs: http://solution.aopen.com...XC/EZ65/en/specs/EZ18.htm

"ATA Connector : ATA 133 x 2": Betekent dit dat er 2 maal 2 apparaten op kunnen (2 'kanalen' dus) of dat er maar 2 fysieke stekkertjes zijn en dus max. 2 apparaten?

voorbeeld van een dit tegensprekende site: http://www.shopwereld.nl/...pen_xc_cube_ez18_wit.html

Zij zeggen dat er ATA op zit en dat er 4 apparaten op kunnen

Verder houd ik mijn ogen open voor andere systeempjes (niet persé barebone maar wel net zo goedkoop in elk geval als het even kan), dus als jullie andere opties hebben hoor ik het graag!

- 3000 + XP PROC AMD
- 1 GIG INTERN GEHEUGEN PC2700/DDR
- SOCKET A MOEDERBORD MET: GRAFISCHE KAART MET TV OUT LIEFST, FIREWIRE SATA MOGELIJKHEID
- SATA HARDE SCHIJF (200 GIG ONG.)
- HANDIGE KAST MET DAAROP LIEFST VOOROP USB2 EN AUDIO INGANGEN

Het is de bedoeling dat ik ermee ga video editten met AVID en een MINI DV camera en daarnaast gebruik ik hem als huis- tuin- en keuken- pc en lichtjes voor audio ook. Ik heb een budget van zo'n 600 euro, wat me lukt als ik de bovenstaande barebone optie kies. Ik ben een arme student en moet dus echt voor minimaal budget de maximale prestaties hebben op het gebied van editten. Een goede geluidskaart kan ik me nu even niet veroorloven bijvoorbeeld, die zal ik dan uit mijn oude pc halen als hij niet on board is.

Andrasman

Verwijderd

2xATA/133 wordt natuurlijk mee bedoeld 2 connectors, dus 2 kanalen. Op één kanaal/kabel kun je 2 IDE apparaten aansluiten dus in totaal plaats voor 4 IDE apparaten. Dat is overigens ook standaard. :)

Je wilt een goedkoop systeem om mee te video-editten. Dan is geheugenbandbreedte van belang. Ik zou daarom voor een Athlon 64 platform gaan, aangezien videoedit-software veel baat heeft bij de lagere latencies en hogere geheugenbandbreedte van de Athlon 64. Onboard grafische kaart moet je niet doen, dit limiteert je geheugenbandbreedte significant.

Dus zoiets:

AMD Athlon 64 3000+ Winchester 90nm
ASRock K8-Combo-Z
2x 512MB DDR/400 Infineon/3rd
Simpel Radeon / GeForce AGP kaartje
200GB Maxtor DiamondMax 10 SATA/150 NCQ hardeschijf
Simpele kast met 350W voeding

Voor rond de 550 euro. Vooral op dat moederbord kun je besparen, terwijl hij niet langzamer is dan duurdere moederborden. Wel iets mindere features (geen gigabit ethernet, geen firewire, slechts 2 SATA poorten). Dure voeding heb je ook niet echt nodig, aangezien het systeempje niet veel stroom zal slurpen. Maar misschien dat je een AOpen kast kunt krijgen; vaak goedkoop en AOpen voedingen zijn zeer goed.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je wilt gaan videobewerken kan het ook handig zijn om 2 harddisks te kopen en die middels windows XP en de softraid-hack (zoals besproken in de FAQ van WOS) in stripe (raid-0) te zetten. De softraid van Windows XP is behoorlijk vlot én flexibel. Heerlijk dus als je lekker door wilt werken met je grote videofiles.

Verwijderd

Dit moederbord zit er in een EZ18 alwaar duidelijk 2x 40pins connectors zichtbaar zijn.

Het bordje is voorzien van Aopen's EzColor kleurcodering - en te zien aan de kleuren zijn die 2x 40 pins connector van je 2 aparte ATA channels (primairy en secundairy).

