Toon posts:

Pc valt na 3 sec uit

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Asus A7v600-x en deze doet nadat ik vanmorgen bezig was met mn "bootscreen" veranderen helemaal niks meer (kweet niet of dit ermee te maken heeft), als ik hem inschakel dan gaat alles aan, hoor je soms "de opstartbeep" en dan zonder enig beeld of iets, valt ij meteen weer uit! ik heb al vanalles geprobeerd, cmos resetten, batterijtje eruit, vga kaart verwisseld, cpu verwisseld, alles eruit (behalve het benodigde om op te starten) geheugen, CPU + mobo zijn slects 2 maandjes oud!

overige specs:

A7V600-x
AMD Athlon 2800+
Radeon 9200 PRO
pc 3200 512 MB
WD 80 GB HD

Wat kan ik hier nu nog aan doen???

Ik heb al in de FAQ gekeken maar kon niet zoeits dergelijks vinden, sorry als ik dat over het hoofd gezien heb!

gr Martin

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 15:36 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:02

Ankh

.Howdy

wat bedoel je met bootscreen veranderen?
heb je je eigen bios eropgezet?

Verwijderd

Topicstarter
SCaRaBaeuS schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:40:
wat bedoel je met bootscreen veranderen?
heb je je eigen bios eropgezet?
nee, sorry het bootscreen van Windows XP (sp2)

Verwijderd

Toevallig een "hangende" aan/uit schakelaar?

Anders even loskoppelen van mainboard en inschakelen door kort een jumper op de powerswitch polen te houden.

Verwijderd

Topicstarter
nope. das et ook niet.

Verwijderd

zonder het verhaal te lezen zou ik gewoon zeggen dat het de voeding is.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 15:54
hang er eens een andere voeding in, als dat mogelijk is... mss trekt de voeding het niet?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:35:
Ik heb een Asus A7v600-x en deze doet nadat ik vanmorgen bezig was met mn "bootscreen" veranderen helemaal niks meer
Misschien de volgende keer maar eens goed de readme's doorlezen als je een bootscreen gaat veranderen. Het is namleijk niet geheel zonder risico's, maar ik had eerder verwacht dat je een wazige windows BSOD of een andere cannot load [...] scherm zou krijgen.

Ik zou eens proberen de windows cd erin te zetten en het systeem proberen te herstellen, mocht je namelijk de cd kunnen opstarten dan weet je tenminste dat het aan je software ligt, mocht hij tijdens het laden uitvallen of ervoor, dan is er iets meer aan de hand met je systeem.

Met het bootscreen bedoeld hij trouwens het windows balkje, dat scherm valt namelijk met software aan te passen zodat je eigen plaatjes erin kan hangen en alle kleuren etc kan veranderen, maar zoals gezegd is dit niet zonder gevaar en kan je windows ermee verprutsen
Mayco schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:17:
hang er eens een andere voeding in, als dat mogelijk is... mss trekt de voeding het niet?
Error, loading your JPG require at least a 550 watt power supply :X

[ Voor 17% gewijzigd door Cardinal op 14-02-2005 17:20 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28
Werk jij toevallig bij HP? :+

Ik heb het idee dat de computer van TS niet eens meer aan het opstarten van willekeurig welke CDrom dan ook, laat staan booten van een CD. Lijkt me niet echt een windowsprobleem als de computer 3 sec na biosstart uitvalt, niet?

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 14-02-2005 17:22 ]

• Mayco
cardinal808 schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:19:
[...]

Misschien de volgende keer maar eens goed de readme's doorlezen als je een bootscreen gaat veranderen. Het is namleijk niet geheel zonder risico's, maar ik had eerder verwacht dat je een wazige windows BSOD of een andere cannot load [...] scherm zou krijgen.

Ik zou eens proberen de windows cd erin te zetten en het systeem proberen te herstellen, mocht je namelijk de cd kunnen opstarten dan weet je tenminste dat het aan je software ligt, mocht hij tijdens het laden uitvallen of ervoor, dan is er iets meer aan de hand met je systeem.

Met het bootscreen bedoeld hij trouwens het windows balkje, dat scherm valt namelijk met software aan te passen zodat je eigen plaatjes erin kan hangen en alle kleuren etc kan veranderen, maar zoals gezegd is dit niet zonder gevaar en kan je windows ermee verprutsen

[...]

