Toon posts:

[Subwoofer] JBL GT4-15" in Nieuwe kist

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een JBL GT4-15" -> Specs
Deze zit op dit moment in een gesloten kist van 52 Liter, tegen zijn optimum van 42.48 liter, maar dat is als je er ook fiberfill ingooid ..

Wat ik dus wil gaan doen, is er een vented van gaan maken, om precies te zijn, niet eentje met een plastic pijp, maar met een Bass-labirint... Ik vraag me alleen nog een beetje af, hoe ik het beste met de maten kan spelen...

Ik hou voor de diameter van de bassgang de aangeraden diameter van een basspijp aan 6" aka 15.24 cm, de lengte is officieel aangeraden 15.13" aka 37,07 cm.

Ik had dus nu even het volgende gemaakt :
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~ac39924/ventedsub.jpg

3d:
[/img]http://home.tiscali.nl/~ac39924/3dmaxsub.jpg[/img]

Nu vraag ik me dus af, of dit gaat werken ivb de lengte van de bassgang (langer dan aangeraden lengte bass pijp), en omdat hier geen fiberfill in zit (waarschijnlijk moeten er dus nog wat liters bij ..)

WinISD raad mij nml. bij een vierkante basspijp van 15.24 x 48cm (hoogte kist) een lengte aan van 2.201 meter, wat niet echt klopt volgens mij 8)7...

WinISD @ 28Hz getuned, en 113 Liter (optimum bij 1inch fiberfill aan allekanten, en die basspijp):
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~ac39924/winisd_tn.JPG
*klikbaar*

-3dB @ 29.5 Hz (ongeveer)

--edit---

Kan iemand me trouwens vertellen of die Conrad 300 watt subamp echt 100% luchtdicht is ?
Ik heb hem nu in een apart gedeelte van de kast, maar het bespaart weer moeite, als hij er gewoon in kan ;)
mooi

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 00:55 ]

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:48
ik neem aan dat de sub-amp luchtdicht. want bij de meeste mensen die hem gebruiken plaatsten hem in dezelfde ruimte als de speaker

Verwijderd

Topicstarter
michelkoenders schreef op maandag 14 februari 2005 @ 16:58:
ik neem aan dat de sub-amp luchtdicht. want bij de meeste mensen die hem gebruiken plaatsten hem in dezelfde ruimte als de speaker
dat is dan iig al mooi >:) , iemand hier meer verstand van labirints/bassgangen

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je T/S parameters kunt vinden kun je het geheel gewoon narekenen met programma's als WinISD.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op maandag 14 februari 2005 @ 21:49:
Als je T/S parameters kunt vinden kun je het geheel gewoon narekenen met programma's als WinISD.
Als je goed leest, zie je dat ik die al lang heb ;), maar de waardes die ik met WinISD kreeg kloppen niet, drom vraag ik hier om advies ...

Waarschijnlijk dus, omdat er in WinISD geen mogelijkheid zit om bassgangen te berekenen ipv. basspijpen ..

Dus ik heb iemand nodig die ervaring heeft met dit soort dingen

Nogmaals de volledige T/S Parameters:

Revc = 3.60Ohms
Levc = 3.10 mH
Sd = 855.00 CM²
BL = 18.32 Tm
Vas = 133.00 Liter
Cms = 128.12 µm/N
Mms = 245.80 g.
Mmd = 231.42 g.
Fs = 28.36 Hz
Qms = 7.35
Qes = 0.47
Qts = 0.44
Hag = 33.00 mm
Hvc = 8.00 mm
Xmax = 12.50 mm

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 23:48 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kijk... die "bas gang" is een kruising tussen een lange slotpoort en een rechte transmillielijn met voorkamer... aangezien ik nu ineens in slaap begin te vallen kijk ik er morgen wel even naar...

