Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CSS] De perfecte CSS-only footer

Pagina: 1
Acties:
  • 803 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed. Ik denk dat ik wel aardig uit de weg kan met css tegenwoordig, al komt het meer aan op trial and error dan op echte kennis. Maar goed, de echte css freaks; de mensen die een website puur uit layers willen opbouwen, kennen het volgende probleem vast wel... Hoe een website te maken met footer, die altijd onderaan de pagina te vinden is, tenzij de content van de pagina de footer naar beneden drukt.

Ik ben aardig ver gekomen op de website http://www.argos.nl. De footer werkt redelijk onder IE, Mozilla en Opera, maar weer niet onder Safari. Nou ben ik zo'n website bouwer die alles eerst lekker in IE maakt, om het vervolgens te tweaken voor de andere browsers. Nu heb ik dus laatst weer een nieuwe site gebouwd, te vinden op www.transafe.info. Werkt perfect onder IE, maar verder helaas dus niet... Anywayz, ik kan het wel fixen voor IE, Mozilla en Opera, maar dat wordt dan een beetje als die Argos website, en werkt het nog steeds niet voor Safari.

Is er iemand die een manier weet om de perfecte footer te bouwen die onder de laatste versies van IE, Mozilla, Opera en Safari werkt? En dat zonder javascript? Want een javascript oplossing kan ik ook wel verzinnen, maar dat vindt ik geen mooie oplossing, en kan ik ook net zo goed gewoon weer een tabel pakken als basis.

Ow enne, het moge duidelijk zijn dat ik hier absoluut niet uit ben op reclame, maar puur wil discussieren over de juiste manier om een goede footer te maken, en daarom de links heb geplaatst.

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 21:57

BetuweKees

Flipje uit Tiel

een oplossing voor je vraag heb ik niet zo een twee drie, maar wel wellicht een methode om je ontwerp makkelijker/sneller te maken. uit ervaring weet ik namelijk dat het over het algemeen een stuk sneller is te ontwerpen vanuit firefox en dan pas over te gaan op ondersteuning voor internet explorer, dan andersom. wellcht dat je dat bij het knutselen iets kan helpen.

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik heb niet de beschikking over Safari, maar Test57 is een klassieker op dit gebied. Daarnaast heb ik zelf ooit een test9 gemaakt. Op mijn eigen site waar ik echt weer eens aan moet doen heb ik ook een footer die altijd "down" is.
Maar nogmaals, geen safari tot mijn beschikking, dus ik hoop dat je er wat mee kunt... :)

Regeren is vooruitschuiven

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Mooi mensen, die testen zien er goed uit... Dat ga ik vanavond eens uitgebreid bekijken.

Toch ben ik bang dat deze footers ook problemen gaan krijgen als de content van de pagina geen pure tekst is. Zie bijvoorbeeld deze pagina in IE (niet direct een reload doen!): http://www.argos.nl/default.aspx?content=sitemap. Door de layer opbouw van de sitemap, renderd IE de pagina in eerste instantie niet goed. Na een reload van de pagina overigens wel. Ik denk dat dat komt omdat IE de lengte van de content in eerste instantie niet goed kan bepalen als er gebruik wordt gemaakt van layers.

En ja, als ik voor grotere klanten werk, dan open ik gewoon IE & Firefox terwijl ik de site aan het bouwen ben. Maar het is helaas niet waar dat websites gebouwd voor de Mozilla engine ook altijd goed ogen / werken voor IE. Dus de beste oplossing is dan om tijdens het bouwen te testen voor beide browsers.

Tip overigens voor de mensen die even geen Safari bij de hand hebben:
http://www.danvine.com/icapture/
http://www.danvine.com/iecapture/

Verwijderd

Topicstarter
http://intensivstation.ch/css/templates/temp07.html

De footer is niet echt onderaan de pagina, ter hoogte van de statusbalk zeg maar..

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 10:23:
Mooi mensen, die testen zien er goed uit... Dat ga ik vanavond eens uitgebreid bekijken.

En ja, als ik voor grotere klanten werk, dan open ik gewoon IE & Firefox terwijl ik de site aan het bouwen ben. Maar het is helaas niet waar dat websites gebouwd voor de Mozilla engine ook altijd goed ogen / werken voor IE. Dus de beste oplossing is dan om tijdens het bouwen te testen voor beide browsers.

