[PowerBook/iBook] 2 Finger Scrolling

Pagina: 1
Acties:

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
Zoals jullie allen zullen weten zijn er nieuwe Powerbooks uit met het 2 finger scrolling princiepe. Dit zorgt er voor dat de gebruiker met 2 vingers kan scrollen op de trackpad van je nieuwe powerbook. Enkele slimme users zijn er achter gekomen dat dit een softwarematige handeling is. Oftewel je oudere alu g4 powerbook moet het gewoon kunnen. Zie hier onder hoe:

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/powerbook/images/trackpad20050131.gif
Het nieuwe scrollen van de powerbooks

Controlleer met dit script of het werkt bij jou

http://www-users.kawo2.rw...eck_supported.command.zip

Dit is de URL voor de goede en vernieuwde kext:

http://www-users.kawo2.rw...0-dub-4/AppleADBMouse.zip

Installation from source

To install from source, open the project file in Xcode and build it, then open the terminal, go to the "build" directory inside the project folder and do this:
code:
1
2
3
sudo chown -R root:wheel ./AppleADBMouse.kext
sudo kextunload -b com.apple.driver.AppleADBMouse && \
sudo kextload ./AppleADBMouse.kext

De driver blijft nu geladen tot het moment dat je je systeem reboot, dit is een hardereboot dus niet uit en inloggen. Je kunt het zelf unloaden via:
code:
1
2
sudo kextunload -b com.apple.driver.AppleADBMouse && \
sudo kextload -b com.apple.driver.AppleADBMouse

Ik kan zelf melden dat het werkt bij mij. Ik heb het gewoon in de /system/library/extensions/ vervangen en daardoor wordt hij aldoor gestart. Ik kan nu gewoon 2 finger scrolling doen. En dat zelfs na een reboot.

Voor het definitief toevoegen van de 2 Finger Scroll functie op je Powerbook of iBook moet je dit doen:

1 Download de zipfile met de gemodde mousedriver en pak die uit
2 Maak een backup van mijn originele muisdriver die je kunt vinden in:
Macintosh HD/Systeem/Bibliotheek/Extentions/AppleADBMouse.kext
3 Zet bij info in de extenties map de rechten van systeem naar een eigen naam om en verander deze van lezen in lezen en schrijven doe dit ook voor het oude muisdriver bestand
4 Sleep de oude muis driver naar de prullenbak uit de extentionsmap
5 Sleep het nieuwe muis driver bestand in de extentions map
6 Laat via het schijfhulpprogramma je permissies herstellen
7 Herstart je laptop

Zwerver had het geprobeert op zijn iBook dat werkte niet goed, maar baad het niet dan schaad het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Maximus op 14-02-2005 22:24 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Werkt ook op mijn 12" iBook 800 Mhz.

De XY + iPod-like scrolling is wat staggerig, die heb ik er snel afgeflikkerd en ik ben voor alleen de XY versie gegaan, die doet het perfect. Je moet je er wel rekening mee houden dat je 2 vingers naast elkaar houdt, ook als je horizontaal scrolled, dat is een beetje raar, maar boven elkaar werkt het niet.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het grappige is, is dat het niet zeker is dat het softwarematig gaat :). Het blijkt nl. dat Apple met de nieuwe Powerbooks de trackpad (eindelijk) heeft vervangen door een USB versie. Op de oudere Powerbooks (en iBooks) zit nl. nog een ADB trackpad. Zowel de aangepaste driver als de driver van Apple zelf maken gebruiken van de W-Enhanced mode. Met de W-Enhanced mode wordt het grootste deel van de dataverwerking door de trackpad zelf gedaan. Het enige wat de trackpad doorgeeft is de relatieve verplaatsing. Een programma als Sidetrack maakt gebruik van de ruwe data (en dus de absolute plaats) en om zo de extra functies te simuleren. In de W-Enhanced kan dit niet, omdat dat niet in de firmware zit. Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat Apple de firmware van trackpad heeft uitgebreid, zodat er in de W-Enhanced mode ook kan worden gescrolled. Zie ook deze link.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Maximus
  • Laatst online: 20:30

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
Daedalus schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:33:
Het grappige is, is dat het niet zeker is dat het softwarematig gaat :). Het blijkt nl. dat Apple met de nieuwe Powerbooks de trackpad (eindelijk) heeft vervangen door een USB versie. Op de oudere Powerbooks (en iBooks) zit nl. nog een ADB trackpad. Zowel de aangepaste driver als de driver van Apple zelf maken gebruiken van de W-Enhanced mode. Met de W-Enhanced mode wordt het grootste deel van de dataverwerking door de trackpad zelf gedaan. Het enige wat de trackpad doorgeeft is de relatieve verplaatsing. Een programma als Sidetrack maakt gebruik van de ruwe data (en dus de absolute plaats) en om zo de extra functies te simuleren. In de W-Enhanced kan dit niet, omdat dat niet in de firmware zit. Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat Apple de firmware van trackpad heeft uitgebreid, zodat er in de W-Enhanced mode ook kan worden gescrolled. Zie ook deze link.
Bij de oudere powerbooks, de meine 1.33 g4 is het wel zo dat het softwarematig gaat, die kext zorgt er voor dat de oude driver vervangen wordt. En afaik is een driver software. Maar goed of het nu wel of niet zo is, het werkt :P en daar gaat het mij om :P