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat klopt niet? De truck is om in winISD niet alles in te vullen. Vaak zijn het kleine afrondingsfouten waarop WinISD een foutmelding krijgt. Door een of meer van de params weg te laten en deze uit te laten rekenen. Vaak ligt de uitgerekende waarde verwacht dicht bij de opgegeven waarde. Bij Qms, Qes, Qts laat je bijvoorbeeld 1 van de 3 weg met invullen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:02:
kijk... die "bas gang" is een kruising tussen een lange slotpoort en een rechte transmillielijn met voorkamer... aangezien ik nu ineens in slaap begin te vallen kijk ik er morgen wel even naar...
graag _/-\o_
deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:08:
Wat klopt niet? De truck is om in winISD niet alles in te vullen. Vaak zijn het kleine afrondingsfouten waarop WinISD een foutmelding krijgt. Door een of meer van de params weg te laten en deze uit te laten rekenen. Vaak ligt de uitgerekende waarde verwacht dicht bij de opgegeven waarde. Bij Qms, Qes, Qts laat je bijvoorbeeld 1 van de 3 weg met invullen.
Aja, maar ik krijg geen foutmelding, de uitkomst klopt gewoon niet, dan heb ik het niet over de kist zelf zegmaar, maar er zit op het 3e tabblad ofzo, een stukje bij waarmee je de lengte van je basspijp kunt uitrekenen... en die werkt dus niet voor mijn idee, ik denk dus zelf dat als ik ong. dezelfde lengte aanhou als de optimum basspijp , dat het goed zal komen, maar misschien hebben (wel zeker eigenlijk) hebben jullie meer ervaring, aan de sub in Teachers icon te zien, wel met deze soort sub iig :9

• JT
  • Laatst online: 10:53

JT

VETAK y0

Je kan in WinISD bij de poort op het rondje klikken en dan wordt het een vierkant, dan kan je het dus goed berekenen :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:24:
Je kan in WinISD bij de poort op het rondje klikken en dan wordt het een vierkant, dan kan je het dus goed berekenen :)
nope, al gedaan ;), toen kwam ik zoals in de start post vermeld op 2.201 meter uit :D

mensen,mensen, de T/S parameters moest ik ook al 2x geven, a.u.b. even goed de startpost lezen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 00:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wekt prima hoor die berekening ;) ik denk eerder dat de jou gegevens fout zijn ;) Met een basspijp van 15x48 cm opening is het niet vreemd dat ie meer dan 2 meter lang is (je kunt btw ook gewoon cm's invullen als je ff op het maat icoontje klikt ;) )

Verwijderd

Topicstarter
aha, owh k, vreemd :?, ik zal zo nog een keer proberen, maar het zit dus zo, dat de bass Gang, idd zo groot is, maar het bass Gat, aan het einde van de gang, is een normaal rond gat

dat was iig de manier waarop ik het gezien heb, ik weet niet of het veel voordeel heeft t.o.v. een gewoon gat ... (dus helemaal open i.p.v. een rondje)

---edit---
WinISD geeft me met 15x48 cm vierkante basspijp, het advies om het 1.95 meter lang te maken ...

Maarja, ik neem aan dat een bassgang wat anders is als een pijp, omdat een pijp gaat vibreren / resoneren op de tonen, en een gang gewoon van hout is, en vast zit aan de kast zelf, of heb ik nu helemaal mis ja dus :P

@ deepspace hieronder -> nee, hij is gewoon vierkant, maar hij eindigt gewoon op een plank met een rondje erin :+

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 00:37 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hu? Aan de buitenkant is je BR buis rechthoekig, aan de binnenkant rond? waarom zou je die moeite doen :?

• JT

JT

VETAK y0

Ok, dat had ik even gemist. Een poort van 15x48cm is gewoon belachelijk groot. Des te groter het oppervlak van je poort des te langer de pijp. Ga voor de gein is uitrekenen hoe groot het oppervlak van een 11cm poort is en daarna van jouw poort.

Edit: de essentie van een baspijp is helemaal niet dat die gaat vibreren, het gaat om de lucht die erin zit dat die gaat bewegen.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 15-02-2005 00:33 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
plaatje geupdate, kunnen jullie even zien wat ik bedoel met dat rondje aan het einde ...

Dat zorgt ervoor dat hij geen 2 meter lang hoeft te zijn (waarschijnlijk)

• JT

JT

VETAK y0

Ik snap echt niet meer wat je wilt enzo :P

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is dus geen rondje maar een rechthoek zoals jij het nu hebt uitgerekend. Wil je een rechthoek dan gebruik de me breedte van de kast en een passende hoogte. Gebruik je een buis, dan moet je de diameter ervan invullen. en heb je dus een buis in je kast en geen rechthoekige gang.

snappie nu?

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:40:
Ik snap echt niet meer wat je wilt enzo :P
OMFG, ik 3dmax wel even ;) even 1 minuut wachten aub ;)

Tada:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~ac39924/3dmaxsub.jpg

Dat grote gat is voor de driver, en de kleine komt niks in, dat blijft zo, dat is gewoon een verkleining van de poort ingang

leek mij toch echt duidelijk een vierkante bassgang die eindigt op een plank met een rond gat erin 8)7, maarja, tis al laat ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 01:17 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

No offence,maar je bent idd erg vaag ;) Voor mij is het ook maar een beetje intitief raden ;)

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:44:
[...]

