Overstappen op ISDN (i.c.m. ADSL)

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn ouders hebben op dit moment 3 analoge KPN lijnen. 1 lijn voor de fax en 2 lijnen om te bellen/gebeld worden. Daarnaast hebben ze ADSL van Tiscali.

Dit kan natuurlijk veel goedkoper. Ik zit te denken aan ISDN2. Mijn eisen zijn:

- 1 apart nummer voor de fax.
- 2 lijnen om te bellen/gebeld worden (onder 1 nummer).
- ADSL van Tiscali behouden.

Aangezien de fax niet veel wordt gebruikt is het geen probleem dat er maar 1 telefoonlijn beschikbaar is tijdens het faxen.

Is dit mogelijk of heeft iemand het op deze manier werkend?

Een medewerker van KPN zegt dat ik een aparte analoge lijn nodig heb voor het ADSL. Deze medewerker raadt dus aan dat we de fax lijn apart behouden en daarnaast ISDN2 nemen. Een andere medewerker zegt dat het wel in 1 ISDN2 pakket kan. Kan iemand advies geven?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:12
Wij hebben hier thuis ongeveer dezelfde situatie.
4 ISDN nummers, 2 lijnen.
1 Analoge FaxLijn - op je QuatroVox (je ISDN kastje zegmaar) zit een analoge uitgang, daardoor kan je 1 normaal analoog aparaat aansluiten, als deze in gebruik is, bezet je wel 1 van de 2 lijnen.
ADSL van Demon over BabyXL

Kan dus gewoon prima, hoe het met het overstappen zit van Tiscali POTS naar Tiscali ISDN weet ik niet, daar help je hun helpdesk voor..

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Geen probleem alles op 1 ISDN 2 pakket.
Behalve dan die ene zin:
- ADSL van Tiscali behouden.
De ervaringen met overstappen van ISDN naar analoog zijn niet zo heel positief: veel gedonder. Misschien iemand anders ervaring met andersom?

Het eindresultaat is in ieder geval mogelijk: heb ik zelf werkend gehad. De problemen kunnen ontstaan bij:
- ADSL behouden tijdens het omschakelen: kun je omzeilen door ADSL op 1 lijn te behouden terwijl je de boel gereed maakt op een andere lijn. Je hebt sowiezo een nieuw ADSL modem nodig.
- Nummerbehoud (indien noodzakelijk): kan zeker op 1 lijn (die die je omzet), maar wordt misschien moeilijker met meerdere lijnen.

• Paters
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op maandag 14 februari 2005 @ 14:57:
Wij hebben hier thuis ongeveer dezelfde situatie.
4 ISDN nummers, 2 lijnen.
1 Analoge FaxLijn - op je QuatroVox (je ISDN kastje zegmaar) zit een analoge uitgang, daardoor kan je 1 normaal analoog aparaat aansluiten, als deze in gebruik is, bezet je wel 1 van de 2 lijnen.
ADSL van Demon over BabyXL

Kan dus gewoon prima, hoe het met het overstappen zit van Tiscali POTS naar Tiscali ISDN weet ik niet, daar help je hun helpdesk voor..
Maar wij hebben ook nog 4 normale telefoons. Kun je ook normale telefoons op zo'n quatrovox aansluiten of zit er maar 1 aansluiting voor een analoog apparaat op?

[ Voor 64% gewijzigd door Paters op 14-02-2005 15:07 ]

• Paters
  • Niet online
jelvank schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:04:
Geen probleem alles op 1 ISDN 2 pakket.
Behalve dan die ene zin:

[...]

De ervaringen met overstappen van ISDN naar analoog zijn niet zo heel positief: veel gedonder. Misschien iemand anders ervaring met andersom?

Het eindresultaat is in ieder geval mogelijk: heb ik zelf werkend gehad. De problemen kunnen ontstaan bij:
- ADSL behouden tijdens het omschakelen: kun je omzeilen door ADSL op 1 lijn te behouden terwijl je de boel gereed maakt op een andere lijn. Je hebt sowiezo een nieuw ADSL modem nodig.
- Nummerbehoud (indien noodzakelijk): kan zeker op 1 lijn (die die je omzet), maar wordt misschien moeilijker met meerdere lijnen.
Dus ik moet een ISDN apparaat (quatrovox) en een nieuwe router kopen?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Paters schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:05:
[...]