Tip overigens voor de mensen die even geen Safari bij de hand hebben:
http://www.danvine.com/icapture/
http://www.danvine.com/iecapture/
Nu ziet het er met firefox nog wel ok uit, alleen die footer zit niet meer netjes onderaan de pagina. Strakke site hoor _/-\o_

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 15:10

xces

To got or not to got..

Volgens mij heb ik een site die ik heb gemaakt ook ooit door icapture gehaald: www.cafejansenenjansen.nl
- bij geen content is ie bij de statusbalk
- bij veel content gaat ie mee naar onderen.

zie voor meer info:
tutorial: http://www.sitepoint.com/...php?p=1239966&postcount=3
hele verhaal: http://www.sitepoint.com/forums/showthread.php?t=143801

Verwijderd

Topicstarter
www.cafejansenenjansen.nl ziet er in eerste instantie veelbelovend uit! Die footer positioneerd zichzelf ook goed nadat je het browservenster wat groter of kleiner maakt, en dat is wel erg mooi. Heb helaas nu geen tijd om er wat dieper in te duiken, maar alvast op voorhand:

Geen javascript / table truucjes hoop ik ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 10:56 ]

• xces

xces

To got or not to got..

nope, 100% css

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 10:54:
www.cafejansenenjansen.nl ziet er in eerste instantie veelbelovend uit! Die footer positioneerd zichzelf ook goed nadat je het browservenster wat groter of kleiner maakt, en dat is wel erg mooi.
Vind je :? Ik hou er niet zo van dat m'n horizontale scroller achter een footer verdwijnt ;)
in IE, that is

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Ow.. dan heb je dus de content van de pagina zeker in een layer zitten met overflow:scroll ? Een truucje als deze dus? (ook website van mij) http://www.tenraede.nl.

Enne, de tenraede website renderde goed in firefox, tot aan versie 0.7. Nu dus niet meer, maar heb geen opdracht gekregen het te fixen

Verwijderd

Een pure CSS footer die in (bijna) alle browsers werkt komt neer op 1 grote browser hack, dat is IMO smeriger dan een expressie(javascript) in je CSS gebruiken die het voor je doet :?

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 23:36
kijk ook eens naar http://www.hago.nl

• xces

xces

To got or not to got..

BtM909 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:05:
[...]

Vind je :? Ik hou er niet zo van dat m'n horizontale scroller achter een footer verdwijnt ;)
in IE, that is
cool een bug ;) Vanavond ff fixxen.

Verder; Kan iemand die site van Hago op safari testen? Voor zover ik aan hun css kan zien gebruiken ze daar de techniek die ik aangaf (sitepoint forums). Ik zal vanavond ff mijn css gaan hakken want ik zag nog wel meer rare quirks...

• Vinzzz243
als het goed is, werkt die op safari (ik heb die site gebouwd), maar kan het me niet meer 100% herinneren. Heb nu even geen middelen ter beschikking om het te controleren :)...

[ Voor 8% gewijzigd door Vinzzz243 op 15-02-2005 14:13 ]

• Vinzzz243
iemand al getest? Het was best een gedoe om de balk zo te krijgen op hago.nl. Internet Explorer moest weer moeilijk doen met een 1 pixel bij het resizen van het window, maar k ben daar uit gekomen...

[ Voor 85% gewijzigd door Vinzzz243 op 16-02-2005 15:22 ]

Verwijderd

Bestaat er nu eigenlijk een oplossing (zonder hacks, javascript, ...)?

http://www.transafe.info/wie_profiel.asp werkt bijvoorbeeld niet goed in FF (tekst loopt door footer). Ik ben zelf bezig met een site die er beter zou uitzien met een footer, maar hij wil niet helemaal naar onder op de pagina :( voorlopig laat ik het maar zo...

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

Puur op basis van de specs is het enige wat je nodig hebt een relative container met min-height 100%, en daarin een absolute footer met bottom 0. Zolang content in de flow bijft rekt dat de container ook buiten schermhoogte uit, en blijft de footer er onder staan. IE behandelt height als min-height, dus dat lukt ook wel.