OMFG, ik 3dmax wel even ;) even 1 minuut wachten aub ;)
Ik zie het morgen wel, zwaar weekend achter de rug en ben moe, dus ik ga ;)

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

En dat is dus precies hoe het NIET moet. Het gat moet zoals ik zei zo groot zijn als de schacht, of je maakt een gat met een buis erachter. een schacht zal waarschijnlijk korter zijn door het groote oppervlak, een buis wat langer. Een schacht heeft daarvoor wat meer poortruis, en dat kun je weer tegegaan door een groter oppervlak te nemen (waardoor de poort weer langer wordt). Is dus een afweging. Als het groot zat is, dan zijn beide oplossingen OK :) (jou oplossing dus niet helaas). Het is vast wel te simuleren hoor (niet met WinISD, wel met de mathcad worksheets voor TL's ofzo, of met AJHorn), maar ik vrees dat het weinig goeds zal opbrengen zonder echte sumulatie. Blijf idd gewoon bij het standaard BR ontwerp.

Eigenlijk had je dit wel moeten weten als je naar de overal rondzewvende bouwtekeningen van BR subs had gekeken... (toch :? )

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 15-02-2005 01:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:56:
En dat is dus precies hoe het NIET moet. Het gat moet zoals ik zei zo groot zijn als de schacht, of je maakt een gat met een buis erachter. een schacht zal waarschijnlijk korter zijn door het groote oppervlak, een buis wat langer. Een schacht heeft daarvoor wat meer poortruis, en dat kun je weer tegegaan door een groter oppervlak te nemen (waardoor de poort weer langer wordt). Is dus een afweging. Als het groot zat is, dan zijn beide oplossingen OK :) (jou oplossing dus niet helaas). Het is vast wel te simuleren hoor (niet met WinISD, wel met de mathcad worksheets voor TL's ofzo, of met AJHorn), maar ik vrees dat het weinig goeds zal opbrengen zonder echte sumulatie. Blijf idd gewoon bij het standaard BR ontwerp.

Eigenlijk had je dit wel moeten weten als je naar de overal rondzewvende bouwtekeningen van BR subs had gekeken... (toch :? )
Hmm, vreemd, een vriend van me heeft hem dus wel zo ontworpen, samen met zijn pa (die al wat jaartjes in het audio vak zit), en het werkt perfect voor die sub ....

Maar als het echt niet gaat werken, dan pak ik wel gewoon normale basspijpen :P, dat is natuurlijk niet zo moeilijk te maken, en dat lukt me ook wel, maar ik vroeg me af of deze manier dan misschien een hoger rendement / beter was ... Ik heb dit soort bassgangen nog niet meer gezien @ GoT

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 01:03 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Al meer gezien? Show me! Het is absoluut niet standaard om het zo te doen!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:13:
Al meer gezien? Show me! Het is absoluut niet standaard om het zo te doen!
Zelfs met google vind ik niks :'( , er zal dus wel een andere naam voor zijn iets van TL ofzo :P, ik ga in ieder geval deze week een keer overleggen met die vriend en zijn pa, ik houd jullie op de hoogte ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je zult wel een TQWT Transmission line bedoelen ofzo ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.bonavolta.ch/hobby/images/audio/tqwt.gif

Is toch weer net ff anders, en dat maakt je niet zomaar...

[ Voor 54% gewijzigd door voodooless op 15-02-2005 01:24 ]

Verwijderd

zomaar een idee hoor;

Ikzelf heb hier 2 stokoude Grundig(volgens mn broer iig) luidsprekers,

50 watt, 8 ohm, 2 woofers, en 2 tweaters (van die bolletjes, geen kern)

en die krengen kunnen toch hard! Maar ik had um te lang te hard gezet, een kabel van zo'n tweeter is gesmolten en het valt niet te repareren... hehe, domme ik. maar goed ik heb deze luidspreker eens open gehaald en er zit zker wel 4 cm dik houd als behuizing, met daarin allemaal ja wat is het... stof en wol ofzo... heel pluizig. dit zorg voor een goede klank... misschien is het het makkelijks om gewoon 1 grote kist te maken, met iet svan 10 cm dik houd, daar allemaal vulling in, dan een gat erinmaken van 15" doorsnede (je sub) en die erin hangen... dan heb je denk ik het mooiste geluid.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:21:
Je zult wel een TQWT Transmission line bedoelen ofzo ;)
http://raymondaudio.nl/projects/project10/page2.html