Maar wij hebben ook nog 4 normale telefoons. Kun je ook normale telefoons op zo'n quatrovox aansluiten of zit er maar 1 aansluiting voor een analoog apparaat op?
Een Quattro vox heeft 1 ISDN ingang en 4 analoge uitgangen.
Op elke analoge uitgang kan je elke gangbare, analoge telefoon aansluiten.
Bij elke uitgang kan je zelf het nummer (of nummers) programmeren.
Je kan 1 nummer ook aan meerdere uitgangen toewijzen.

Wat je vraagt, dat kan, maar houd rekening met:
1. Je hebt een nieuw ADSL modem nodig.
2. Je hebt een nieuwe ADSL splitter nodig.
3. Je krijgt van KPN een NT1 (nog een kastje erbij dus).
4. Houd er rekening mee dat het overstappen wat betreft ADSL lange tijd gaat duren, bel daarvoor KPN/Tiscali even.

Het overstappen van analoog naar ISDN doe je op 1 van je huidige analoge lijnen.
De andere lijnen moet je opzeggen (maar handig is om dat NA de overstap naar ISDN2 te doen... veiligheidje voor jezelf).
Je spreekt met KPN een moment af en meestal gaat dat vlekkeloos, zeker als je een monteur van kpn erbij hebt.
Maar zoals al eerder gezegd: ADSL kan langer duren.

Tot slot:
Paters schreef op maandag 14 februari 2005 @ 14:50:...Een medewerker van KPN zegt dat ik een aparte analoge lijn nodig heb voor het ADSL. Deze medewerker raadt dus aan dat we de fax lijn apart behouden en daarnaast ISDN2 nemen.
Wat een bullshit, ik stel voor dat KPN deze medewerker de deur wijst. :+
1 ISDN2 lijn is precies goed voor wat jij wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 14-02-2005 15:16 ]

Alles kan stuk.

• Paters
  • Niet online
Kan ik ergens een handleiding vinden hoe isdn i.c.m. adsl moet aanleggen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:25

lier

MikroTik nerd

Hetzelfde als analoog.

Enig verschil is dat je telefoonlijn uit de splitter eerst naar de NT1 kast gaat.
Overigens had je dit antwoord (ook) zelf kunnen vinden !

http://www.google.nl/sear...dn&btnG=Google+zoeken&lr=
http://www.kpnadsl.nl/sup...anwijzingen_splitter.html

[ Voor 32% gewijzigd door lier op 14-02-2005 16:36 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Paters
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp plaats je eerst een splitter en daarna een een NT1. Waarom heb ik dan nog een speciale ADSL-modem nodig?

Afbeeldingslocatie: http://www.netexpo.nl/images/upload/img_128.PNG

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-02 22:28
Paters schreef op maandag 14 februari 2005 @ 18:28:
Dus als ik het goed begrijp plaats je eerst een splitter en daarna een een NT1. Waarom heb ik dan nog een speciale ADSL-modem nodig?

[afbeelding]
Vergelijk het met inbellen. Je kan met je analoge modem ook niet op een isdn lijn inbellen.

_@/'

• Paters
  • Niet online
Maar als het signaal direct gesplitst wordt dan merkt de modem daar toch niets van?

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25

[afbeelding]
Omdat die het een ISDN-lijn betreft (andere voltages, iets ander frequentiebereik). Maar misschien is het een idee om het als volgt te doen:
(let wel, in dit voorbeeld verdwijnt/verandert dus een van je drie nummers, en wel degene waar je nu je ADSL op hebt lopen)
1) Je vraagt ISDN aan op een van de lijnen waarop geen ADSL aangesloten is; tegelijk laat je het nummer van de 2e ADSL-loze lijn overzetten op deze ISDN, zodat deze tegelijkertijd met de inwerkingstelling van ISDN deze tweede lijn opzegt.(Overigens moet je die Quattrovox wel apart aanschaffen, maar die zijn tweedehands ook goed te krijgen)
2) Als dat rond is, vraag je ADSL aan op de ISDN-lijn; omdat dit een nieuwe aansluiting is, kun je meestal ook gebruik maken van aanbiedingen met gratis nieuwe modem etc.
3) Als dat rond is, zeg je je oude ADSL lijn + analoge lijn op.

Je hebt dan geen downtime.

[ Voor 5% gewijzigd door Brobbel op 14-02-2005 18:50 ]

• Paters
  • Niet online
@Brobbel: Helaas kan ik het telnummer van de analoge lijn waar ADSL op zit niet laten vallen.