Als een browser het niet snapt komt de footer gewoon meteen onder de content. Niet zo mooi misschien, maar het hele idee van CSS is ook dat de content in ieder geval leesbaar blijft als een browser een bepaalde spec niet snapt. Vroeger moest je soms kiezen een bepaalde browser wel of niet te ondersteunen, en dan werkte het ook meteen finaal niet meer. Tegenwoordig kan je alles ondersteunen, maar op bepaalde browsers mis je dan gewoon wat details.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Vinzzz243
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 00:00:
Bestaat er nu eigenlijk een oplossing (zonder hacks, javascript, ...)?

http://www.transafe.info/wie_profiel.asp werkt bijvoorbeeld niet goed in FF (tekst loopt door footer). Ik ben zelf bezig met een site die er beter zou uitzien met een footer, maar hij wil niet helemaal naar onder op de pagina :( voorlopig laat ik het maar zo...
als je mij kunt vertellen waar mijn hacks en javascript zitten (voor de footer), graag :D

Verwijderd

Topicstarter
Puur op basis van de specs is het enige wat je nodig hebt een relative container met min-height 100%
En daar hebben we het probleem voor safari. Safari ondersteund namelijk nog niet de min-height. Maar, ik stuitte zojuist op een soort workaround, waarmee misschien met een beetje hacking een browser compatible footer mogelijk is... http://annevankesteren.nl...4/04/min-height-in-safari

Verwijderd

Topicstarter
Hey vinzzz, ik zie dat je asp.net voor die site hebt gebruikt. Ben daar zelf de laatste tijd dus ook mee bezig. Ik was benieuwd hoe je de code van de site geschreven hebt... want volgens mij heb je die code met de hand geschreven (homesite zegt de bron) en geen gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Visual Studio. Ben zelf dus bezig met visual studio tegenwoordig, maar ik ben niet zo'n fan van Microsoft's gegenereerde html code. Is dat zo ongeveer dezelfde reden waarom je zelf de code hebt geschreven in Homesite?

• Vinzzz243
wel beetje offtopic :) maar gebruik homesite voor de normale asp projecten en ook als editor in visual sourcesafe. alle css bouw ik sowieso met de hand, hou niet zo van die pakketjes die t voor je doen :)

Kan iemand hago in safari testen?

Verwijderd

Topicstarter
hou niet zo van die pakketjes die t voor je doen
idd, dat vind ik dus ook. Maar ik zal proberen vanavond ff je site te testen met safari, ik heb een imacje thuis staan.

• Vinzzz243
ik heb net zelf laten testen.

In safari komt bij 'te weinig' tekst de footer, onder de tekst, maar dus niet geheel tot aan de onderkant van de viewport...

als de tekst lang genoeg is voor bv een scrollbalk, dan staat ie wel compleet onderaan.

in de footer staat overigens de tekst in safari ook door elkaar, maar dit is bugje, zal ik nog oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Dubbelpost.. deze verwijderd..

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net je reply nadat ik de screenshot gemaakt had, dus laat ik 'm dan alsnog ff posten:
Afbeeldingslocatie: http://www.exploitation.nl/hagosmall.jpg

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

in je apache config; desnoods per site of per page als 't moet;

code:
1
2
ServerSignature = Off
ReadMeName = footer.html

C'est voila! Een footer die altijd goed staat! Zonder javascript... Wat zeg ik? Zonder css ook nog zelfs! :7

Aunt bunny is coming to get me!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 17:24
@Vinzzz. Nette site hoor en footer ook leuk, maare dit:
code:
1
html>body #footer p { wid\th:250px; }

noem ik toch niet echt "well formatted CSS", dus een hack in mijn ogen. Kijk als het werkt moet je er ook niet te moeilijk over doen (1 regel ook nog maar), maar voor de puriteinen... Het is wel jammer dat CSS nog net niet overal lekker ondersteund wordt en volgens mij ontkom je dan ook niet aan hacks op zijn tijd (of scripts)

• Vinzzz243
haha, daar heb je gelijk in, maar das voor de paragraaf erin. Denk die weg en het is well formatted :)
De tekst ziet helemaal fucked up uit in safari (zie screenshot hierboven) dus de inhoud van de footer moet ik nog veranderen...