hmm, dit lijkt erop :o

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:25:
zomaar een idee hoor;

en die krengen kunnen toch hard! Maar ik had um te lang te hard gezet, een kabel van zo'n tweeter is gesmolten en het valt niet te repareren... hehe, domme ik. maar goed ik heb deze luidspreker eens open gehaald en er zit zker wel 4 cm dik houd als behuizing, met daarin allemaal ja wat is het... stof en wol ofzo... heel pluizig. dit zorg voor een goede klank... misschien is het het makkelijks om gewoon 1 grote kist te maken, met iet svan 10 cm dik houd, daar allemaal vulling in, dan een gat erinmaken van 15" doorsnede (je sub) en die erin hangen... dan heb je denk ik het mooiste geluid.
Kun je dit ook technisch onderbouwen, of suggereer je nu zomaar wat :o :X

10 cm dik houT ?, euhm, dat lijkt me niet verstandig i.v.m. de fundering :o

With stupid hieronder :9

---edit---

weltrusten :o

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 01:32 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:25:
zomaar een idee hoor;

Geniaal idee, ik zou meteen patent op aanvragen :+

No offence, maar wat jij beschrijft is een standaard gesloten systeem, en ook dat kun je niet fatsoendelijk maken zonder simulaties. Het is echter wel minder kritisch. Als goed gemaakt geeft gesloten idd het strakste geluid, maar heeft het minste diepgang. Een goede BR afstemming kan echter ook behoorlijk strak zijn. Voor je oude woofertjes is het denk ik een wast of time. Ze zijn waarschijnlijk niet eens geschikt als echte subwoofers.
Dat is een standaard LT, zonder extra "gat" ;) Dat gat onderin is voor de speakerterminal :+

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 15-02-2005 01:33 ]

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:29:
[...]

Geniaal idee, ik zou meteen patent op aanvragen :+

No offence, maar wat jij beschrijft is een standaard gesloten systeem, en ook dat kun je niet fatsoendelijk maken zonder simulaties. Het is echter wel minder kritisch. Als goed gemaakt geeft gesloten idd het strakste geluid, maar heeft het minste diepgang. Een goede BR afstemming kan echter ook behoorlijk strak zijn. Voor je oude woofertjes is het denk ik een wast of time. Ze zijn waarschijnlijk niet eens geschikt als echte subwoofers.

[...]

Dat is een standaard LT, zonder extra "gat" ;) Dat gat onderin is voor de speakerterminal :+
Mja gewone woofers produceren andere bass dan een echte subwoofer. als je echt wat leuks in huis wilt halen dan is dit wel wat denk ik:

http://www.new-line.nl/webshop/list.asp?c=165

Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d3611.jpg

Dat is een 'luidsprekertje' van 1850 euro, max DB wat ie kan produceren is houd je vast; 143!!! Hij weegt 94 KG, en zal daarmee een enorm goede speaker zijn! maar daar betaal je dan ook wel voor.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

LOl, dat is niet eens een subwoofer. Ding komt niet eens onder de 100 Hz :X . En de kwaliteit van een speaker aan zijn maxSPL of gewicht te hangen is volkomen onzin!

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:41:
LOl, dat is niet eens een subwoofer. Ding komt niet eens onder de 100 Hz :X . En de kwaliteit van een speaker aan zijn maxSPL of gewicht te hangen is volkomen onzin!
gaat vaak wel op hoor, maar voor 1850 euro kun je toch wel kwalitet verwachten ;) en nee het is ook geen sub, dat heb ik ook niet gezegt :P

edit:

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11474

dat heb je dan nodig! 120 kg ofzo, 1200 watt, en 110 db..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 01:46 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat moet ik thuis met PA zooi en 140 dB aan druk? Prijs is nog zo'n criterium dat niks over kwalitiet zegt (ik zal maar niet het 4 letterig merk dat met een B begint en een e eindigt aanhalen :X).

Daanaast is het geen hifi. Een mooi vlakke curve moet je niet verwachten. Dit sooft dingen hebben gewoon geen zijn in thuisituaties, en hebben een heel aander doel (in ieder geval niet kwaliteit leveren op de eerste plaats).

