Toon posts:

Welke compressie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een x aantal videobanden overzetten op DVD. Nu heb ik eigenlijk 2 vragen. Welke kabel moet ik hiervoor gebruiken? En welke compressie?

Ik gebruik hiervoor een Terratec Cinergy 600.

Ik heb al wat zitten spelen met het capturen van TV, maar de bestanden zijn zonder compressie wel ernstig groot. Hoe kan ik dit een beetje indammen?

Met vriendelijke groet,
Wez

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Indien je de DVD's ook wil kunnen bekijken op elke standalone, moet je gebruik maken van de DVD standaard. Dat wil qua codec zeggen dat het mpeg-2 is.

Indien het voor backup is, kan je het beste een mpeg-4 codec gebruiken. Hier vallen onder andere divx, xvid en 3ivx onder. Dat is dan verder een kwestie van welke codec jij het prettigst vindt. Vergeet ook niet de audio te comprimeren. Voor standalone zou de keuze op mp2 of ac3 vallen, anders kan je ook gebruik maken van ogg of mp3.

In elk geval dus de vraag of je het op (alle) standalone spelers wilt bekijken.

[ Voor 9% gewijzigd door jvo op 14-02-2005 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel de bedoeling ja. Maar iig bedankt voor de antwoorden, ik zal eens ff wat gaan vogelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net alles aangesloten. VHS bandje erin gepropt en ben gaan opnemen zonder enige vorm van compressie. Kom na een half uurtje tot de conclusie dat de file 7gb is.

Groot zat om ff mee te proberen lijkt mij zo.

Nu heb ik dus die file, ongecomprimeerd, wat is de volgende stap? Ik heb een programma waarmee ik overweg kan (Intervideo WinDVD Creator) en dus lekker kan editen. Nu is hij bezig om een DVD te genereren.

Mooi, hijs klaar...1,29gb en ik heb een DVD'tje van 24min.

Wel leuk, maar als ik dan ga rekenen, kom ik op een totaal van ca. 80min. op 1 DVD. Acceptabel of niet?

Ik ben een absolute leek verder, dus linkjes naar sites op het net mbt het branden van VHS op DVD zijn ook zeer welkom.

Met vriendelijke groet,
Wez

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 21:17

Caveman

whahoehaha

www.dvdhelp.com en www.doom9.org zijn wel de sites om je antwoorden te vinden...

VHS is niet zo'n hoge kwaliteit dus de MPEG die je maakt hoeft niet zo'n geweldige bitrate te hebben, beter als de band kun je het toch niet krijgen. Dus 80 min op een dvd is nog niet zo slecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Caveman op 16-02-2005 10:03 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Och, als ie te groot wordt voor een single layer dvd, kun je altijd nog gaan verkleinen met behulp van dvd-shrink.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dat is natuurlijk wel het domste wat je kunt doen, je moet gewoon in 1 keer de goede compressie bepalen ipv 2x te gaan compressen, dat gaat de kwaliteit zeker niet ten goede.

Wat verder wel heel veel scheelt is opslaan in halve pal resolutie, het oplossend vermogen van VHS is zo bedroevend dat je het verschil toch niet ziet.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
en de huffyuv codec gebruiken om te capturen, beste kwaliteit levert dat (avi dus)
inderdaad daarna omzetten naar dvd dus naar mpeg2 en zeker niet 2x gaan doen mbv dvdshrink ofzo!!!

zie hier paragraaf 1.2 over het capturen: http://www.doom9.org/capture/preface.html

en welk programma te gebruiken zie hier: http://www.doom9.org/capture/capturing.html

[ Voor 33% gewijzigd door Jazco2nd op 17-02-2005 13:43 ]

Pagina: 1