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 11:59
Hallo,

Ik ben een redelijk probleempje met mijn site.
Ik probeer het via css goed in elkaar te zetten.
Maar in Firefox wil mijn footer maar niet naar beneden gaan.
In Internet Explorer gaat de footer wel daar beneden maar de laatste tekst verdwijnt gewoon.

Kan iemand mij helpen wat nu te doen:

Link website : http://www.vroege.biz/sdo
Links css : http://www.vroege.biz/sdo/style/main.css

Alvast bedankt voor jullie moeite,

Groet Arjan

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

vakantieman: het is niet helemaal de bedoeling om een ander topic binnen te vallen wat aan je eigen vraag relateerd, met alleen de opmerking dat het niet werkt :) . Net als voor een topicstart is het prettig als je in je post laat blijken wat je al geprobeerd hebt :) .

Overigens is je pagina semantisch een beetje een puinhoop. In plaats van een hoop tables heb je nu een hoop divjes. Kijk eens naar listen voor menu's, headings, paragraven, etcetera :) .

Verder: Hier staat duidelijk uitgewerkt hoe je je footer aan de onderkant van het scherm moet vastzetten :) .

DM!

• vakantieman
  • Laatst online: 05-10 11:59
Ik heb vanaf dat dit topic is gestart dit topic gevolgt. Ik heb de container met min-height geprobeerd te maken zoals in dit topic werd aangeraden. Dit is mij niet helemaal gelukt, daarom leek het mij handig om mijn probleem in dit topic te stellen. Als dit niet gewenst is zal ik een nieuw topic openen met dezelfde problemen als in dit topic. :)

Ik zal eens kijken naar je advies over de opbouw van mijn pagina. Ik ben zoals ik al zei beginnende websitebouwer, ik had begrepen dat het gebruik van tabellen je pagina langzamer maakt dus daarom heb ik het op dit moment op deze manier opgezet. :Y) :Y)

Bedankt voor je link maar dit heeft mijn probleem nog niet verholpen :'(

Grtz Arjan

• xces

xces

To got or not to got..

Hey vinzz, heb je het probleem al gefixxored?

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

vakantieman schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:07:
Als dit niet gewenst is zal ik een nieuw topic openen met dezelfde problemen als in dit topic. :)
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat je niet verteld wat je probleem precies is, wat je geprobeerd hebt, en waarom dat niet lukte, net zoals in een topicstart :) .
Ik zal eens kijken naar je advies over de opbouw van mijn pagina. Ik ben zoals ik al zei beginnende websitebouwer, ik had begrepen dat het gebruik van tabellen je pagina langzamer maakt dus daarom heb ik het op dit moment op deze manier opgezet. :Y) :Y)
Het gaat er niet om dat je de tabellen vervangt door een relatief betekenisloos element, maar juist dat je structuur aan je document gaat verlenen daar de juiste elementen voor de juiste zaken gaat gebruiken. Headings voor kopjes, lists voor menu's, etcetera.
Bedankt voor je link maar dit heeft mijn probleem nog niet verholpen :'(
Wat werkt er dan niet, hoe heb je die code geprobeert te implementeren?

En de groetjes doen onder je post is niet nodig ;)

DM!

• xces

xces

To got or not to got..

schup ;)

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 20:27

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Ik denk dat dit het schopje waard is.. zo niet.. dan is het altijd nog leuk om erover te discussieren / te kijken of er iemand nog andere progress geboekt heeft :)

Op basis van wat ik in dit topic heb gepost: [rml][ CSS/HTML] Tot het eind van de pagina[/rml] heb ik een enigszins perfecte css only footer (in IE, FF en Opera (nagenoeg) doet ie t iig goed.. safari kan ik niet testen) bewerkstelligt (denk ik).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
    <title>Untitled Document</title>
    <style type="text/css">
        html {
            margin: 0; 
            height: 100%; 
            background: white;
        } 

body {
            position: relative; 
            min-height: 100%; 
            _height: 100%; 
            width: 600px;
            margin: 0 auto;
            background: red;  
            padding: 0;
        }

#footer {
            position: absolute; 
            bottom: 0;
            left: 0;
            height: 100px; 
            background: blue;
        }

