Toon posts:

[WIN98SE] Compaq Deskpro icm 2 PCI kaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding:

Mijn buren hebben een Compaq Deskpro met een Pentium MMX en Windows 98SE :9
Nu wilden ze een draadloos netwerk aanleggen en ander geluid dus hebben ze de Asus WL-138G en Sweex Soundcard gekocht.
Beide kaarten zijn goed ingebouwd op zon riser-kaart.

Probleem:

Kaarten zijn dus goed ingebouwd, maar als we eindelijk in Windows zijn is er geen nieuwe hardware gevonden.
Bij apparaatbeheer staat ook niet het kopje Netwerkadapters oid en de geluidskaart is ook nergens te vinden. In configuratiescherm heb ik de Wizard Nieuwe Hardware al automatisch en handmatig gedaan maar dat hielp ook niks.

In de "BIOS" van Compaq is er ook niks te vinden. Na veel zoeken is een vage Windows 3.1 GUI kom ik uiteindelijk bij een optie 'Uitbreidingskaarten' en zelfs daar staat hij niet tussen.

De PCI kaarten doen het bij mij wel gewoon, uiteraard :*)

Wat kan er nog meer mis zijn? Zelf denk ik aan een combinatie van het zijn van een Compaq, de leeftijd en het oude BIOS. Kortom, de computer zelf.

Ik kan ze proberen een goedkope PC van 300,= aan te smeren maar voor het zover is hoor ik graag jullie reacties/meningen/oplossing.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je moet even uitzoeken welke pci standaard de kaarten zijn, en welke pci jouw moederbord ondersteunt. Misschien kan het mobo geen pci 2.0 kaarten aan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Noork schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:40:
Je moet even uitzoeken welke pci standaard de kaarten zijn, en welke pci jouw moederbord ondersteunt. Misschien kan het mobo geen pci 2.0 kaarten aan.
PCI 2.0 hebben al een hele tijd niet meer (dat was iirc de 486 :P)
we zitten op dit moment met PCI 2.2 (wat die geluidskaart en netwerkkaart zullen zijn) echter, grote kans dat die compaq nog een PCI 2.1 compliant PCI bus heeft. Dan gaat het dus niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
de kaarten zijn idd voor PCI 2.2.
en op het mobo staat: (c) 1997 Compaq Computer Corporation

conclusie: PC te oud?

• Noork
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:43:
[...]
PCI 2.0 hebben al een hele tijd niet meer (dat was iirc de 486 :P)
Aha, ja ik wist het even niet meer uit m'n hoofd. 2.1/2.2 was het dus.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:46:
de kaarten zijn idd voor PCI 2.2.
en op het mobo staat: (c) 1997 Compaq Computer Corporation

conclusie: PC te oud?
Ik denk het bijna wel, durf het niet met zekerheid te zeggen, maar dan zou je de specsheets in kunnen duiken en het opzoeken (voor zover die beschikbaar zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel wat beters te doen dan naar specsheets te zoeken van dit stuk antiek. Komt nog bij dat die HP/Compaq site de meest brakke is om iets op te zoeken die ik ooit ben tegengekomen. Ik ga die lui wel proberen een simpel computertje van rond de 350 euro aan te smeren.

Iig bedankt voor de reply's, mijn eerste vermoeden klopte dus wel :)

Verwijderd

ik heb tijdje gelde half jaartje een NIEUWE netwerk kaart in een 266 mmx gestoken en het wekte perfect...

hoe zit het dan met pci 2.0 vs 2.1/2.2

//edit simpel pc

asrock k7s42 gx 33
amd 2600 60
256 ddr 333 35
80 gb 50
kast voor paar tientjes

prijzen gebasseerd op 1to0

dus tjah denk goede oplossing ...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 16:20 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 16:19:
ik heb tijdje gelde half jaartje een NIEUWE netwerk kaart in een 266 mmx gestoken en het wekte perfect...

hoe zit het dan met pci 2.0 vs 2.1/2.2
Was het ook een 2.2 kaart of een 2.1 kaartje. 2.1 hebben de meeste oudere machines, ik weet niet precies vanaf wanneer PCI2.1 en 2.2 mainstream geworden zijn. Misschien had je nog een 2.1 kaart of had je mobo al 2.2 sloten.
Pagina: 1