Toon posts:

Elektrisch storingsveld?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik open hier zomaar even een topic voor iets 'kleins' misschien, maar ik vroeg me echt af hoe het volgende kan:

Ik heb een gewoon 40W gloeilampje van een schemerlamp met een schakeleraar ertussen. Als ik deze schakelaar op het dode punt zet, dus tussen AAN en UIT, gaat de lamp heel snel knipperen waardoor de lamp een oranje gloed geeft en er komt een zoemend geluid uit de schakelaar. Probeer het maar eens, wel op eigen risico :+.
Nu denk je: "da's logisch" en daar heb je ook gelijk in want het knipperen komt gewoon omdat hij heel snel aan en uit gaat (denk ik) en het zoemende geluid kan ik niet helemaal verklaren maar lijkt wel logisch te zijn.

Als ik gelijktijdig met bovenstaande proef een radio of cd aanzet die op netstroom werkt, gaat deze heel erg storen. De 'fluctuaties' die het lampje veroorzaakt gaan schijnbaar door het hele stroomnetwerk en storen de stereotoren waardoor deze gaat kraken.

Hoewel ik het natuurkundig niet helemaal kan verklaren, lijkt dit allemaal vrij logisch. Maar nu doe ik m'n MP3 speler aan en doe hetzelfde met de gloeilamp, dus de schakelaar tussen AAN en UIT.
Wat merk ik op: ook nu hoor ik een zoemend geluid in m'n MP3 speler? De stroom kan zich toch niet 'zomaar' door de lucht verplaatsen? Of wordt er een magnetisch veld opgewekt? Maar deze zou geen storing kunnen veroorzaken (er zijn immers wel meer magnetische velden aanwezig die de apparatuur ook niet stoort).

Kan iemand mij dit uitleggen? Of is dit een hele domme vraag? :P

EDIT:
Met mp3speler bedoel ik een draagbare mp3 speler, dus niet op netstroom aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 21:28 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bewegende elektronen = elektromagnetisch veld, dus tja, waarom zou het niet kunnen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een draadloze accespoint = ook magnetisch veld. Deze stoort m'n MP3 speler toch ook niet?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je trekt een hele partij vonken in de schakelaar, en die geven de storing.

Dat je die vonken wel kan horen en de HF storingen niet komt door de frequentie: de vonken in de schakelaar zijn 100hz (2x een piek bij een sinus), van het AP is de frequentie 2,4GHz, knappe jongen die dat kan horen.

De GSM kan je wel horen, volgens mij kwam dat door interferentie of een aliasfrequentie, maar waarschijnlijk zijn er wel mensen die dat weten.

[ Voor 72% gewijzigd door Resistor op 14-02-2005 21:33 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
elektromagnetisch veld ;)

De frequentie zal wel anders zijn :) Misschien kan die ene frequentie van je experimentje precies resoneren in een bepaalde lengte draad van je MP3-speler, terwijl de 2.4 GHz van je WLAN niet kan resoneren en zichzelf dus uitdooft bijv.. Simpel gezegd: elke "lengte" antenne heeft zo'n optimale frequentie en blijkbaar is WLAN dat niet, maar je schakelaar-meuk wel.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
De pulsjes EM-golven die je opwekt zijn breedbandig genoeg om op een veelvoud aan apparaten te storen. Een WLAN kastje straalt maar op 1 frequentie specifiek en hiervoor moet je dus een precieze antenne hebben; die tref je niet bij toeval aan in je stereo of mp3-speler.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Die vonk produceert een gepulst HF signaal met grote bandbreedte en veel harmonischen.
In je MP3 speler treedt LF detectie op, het HF wordt gedetecteerd (gelijkgericht) en de omhullende van het HF (de puls dus) blijft over en wordt via de versterker weergegeven. Een draadloos accespoint produceert een constant HF signaal zonder pulsvormige omhullende want er is alleen sprake van fasemodulatie dus dat hoor je niet op een MP3 speler. Een gsm is een TDMA systeem en produceert ook een gepulst signaal dus ook dat hoor je. Het probleem is overigens de MP3 speler, die is onvoldoende immuun voor HF.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Op het moment dat je een schakelaar omhaalt, springt er een vnk over, heel kort, springen er een heleboel electronen over. Zit je halverwege dat blijven ze springen: De lading bouwt zich op, vonk springt over, lading bouwt op enz enz

elke keer staat er even een hele hoge stroom, waarme je een eletromagnetische puls de wereld in jaagt. Als ik dat doe terwijl ik mijn oude versterker aan heb staan, dan hoor je dat maar al te duidelijk....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
Modbreak:Als je niets toe te voegen hebt, doe het dan ook niet.

<!--
Hoewel ik het natuurkundig niet helemaal kan verklaren, lijkt dit allemaal vrij logisch. Maar nu doe ik m'n MP3 speler aan en doe hetzelfde met de gloeilamp, dus de schakelaar tussen AAN en UIT.
Wat merk ik op: ook nu hoor ik een zoemend geluid in m'n MP3 speler? De stroom kan zich toch niet 'zomaar' door de lucht verplaatsen? Of wordt er een magnetisch veld opgewekt? Maar deze zou geen storing kunnen veroorzaken (er zijn immers wel meer magnetische velden aanwezig die de apparatuur ook niet stoort).

Kan iemand mij dit uitleggen? Of is dit een hele domme vraag? :P

EDIT:
Met mp3speler bedoel ik een draagbare mp3 speler, dus niet op netstroom aangesloten.[/quote]

muhahha, ik lag vroeger elke avond wel 5 minuten met de schakelaar van mn bedlampje in mn handen, constant dat middelste puntje te zoeken waar ie zo leuk gaat knisperen en flikkeren :D
-->

[ Voor 37% gewijzigd door Confusion op 17-02-2005 00:19 ]

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04-2025
Een wisselende electrische stroom veroorzaakt een electromagnetisch veld en andersom. Apparaten meten voor hun uitgangssignaal constant het verschil tussen een referentie spanning en een ingangsspanning (potentieaal verschil). Wat jij doet met je lampje is dit referentiepunt manipuleren. Eigenlijk maak je een kleine condensator (2 geleidende materialen gescheiden door een isolator). Deze condensator laat heel even een hoge stroom lopen waardoor de netspanning omlaag valt. Deze veroorzaakt een daling van de referentiespanning in je overige aparaten. Het uitgangssignaal word dus beinvloed door de manipulatie van de referentiespanning. Tevens veroorzaak deze verandering in het net een wisseling in electrische stroom in het net. En er word dus een electromagnetisch veld veroorzaak die zich in je mp3 speler manifesteerd als een wisselde electrische stroom. En voila je hoort het verschil in referentiespanning en ingangsspanning van je mp3 speler als een zoem met een fequentie van maximaal 100hz.
Pagina: 1