Error, loading your JPG require at least a 550 watt power supply :X
Euhm, er zijn nog wel andere hardwarecomponenten die stroom trekken buiten de cpu om een image te decoderen (bootscreen is trouwens geen jpg :p)

Ik weet niet zeker dat het aan het windows-balkje (ntsokrnl.exe ofzo was dat dacht ik) ligt, dan zou hij de post toch zien? en het scherm bleef zwart zei de ts...

• Cardinal
Mayco schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:22:
[...]

Euhm, er zijn nog wel andere hardwarecomponenten die stroom trekken buiten de cpu om een image te decoderen (bootscreen is trouwens geen jpg :p)
Ik kan je vertellen dat een image decoderen minder stroom trekt dan een boot

om even terug te komen heb je gelijk. Het is geen standaard jpg, maar wordt omgevormd tot een bestand die windows uitleest bij het splash screen. De loader zelf is een kleine applicatie die ook kan worden aangepast.

Zoals gezegd, denk ik dat windows meer problemen heeft met het uitlezen van deze bestanden en het daarom niet meer snapt, waarom zou een voeding door een kleine aanpassing het opeens niet meer trekken :?

• Mayco
mjah, ik denk eigenlijk dat die aanpassing er niets mee te maken heeft... mss was de voeding al gewoon op het einde van zijn latijn?

Verwijderd

Ik denk zelf ook dat het je voeding is. Ik heb vroeger ook wel eens m'n bootscreen van XP (toen nog zonder SP) veranderd. maar toen moest je wel uitkijken dat het werkelijk 1 was voor een NonSP-XP. anders start je winxp inderdaad niet op. komt hij wel door de POST heen? Of dat ook al niet? En heb je alles wel aangesloten op het moederbord? want soms zijn er wel van die handige harry's die de AT connector vergeten te plaatsen op het moederbord (Die 4kabelige connector, zwart/geel) Misschien dat het dan helpt. als je die hebt tenminste.

• Cardinal
Mayco schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:28:
mjah, ik denk eigenlijk dat die aanpassing er niets mee te maken heeft... mss was de voeding al gewoon op het einde van zijn latijn?
zou kunnen, ik denk alleen dat de TS zijn windows zodanig heeft verneukt, dat hij beter eens kan proberen wat er gebeurd als je iets anders gaat doen dan windows laden. Daarvoor zijn bijvoorbeeld een Live cd van een Linux distributie een uitkomst, dan kan je zien of het aan windows of de computer zelf ligt.

Voor de rest ook weinig feedback wat de TS inmiddels allemaal heeft geprobeerd, of reageren wij gewoon te snel :P

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:30:
Ik denk zelf ook dat het je voeding is. Ik heb vroeger ook wel eens m'n bootscreen van XP (toen nog zonder SP) veranderd. maar toen moest je wel uitkijken dat het werkelijk 1 was voor een NonSP-XP. anders start je winxp inderdaad niet op. komt hij wel door de POST heen? Of dat ook al niet? En heb je alles wel aangesloten op het moederbord? want soms zijn er wel van die handige harry's die de AT connector vergeten te plaatsen op het moederbord (Die 4kabelige connector, zwart/geel) Misschien dat het dan helpt. als je die hebt tenminste.
Handige harry's die dat een AT stekker noemen :?
Voor zover ik weet is dat gewoon een 12V Power connector.

Daarnaast heeft zijn moederbord geen 12V Power connector aansluiting ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 14-02-2005 18:21 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Thandor schreef op maandag 14 februari 2005 @ 18:19:
[...]

Handige harry's die dat een AT stekker noemen :?
Voor zover ik weet is dat gewoon een 12V Power connector.

Daarnaast heeft zijn moederbord geen 12V Power connector aansluiting ;)
heb me vergist. maar 12v power connector word weer molex genoemt (voor hdd/disk iig) mja boeie:P m'n kameraad heeft wel zo'n aansluiting maar da's een ander type mobo.. weet niet of deze ut ook heeft.

Verwijderd

Topicstarter
vergeten te vermelden, de voeding is ook goed, een Asus 400 watt voeding van een 1,5 maan oud, daarbij was ik vergeten te vermelden dat ik hem al een keer opgestart heb met het nieuwe bootscherm, maar nadat ik hem helemaal uit heb gehad wil hij niet meer op starten, het scherm blijft zwart, ik kan dus ook niet vanaf een cd starten.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 21:22
Probeer het toch maar eens met een andere voeding... wattage zegt niet zo héél veel, en misschien heb je wel te maken met een productiefout. Het is in ieder geval één van de componenten die je zeker uit wilt sluiten voordat je andere dingen na gaat kijken, imho.

