Toon posts:

In tweestrijd bij aanschaf nieuwe laptop..Sony/Dell

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik zit een beetje in tweestrijd. Ik wil een nieuwe laptop rond het budget van 2000 euro (incl btw) Het moet een laptop zijn die toch wat langer op de accu kan werken(centrino proc dus wel een must) en anderzijds toch wel snel moet zijn en de wat nieuwere games kan draaien. Ook een mooi beeld (scherm) is voor mij erg belangrijk. Nu ben ik uiteindelijk op 2 modellen uitgekomen waar ik aardig weg van ben, maar waar ik dan weer weinig revieuws van kan vinden. Maar goed, ik blijf dus maar twijfelen.... Het gaat om de volgende modellen:

Sony VGN-A317M: Intel Centrino 1.73 Ghz, dit is het nieuwe type intel m procesor met een 533mhz fsb, X Black Dual Lamp LCD 17" TFT WXGA (1440 x 900), 512MB (2 x 256MB, 400mhz), 80GB s-ata--->weet iemand wat voor schijf dit qua toeren/cache is, Tweelaags DVD+/-RW, Wireless LAN (802.11g) 54mbps, Bluetooth, met een 128 MB ATI Mobility Radeon X600--> kan hier nergens reviews/benchmarks van vinden:( Kan voor 1884 euro aan deze laptop komen,inclusief bijbehorende nylon tas, mooie prijs dacht ik, vooral voor een sony. Leuk extraatje is dat je een jaar lang 50 min per maand en bijna wereldwijd, gratis draadloos kan inertnetten :*)

Dell Inspiron 9200; Intel® Pentium® M 755-processor (2,0 GHz, 2 MB L2-cache, 400-MHz FSB) dit is dus het oude type maar wel een 2.0 ghz.... 17" WUXGA LCD Display1900x1200, 1024MB 333Mhz DDR RAM (2x512MB), ATI® Mobility™ RADEON™ 9700 128MB, 8x AGP, 80GB Ultra ATA/100 Harde Schijf, Dell Wireless 1350 802.11b/g 54Mbps Mini-PCI Wireless Card, Bluetooth.
Hier kan ik voor zo'n 2059 euro aan komen ook inclusief een bijbehorende nylon tas.

Het prijsverschil is dus een kleine 200 euro. Maar waar ik vooral naar beniewd naar ben;
- welke de betere videokaart heeft, kan erg weinig over de x600 vinden.
-welke het beste scherm heeft, ik lees overal dta de black x schermen van sony toch wel top notch zijn :9~ Heb deze gezien en was er idd wel weg van, helaas heb ik nog geen inspiron 9200 in de winkels gespot...
- welk systeem qua procesor en intern geheugen sneller is (met name bij games) die van sony mag dan een hogere fbs hebben en sneller intern geheugen, maar de dell heeft een 2.0 Ghz met 1024 intern....Kon ook weer geen benchmarks van de 740 procesor vinden:(
- is het mogelijk om met deze systemen een (klein) beetje te overklokken, of is dat niet aan te raden/onmogelijk door bios...?

Ik wil de laptop gebruiken voor onderweg werk/studie, maar ook thuis voor (zware) games en video entertainment. Mijn thuis is her en der door mij opleiding dus nee een gewone desktop is geen optie :P

Nou goed, ben dus erg benieuwd naar jullie advies en voorkeur. Bij voorbaat dank;)
Bram

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?? Kickje omhoog :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
tja, zelf zou ik gaan voor de Sony, zeker omdat die ook goedkoper is. Qua kwaliteit heb ik toch een beter gevoel bij Sony dan bij Dell. Als je zeker altijd het allersnelste van het snelste wil dan denk ik wel dat die dell sneller is eigenlijk. Maar ik denk ook weer dat het juist door die 533Mhz FSB van de Sony niet erg veel zal schelen.