Je hoeft dus niet langer met links te gooien naar producten die je toch nooit zult gaan hebben (of zelfs willen hebben in mijn geval), want je schiet er niks mee op.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 15-02-2005 01:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:45:
[...]

gaat vaak wel op hoor, maar voor 1850 euro kun je toch wel kwalitet verwachten ;) en nee het is ook geen sub, dat heb ik ook niet gezegt :P

edit:

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11474

dat heb je dan nodig! 120 kg ofzo, 1200 watt, en 110 db..
kun je alsjeblieft even wat nuttigs poste :X , we hebben het hier over zelfbouw subwoofers, met een iets boven gemiddeld geavanceerd systeem, en dan kom je aanzetten met standaard boxen voor in de disco .....

Weet je hoe bagger die speakers zijn ....

Freq. Response van 30-250, mijn drivers komt al op de 20 :x

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 01:51 ]

Verwijderd

Klopt, er zijn geloof ik 2 soorten sounds;

HiFi, en MonitorSets. Een kameraad van me heeft zo'n monitor set, en dat klink geweldig! 105 decibel, zonder ook maar enige qualiteitsverlies! Terwijl HiFi, al snel verandering krijgt in geluidshelderheid, en sneller begint te resoneren bij meer volume.

Maar om even weet terug te komen op het topic voor de TS;

is het niet makkelijk om een idee op te doen bij een professional? Zoek een bedrijf oid of een persoon die in die business zit, en vraag hem wat je het beste als behuizing kunt maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:53:

HiFi, en MonitorSets. Een kameraad van me heeft zo'n monitor set, en dat klink geweldig! 105 decibel, zonder ook maar enige qualiteitsverlies! Terwijl HiFi, al snel verandering krijgt in geluidshelderheid, en sneller begint te resoneren bij meer volume.

is het niet makkelijk om een idee op te doen bij een professional? Zoek een bedrijf oid of een persoon die in die business zit, en vraag hem wat je het beste als behuizing kunt maken.
Alstublieft, waarom denk je dat ik hier ben, ik heb al een id, ik heb al een professional, ik zoek alleen nog mensen met wat meer ervaring ....

Als je nog echt wat nuttigs te melden hebt, post het dan gerust, maar laat het topic schoon, zodat het overzichtelijk blijft voor andere users ;)

kan een mod a.u.b. de onnodige posts verwijderen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 02:03 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:53:

Ah, duidelijk, bij jou:

Kwaliteit = SPL

Tja, ik denk dat veel mensen het daar niet mee eens zullen zijn. (om maar eens een link van een topic te geven waar veel van dat soort mensen zitten: Luistertest van lossy formaten )

Waarom? Het is immers een DIY sub. Dat houdt in dat je het zelf doet, en niet laat doen! Daarnaast hebben die so-called professional ook niet veel meer tools/kennis te beschikking als menig DIY'er hier. Reden genoeg om een topic te openenen, ook alweet je nog niet zoveel, en om dan uit te vissen hoe het wel werkt. Leer je enorm veel van, en je baat achteraf minder onzin :)

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 01:59:
[...]

Ah, duidelijk, bij jou:

Kwaliteit = SPL

Tja, ik denk dat veel mensen het daar niet mee eens zullen zijn. (om maar eens een link van een topic te geven waar veel van dat soort mensen zitten: Luistertest van lossy formaten )

[...]

Waarom? Het is immers een DIY sub. Dat houdt in dat je het zelf doet, en niet laat doen! Daarnaast hebben die so-called professional ook niet veel meer tools/kennis te beschikking als menig DIY'er hier. Reden genoeg om een topic te openenen, ook alweet je nog niet zoveel, en om dan uit te vissen hoe het wel werkt. Leer je enorm veel van, en je baat achteraf minder onzin :)
@1st,

Ik zou zo nie eens weten wat SPL is :P Bij mij gaat het er gewoon om, als het maar hard kan, en als het geluid maar goed blijft! :D (en bij mij is hard ongv 100> db)
Hier thuis heb ik onv 90-95 db
en kwaliteit leid ik oa idd af van DB, als het goed en hard klinkt dan vind ik het wel al goeie kwaliteit, blijft het spul ook nog lang heel, dan ben ik zeer te vreden.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 16:35

JeroenT

hoi!

Maw , jij hebt een compleet DAP discobeuq setje thuis staan? SPL = Sound Pressure Level , oftewel uitgedrukt in dB's

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 02:04:
[...]
en kwaliteit leid ik oa idd af van DB, als het goed en hard klinkt dan vind ik het wel al goeie kwaliteit, blijft het spul ook nog lang heel, dan ben ik zeer te vreden.
Kwaliteit != quantiteit.

Verwijderd

Topicstarter
subsonik == gelijk

Maarja, kan iemand me nog helpen met mijn oorspronkelijke idee :+ ?