En je hebt inderdaad al _fysiek_ geprobeerd om de power-switch los te koppelen van het moederbord en dan te starten met een schroevendraaier o.i.d.?

Verwijderd

Topicstarter
tis niet fijn want het is ook niet de voeding (n) (en ook niet de schakelaar)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 20:37 ]

Verwijderd

Systeem 2 min van stroom afzetten, stroom erop en starten, spreek uit ervaring

Verwijderd

Topicstarter
nope, heeft de hele nacht van stroom af gestaan en hij doet et nu nog niet. ga zo even ander geheugen proberen, als dat het niet is, dan moet het het mobo wel zijn, andere CPU heb ik al geprobeerd, dus dan kan het niks anders zijn denk ik?

• Stefke
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:36:
tis niet fijn want het is ook niet de voeding (n) (en ook niet de schakelaar)
En hoe weet je dat zo zeker?
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 10:54:
nope, heeft de hele nacht van stroom af gestaan en hij doet et nu nog niet. ga zo even ander geheugen proberen, als dat het niet is, dan moet het het mobo wel zijn, andere CPU heb ik al geprobeerd, dus dan kan het niks anders zijn denk ik?
stroom eraf is stekker uit de voeding. Ik neem aan dat jij bedoeld dat de computer de hele nacht uitstond?

En nog effe voor de begripsvorming: boot je computer wel voorbij de BIOS-schermen? Krijg je opsommingen van hardware etc? M.a.w. start WINDOWS niet op, of start je computer niet op. Dat zijn 2 compleet verschillende zaken, en het wijzigen van een opstartafbeelding heeft echt niks te maken met je hardware.

Ik heb het idee dat het om het eerste gaat als ik je eerste posts lees, maar je bent niet zo heel erg explicitiet in je omschrijvingen... :|

[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 15-02-2005 11:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik 2 andere voedingen geprobeerd heb en ik had de stekker ook uit het stop contact, de hele nacht. ook had ik het batterijtje erit gehaad.

de computer start niet op.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 11:01 ]

• Stefke
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:01:
omdat ik 2 andere voedingen geprobeerd heb en ik had de stekker ook uit het stop contact, de hele nacht. ook had ik het batterijtje erit gehaad.

de computer start niet op.
Heb je al opgestart met de volgende combi's:

- aleen mobo, CPU (moet opstarten, je ziet niks, maar wellicht dat de piepjes van mobo wat duidelijk maken)
- alleen mobo, CPU, VGA? (moet iig alleen bios opstarten)
- alleen mobo, CPU, geheugen? (zie eerste optie)

- eventueel deze combi's ook nog met een andere voeding/VGA

Als de combi mobo-CPU niet opstart (ook dan geen of vreemde piepjes, of uitvallen), dan ligt het aan een van die onderdelen (zeker met een andere voeding). Kan toevallig kapot zijn, ook na 2 maanden, daarvoor is de garantie he? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 15-02-2005 11:06 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zou je het probleem ajb beter willen omschrijven?
Komt ie door het begin scherm heen? Zie je dat ie het geheugen, CPU etc checkt?
Als je het windows scherm ziet, is windows het probleem. Veilige modus al geprobeerd? Knoppix cd? Windows cd erin.

Ik maak nergens uit op dat je dat geprobeerd hebt.

Verwijderd

Topicstarter
stefijn schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:05:
[...]

Heb je al opgestart met de volgende combi's:

- aleen mobo, CPU (moet opstarten, je ziet niks, maar wellicht dat de piepjes van mobo wat duidelijk maken)
- alleen mobo, CPU, VGA? (moet iig alleen bios opstarten)
- alleen mobo, CPU, geheugen? (zie eerste optie)

- eventueel deze combi's ook nog met een andere voeding/VGA

Als de combi mobo-CPU niet opstart (ook dan geen of vreemde piepjes, of uitvallen), dan ligt het aan een van die onderdelen (zeker met een andere voeding). Kan toevallig kapot zijn, ook na 2 maanden, daarvoor is de garantie he? :)
ok, het volgende heb ik nu geprobeerd,
alleen mobo + cpu, valt meteen weer uit (geeft wel een paar piepjes, maar voordat hij met de code klaar is is hij alweer uitgevallen!
alleen mobo + cpu + geheugen, valt meteen weer uit.
alleen mobo, dus zonder CPU! blijft aan, maar hij werkt niet alleen bij mn athlon 2800 maar ook bij mn duron 1200 niet, dus volgens mij kan het dan ook niet aan de CPU liggen! (hij piept dan ook niet)

ook is het zo, dat als ik hem weer aangezet heb (waarna hij meteen weer uitvalt) niet meteen weer aan kan zetten, maar eerst de voeding los moet trekken en dan kan ik hem pas weer aanzetten (ookal valt hij a 3 sec dan weer meteen uit)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 11:20 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat kan wel eens een mobo probleem zijn dan. maar is je mobo wel geschikt voor die cpus?

