[W2K3] Time sync problemen met Windows 2003

Pagina: 1
Acties:

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Topicstarter
Ik ben mijn server aan het inrichten en nu ben ik gestuit op de SNTP instellingen.

Op de command line "net time /setsntp:ntp.xs4all.nl" ingetyped zodat de server synced met een NTP server

Ik mag de tijd maximaal 1 min per keer aanpassen (RSA ACE/Server draait op de machine). Dus ik stel een aantal dingen in:
MaxNegPhaseCorrection=60 (sec)
MaxPosPhaseCorrection=60 (sec)
Type=NTP
SpecialPollInterval=1800 (elk half uur)

Maar als mijn tijd nu meer dan 60 sec afwijkt word de tijd niet gecorrigeerd. Hoe kan ik het instellen zodat wel de tijd goed gaat lopen?

http://www.hroling.nl

Verwijderd

W32time service al eens herstart?

Verwijderd

als je tijd in een half uur meer dan 1 minuut afwijkt, dan is er wel iets anders aan de hand.

als het om de eerste keer syncen gaat en je wijkt teveel af zou ik hem even handmatig veranderen (zeg 1 minuut per dag richting de goede tijd).

edit: overigens als dit geen dc (pdc emulator) is, zou ik dit nog even lezen: http://www.datacrash.net/viewtopic.php?t=20

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 15:53 ]

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:35:
als je tijd in een half uur meer dan 1 minuut afwijkt, dan is er wel iets anders aan de hand.

als het om de eerste keer syncen gaat en je wijkt teveel af zou ik hem even handmatig veranderen (zeg 1 minuut per dag richting de goede tijd).
Ik weet dat de tijd HEEL ERG fout is als er meer dan een minnuut afwijking is binnen 30 min. :)
Maar als ik niet aanpas zodat het niet meer dan 1 min kan worden aangepast en er komt straks een dag dat de tijd 3 min word aangepast heb ik 1500 gebruikers aan de telefoon met een probleem dat ze niet kunnen inloggen. :)

Dus dat wil ik voor zijn zodat de tijd niet meer dan 1 min tegelijk kan worden veranderd.

Verwijderd

Als je meer 1 minuut verschil krijgt in 30 mins dan heb je waarschijnlijk een ander (hardware) probleem. Dan bellen die gebruikers toch wel...

maar als je wilt dat je meer kan dan 1 min kan wijzigen, waarom begin je dan met restricties aan te brengen? edit: overigens zou je nu theoretisch 48 mins per dag kunnen veranderen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 18:46 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

bolke schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:13:
...Maar als mijn tijd nu meer dan 60 sec afwijkt word de tijd niet gecorrigeerd. Hoe kan ik het instellen zodat wel de tijd goed gaat lopen?
Wordt de tijd wel gecorigeerd als-ie minder dan 60 seconden afwijkt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:45:
[...]
Wordt de tijd wel gecorigeerd als-ie minder dan 60 seconden afwijkt?
Ja. Als het minder dan 60 sec. is wordt het netjes aangepast.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hmmz, uit KB816042
Registry Entry MaxPosPhaseCorrection
Path HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Config
Notes This entry specifies the largest positive time correction in seconds that the service makes. If the service determines that a change that is larger than this is required, the service logs an event. (0xFFFFFFFF is a special case that means always make a time correction.) The default value for domain members is 0xFFFFFFFF. The default value for stand-alone clients and servers is 54,000 or 15 hours.
Registry Entry MaxNegPhaseCorrection
Notes This entry specifies the largest negative time correction in seconds that the service makes. If the service determines that a change that is larger than this is required, the service logs an event instead. (-1 is a special case that means always make a time correction.) The default value for domain members is 0xFFFFFFFF. The default value for stand-alone clients and servers is 54,000 or 15 hours.
blijkt dus dat het gedrag wat je ziet "by design" is: als het tijdsverschil kleiner is dan de MaxNeg- of MaxPosPhaseCorrection wordt de systeemtijd aangepast; als het groter is wordt de systeemtijd niet aangepast maar in plaats daarvan een event gelogged.

Voor jouw situatie lijkt het me beter om de MaxAllowedPhaseOffset te gebruiken. Uit datzelfde artikel:
Registry Entry MaxAllowedPhaseOffset
Note This entry specifies the maximum offset, in seconds, for which W32Time tries to adjust the computer clock by using the clock rate. When the offset is greater than this rate, W32Time sets the computer clock directly. The default value for domain members is 300. The default value for stand-alone clients and servers is 1.
Als het tijdsverschil kleiner is dan deze waarde wordt de systeemtijd aangepast door de systeemklok wat sneller (of langzamer) te laten lopen; als het tijdsverschil groter is wordt de systeemtijd gezet. Hoe groot de waarde precies moet zijn, kun je zelf beredeneren: als je weet hoe vaak je clients ongeveer hun tijd vergelijken met die van de server en je weet dat het tijdsverschil niet groter mag worden dan 60 seconden, moet je kunnen terugrekenen wat de maximale aanpassing per half uur is, die je je kunt veroorloven.

Daarnaast moet je dan de MaxNeg- en MaxPosPhaseCorrection op diezelfde waarde zetten, zodat je zeker weet dat de systeemtijd alleen wordt aangepast door de klok sneller of langzamer te laten lopen en niet door 'n direct te zetten. En je moet dus zorgen dat je die events monitored, zodat je weet wanneer je handmatig moet ingrijpen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:21:
Hmmz, uit KB816042
[...]
blijkt dus dat het gedrag wat je ziet "by design" is: als het tijdsverschil kleiner is dan de MaxNeg- of MaxPosPhaseCorrection wordt de systeemtijd aangepast; als het groter is wordt de systeemtijd niet aangepast maar in plaats daarvan een event gelogged.

Voor jouw situatie lijkt het me beter om de MaxAllowedPhaseOffset te gebruiken. Uit datzelfde artikel:
[...]
Als het tijdsverschil kleiner is dan deze waarde wordt de systeemtijd aangepast door de systeemklok wat sneller (of langzamer) te laten lopen; als het tijdsverschil groter is wordt de systeemtijd gezet. Hoe groot de waarde precies moet zijn, kun je zelf beredeneren: als je weet hoe vaak je clients ongeveer hun tijd vergelijken met die van de server en je weet dat het tijdsverschil niet groter mag worden dan 60 seconden, moet je kunnen terugrekenen wat de maximale aanpassing per half uur is, die je je kunt veroorloven.

Daarnaast moet je dan de MaxNeg- en MaxPosPhaseCorrection op diezelfde waarde zetten, zodat je zeker weet dat de systeemtijd alleen wordt aangepast door de klok sneller of langzamer te laten lopen en niet door 'n direct te zetten. En je moet dus zorgen dat je die events monitored, zodat je weet wanneer je handmatig moet ingrijpen.
Bedankt ik ga er me verder. Ik had het KB artikel wel gezien maar de optie MaxAllowedPhaseOffset had ik niet opgemerkt.

Pagina: 1