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Mijn "hifi" gaat ook over de 120dB, kom maar op met dat monitorsetje van je :P

Mischien is dat vage idee van je te benaderen met een dubbel getunede BR afstemming waardoor je een lage afstemming (grote schacht) en een hoge afstemming (het kleine gat, wat ongetwijfeld veel poortruis gaat geven) gaat combineren. Het resultaat durf ik weinig over te zeggen, heb niet de beschikking over AJHorn.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 10:37:
Mijn "hifi" gaat ook over de 120dB, kom maar op met dat monitorsetje van je :P

Mischien is dat vage idee van je te benaderen met een dubbel getunede BR afstemming waardoor je een lage afstemming (grote schacht) en een hoge afstemming (het kleine gat, wat ongetwijfeld veel poortruis gaat geven) gaat combineren. Het resultaat durf ik weinig over te zeggen, heb niet de beschikking over AJHorn.
Je zou zoiets denk ik kunnen simuleren met de Mathcad worksheets voor een TTL in sigmeten. Je ziet het dan als een TL met 3 sigmenten: eentje voor de ruimte van de woofer, eenje voor de schacht, en eentje voor het ronde gat. Het is maar een idee, misschien is een van de andere worksheets wel beter geschikt... Volgens mij moet AJHorn dat ook wel kunnen zo ongeveer.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anyways. *kuchontopic!!*hoest

Waar je eens naar zou moeten kijken is de snail shell van http://www.powered4sound.com/ (er zijn op het forum wel ontwerpjes te vinden).

Andere optie is een kruising maken tussen een gepoorte sub en een voight pipe. (even googlen, ik heb er wel eens iets over gelezen, maar kan het niet meer zo gauw vinden).

Laatste optie die ook het eenvoudigst is; de slotpoorten van kicker eens goed bekijken. :)

Wise enough to play the fool

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Volgens mij wil die jongen gewoon een "simpele" bassreflex subwoofer bouwen. Het is denk ik (nog) niet verstandig om met TL, voight pipes en andere ingewikkelde behuizingen aan te komen zetten. Wat hij nu heeft ontworpen is te benaderen als een reflex behuizing (met uitzondering van dat gekke gat aan het eind van de poort) met een knik ik de poort. Dit is gewoon te simuleren in WinISD.

@Elmo:

De poortlengte die WinISD opgeeft klopt wel degelijk. Het probleem is dat deze lengte veel te groot is om in de kast te passen. Wat jij moet doen is:

- Gat aan het eind van de poort weghalen en gewoon de volle oppervlakte van de poort gebruiken
- De oppervlakte van de poort verkleinen. Dit kan je doen door hem smaller te maken (bijv van 50x10 cm naar 50x3 cm). Je zal zien dat daarmee ook de poortlengte zal afnemen.
- Maak de oppervlakte niet te klein ivm poortruis (poortruis ontstaat bij een te klein poortoppervlak). In WinISD is dit te zien aan het "mach" getalletje. Als dit getal rood van kleur wordt ga je zeker weten last krijgen van poortruis.

succes

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zei ik dus een aantal post voor al dat oftopic geblaat al ;)

Verwijderd

Topicstarter
Peter Geerts schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:21:@Elmo:

De poortlengte die WinISD opgeeft klopt wel degelijk. Het probleem is dat deze lengte veel te groot is om in de kast te passen. Wat jij moet doen is:

- Gat aan het eind van de poort weghalen en gewoon de volle oppervlakte van de poort gebruiken
- De oppervlakte van de poort verkleinen. Dit kan je doen door hem smaller te maken (bijv van 50x10 cm naar 50x3 cm). Je zal zien dat daarmee ook de poortlengte zal afnemen.
- Maak de oppervlakte niet te klein ivm poortruis (poortruis ontstaat bij een te klein poortoppervlak). In WinISD is dit te zien aan het "mach" getalletje. Als dit getal rood van kleur wordt ga je zeker weten last krijgen van poortruis.

succes
Ja, dat snap ik allemaal wel, ik weet ook wel hoe WinISD werkt ;), maar ik vraag me af, waarom jullie allemaal gaan zeggen dat je poortruis krijgt enz. terwijl het bij iemand anders al prima werkt ...

Maarja, als ik dan even doorga op de simpele bassgang, dus zonder een rond gat aan het eind, maar gewoon vierkant ... Zitten daar voordelen aan ten opzichte van een gewone BR pijp ? anders kan ik er natuurlijk 2 buizen inslaan...