#container {
            padding: 0 0 100px 0;
        }   
    </style>
</head>
<body>
      <div id="container">
          <p style="margin: 0;">blaat</p> <!-- margin: 0  ivm margin collapsing in FF -->
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>      
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p>blaat</p>
          <p style="margin: 0;">blaat</p> <!-- margin: 0  ivm margin collapsing in FF -->
      </div>
      <div id="footer">dit is dus de footer</div>
</body>
</html>

edit:
verbeterde versie

[ Voor 255% gewijzigd door Sappie op 26-05-2005 10:22 ]

Specs | Audioscrobbler

• IschaGast
  • Laatst online: 25-11 10:57
Ik kwam deze tegen via de wiki van css-discuss misschien is het wat?
http://scott.sauyet.com/CSS/Demo/FooterDemo1.html

This has been tested and works in IE5.5+/Win, Moz0.9.9, and Moz1.0. It does not work in Opera 6.

[ Voor 30% gewijzigd door IschaGast op 26-05-2005 09:13 ]

Verwijderd

De perfecte footer zit m.i. niet bovenaan in de markup. Verder, wat is er mis met test57?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:17:
De perfecte footer zit m.i. niet bovenaan in de markup.
Totally agrees ;)
Verder, wat is er mis met test57?
Zit toevallig net te crossposten hier: [rml][ CSS] height 100% is veel te hoog![/rml]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Sappie
  • Laatst online: 18-11 20:27

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

@anne: daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.. wat betreft de markup :) al geëdit.. verder heb ik eens zitten stoeien met test57 en vind ik mijn variant handiger / netter.. (motivatie ga ik nog ff bekijken.. edit ik later)

edit

Voordelen die ik zo gauw kan bedenken (ben wellicht niet objectief, maar denk dat het iig, ervan uitgaande dat hij ook in safari werkt, een waardige concurrent kan zijn):

- minder markup
- makkelijker aanpasbaar (imho) / eenvoudig kolom layouts mee te bewerkstelligen

btw.. iemand die het ff in safari zou kunnen testen? (verwacht wel probleem met de min-height)

[ Voor 56% gewijzigd door Sappie op 26-05-2005 11:11 ]

Specs | Audioscrobbler

• TeeDee
  • Laatst online: 11:21

TeeDee

CQB 241

@mensen die test57 aanraden:
Eén punt wat ik daar persoonlijk nog mee heb (en ik geloof dat het al eens gemeld is): Als je er afbeeldingen in plaats, dan gaat in ieder geval FireFox "over de rooie". Dan komt de footer in ineens door de content te staan. Of het correct behaviour is van IE weet ik niet, maar IE doet het "wel goed".

Zodra je refresht in FireFox is het wel weer in orde.

Is hier een workaround voor? Misschien width en height meegeven aan de images oid?

Edit:
Hmm, het voorbeeld op http://scott.sauyet.com/CSS/Demo/FooterDemo1.html schijnt op het eerste oog wel te werkendit probleem niet te hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door TeeDee op 26-05-2005 10:45 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
Beetje heel late reactie, maar ik kwam deze post weer eens tegen, en ben intussen een paar stapjes verder met css. Bij de site http://www.videoservice.nl heb ik de footer mooi toegepast. Volgens mij n.a.v. deze link: http://scott.sauyet.com/CSS/Demo/FooterDemo1.html

Wel een hoop gehack in mijn code overigens, maar daar kan ik niet van wakker liggen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:22:
Beetje heel late reactie, maar ik kwam deze post weer eens tegen, en ben intussen een paar stapjes verder met css. Bij de site http://www.videoservice.nl heb ik de footer mooi toegepast. Volgens mij n.a.v. deze link: http://scott.sauyet.com/CSS/Demo/FooterDemo1.html

Wel een hoop gehack in mijn code overigens, maar daar kan ik niet van wakker liggen...
In Opera 9.01 werkt het niet goed trouwens....

Algemeen en Bedrijsprofiel op een resolutie van 1280 x 1024

Verder springt je site in Firefox nogal heen en were bij wel of geen scrollbar....

• Arnold
  • Laatst online: 29-11 13:34
perfect: http://www.themaninblue.com/experiment/footerStickAlt/

in IE gaat het niet helemaal 100% als je site erg klein is, maar aangezien hier iedereen toch wel bekend is met IE only styles (cdata), moet dat geen probleem zijn toch?