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik vraag me toch af of dit werkelijk 100% hetzelfde effect heeft als de toepassing in de nieuwe powerbooks. Wat voor nut zou het anders hebben om dit hardwarematig te maken?

Iemand die toevallig 2 powerbooks heeft van beide "generaties" om het proefondervindlijk te testen? :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
vind het niet handig... 2 vingers..

En blijf dan ook gewoon sidetrack gebruiken. Super klein aan de rechter kant :)

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op mn G3 600 iBook werkt het helaas ook niet :)
Geeft niet, sidetrack ding is inderdaad wat handiger.

[ Voor 37% gewijzigd door bbrother op 15-02-2005 09:53 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Op mijn iBook G4 1.2 GHz werkt het wel, en ook best goed. Dat had ik niet verwacht van deze "hack". Ik heb sidetrack nog nooit geprobeerd, maar ik vind dit wel prettig werken!

Hier stond achterhaalde informatie…

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Low-Fi schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:23:
vind het niet handig... 2 vingers..

En blijf dan ook gewoon sidetrack gebruiken. Super klein aan de rechter kant :)
Ik heb nog nooit SideTrack geprobeerd op een Mac, maar ik heb lang genoeg op de intel laptop van mijn zusje gewerkt om te kunnen oordelen over een kleine scroll zone aan de rechterkant van je trackpad.

Dit heeft namelijk 2 nadelen: Ten eerste ben je een stukje kwijt aan de rechterkant van je trackpad, dat is tenslotte bedoeld voor het scrollen. Ten tweede raak je het, omdat er geen onderscheid is tussen navigeren (1 vinger) en scrollen (2 vingers), nog wel eens perongeluk verkeerd aan. Het voelt nog al vreemd aan als je een knop probeert aan te klikken, en die knop scrollt ineens uit beeld omdat je perongeluk de scroll zone aanraakte :P

Het 2-finger scrolling maakt dat je dit soort ongelukjes niet hebt, en daarom vind ik het wel een goed idee :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maximus schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:35:
[...]

Bij de oudere powerbooks, de meine 1.33 g4 is het wel zo dat het softwarematig gaat, die kext zorgt er voor dat de oude driver vervangen wordt. En afaik is een driver software. Maar goed of het nu wel of niet zo is, het werkt :P en daar gaat het mij om :P
Mijne.

Maar dat je een driver (idd software) aan moet passen zegt niets. De hardware kan nog zo goede koffie zetten, als de driver dat niet laat doen zal 't niet gebeuren. Zelfde voor 't scrollen. Als de hardware 't ondersteunt maar de driver niet (en blijkbaar is dat hier het geval) zal er weinig gebeuren met het scrollen. Op oudere modellen iBooks en PowerBooks werkt 't truukje met dezelfde driver niet, dus blijkbaar is 't toch een hardware truukje.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Woei!! Het werkt! :D (iBook G4 1.2 Ghz)

Maar, is het nu voor grote scroll-oppervlakken de bedoeling dat ik steeds opnieuw mijn vingers moet optillen? Want dat is wel een beetje irritant, dat hij niet doorscrollt zodra je aan de rand van je touchpad zit.

Enne, die circel-beweging die in het bewegende plaatje in de topic-start staat, wat moet die doen?

[ Voor 23% gewijzigd door Johnny op 15-02-2005 18:53 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb de sourcecode van deze hack door zitten spitten en ze maken gebruik van de 'handpalm-detectie' van de trackpad. In de voorkeuren van de trackpad (Systeemvoorkeuren -> Toetsenbord en Muis -> Stuurvlak) kun je de optie 'Negeer onbedoelde invoer via stuurvlak' aanzetten. Door het trackpad wordt nl. gemeld (in de W-Enhanced mode) hoe groot het gebied is dat wordt aangeraakt. Als het gebied groter is dan een bepaalde drempelwaarde, dan wordt de input genegeerd (als deze optie aanstaat). Wat er in de gehackte driver gebeurd is dat een gebied dat tussen twee drempelwaardes ligt (groter dan één vinger, kleiner dan drie vingers) en dat in het midden van het trackpad ligt wordt afgevangen en geïnterpreteerd als scrollen.