Verwijderd

Vermoedelijk geeft hij met een aantal BIOS beeps het probleem aan waarna hij zichzelf uitschakeld.

hoeveel beeps?

• 0xrubennft
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
kortsluiting? Verhitting? ik zat 2 weken geleden een spelletje te spelen, valt ineens mn pc uit. na 3 sec. valt mn pc steeds uit, alles geprobeerd, niks, toen dacht ik, zal eens gaan voelen of er iets warm is,, na de 3 sec viel ie uit, k voelde zo overal beetje, kwam ik bij de southbridge koeler, en die was STIKHEET :X dus toen maar neiuwe moederbord gehaald, >:)

• Stefke
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:19:
[...]

ok, het volgende heb ik nu geprobeerd,
alleen mobo + cpu, valt meteen weer uit (geeft wel een paar piepjes, maar voordat hij met de code klaar is is hij alweer uitgevallen!
alleen mobo + cpu + geheugen, valt meteen weer uit.
alleen mobo, dus zonder CPU! blijft aan, maar hij werkt niet alleen bij mn athlon 2800 maar ook bij mn duron 1200 niet, dus volgens mij kan het dan ook niet aan de CPU liggen! (hij piept dan ook niet)
dit ook met andere voeding geprobeerd?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
0xrubennft schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:36:
kortsluiting? Verhitting? ik zat 2 weken geleden een spelletje te spelen, valt ineens mn pc uit. na 3 sec. valt mn pc steeds uit, alles geprobeerd, niks, toen dacht ik, zal eens gaan voelen of er iets warm is,, na de 3 sec viel ie uit, k voelde zo overal beetje, kwam ik bij de southbridge koeler, en die was STIKHEET :X dus toen maar neiuwe moederbord gehaald, >:)
eindelijk een nuttige opmerking, het schijnt dat (vooral in het begin) niemand in de gaten had dat het om een hardware defect ging. Dat was mij wel meteen duidelijk :P

Mensen: lees het topic door voordat je een bericht plaatst!

/ontopic: geen flauw idee, bovenstaande zou het wel eens kunnen zijn.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

heb je je fans al eens gecontroleerd?

sommige nieuwe mobo's starten niet op als er geen fans aan hangen?

toerenteller van een fan kan ook kapot zijn, dus ook al draait ie rond, is het slim om ff met een andere fan eraan te testen...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Stefke
Bij ASUS krijg je dan meestal gewoon de melding dat de CPU-fan niet werkt. Hij sluit pas af als de temp daadwerkelijk te hoog komt. (mijn CPU-fan draait te laag voor de bios om te detecteren, dus hij meldt altijd dat mijn CPU-fan niet werkt, terwijl er qua temp niks aan de hand is en de computer gewoon draait.
stefan001 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 13:08:
[...]

eindelijk een nuttige opmerking, het schijnt dat (vooral in het begin) niemand in de gaten had dat het om een hardware defect ging. Dat was mij wel meteen duidelijk :P

Mensen: lees het topic door voordat je een bericht plaatst!

/ontopic: geen flauw idee, bovenstaande zou het wel eens kunnen zijn.
Ik denk dat dat meer te wijten is aan de vrij vage omschrijving van het probleem door TS :/ en het feit dat de oorzaak in eerst instantie gemeldt/gezocht werd in het veranderen van het bootscreen (volgs mij meer een toevallig samenloop van omstandigheden)_

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 15-02-2005 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
stefijn schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 13:23:
Bij ASUS krijg je dan meestal gewoon de melding dat de CPU-fan niet werkt. Hij sluit pas af als de temp daadwerkelijk te hoog komt. (mijn CPU-fan draait te laag voor de bios om te detecteren, dus hij meldt altijd dat mijn CPU-fan niet werkt, terwijl er qua temp niks aan de hand is en de computer gewoon draait.

