Peltier testdraaien...

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Hoi, ik heb vrijdag m'n 2 Peltier-elementen opgehaald. Het fabrikaat is melcor www.melcor.com m.b.v. een programmatje (op die site downloadable)heb ik het juiste element berekend.

Vraag: Ik wil dus proefdraaien, niet op mijn processor, Als ik de hetsink en cooler op de peltier zet, kan ik dan gelijk voelen of hij functioneert (koel wordt.) Of kan ik hem zo opblazen.. :?

Dank,

Joor

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

je kan het gewoon zo testen. alleen wordt de cpu natuurlijk ook erg heet. dus het resultaat wat je meet krijg je straks niet met cpu. Als je alleen een peltier aansluit (zonder koelblok e.d.) om de koude kant te bepalen is het wel zo dat als je de stroom er af haalt de warmte ergens moet blijven zodat beide kanten warm (heet) worden.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je kan gewoon testen door een koeler op de warme kant te zetten. Andere kant wordt dan koud / koel

• Joor
Kun je dat iets duidelijker uitleggen? Je moet dus een Heatsink+cooler aansluiten. anders wordt het hele ding heet??

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

om even te testen wat warm en koude kant is gewoon even aansluiten (zonder koelblok of koeler)en gelijk (hopelijk de koele kant >:)) voelen.

alleen als je dan dus weer loskoppelt wordt hij helemaal warm en kan je dus niet meer bepalen wat warm en koud is.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Joor
Thnx Herman....

• Joor
Ah, I understand....

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 17:14
Het is volgens mij ook zo dat als je geen koeling op de warme kant van je peltier element zet deze binnen no-time kapot is...

• Joor
Ik heb een boekje van melcor, daaruit wist ik voor 99% zeker wat de warme kant was.. daarop om te testen zo'n zure globalwin heatsink met 60mm koeler.. Binnen 5 sec was hij al -15.... zie System temp2 hieronder...

• Joor
Afbeeldingslocatie: http://www.joor.demon.nl/peltier.jpg

Verwijderd

Op zondag 07 januari 2001 13:07 schreef cosmoOo het volgende:
om even te testen wat warm en koude kant is gewoon even aansluiten (zonder koelblok of koeler)en gelijk (hopelijk de koele kant >:)) voelen.
Doe dit niet te lang, binnen 10 seconden is ie opgeblazen. De warmte kan zonder heatsink namelijk nergens naar toe...

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
gewoon een koelelement aan beide zijde van je peltier, dan loop je minder risico

• Joor
Ik had er een heatsink op en een 60mm fannetje.. Niet extreem, maar hij was niet belast (geen proc) de rest van de gegevens zijn gewoon van m'n CII600@901 met PEP66.
Pagina: 1