Toon posts:

Web Applicaties modelleren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geinteresseerd in het modelleren van webapplicaties (eigenlijk websites met de bekende drie onderdelen, client, server, DB) en vroeg mij af of jullie daar standaard methodes voor gebruiken, buiten het schetsen op servet, wat (nog) geen ge-eikt model is.

Ik heb zelf de WebML modelleer taal bestudeerd (www.webml.org), dit schijnt op academisch niveau redelijk populair te zijn, maar ik ben het nog niet veel tegengekomen, en op internet vindt je vooral academische publicaties (erg theoretisch) erover. Het programma WebRatio is geschikt (www.webratio.org), maar helaas slechts een 30-dagen versie, wel zijn er stencils voor Visio.

Een andere is de WAE, web app extensie, die voortbouwt op UML. Deze spreekt mij persoonlijk minder aan, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Er zijn stencils voor Visio en ook in Rational is het aan de praat te krijgen. De meneer die WAE heeft bedacht werkt bij IBM, maar ik weet niet of dat het model extra draagvlak geeft, want ook hierover weing te vinden op internet.

Iemand ook ervaring hiermee, of zeggen jullie, dat is niet nodig? Ik zelf vind het onwijs mooi om eerst te modelleren, ook omdat het op termijn z'n vruchten afwerpt: meer inzicht, herbruikbare modellen, snellere ontwikkeling in de codeerfase.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 13:31:
Ik ben geinteresseerd in het modelleren van webapplicaties (eigenlijk websites met de bekende drie onderdelen, client, server, DB) en vroeg mij af of jullie daar standaard methodes voor gebruiken, buiten het schetsen op servet, wat (nog) geen ge-eikt model is.
Dat is wel heeel erg grof. Binnen 1 applicatie heb je vaak meestal weer meerdere lagen:
weblayer
applicatie
domain
database toegang
Iemand ook ervaring hiermee, of zeggen jullie, dat is niet nodig? Ik zelf vind het onwijs mooi om eerst te modelleren, ook omdat het op termijn z'n vruchten afwerpt: meer inzicht, herbruikbare modellen, snellere ontwikkeling in de codeerfase.
Je zult dan toch in de normale modelerings technieken terecht komen. Tenslotte is webdevelopment ook normaal development. Ik denk dat UML wel de meest gebruikte tool ervoor is. Maar onthou: een kwast en een pot verf maken je geen schilder. Je zult je dus moeten verdiepen in de enterprise architectuur.. en dat je uml daarbij gebruikt als kliederpakket... tja.. das een 2e..

Verwijderd

Topicstarter
Grof, ja, maar om over kliederen te spreken is ook niet echt specifiek. Het gaat me niet om de semantiek.

Maar webdevelopment is wel anders dan gewoon development. Data-structure en business logic zullen zeker overeenkomen, maar de hypertekst presentatie is toch anders. Het ontbreken van state, hoe ga je daarmee om. Cookies of sessions, frames, links tussen pagina's en de parameters, kan dat allemaal in UML?

Wat ik bedoel te vragen is: wie modelleert web applicaties, en als je dat doet, heb je dan aan UML genoeg, of gebruik je andere modellen (zoals dus WebML of WAE)?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 19:50:
Maar webdevelopment is wel anders dan gewoon development. Data-structure en business logic zullen zeker overeenkomen, maar de hypertekst presentatie is toch anders. Het ontbreken van state, hoe ga je daarmee om. Cookies of sessions, frames, links tussen pagina's en de parameters, kan dat allemaal in UML?
Ik denk niet dat UML bedoelt is om alles in te ontwikkelen. Ik betwijfel of er uberhaubt een modeleringstools is waarin je dat allemaal kunt uitdrukken.
Wat ik bedoel te vragen is: wie modelleert web applicaties, en als je dat doet, heb je dan aan UML genoeg, of gebruik je andere modellen (zoals dus WebML of WAE)?
In al mijn boeken ben ik nog niets anders tegengekomen dan zelf bedachte diagrammen of UML. En ik heb het een en ander aan enterprise architectuur gerelateerde zaken.

Vanuit welke bril wil je trouwens ontwerpen? Van die van een html/design dude? of wil je er met een technische bril naar kijken? Of alles?

[ Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 14-02-2005 19:57 ]

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:11
Ik modelleer vaak heel simpel met een eenvoudig klasse-diagram en meestal ook een ERD-database diagram. Heel erg veel modelleren is een beetje zonde van mijn tijd en aangezien ik toch als enige aan de software werk is het voor mij altijd wel duidelijk.

Ik geef je wel gelijk als je zegt dat webdevelopment anders is dan 'normale' development. In essentie is het hetzelfde maar als je in bijvoorbeeld PHP een object aanmaakt moet je er rekening mee houden dat hij de volgende pagina weer weg is. Java Enterprise werkt daarentegen heel anders en misschien wel beter. (behalve dat tomcat soms crisis is..)

Verwijderd

Zelf ben ik opzoek naar een modelleringsmethodiek om ons (webbased) systeem achteraf goed te documenteren, zodat we er over een jaar nog iets mee kunnen. Daarom ben ik gaan kijken naar webML.

Opzich zie ik mogelijkheden in WebML, maar mijn indruk is dat het modelleren van de technische structuur van applicatie lastig wordt. Voor de db kun je met WebML vrij standaard UML modellen maken, en voor de interface biedt WebML sterke mogelijkheden, maar voor de laag ertussen lijkt het mij te beperkt.

Het aanroepen van functies in geinclude scripts bijvoorbeeld, dat lijkt me in WebML niet handig te modelleren. Of de stappen volgorde in het opbouwen van een pagina, waarbij een paar acties ondernomen worden voordat er een resultaat weergegeven wordt, ook hierin schiet WebML m.i. te kort.

Al met al denk ik dat ik verder ga zoeken naar een modelleringsmethodiek voor deze technische stappen, maar voor de interface ga ik zeker een poging doen met WebML.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 11:16 ]

• Kayshin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03-2018

Kayshin

Bl@@T @@P!!!

Er zijn natuurlijk ook manieren waar je andere systemen mee kun modelleren, ik bedoel een moddeleringstechniek die niet afhankelijk van de taal / het systeem dat je gebruikt.

Er zullie hiervoor best een aantal dingen in aanmerking komen.

My personal videoteek: -Clique-; -NMe- is een snol!

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 09:43

giMoz

iets met meester...

Dankzij sessies heb je nog wel een beetje state in webapplicaties hoor...

Verder idd, een pot verf en een kwast maken nog geen schilder (en een goede schilder kan ook zonder verf en kwast...)

Of niet natuurlijk...

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

giMoz schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 15:40:
Dankzij sessies heb je nog wel een beetje state in webapplicaties hoor...

Verder idd, een pot verf en een kwast maken nog geen schilder (en een goede schilder kan ook zonder verf en kwast...)
Hoe moet ie dan schilderen? ;)
Pagina: 1