Vergeet niet dat een 17" laptop altijd vrij zwaar is, en als je veel rondreist kan dat nogal gaan irriteren. Misschien ook eens naar 15" laptops kijken? Leuk Sony Alternatief ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:22
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 18:17:
helaas heb ik nog geen inspiron 9200 in de winkels gespot...
Dat zal alleen over een paar jaar kunnen in een 2e hands winkel. Dell verkoopt volgens mij alleen direct aan de klant. Niet via een winkel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Dell verkoopt alleen maar direct aan de klant.
Met een 17" scherm zal je nooit een langere batterijduur hebben. Dat kan je dan ook als eis wegstrepen. Verder zou ik voor de Sony kiezen, voor het prijsverschil kan je je garantie van 2 naar 3 jaar oprekken. Bij Dell krijg je soms, omdat je besteld in de verkeerde periode, nog een boete van 75 euro voor de bezorging (en dan is het niet goedkoop meer..).

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 13:00
Mobility X700 ~ Desktop Radeon 9700 Pro
Mobility Radeon 9700 ~ Desktop Radeon 9600 XT

De X600 presteert er ergens tussenin.

De FSB upgrade heeft niet zo'n gek veel verschil in performance als gevolg. Het gat tussen 1.73 Ghz en 2.0 Ghz, is in termen van Pentium M, redelijk. Ik denk dat de laatstgenoemde uiteindelijk nog sneller blijkt te zijn.

Het merendeel van de mensen zullen het scherm van Sony mooier vinden vanwege de XBlack technologie, ondanks de lagere resolutie (WSXGA is overigens al erg scherp). Het ziet er mooier uit naar mijn mening, maar heeft al nadeel dat lichtreflectie veel meer opvalt, en lichte omgevingen zelfs hinderlijk kan zijn.

Ramon zegt het al, 17" laptops zijn zwaar. Ik weet niet hoeveel je onderweg bent, en hoeveel je met zo'n laptop wilt rondzeulen, maar ik zou alleen voor mobiliteit doeleinden zo'n laptop al afraden. Niet te vergeten het drastisch nadelige effect op de accuduur!

Laptops over te klokken is niet aan te raden, ook al zou de kans op slagen bij een Pentium M een stuk groter zijn. Een laptop zal snel warm worden. FSB en multiplier tweaking zal je dan ook niet vinden in de BIOS.

MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, het maakt me niet zo heel veel uit dat ie wat zwaarder is, ben er wel mee onderweg maar dan zit ik meestal ergens voor een vaste tijd. (buitenland e.d.) wil wel graag een 17 inch omdat ik graag een groot een mooi scherm hebt. Gaat ten koste van de batterij duur, maar die verleng ik dan weer iets door een centrino te nemen ipv aan 3.0 ghz gewone pentium bijv.

Dus de x600 zal toch wel iets sneller zijn als de ati mobility9700....? En is t mogelijk om up te graden naar bijv een x700-x800?

Ja had al gedacht dat de 2.0 ghz versie iets sneller zou zijn:( Cpu verhogen dmv overklocken is dus ook geen optie...

