Toon posts:

server voor dummies bestaat die ??

Pagina: 1
Acties:
  • 662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil 3 pc's met een server laten praten, de pc's draaien allemaal op Windows 98 2nd Edition.
De server heb ik nog niet.

Die server wil ik alleen gebruiken om de harddisk te delen. De 3 pc's mogen alleen lezen en schrijven van en naar de server en naar hun eigen harddisk natuurlijk.

Die server die wil ik aan en uit kunnen schakelen met 230 V op afstand.
Dus als de stroom erop wordt gezet moet de server starten en als de stroom eraf wordt gehaald moet ie stoppen, maar wel zo zodat de server de volgende keer weer zonder fouten opstart.

Zelf zat ik te denken aan een server in een soort DOS-mode ( ja ik hou van vernieuwing) maar kan dit eigenlijk wel. Die DOS mode dat zal wel niet gaan maar kan je een server maken die gewoon opstart nadat ie uitgezet is door de 230 V af te schakelen.

De bedoeling is om een simpele server te maken die zeer gebruiksvriendelijk is, zelfs zo gebruiksvriendelijk dat als ie de spanning araf wordt gehaald hij gewoon weer opstart, zonder dat de PC bediend wordt.

Deze server krijgt ook geen keyboard op beeldscherm. ( of liever niet )

Is dit mogelijk ???

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Ik heb een Linux server die van CF Kaart draait :P
pentium 3-600 . Als de stroom er af gaat gaat hij gewoon weer opstartten, modem aan, firewall aan :)

beetje scripting & booten van non-hd filesystem (je kan ook CD proberen b.v., met een Ramdrive)

met papier mache kun je alles maken!!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Ja dit is mogelijk en ook nog eens met DOS.

In het BIOS kan je het toetsenbord gewoon uitzetten of de melding van het ontbreken daarvan iig.

Drivers voor je netwerkkaart zal je wel wat puzzelwerk opleveren maar het is daarna echt eenvoudig.

Persoonlijk zou ik eerder voor een win9x optie kiezen omdat je insallatie dan makkelijker gaat en je minder hoeft te klooien met DOS netwerkdrivers. (tja ben lui :P)

Daarnaast kan je de kritieke delen van je PC beter beschermen en ontoegankelijk maken..

Meh ...

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-03 20:53

Corn

Raar jongetje

Gezellig, netwerken onder Dos. Ik denk dat 8.3 en totaal geen mogelijkheden voor permissies je echt onwijs snel zullen gaan vervelen. Linux of misschien NT4 server, als het echt heel basic moet.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
als je het goed wil doen zal je toch echt aan linux moeten als je het mij vraagt, wat je ook kan doen is idd winNT4 of windows 2000 erop gooien, en dan zoveel mogelijk uit zetten, zodat je alleen file sharing over houd.

dat laatste is de makkelijke manier, maar zeker niet de beste

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:18

Adze

CCNP !

Misschien is ClarkConnect iets voor je? Een server op linux die volledig web-based te sturen is. Met van alles er op en eraan.

Als je een ATX server hebt kan je hem uit zetten op afstand met behulp van een webpage / remote shell. Het aan zetten doe je middels het schakelen van je netspanning (zorgen in je bios dat de comp dan aan gaat) of WOL.

[ Voor 7% gewijzigd door Adze op 15-02-2005 00:07 ]

Verwijderd

Ik kwam laatst deze kleine linux distro tegen: Naslite Past op een floppy en draait op oude hardware (486DX, 16Mb). De floppy moet wel op de linux manier worden geformateerd (ik gebruik Knoppix daarvoor) of je moet een speciale CD-rom kopen.

In ieder geval wel het proberen waard!