Is het trouwens niet handig om ISDN voor de 2 telefoonlijnen te nemen en een aparte analoge lijn voor de fax te houden en daar ADSL op nemen? Ik heb namelijk ook gelezen dat ADSL via analoge lijn sneller is dan via ISDN. Ik weet echter niet of die informatie correct is. Ik zit trouwens (volgens mij) 2km van de centrale af. Ik ga denk ik morgen even langs de Primafoon.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09

[afbeelding]
't Is niet even overstappen voor DSL met. Eerst zal signaal van je lijnmoeten. Dan omzetten van POTS naar ISDN2 (of ISDN1). Dan weer een DSL aanvraag maar dan op andere apparatuur voor het andere lijntype.

Je hebt nodig:
- andere splitter
- ander modem

En veel geduld, heel veel geduld. Je zit zeker een periode van een week of 4 (met strak plannen!) zonder DSL.

Laat gewoon de POTS lijn liggen voor DSL. Zet daar belbudget op als telefoonie abonnement bij KPN en als je veel faxt zelf (dan maak je kosten) zou belbasis ook nog kunnen. Belbudget kost 9.50 euro wat hetzelfde bedrag is als de toeslag als je geen telefonie meer zou hebben op dezelfde koperlijn als je DSL verbinding.

Leg er ISDN2 naast voor de andere doeleinden. Dus eignelijk verruil je 2 POTS lijnen voor 1 ISDN2 verbinding. Je wint iets financieel en je wint 2 nummers. Of misschien even wachten en straks iets combineren met een telefonie aanbod van je ISP.
Paters schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:48:
@Brobbel: Helaas kan ik het telnummer van de analoge lijn waar ADSL op zit niet laten vallen.

Is het trouwens niet handig om ISDN voor de 2 telefoonlijnen te nemen en een aparte analoge lijn voor de fax te houden en daar ADSL op nemen? Ik heb namelijk ook gelezen dat ADSL via analoge lijn sneller is dan via ISDN. Ik weet echter niet of die informatie correct is. Ik zit trouwens (volgens mij) 2km van de centrale af. Ik ga denk ik morgen even langs de Primafoon.
Als de DSL verbinding nu al niet op je FAX lijn zit en je wilt dat persé zal je toch een langer weg in slaan voor het verplaatsen (verhuizen) van je DSL verbinding van lijn.

Met al het gewissel en gerommel heb je wel kans dat je uiteindelijk veel kosten en ongemak krijgt wat je veel meer ongenoegen brengt dan je in misschien 5 jaar zou winnen financieel ;)

Of gewoon op safe spelen. Maar dan zou je dingen naast elkaar moeten gaan leggen tijdelijk wat niet een financieel voordeel op gaat leveren.

POTS (faxlijn) met DSL (als die er nu al op zit!) + ISDN2.

[ Voor 34% gewijzigd door bjck op 14-02-2005 21:51 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Paters
  • Niet online
@bjck: Ik denk dat dat idd de oplossing is. Helaas zit de adsl nu nog niet op de POTS faxlijn. Ik zal morgen even bij Tiscali informeren hoeveel tijd dat kost. Daarna de 2 bellijnen samenvoegen tot ISDN.

Mocht iemand nog meer nuttige suggesties hebben: ze zijn welkom!

I.i.g iedereen bedankt voor het meedenken!

• Paters
  • Niet online
@bjck: Dat belbudget feest van KPN gaat helaas niet door. Dit zijn de voorwaarden:
Het BelBudget abonnement:
is niet beschikbaar voor bedrijven en instellingen en als u meerdere telefoonlijnen heeft
is niet verkrijgbaar in combinatie met een ISDN-aansluiting
kan niet in combinatie met andere telecomaanbieders (CPS-aanbieders) gebruikt worden
kan niet gebruikt worden in combinatie met VoordeelNummers

• bjck
Paters schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:12:
@bjck: Dat belbudget feest van KPN gaat helaas niet door. Dit zijn de voorwaarden:

[...]
Dan is alleen het niet zakelijk een belemering neem ik aan? Je wilt geen CPS neem ik aan voor je FAX lijn en ook geen ISDN gezien de belbudget optie was bedoeld voor POTS op de fax lijn.

Eerst DSL laten opleveren (naast deze) op de fax lijn. Dan andere opzeggen en als die los is lijnen samenvoegen + omzetten. Meest trefzeker, geen downtijd alleen wel een overlap met twee lijnen en financieel wat minder interessant wellicht.