[ Voor 57% gewijzigd door Arnold op 18-09-2006 16:47 ]

• Arnold
  • Laatst online: 29-11 13:34
Ik heb een eenvoudigere versie gemaakt met wat verbeteringen erin (IE voornamelijk)

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>FooterSticky by GS2K1</title>
<style type="text/css" media="screen">  

html, body {
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
}

.sitecontainer {
    background-color: #FFFFFF;
    margin: 0px auto;
    color: #000000;
}

#sitecontent
{
    float: left;
}

#content {
    clear: both;
}

#content p {
    margin-bottom: 1em;
}

#footer {
    clear: both;
    height: 5em;
    margin: -6em auto 0 auto;
    background-color: #FF0000;
}

</style>

<!--[if lt IE 7]>
    <style type="text/css" media="screen">  
        #sitecontent {
        }       

#content {
            margin-bottom: 6em; */ = hoogte footer +1 (IE luisterd niet naar de #content p margin-bottom: 1em, dus tel hierbij op */
        }

#footer
        {
            margin-top: -5em;
        }
    </style>

<![endif]-->

</head>

<body>

<div class="sitecontainer">

<div id="sitecontent">

<div id="content">
            <h1>FooterStick</h1>
            <p>
            Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Integer aliquam orci quis metus. In hendrerit nisl sit amet nibh. Quisque ac magna. Sed feugiat sem quis metus. Integer vestibulum, dolor pharetra ullamcorper mollis, eros purus blandit est, et egestas neque tortor ac ipsum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos hymenaeos. Morbi ante turpis, rutrum eget, scelerisque viverra, adipiscing quis, neque. Aliquam ac ante id est sollicitudin sagittis. Praesent sed eros. Fusce pretium. Nunc ut nisi eu diam volutpat nonummy. Aenean mauris ligula, imperdiet in, gravida volutpat, sollicitudin eget, diam. Nam est orci, gravida eu, sollicitudin id, facilisis ac, urna. Aenean nec libero. Etiam dapibus posuere erat. Maecenas lacus nisl, lobortis quis, suscipit non, interdum vitae, eros. Praesent velit. Duis quis dolor at tellus lobortis tempor. Maecenas arcu tortor, sollicitudin ac, dapibus eleifend, cursus sit amet, tortor. Ut at odio sit amet nunc cursus fermentum.
            </p>

</div>
    </div>
</div>
<div id="footer">
    <p>FOOTER</p>
</div>
</body>
</html>

getest met:

[ Voor 4% gewijzigd door Arnold op 19-09-2006 12:31 ]

Verwijderd

http://css-discuss.incutio.com/?page=FooterInfo

ik heb die sitepoint forum techniek al eens gebruikt en dat werkt perfect

• Victor
  • Niet online
http://victorwelling.nl/test-cases/holy-grail/

Het "holy grail" ontwerp. Met footer die altijd onderaan blijft, tenzij er meer content is (klik op de headings om de content te verbergen). Getest in IE5.5, IE6, IE7, Firefox 1.5, Opera 9.01 en Safari 2.0.4.

Tot zover mijn € 0,02. ;)

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

King_Louie schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:32:
http://victorwelling.nl/test-cases/holy-grail/

Het "holy grail" ontwerp. Met footer die altijd onderaan blijft, tenzij er meer content is (klik op de headings om de content te verbergen). Getest in IE5.5, IE6, IE7, Firefox 1.5, Opera 9.01 en Safari 2.0.4.

Tot zover mijn € 0,02. ;)
En gejat, bedankt :). Ziet er netjes en overzichtelijk uit.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

TeeDee schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:37:
[...]

En gejat, bedankt :). Ziet er netjes en overzichtelijk uit.
Lekkere opmerking, hij zegt toch "holy grail" ;)

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

BtM909 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 13:29:
[...]
Lekkere opmerking, hij zegt toch "holy grail" ;)
:D, kon niet meer op de term komen vandaar, en holy grail gaf me de juiste richting. Ik kwam namelijk uit op een ALA artikel.

met 'en gejat' bedoel ik: 'bedankt voor de tip en de testcase.

• Victor
  • Niet online
Eigenlijk is dit een holier grail, aangezien deze ook de footer biedt die altijd onderaan blijft. ;)
Pagina: 1