Hoe betrouwbaar zijn T/S parameters?

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik ga binnenkort een stel luidsprekers maken voor een vriend van mij. Ik kan voor heel weinig aan luidsprekers komen, maar ik betwijfel de ''eerlijkheid'' van Skytronic.

Het gaat om deze luidspreker:
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/900/902_420.jpg

Best knap dingetje, voor de spotprijs van €16,95 (kijk vooral naar de grootte van de magneet). Ook de T/S parameters zien er keurig uit, namelijk:

Qts: 0.35
Vas: 10 L
Fs: 50 Hz
Re: 7 Ohm
Xmax: 4 mm
Z: 8 Ohm
Qms: 7.10
Qes: 0.37
SPL: 88 dB
Pe: 250 Watt
Sd: 140.000 m^2

En hier mijn simulatie met WinIsd:

Afbeeldingslocatie: http://img119.exs.cx/img119/3756/karakterstiekgain3ni.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.exs.cx/img119/7690/karakterstiekgroupdelay8ny.th.jpg

Erg netjes, voor zo'n goedkoop speakertje! Eigenlijk betwijfel ik of het waar is. Is het bij iemand wel eens voorgekomen dat de T/S parameters niet kloppen? Volgens mij mag je hier niet eens over liegen...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Chil.. waar heb je dat ding besteld? bij de conrad?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jah ik betwijfel het ook net, zit naar een woofer te kijken (visaton GF250 4 ohm) en heeft een xmax van 32mm (voglens winisd) wat ik wel erg veel vind....

One World Concepts

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Betrouwbaar zijn ze over het algemeen niet, maar meestal zijn de afwijkingen zo dat het een en ander zich zo compenseert dat de uiteindelijke curves wel weer aardig kloppen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
deepspace schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:50:
Betrouwbaar zijn ze over het algemeen niet, maar meestal zijn de afwijkingen zo dat het een en ander zich zo compenseert dat de uiteindelijke curves wel weer aardig kloppen ;)
Dus je kan hier geen kast voor maken?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

De waarden waarmee de fabrikant wat kan sjoemelen zijn vooral:
De Xmax (hoogte spreekspoel-luchtspleet / 2) waarbij ze de uitwijking tot beschadiging kunnen geven.
De SPL, ze kunnen meten bij een beperkt frequentiegebied waarin het rendement erg hoog is.
De Pe, dit hoeft niet per se de continue maximale belastbaarheid te zijn (denk aan PMPO).

En zo te zien klopt je Sd van geen kant. :P Ik wil ook wel een woofer van 140.000m^2. Moet ik er alleen nog 6 voetbalvelden voor vinden. ;)

• Barry|IA
Ja, oke, maar dat soort dingen zijn ook niet noodzakelijk voor een simulatie. Je zal er maar net een kast voor aan het maken zijn, zou je mooi voor lucht doen :/

Pagina: 1