• Paters
  • Niet online
ten eerste hebben mijn ouders een bedrijf, ten tweede hebben ze meerdere telefoonlijnen (ik neem aan dat ze ISDN dan ook beschouwen als meerdere telefoonlijnen).

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 22:54

tweakerbee

dus..?

Dat belbudget niet met CPS gebruikt mag worden zou ook eens aangepakt mogen worden door de OPTA. Stelletje boeven! :X

You can't have everything. Where would you put it?

• bjck
Paters schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:25:
ten eerste hebben mijn ouders een bedrijf, ten tweede hebben ze meerdere telefoonlijnen (ik neem aan dat ze ISDN dan ook beschouwen als meerdere telefoonlijnen).
Een ISDN2 (2 kanalen met 4 nummers) verbinding is eigenlijk één telefoonlijn. Tegenwoordig bestaat er ook ISDN1 (1 kanaal met 2 nummers).

Omdat het digitaal is kan je dus meer over één koperlijn aanbieden dan het POTS verhaal. 't Is maar net wat je een 'telefoonlijn' noemt.

• Paters
  • Niet online
Ach ja....de honden van KPN hebben er vast wel voor gezorgd dat ik niet zo'n budget abonnement kan nemen op de faxlijn.

• Paters
  • Niet online
Weet iemand toevallig nog een goede isdn centrale met het liefst 5 analoge aansluitingen? Daarnaast kan ik nergens de Quattrovox V vinden op internet (behalve bij KPN). Bij KPN kost ie 196 euro, weet iemand of het ergens anders goedkoper is?

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
je kan ook op je isdn centrale een aantal adapters aansluiten, maar ik weet niet of dat goedkoper is.

zo een adapter noemt een TA, Terminal Adapter

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
Paters schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:19:
Weet iemand toevallig nog een goede isdn centrale met het liefst 5 analoge aansluitingen? Daarnaast kan ik nergens de Quattrovox V vinden op internet (behalve bij KPN). Bij KPN kost ie 196 euro, weet iemand of het ergens anders goedkoper is?
Vroeger had je de ISDN 2-8+ centrale. Die is allang niet meer leverbaar, maar er zijn echt wel opvolgers voor. En een ander alternatief is 2x Quattrovox. Heb ze regelmatig op de veilingsites zien staan, dan heb je ze vaak voor een prikkie. (Sorry, de mijne heb ik net vorige week verkocht). Maar in goed gesorteerde telefoonwinkels zouden ze ook andere types moeten hebben. Met de duurdere centrales is het zelfs mogelijk om insteekkaarten te gebruiken, dus dan steek je een extra kaartje in de centrale voor weer 8 analoge toestelaansluitingen. Maar dat zal waarschijnlijk boven je budget liggen.

Om nog even op mijn eerste verhaal terug te komen, je kunt in principe mijn verhaal ook volgen tot punt 3. Dan bij punt 3 zeg je niet je lijn op, maar vraag verhuizing aan van het analoge nummer naar de ISDN-lijn (je kunt zelfs tot 8 nummers hebben op een enkele ISDN-lijn) onder opheffing van de analoge lijn (is bijna hetzelfde, alleen je nummer blijft dan wel behouden)

V.w.b. snelheid van ADSL: de topsnelheden kun je bij ISDN inderdaad niet bereiken, bijv. de upload zal in de meeste gevallen niet hoger komen dan 768 Kbps, ECHTER dat is theoretisch. Er was pas een draadje over de snelheidsverhoging van KPN, daar waren verschillenden die WEL hogere snelheden hadden. En v.w.b. de afstand: die is ook belangrijk, maar veel belangrijker is de kwaliteit van de koperdraad. Kortom: heb je ADSL-Go of -Lite, dan werkt dan met ISDN ook wel. ADSL-Fast zal waarschijnlijk beperkingen gaan opleveren.

Verwijderd

Ben het met de vorige schrijver eens.
Heb vrienden geholpen met het aanleggen van ADSL dat moet dan wel geschikt zijn voor ISDN, die keuze kan je bij de bestelling maken. De splitter komt dan voor de NT2.
Zij hebben 1 fax, meerdere telefoons(analoog), 1betaalautomaat, en een ADSL light verbinding.
Alles werkt naar behoren.
Heb een 3 jr oude quatrovox en een NT2 te koop.
teab heb je intresse mail even een telefoonnummer naar
e.sabben@chello.nl
Pagina: 1