Het is dus eigenlijk misbruik maken van een bepaalde functie :P. Dit sterkt het vermoeden, dat het two-finger scrolling op de nieuwe Powerbooks echt iets hardwarematigs is. Apple heeft dus niet doelbewust de oudere trackpads kreupel gemaakt. Het is dus ook niet te verwachten dat deze mogelijkheid in nieuwere OS versies ook voor de oudere Powerbooks (en iBooks) beschikbaar komt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik ben er trouwens net achter dat Command+links/rechts scrollen werkt als back/forward in browsers zoals Camino en Firefox, wat ook best wel handig is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 18:48:
Woei!! Het werkt! :D (iBook G4 1.2 Ghz)

Maar, is het nu voor grote scroll-oppervlakken de bedoeling dat ik steeds opnieuw mijn vingers moet optillen? Want dat is wel een beetje irritant, dat hij niet doorscrollt zodra je aan de rand van je touchpad zit.

Enne, die circel-beweging die in het bewegende plaatje in de topic-start staat, wat moet die doen?
Scrollen als een iPod scrollwheel? lijkt mij verder logisch dat je niet doorscrollt bij het einde van je trackpad, stel je wil daar net stoppen, dan is het heen en weer gaan logischer imho...
Johnny schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 12:23:
Ik ben er trouwens net achter dat Command+links/rechts scrollen werkt als back/forward in browsers zoals Camino en Firefox, wat ook best wel handig is.
Het is zelfs zo'n feest dat dit ook werkt in onder andere Adium, bij meerdere gesprekken kun je via deze toetsencombo naar het vorige/volgende gesprek :Y)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je moet je trackpad niet bewegen terwijl je die driver laadt.. ik kreeg iig een kernel panic :)

Het werkt hier wel op mijn 12" DVI Powerbook. Helaas zit er niet de acceleratie in zoals bij normale muisbewegingen, dus van sneller bewegen gaat hij niet sneller scrolllen. Dat is wel jammer, want alleen dit topic doorbladeren kost zo al 12 scrollbewegingen zo :)

Maar toch leuk!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Wat vreemd... ik heb het idee dat er wel acceleratie in zit namelijk. Als ik langzaam scroll gaat het ook echt een stuk langzamer dan als ik mijn vingers snel beweeg. Wel is het zo dat ik alsnog veel stroken moet maken voor ik onderin zit. Maar de ronddraai beweging (ala iPod) gaat wel weer super snel. Als ik onderin een topic moet zijn draai ik mijn vingers een paar keer en ik ben er. Alleen als je het combineert met XY dan gaat het inderdaad een beetje schokkerig. Ach, ik ben allang blij! :)

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Had ff wat gezeur (moest Xcode nog vinden en installeren en voor het eerst met de Terminal werken) maar hij doet het nu :)
Werkt prima moet ik zeggen alleen ik kan niet 'pannen'?, maar aangezien SideTrack nu betaalde software is, vind ik dit een goede oplossing!
Iemand trouwens een idee hoe ik SideTrack nu de-installeer?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 08:27 ]

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 00:26
Ik heb dit stukje software nu al een weekje op mijn PB draaien en het bevalt me prima op 1 ding na.
Als ik naar beneden scroll in FireFox dan ziet hij dat op de een of andere manier als 'terug gaan naar vorige pagina'.
Dus elke keer als ik naar beneden scroll gaat hij terug naar de vorige pagina ipv te scrollen.

Hebben jullie misschien hetzelfde probleem?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja ik heb dit ook al gemerkt nu je het zegt, vreemd.

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 00:26
Ik heb maar eventjes naar een oplossing gezocht om scrollen in FireFox zonder problemen mogenlijk te maken. Waar ik op uit kwam zal wel niet prefect zijn, maar het werkt wel :)

-Type in de adresbalk van FireFox: about:config
-Zoek naar mousewheel.horizscroll.withnokey.action
-Verander de standaard waarde 2 naar 0

Na dit bij mij gedaan te hebben werkte het scrollen ook in FireFox weer naar behoren.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Vreemd, aangezien horizscroll de suggestie wekt dat het hier om de horizontale scroll gaat, dus links/rechts en niet onder/boven...

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Deze tip werkt. Ik heb gewoon een nieuwe Powerbook die het standaard ondersteund, maar in Firefox vond ik het zo vervelend dat ik het niet gebruikte. In Excel en Word werkt het weer wel goed.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik zie op de website van de maker dat er sinds vandaag ook een installer en een preference pane bijzit. De preference pane werkt nog niet helemaal goed, maar het is een begin. Het project is trouwens van naam veranderd: het heet nu iScroll2 :+

Pagina: 1