Verwijderd

je kan ook een snapserver kopen

• nzyme
  • Laatst online: 12-03 21:45

nzyme

terror

linux dus dit, echt een search vraagje overigens (A)

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Zoek naar een NAS server "Network Attached Storage". Schakel indien mogelijk een kantoor automatiserings bedrijf in. Je lijkt me er zelf te weinig verstand van te hebben om het zelf te kunnen realiseren. Je zou ook een goede computer winkel binnen kunnen lopen waar ze systemen op maat bouwen. Zij zouden een server op maat voor je kunnen bouwen zonder dat daar al te hoge extra kosten bij komen kijken. (geconfigureerd en al)

Ik zie ook veel reacties waarin linux aangeraden wordt. Dit lijkt mij niet echt een optie voor een windows gebruiker met hele beperkte kennis van computer systemen, denken jullie ook niet? Mischien is het handig als de topic starter even verteld hoe ver zijn kennis reikt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 11:40 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Ik snap trouwens het gedeelte van de TS van 230 volt schakelen aan en uit niet helemaal ...
ten eerst.. een server is een server en geen magnetron die je aan en uit doet.
ten tweede... waar de ruk om wil je met Dos gaan werken... (vermoed om dat aan en uit geval)

Zorg nou gewoon dat je een lekker servertje heb staan en niet moeilijk gaan denken.
Je kunt je server natuurlijk ook uitzetten via Remote Desktop (Windows geval dan).
Dat werkt al stukken beter ipv je stroom aan of uit schakelen :/

Deze advertentieplaats is te huur!

• nzyme
  • Laatst online: 12-03 21:45

nzyme

terror

specs zijn ook handig meneer de TS ;)

| Hardcore - Terror |

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 09:30

Cis

RammY schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:42:
Ik snap trouwens het gedeelte van de TS van 230 volt schakelen aan en uit niet helemaal ...
ten eerst.. een server is een server en geen magnetron die je aan en uit doet.
Volgens mij bedoelt de TS dat ie de server gewoon aan en uit kan zetten zonder dat de FS beschadigd raakt. Dus geen gebruik willen maken van de Power button.

Ik zou lekker voor NT4 of W2K3 gaan. Met wat hulp van internet kan iedere leek een simpele server opzetten :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:06

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Cis schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:00:
[...]

Volgens mij bedoelt de TS dat ie de server gewoon aan en uit kan zetten zonder dat de FS beschadigd raakt. Dus geen gebruik willen maken van de Power button.

Ik zou lekker voor NT4 of W2K3 gaan. Met wat hulp van internet kan iedere leek een simpele server opzetten :)
als ik hem goed begrijp heeft het aan en uit zetten meer te maken met het feit dat hij niet aan Fysiek aan de PC wil zitten, maar gewoon met een stroomslof, met zo'schakelaar, aan en uit wil kunnen zetten. Als je dat met WIN doet dan krijg je onvermijdelijk foutmeldingen. Daarom wil hij DOS gebruiken. Wel jammer, je kunt, net als anderen hierboven ook al aangaven, een remote dekstopje draaien, of, als je OS dat niet ondersteund, VNC (Google) installeren, waarmee je dan kunt een shut-down kunt geven, en vervolgens alsnog met een powerswitch op afstand de PC uit zetten. ALs je hem dan weer aandoet, hoef je niet eens in te loggen om er gebruik van te kunnen maken.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:07:
Ik kwam laatst deze kleine linux distro tegen: Naslite Past op een floppy en draait op oude hardware (486DX, 16Mb). De floppy moet wel op de linux manier worden geformateerd (ik gebruik Knoppix daarvoor) of je moet een speciale CD-rom kopen.

Ik heb het artikel gelezen en vind het echt interessant, dit is supersimpel en werkt makkelijk ik probeer er nog meer over te weten te komen en willicht dat ik het probeer.
Er waren zoveel reacties dat ik genoeg ideeen heb opgedaan.