[...]
Ik denk dat dat meer te wijten is aan de vrij vage omschrijving van het probleem door TS :/ en het feit dat de oorzaak in eerst instantie gemeldt/gezocht werd in het veranderen van het bootscreen (volgs mij meer een toevallig samenloop van omstandigheden)_
klopt, die melding, toen heb ik er een andere cooler op gezet en dat helpt ook niet.

wat is er nog onduidelijk dan? dat het veranderen van de bootscreens er niks mee te maken had dacht ik eigenlijk ook al, maar ik denk ik meld het toch even.

ik denk dat ik de leverancier van het mobo maar eens ga mailen zo, of moet ik daarvoor direct bij Asus zijn?

• Stefke
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 13:49:
[...]

klopt, die melding, toen heb ik er een andere cooler op gezet en dat helpt ook niet.

wat is er nog onduidelijk dan? dat het veranderen van de bootscreens er niks mee te maken had dacht ik eigenlijk ook al, maar ik denk ik meld het toch even.

ik denk dat ik de leverancier van het mobo maar eens ga mailen zo, of moet ik daarvoor direct bij Asus zijn?
Valt toch onder de garantie? Alleen zal de winkel zeggen:
"als het moederbord kapot is, dan krijg je een andere. Als echter blijkt dat het niet zo is, kost je dat verznedkosten om het retour te sturen.
Als wij moeten uitzoeken of het kapot is, kost dat uurtarief, als blijkt dat het niet kapot is, dan ook nog retourverzendkosten."

Iets in die geest. Je moet dus wel zeker weten dat niet de processor of voeding maar het moederbord kapot is. (Die kans is wel vrij groot met dezelfde problemen indien andere voeding/CPU)

Verwijderd

Topicstarter
ik denk echt dat het het moederboard is, ook omdat het, sinds ik het heb nog niet lekker gedraaid heeft, bij het opstarten moest ik elke keer mn HD weer handmatig instellen omdat het mobo het zelf niet vond. nu doet ie helemaal niks meer terwijl ik alles al geprobeerd heb, het geheugen is goed, dat heb ik vanmorgen in mn vaders pc gestopt, de processor zou ik daar ook nog wel ff in kunnen proberen, als die het dan wel doet, dan moet het toch gewoon het mobo zijn?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus net mn cpu geprobeerd in mn vaders pc, en die sloeg ook meteen uit (terwijl dat mobo die CPU wel ondersteund)

is het nu dan de CPU?

Verwijderd

Topicstarter
aarhg, ik word gek van die computers! nu wil het beeld van mn vaders pc niet mee raan gaan, hij start wel gewoon op, maar het beeld slaat niet aan, het enige wat ik gedaan heb is de cpu heel ff omgewisseld en nu heb ik de oude er weer in en nu doet ie et niet meer?

wat kan dit nou weer zijn?!?!?!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
ow das kut voor je

euh, misschien is je cpu kapot en neemt ie ieder moederbord mee waar hij in wordt geprikt door een kortsluiting? (oid...)

* stefan001 verzint maar wat hoor...

in dat geval zou ik de fabrikant of leverancier waar-je-hem-ook-vandaan-hebt proberen aansprakelijk te stellen

[ Voor 7% gewijzigd door stefan001 op 15-02-2005 15:55 ]

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Misschien door defecte Proc. nu 2 defecte mob. :/

Religion is Opium for the Masses

• Bluefan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06-2024
zet in de defecte compu eens een andere proc om te kijken of ie het daar wel mee doet, kijk of hij de POST haalt. Halen de computers de POST met de CPU die het misschien niet doet niet, ligt het aan CPU. Wordt er fatsoenlijk gePOST, is de CPU waarschijnlijk OK kijk ook eens richtig de BIOS hoek, daar kan een computer succesvol POSTen, maar daarna blijven hangen, is het waarschijnlijk BIOS. Braakt de computer(s) nog enige zinnige piepes uit? Da's vaak de mislukte POST

SD15 bug...

• Bluefan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06-2024
Een kapotte CPU die kortsluiting geeft zie je wel op het moederbord, dan is er wel een van de voltageregulatoren naar de maan of iets anders van het bordje afgebrand. Ruik je trouwens ook duidelijk als dat het geval is (mijn broers Graka }) )

SD15 bug...

Verwijderd

maar ja,
als je in je door oma gebreide trui iedere keer in je cpu beethebt
wordt ie niet beter van gok ik
Pagina: 1