[WEP]WEP key op onderkant modem?

Pagina: 1
Acties:

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
Goedemiddag,

Net nieuwe internet aansluiting van Speedlinq, met gelijk maar een mooie Alcatel SpeedTouch 580 (i) Wireless Modem erbij.

Probleempje:

Internet via kabeltje lukt gewoon.
Internet via USB ontvang ding op de laptop wil niet werken, reden:
In de handleiding staat doodleuk 'blabla Voer de WEP key in die op de onderkant van de modem staat en druk dan op Apply Changes.'
Op de onderkant van de modem staat inderdaad 'WEP (hex): tien tekens' Dus ik voer die in maar dan kan je niet op Apply Changes drukken, blijft grijs.

Bij het voorbeeld plaatje staan ook 2 keer zoveel sterretjes. Ik typ om te testen paar tekens erbij en inderdaad: nu kan ik wel op apply changes drukken.

Kan iemand mij uitleggen waar ik de volledige WEP key vandaan haal? Want die op de onderkant modem mist dus 16 tekens ofzo.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:27

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Kun je niet instellen hoeveel bits de wepkey is die je moet invullen? Je hebt nl. 2 type wepkeys, 64 en 128 bits.
Bij 64 bits kun je inderdaad max. 10 tekens invullen en bij 128bits kun je er normaal 26 invullen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Voor zover ik weet zijn die Alcatel modems altijd predefined op 128bit WEP, 10 tekens lijkt me dus een beetje magertjes ?
(hoewel het verhaal van flipfluitketel ook weer heel plausibel klinkt).

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Koffie schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:22:
Voor zover ik weet zijn die Alcatel modems altijd predefined op 128bit WEP, 10 tekens lijkt me dus een beetje magertjes ?
(hoewel het verhaal van flipfluitketel ook weer heel plausibel klinkt).
Ik zou sowieso een andere web encryptie code gebruiken. Het geeft meer vertrouwen een persoonlijke te gebruiken die je makkelijk kan toepassen op apparaten.

• bart_vd
Precies, is 128bit WEP. Maar maar 10 tekens als WEP code op onderkant modem, dat is hele probleem :).

LOSS, eigen code vind ik natuurlijk best, gaat mij erom dat het werkt, ik zal morgen is kijken of ik die WEP key van de modem gewoon kan veranderen (gaat om inet van mn ouders vandaar).

Verwijderd

Alcatel Speedtouch 580 modems hebben standaard een WEP key met 10 karakters, de nieuwste series 570 modems hebben een key met 26 karakters.

Blijkbaar vonden de makers van de modem dat 64bits voldoende is voor standaard beveiliging.

In ieder geval is het de bedoeling dat je in de client manager Security op "on" zet, dan bij Authentication type "WEP" en dan bij key 1 de sleutel invoeren. Je hoeft standaard niks meer te veranderen of aan te vinken. Als je alles hebt ingevuld en op "Apply change" klikt hoort de client manager naar het tabblad Link Information te schieten. Daar horen alle velden ingevuld te zijn. Daarna kan je bij IP information checken of je een IP adres krijgt van de modem. Als het daar op 0.0.0.0 blijft hangen is er meestal een probleem met de encryptie (gebeurt erg vaak met WPA en non windows-xp).

Die 10 tekens horen gewoon te werken. Uitkijken dat je niet de config sleutel invoert, dat doen klanten van kpn-adsl nog weleens...

Edit, ik lees ook niet helemaal goed. Het zou dus moeten werken, check wel even of de client manager door heeft dat je een 64bits key invult. Er staat dan Key Type "40/64 bit" dacht ik.
Bij standaard KPN ADSL installaties staat ie nl standaard op die waarde voor 10 tekens.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 02:21 ]

Verwijderd

bart_vd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 16:54:
Goedemiddag,

Op de onderkant van de modem staat inderdaad 'WEP (hex): tien tekens' Dus ik voer die in maar dan kan je niet op Apply Changes drukken, blijft grijs.

Bij het voorbeeld plaatje staan ook 2 keer zoveel sterretjes. Ik typ om te testen paar tekens erbij en inderdaad: nu kan ik wel op apply changes drukken.

Kan iemand mij uitleggen waar ik de volledige WEP key vandaan haal? Want die op de onderkant modem mist dus 16 tekens ofzo.
Hex, dat is hexidecimaal ofwel een combo van letters/cijfers...

zoiets al geprobeerd?

Verwijderd

Als je via een kabel gewoon op internet kan en gewoon dus ook in het modem kan (op http://10.0.0.138 ) kan je onder basic naar Wireless, daar naar security.
Hier staat waarschijnlijk security level 1(wep) aan (level 0 = geen encryptie, level 2 = WPA).
Als je op het pijltje voor security level 1 klikt kun je onderaan bij WEP Security Parameters het aantal bits encryptie en de WEP key aanpassen....

En dan heb je weer een webkey :)

edit:
btw.. denk er ff aan dat WEP veel te makkelijk te hacken is.. zet daarom liever WPA aan..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 02:50 ]

• bart_vd
Vagevuur:
Het mooie is dat ze dus aangeven dat ik voor 128 bit moet kiezen :).

Sharkbeat:
Waar heb jij het over man :D, beetje laat aant worden voor je?
Ik zeg duidelijk:
"WEP (hex): tien tekens' Dus ik voer die in"
Dus ja, heb 'zoiets' al geprobeert...
Toch bedankt ;).

Wieger:
Ok, thanks, had zoiets wel verwacht inderdaad maar kan vanmiddag pas kijken.

Lijkt sowieso opgelost door wat Vagevuur zei:
Schijnbaar geven ze modem met 64bit sleutel met daarbij een handleiding waarin ze uitgaan van een 128bit sleutel. Dus ik, als simpele consument, kom daar natuurlijk nooit uit ;).
Pagina: 1