Het bordje heeft een nForce2-GT: ofwel nForce2 IGP northbridge en nForce2 MCP-T southbridge, waarin naast andere zut ook 2 losse ATA channels zitten.

Hij wordt geleverd met 3 flatcables, 1 floppy, 2 ATA, waarvan 1tje gelabelt met "H.D.D.", de andere met "Optical". Alle flatcables hebben alleen een Master connector. Dat verklaart de opmerking op diverse sites dat er maar 2 device aansluitingen zijn en toch de melding van 2 channels in de specificaties.

De handleiding vindt je hier - alwaar vast ook wel het een en ander verduidelijkt staat.

Kortom, 2 ATA aansluitingen op je moederbord, en 2 bijgeleverde kabels met alleen Master connectoren. Als je echt meer devices wilt aansluiten dan is het kwestie van die kabels vervangen of (mede ook door ruimte) uitwijken naar USB 2.0 / FireWire / NAS etc.

Als je echt een handig systeem wilt voor videobewerking: neem een ruimere kast, dan ben je vrijer in je mobo keuze en heb je gelijk meer plek om adequate opslag te maken.

Verwijderd

HunterPro schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 06:07:
Als je wilt gaan videobewerken kan het ook handig zijn om 2 harddisks te kopen en die middels windows XP en de softraid-hack (zoals besproken in de FAQ van WOS) in stripe (raid-0) te zetten. De softraid van Windows XP is behoorlijk vlot én flexibel. Heerlijk dus als je lekker door wilt werken met je grote videofiles.
Meeste moederborden hebben gewoon SATA RAID hoor, zo ook het ASRock bordje wat ik noemde. :)

• Andrasman
Hmm, dus inderdaad geen Sata en maximaal 1 hard schijfje en een cdrom praktisch gezien. Niet handig inderdaad dan...
Dat Raid 0 lijkt me heel leuk en aardig inderdaad, alleen in prijs komt er toch wel een schepje bovenop aangezien je dan 2 identieke harde schijven nodig hebt en 1 grote is nu eenmaal goedkoper dan 2 kleintjes. Ik heb nog een wat ouder 7200 rpm schijfje in mn huidige pc die ik eruit kan halen van 30 gig. Is dat bijvoorbeeld handig om m'n os op te draaien en programma's en een sata schijfje (of 10000 toeren schijfje?) om videodata op te slaan?? Of denken jullie dat ik sowieso 2 nieuwe harde schijven moet halen. Sowieso lijkt me 2 harde schijven simpelweg onvermijdelijk voor video editten right? Heb al aardig wat info gelezen mbt. video editten in oude posts hier en daar is iedereen het zo ongeveer wel over eens. Maar bijvoorbeeld niet over het feit of je een snelle hard disk nodig hebt. De één zegt dat een doornormale 7200 rpm schijf genoeg is want je processor is de vertragende factor etc etc. en de ander zegt dat een raid 0 opstelling het waard is en dergelijke. Natuurlijk zal het schelen, maar ik moet simpelweg het maximale uit mn budget halen natuurlijk.

Het idee van een athlon 64 spreekt me als je het zo brengt wel aan cipher. Kun je misschien iets dieper ingaan op dat verhaal van:

" Je wilt een goedkoop systeem om mee te video-editten. Dan is geheugenbandbreedte van belang. Ik zou daarom voor een Athlon 64 platform gaan, aangezien videoedit-software veel baat heeft bij de lagere latencies en hogere geheugenbandbreedte van de Athlon 64. Onboard grafische kaart moet je niet doen, dit limiteert je geheugenbandbreedte significant."