Maar ik vind het altijd leuk om een moeilijk, ingewikkeld ontwerp te maken, en dan te zien dat het ook echt werkt .. Ik kan jullie meer vertellen over dat labirint, zodra ik met die vader heb gesproken ...

P.s. bedankt voor de reacties :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 15:10 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 15:07:
Ja, dat snap ik allemaal wel, ik weet ook wel hoe WinISD werkt ;), maar ik vraag me af, waarom jullie allemaal gaan zeggen dat je poortruis krijgt enz. terwijl het bij iemand anders al prima werkt ...
Heb je misschien een foto of boutekening van wat die iemand werkend heeft? Dat helpt waarschijnlijk
weer een stuk verder. Want het nog steeds niet echt duidelijk wat die persoon nu werkelijk heeft gemaakt.
Maarja, als ik dan even doorga op de simpele bassgang, dus zonder een rond gat aan het eind, maar gewoon vierkant ... Zitten daar voordelen aan ten opzichte van een gewone BR pijp ? anders kan ik er natuurlijk 2 buizen inslaan...
Lees even terug, daar heb ik de voor en nadelen al uitgelegd...
Maar ik vind het altijd leuk om een moeilijk, ingewikkeld ontwerp te maken, en dan te zien dat het ook echt werkt .. Ik kan jullie meer vertellen over dat labirint, zodra ik met die vader heb gesproken ...
Ben nu wel benieuwd. Zal wel een TL zijn gok ik. Maar dat was toch zeker geen echte subwoofer of wel?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 15:17:
[...]

Heb je misschien een foto of boutekening van wat die iemand werkend heeft? Dat helpt waarschijnlijk
weer een stuk verder. Want het nog steeds niet echt duidelijk wat die persoon nu werkelijk heeft gemaakt.

[...]

Lees even terug, daar heb ik de voor en nadelen al uitgelegd...

[...]

Ben nu wel benieuwd. Zal wel een TL zijn gok ik. Maar dat was toch zeker geen echte subwoofer of wel?
De subwoofer die hij heeft gemaakt, is gemaakt met een driver uit zo'n namaak "goed merk" box die een oom van me nog had staan... Was een 12" ding, met rond de 40watt RMS vermogen (geschat)..

En in die kist waar hij hem nu in heeft ging dat ding behoorlijk hard, dus, maar helaas geen T/S parameters ofzo van die kist, die is puur gemaakt op proberen en ervaring

Afbeeldingslocatie: http://img210.exs.cx/img210/636/vooraanzicht0dn.th.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 21:26 ]

• Peter Geerts
Zonder fatsoenlijke berekening is de kans dat dat ding goed klinkt (dwz diepgang en een nette rechte frequentie response) heel klein. Misschien vind jij het goed klinken, maar ik kan je verzekeren dat jij met een simulatie in WinISD een sub kan maken die 10 keer beter klinkt dan dat ding.

misschien verstandig om nog eens wat te lezen over de theorie achter de verschillende (subwoofer) behuizingen:

http://www.diysubwoofers.org/

Verwijderd

Topicstarter
Ja, owh key, ik vroeg me alleen af of zon box te berekenen is als je alle T/S parameters hebt.

Maar het schijnt allemaal nog wel ingewikkeld te zijn ... Ik denk dat ik gewoon een bassgang ga maken (staat wat mooier als zon basspijp).....

Nog tips daarvoor ? Behalve de dingen die ik uit WinISD kan afleiden ..

---edit---

Het mach formuletje blijft bij mij rood :S, hoe groot oppervlak ik de poort ook geef, of hij nu rond of vierkant is :? ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 00:03 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 23:50:
Nog tips daarvoor ? Behalve de dingen die ik uit WinISD kan afleiden ..
Gebruik geen schroeven, dat maakt het leven een stuk makkelijker kwa afwerking ;) Verder zou ik bij een dergelijke kast wat bracing aanbrengen. Verder kun je een beetje spelen met demping. Gebruik niet te veel en zorg er vooral voor dat de lucht goed van speaker naar BR poort/kanaal kan vloeien. BR poort/kanaal dus NIET vullen met crap.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 23:57:
[...]

Gebruik geen schroeven, dat maakt het leven een stuk makkelijker kwa afwerking ;) Verder zou ik bij een dergelijke kast wat bracing aanbrengen. Verder kun je een beetje spelen met demping. Gebruik niet te veel en zorg er vooral voor dat de lucht goed van speaker naar BR poort/kanaal kan vloeien. BR poort/kanaal dus NIET vullen met crap.
Ja, dat vond ik met deze kist dus ook, schroeven ... maar wat raad je me dan aan ?

