[FC2] Ineens zo traag als het maar kan... swap stond uit

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:11

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik draai nu al een poosje met volle tevredenheid linux (fc2) op mijn doos. T meeste krijg ik (na wat prutsen) wel aan de gang, weinig tot geen problemen.Tot vandaag...

Bij het starten zag ik dat mijn swap niet geladen kon worden, omdat de partitie niet zou bestaan. Eigenlijk niet verder aan gedacht, ik moest vlak daarna naar mijn werk. Toen ik net thuiskwam ik ff mijn mail wou lezen begon de ellende. Niet vooruit te branden dat ding. De swap schoot me te binnen, dus ik ben ff gaan loeren in /etc/fstab. Daar was ineens de regel voor mijn swappartitie gewijzigd. ipv /dev/hde3 stond er /dev/hdf3.... Die partitie bestaat wel, maar is NTFS. Ik ben niet in de fstab bezig geweest, dus waar die wijziging vandaan komt....

Ik heb het aangepast naar de juiste partitie, heb een reboot gedaan, maar nog steeds is het allemaal zo traag als wat. Waar kan/moet ik nog meer naar kijken om te achterhalen wat er aan de hand kan zijn?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-02 22:57

Sjonny

Fratser

voor swap hoef je niet te rebooten:

swapon /dev/hde3

was genoeg geweest om het aan te zetten.
wat issie aan het doen en hoeveel geheugen heb je?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• sus

sus

Topicstarter
Kijk, weer wat geleerd :) De reboot heb ik moeten doen omdat heel het systeem vast zat. Constant schrijven naar de HD.

Nu istie niet veel aan het doen, heb alleen TSC (voor DPC) aanstaan. Maar dat staat altijd aan.

Systeem:
AMD Athlon 1000
512 MB
120 + 40 Gb (FC2 staat op de 120, winXP op de 40)
GeForce 4, 128mb
rtl 8139 NIC
plextor 16x DL DVD+/- RW
Sony DVD-Rom
onboard geluid

Hij staat nu niet meer naar de HD te schrijven, en het werkt nu weer zoals het hoort. Net zo snel als anders (na 5 mins uptime). Vraag ik me toch af hoe het kwam dat de swappartitie niet meer gevonden kon worden (als in: wie heeft mijn fstab ge-edit als ik het niet heb gedaan).

• sus

sus

Topicstarter
Nou, ik heb het allemaal nog eens nagekeken en de oorzaak gevonden.... echt _te_ lomp voor woorden. Het probleem deed zich alleen voor bij browsen op GoT. Aangezien ik daar mee start, leek het dus alsof het altijd zo was.

Wat bleek nu: Ik had (om te zoeken in een "het grote ..." topic) mijn post-per-pagina op 999 gezet. Gaat op zich nog wel goed, totdat je een leuke-plaatjes-topic bekijkt in de HK.

Blijft alleen de vraag over hoe het kan dat mijn /etc/fstab ineens aangepast was, en dus mijn swap niet meer te vinden was.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 22:43
SuspiciouS schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:44:
Wat bleek nu: Ik had (om te zoeken in een "het grote ..." topic) mijn post-per-pagina op 999 gezet. Gaat op zich nog wel goed, totdat je een leuke-plaatjes-topic bekijkt in de HK.
Ja, daar is Firefox nog niet heel goed in, qua geheugengebruik in pagina's met veel plaatjes. Trouwens, op zich ook niet zo gek dat als je 999 posts waarvan de helft minstens 10 afbeeldingen bevat (sja, het laat zich nogal makkelijk raden over welk topic dit gaat >:) ) dat dat dan wel wat geheugen neemt. Ik bedoel, die plaatjes moeten ergens blijven natuurlijk.

Zonder swap kunnen ongebruikte delen van het geheugen niet vanzelf uitgeswapped worden, dus zoals je nu ziet is swap erg nuttig, zelfs als je genoeg geheugen in je PC hebt :)
Blijft alleen de vraag over hoe het kan dat mijn /etc/fstab ineens aangepast was, en dus mijn swap niet meer te vinden was.
Dat lijkt me heel vreemd idd, ook geen updates gedraaid of wat dan ook? (en dan nog, sinds wanneer veranderen die je fstab!?)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

Cyphax

Moderator LNX
Wilke schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:05:
[...]

Dat lijkt me heel vreemd idd, ook geen updates gedraaid of wat dan ook? (en dan nog, sinds wanneer veranderen die je fstab!?)
Even tussendoor: heb je niet root-rechten nodig om fstab te kunnen wijzigen?
Dat lijkt me niet prettig namelijk, als allerlei systeembestanden ineens gewijzigd zijn, zeker als je gebruiker geen rootrechten heeft.
(uiteraard draai je zo'n update als root maar daar wordt niets over gezegd)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 17-02-2005 11:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• sus

sus

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:05:
[...]

Ja, daar is Firefox nog niet heel goed in, qua geheugengebruik in pagina's met veel plaatjes. Trouwens, op zich ook niet zo gek dat als je 999 posts waarvan de helft minstens 10 afbeeldingen bevat (sja, het laat zich nogal makkelijk raden over welk topic dit gaat >:) ) dat dat dan wel wat geheugen neemt. Ik bedoel, die plaatjes moeten ergens blijven natuurlijk.

Zonder swap kunnen ongebruikte delen van het geheugen niet vanzelf uitgeswapped worden, dus zoals je nu ziet is swap erg nuttig, zelfs als je genoeg geheugen in je PC hebt :)

[...]

Ik heb idd wel wat updates gedaan, maar meer ook niet. Als ik iets installeer en het lukt niet als non-root, dan werk ik met sudo, echt als root aanmelden doe ik vrijwel nooit. Alleen als ik dingen echt ga wijzigen. Maar de fstab ben ik nog nooit in geweest :?

Dat ik swap nodig heb, dat begrijp ik. Mijn swappartitie is dan ook 512MB (gelijk aan mijn ram). Maarja, alstie niet gestart kan worden, en je weet dat niet (grafische startup van fc2, fout kwam niet in beeld) en je gaat dan naar het leuke-plaatjes-topic..... denk dat elke PC dan over de nek gaat :D
Pagina: 1