Overigens de reden dat ik zei dat de pc met 230 V uitgezet moet worden is de volgende :
Deze server is niet voor mijzelf maar voor iemand die helemaal geen verstand heeft van pc techniek , hij kan alleen een bepaald programma gebruiken.
Mocht onverhoopt de spanning een keertje worden afgezet ( en ik weet dat dat voorkomt ) , dan moet het NIET zo zijn dat die server "geserviced" moet worden. Want diegene woont een beetje ver weg en heeft geen internet.

Nogmaals bedankt voor de reactie ( de anderen ook bedankt)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
in dat geval lijkt het mij de moeite dat je ook eens gaat kijken naar een smart ups eraan, die dingen hebben een serieel kabeltje eraan die je aan de pc verbindt, wanneer de stroom ineens dan uitvalt kan je ups dit voor een bepaalde tijd oppakken en een signaal sturen aan je server om de boel af te sluiten, en via atx uit te schakelen, om vervolgens via een bios setting weer op te starten wanneer de stroom weer terug is.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47
Koop een router/accesspoint waarin je een externe disk kan pluggen (Asus WL500 kon dat volgens mij)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-04 11:03

M14

Waarschijnlijk een spuit11, maar een server moet je gewoon laten draaien. En het is nooit aan te raden om het ding uit te schakelen door simpelweg de spanning er af te gooien.

Je zou een product als 'Lacie Ethernet Disk' kunnen kopen. Dat is in princiepe niks anders dan een 19" kast met daarin een moederbord, cpu, geheugen en een harddisk met als doel extra harddisk-ruimte in je netwerk te hebben. Het is alleen vrij prijzig.

Dat wil nog niet zeggen dat je er geen aandacht aan moet besteden. Dit hardwarematig nabouwen stelt niet zoveel voor (het hoeven niet precies deze spec's te zijn). Softwarematig moet je het als uitdaging zien om je eigen server gelijkwaardig te installeren als het product van Lacie :)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:07:

Bijzonder interesant, alleen jammer dat je door de oude Samba versie gelimiteerd bent tot files van 4Gb, en je geen authentication hebt.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Gewoon Server2K3 in combi met een UPS, UPS leeg? 2K3 sluit zichzelf af. Klaar.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
http://www.buffalo-techno...cat=LIN&itemID=hd-h120lan

Dit is redelijk monkey proof.

En betaalbaar.

Abort, Retry, Quake ???

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Maxtor en linksys verkopen ook van die "harde schijven" die je aan je netwerk kunt hangen. Misschien dat dat een optie is. Prijzen weet ik zo niet, maar het lijkt me in ieder geval makkelijker dan een normale server.

http://www.linksys.com/pr...?grid=35&scid=43&prid=656
http://www.linksys.com/pr...?grid=35&scid=43&prid=655

http://www.linksys.com/pr...?grid=35&scid=43&prid=640 in combinatie met een usb schijf.

http://www.maxtor.com/_fi...n/mss_demo/mss_flash.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat even in mijn oude post te kijken en zag deze topic nog.
Ik heb een maxtor netwerkschijf gekocht.
Dit is precies wat ik bedoelde, werkt geweldig, je kan inloggen met een wachtwoord, en een gedeelte van je schijf beschikbaar stellen voor je maar wilt.
Daarnaast heeft deze harde schijf een USB uitgang waarop je een printer kan zetten die dan weer gedeeld is.
Bedankt voor de tips ze waren zeer nuttig

• DWattel
  • Laatst online: 28-02 09:02
Er is ook een freeware NAS beschikbaar die op een Simpele PC geinstalleerd kan worden.

http://www.freenas.org

BF1 Stats, GoT - System Specs

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

koop gewoon een NAS... ben je in 1 keer klaar...
je prikt er een netwerkkabel in, zet um aan en klaar...
effe configureren op het juiste ip adres, of je moet zo'n ding hebben met client software dan is het nog makkelijker (als dat tenminste draait op windows 98)

Goed dat ie niet aan het internet hangt trouwens...
Windows98 is alleen maar virusgevaarlijk op internet....
Pagina: 1