Ik heb er nu ook duvels in zitten, maar het is **** veel werk om die allemaal te moeten voorboren

En waar kan ik het beste bracing aanbrengen ?, de bassgang is toch eigenlijk ook al bracing ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 00:04 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 00:03:
[...]

Ja, dat vond ik met deze kist dus ook, schroeven ... maar wat raad je me dan aan ?
eh.. lijm ;)
Ik heb er nu ook duvels in zitten, maar het is **** veel werk om die allemaal te moeten voorboren
Duvels werkt ook prima, maar is erg lastig. Je hebt ook nog zo'n machine die gleufjes maakt. Lijkt me erg handig. Maar gewoon kant op lant lijmen kan ook prima :)
En waar kan ik het beste bracing aanbrengen ?, de bassgang is toch eigenlijk ook al bracing ?
Bassgang is een beetje bracing idd, maar niet al te veel. Maak gewoon een stoort matrix met genoeg (niet te kleine) gaten erin om voor voldoenden luchtverplaatsing te zorgen. Met een maxtix dek je meteen alles :) let wel op dat je een paar litertjes volume gaat verliezen.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 00:07:
[...]

eh.. lijm ;)

[...]

Duvels werkt ook prima, maar is erg lastig. Je hebt ook nog zo'n machine die gleufjes maakt. Lijkt me erg handig. Maar gewoon kant op lant lijmen kan ook prima :)

[...]

Bassgang is een beetje bracing idd, maar niet al te veel. Maak gewoon een stoort matrix met genoeg (niet te kleine) gaten erin om voor voldoenden luchtverplaatsing te zorgen. Met een maxtix dek je meteen alles :) let wel op dat je een paar litertjes volume gaat verliezen.
*ebuh* Alleen lijm :D ? Gewone normale bison houtlijm ? houd dat een monster van 250 watt, ik heb mijn twijfels, maar ik heb jouw shiva wel gezien op die BMM dag, dus ik denk dat je wel weet waar je over praat :9

Stootmatrix is toch een bracing achter de magneet van je driver ? Daar zoek ik wel wat info over op, iig bedankt :*)

Kun je me nog heel even helpen met deze poort dan ? Mijn poort luchtsnelheid blijft rood :?

Afbeeldingslocatie: http://img8.exs.cx/img8/2606/winisd6ft.th.jpg

Dat is trouwens geen echte waarde ;), dat was even proberen :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 00:14 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoone Bison lijm idd :) Ik heb om mijn shiva kast zitten springen en die geeft geen krimp :)

Ik doen eigelijk op een gewone maxtix, maar een maxtrix die de woofer vastklemt kan natuurlijk ook.

vent diameter van 50x50 cm :? Zo groot is je kast niet eens ;) Probeer eens <de binnenmaat van je kast >x<8 tot 10 cm>. Denk dat je dan al zinvollere uitkomsten krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 16-02-2005 00:15 ]

• Peter Geerts
@ElMO:

controleer even of je bij "Pe" en bij Qes een (geldige/goede) waarde in hebt ingevuld. Zo niet, doe dat dan (aan de hand van de TS parameters). Pe staat voor max (?) belasting in Watt.

Edit: maak van die Pe maar 250 Watt (zie ik net in de specs staan)

[ Voor 18% gewijzigd door Peter Geerts op 16-02-2005 00:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 00:14:
Gewoone Bison lijm idd :) Ik heb om mijn shiva kast zitten springen en die geeft geen krimp :)

Ik doen eigelijk op een gewone maxtix, maar een maxtrix die de woofer vastklemt kan natuurlijk ook.

vent diameter van 50x50 cm :? Zo groot is je kast niet eens ;) Probeer eens <de binnenmaat van je kast >x<8 tot 10 cm>. Denk dat je dan al zinvollere uitkomsten krijgt.
Afbeeldingslocatie: http://img221.exs.cx/img221/7717/sub3eh.jpg
Maten in cm

Daar kom ik zo'n beetje op uit, maar wat ik ook doe bij WinISD mijn poortruis factor blijft rood :?

Alles nagekeken, wat waarder opnieuw ingevuld, en de BL weggehaald, en nu werkt het, nog steeds geen id, wat er nu fout was, mijn poortsnelheids factor is nu 0.05, dus zit goed :D, helemaal groen :D, nou dan ben ik denk ik klaar,

Ik zal hier dus binnekort wel een keer foto's gaan posten als ik aan de slag ga ...

Bedankt voor alle tips _/-\o_

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 00:39 ]

Pagina: 1