Nou goed denk dat die 1.73ghz ook wel snel zat is, en kan m later denk ik ook nog wel upgrade voor een 760-770 versie denk ik:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 18:17:
- welke de betere videokaart heeft, kan erg weinig over de x600 vinden.
het verschil zal minimaal zijn, iig nooit genoeg om meer dan een paar euro's verschil te verantwoorden. Bedenk je ook dat die 9700 in een APG4x setup hangt, terwijl de X600 Op PCI-E hangt.
-welke het beste scherm heeft, ik lees overal dta de black x schermen van sony toch wel top notch zijn :9~ Heb deze gezien en was er idd wel weg van, helaas heb ik nog geen inspiron 9200 in de winkels gespot...
voor normaal laptop werk, zou het scherm voor mij het belangrijkst zijn, ik zou zeker eerst beide een keer gaan bekijken, voordat ik er een zou kopen.
- welk systeem qua procesor en intern geheugen sneller is (met name bij games) die van sony mag dan een hogere fbs hebben en sneller intern geheugen, maar de dell heeft een 2.0 Ghz met 1024 intern....Kon ook weer geen benchmarks van de 740 procesor vinden:(
Als ik de specs van je sony laptop opzoek, dan vind ik dat die sony laptop dual channel DDR-2 533 geheugen heeft, en gebaseerd is op de nieuew Inte i915m chipset. Dit is dus wel een flink voordeel tov de DELL met singel channel DDR333. 512 MB is voor de meeste applicaties ruim voldoende, alleen als je diehard multitasker bent,is 1024 echt interessant.
- is het mogelijk om met deze systemen een (klein) beetje te overklokken, of is dat niet aan te raden/onmogelijk door bios...?
Waarschijnlijk is het lastig, en omdat je de koeling niet aan kan passen, en dit een moord is voor je energiezuinigheid, zou ik het sterk afraden.
Ik wil de laptop gebruiken voor onderweg werk/studie, maar ook thuis voor (zware) games en video entertainment. Mijn thuis is her en der door mij opleiding dus nee een gewone desktop is geen optie :P
Voor zware games is het dus lastig te zeggen, over het algemeen hebbben games bij die snellere FSB ook wel meer zin, maarja, de processor zelf is weer langzamer.
Nou goed, ben dus erg benieuwd naar jullie advies en voorkeur. Bij voorbaat dank;)
Ik zou denk ik voor de Sony gaan, vooral omdat deze nieuwere technieken heeft, van het "centrino-2" gebeuren. Maar het allerbelangrijkste, ga de beeldschermen bekijken, ga er een keer een kwartier achter zitten om met de touchpads te spelen, en kijk of er iets in de layout enzo is wat je niet aanstaat. Dat soort kleine dingen, die je niet in een benchmark terug kan vinden, zijn ook heel belangrijk voor je gebruiksgemak.

[ Voor 10% gewijzigd door Luxx op 15-02-2005 14:07 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het sony scherm gezien daar was ik wel erg weg van, verder zijn dells dus moeilijk te vinden in de winkels zoals al eerder gemeld in dit topic :P Maar iig bedankt voor jullie advies, heb vandaag de sony besteld en hoop m morgen te hebben. Vond het ook wel relaxed dat ik t nieuwe centrin platform heb dan, kan mischien later nog wel een keer upgrade naar een 760-770 proc met mischien een x700-x800 :9~ Maar goed, laat nog wel weten hoe ie bevalt :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Videokaart upgraden van een laptop is niet te doen ;) Grote kans dat 't hele moederbord dan vervangen moet worden. Dell heeft wel losse videokaarten maar die zijn normaal gesproken niet te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 02:17
Ik zou die Sony nemen, maar dan wel een gig geheugen erin zetten. Dit om 2 redenen: ik heb gewoon een beter gevoel bij Sony als merk, doet mij gewoon meer solide aan, Dell blijft voor mij toch altijd een dozenschuiver zonder een echt aanspreekpunt. 2: het X-black scherm, deze schermen zijn gewoon zoveel mooier als hun concurrenten, daar kan (voor mij iig) een paar procent snelheidwinst niet tegenop.

Verwijderd

Topicstarter
LordLynx schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 14:31:
Ik zou die Sony nemen, maar dan wel een gig geheugen erin zetten. Dit om 2 redenen: ik heb gewoon een beter gevoel bij Sony als merk, doet mij gewoon meer solide aan, Dell blijft voor mij toch altijd een dozenschuiver zonder een echt aanspreekpunt. 2: het X-black scherm, deze schermen zijn gewoon zoveel mooier als hun concurrenten, daar kan (voor mij iig) een paar procent snelheidwinst niet tegenop.
Ja ben ik met je eens, liep gister nog eens door de mediamarkt maar die schermen van sony zijn echt zoveel mooier, en je kijkt er toch iedere dag naar he :) Die gig intern geheugen komt er inderdaad nog wel, eerst maar is ff hopen dat ie vandaag afgeleverd wordt. :9~ :9~
Pagina: 1