Ik hoorde eerder dat het niet zoveel uitmaakt (ligt uiteraard weer aan 100 factoren zoals welk programma je gebruikt en dergelijke of het zoveel scheelt)
Ik had een 3000+ XP in m'n hoofd omdat die zichzelf bewezen hebben (waar ik van de athlon64's gehoord heb dat het een beetje tegenvalt allemaal en dat er wat problemen mee zijn) en omdat ik het ding voor 130 eu'tjes kan aanschaffen met een a7n8x moederbordje in een of andere uitvoering waar ik ook goede verhalen over hoor.

Wat ik verder jammer vind in de zin dat de barebone niet handig is voor mijn eisen is dat er wel gewoon praktisch gezien een firewire ingang voorop zit en audio op het front paneel. Ik heb namelijk niet zoveel trek om achter mn pc te kruipen als ik weer eens wat moet wisselen. Alhoewel ik m'n firewire kabel op zich er misschien wel gewoon in kan laten zitten..? Dit even met betrekking ook tot de suiggestie die jij deed cipher..

Enniewee, Euss wat heb jij er voor idee van dann watvoor systeem goed bij me zou passen?

Andrasman

Verwijderd

is dat er wel gewoon praktisch gezien een firewire ingang voorop zit en audio op het front paneel. Ik heb namelijk niet zoveel trek om achter mn pc te kruipen als ik weer eens wat moet wisselen.
Ik heb een A7N8X Deluxe en een zelf gemaakte frontpanelaansluiting voor oa FireWire, analoog/digitaal audio, USB etc. Dergelijke audio en multimedia panels zijn ook kant-en-klaar te koop voor niet zoveel geld - plus dat er ook zat kasten zijn met USB/FireWire/FrontapanelAudio aansluitingen aan de voorkant.

Als je voor Socket-A zou gaan is 2ehands een goede optie, aangezien dit toch een end-of-line product is. Het geld wat je dan overhoudt kun je weer stoppen in een goede capturekaart (mits je analoog aan de gang gaat) en genoeg RAID opslag.

• Andrasman
hmmm goed plannetje :)

is dit wat?
heb 450 geboden

€ 475,00
Beschrijving: . AMD ATHLON XP 3000 +

. ASUS A7N8X-X moederbord

. MAXTOR 200 gig hardeschijf

. MSI GeForce 4 Ti 4200 128 mb vga

. 512 mb 3200 ddr geheugen

. LITE ON 16 x 48 DVD ROM

. PIONEER DVR 108 B 16 x dual layer DVD/RW

. A OPEN zwart zilver behuizing met 300 watt voeding

. xp pro met alle updates, norton 2004 pro, office 2003 pro etc etc

. zeer snel en uitermate stil top systeem van zeer hoge kwaliteit

. bezorging in overleg

/edit

[ Voor 5% gewijzigd door Andrasman op 15-02-2005 20:02 ]

Andrasman

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 06:49:
[...]

Meeste moederborden hebben gewoon SATA RAID hoor, zo ook het ASRock bordje wat ik noemde. :)
SATA RAID is niet sneller dan de softraid van Windows XP en de laatste is flexibeler omdat je blokken kan stripen, blokken gewoon kan houden en blokken kan mirroren. Tel uit je winst. Je kan dus op 2 disks een stuk aangeven voor stripe zodat je snel kan werken + bijv voor je temps en je pagefile, en een mirror-stuk zodat je je finals direct veilig hebt staan.

• Andrasman
Jongens, help me eventjes hier, ik heb een e-mail dat ik hem voor die prijs kan ophalen. Is het een goede prijs denken jullie? Kan ik hier mijn dromen mee in vervulling laten gaan? ;)
Moet ik nog ergens op letten of mis ik iets hier?

Andrasman

• HunterPro
  • Niet online
is imo zeker geen slecht systeem :)

• Andrasman
En de prijs waardig naar ik aanneem?
Geef me een teken! 8)7
In elk geval bedankt voor de info jongens.

Andrasman

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Andrasman schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 12:05:
En de prijs waardig naar ik aanneem?
Geef me een teken! 8)7
In elk geval bedankt voor de info jongens.
Doen!
Pagina: 1