Toon posts:

[2003] Dual processor in win 2003 - ziet er maar een*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Een vriend van mij heeft een dual processor in windows 2003. Maar ik vind dat ik er maar erg weinig van merk. (volensmij ligt dat ding gewoon te slapen.) Ik vraag mij nu af of ik een andere licentie zou nodig hebben om een dual processor te runnen in 2003.

Bijv. een voorbeeldje.
Als ik in Linux een Counter-strike game server run in lan-party's kan ik gewoon meer dan 2X zoveel mensen hosten dan dat ik dat in windows doe.

Als ik bijv. een windows NT HDD erin hang zie ik in het blauwe opstart scherm 1 systeemprocessor gevonden.
In linux zie ik gewoon dat hij de snelheid van de 2 processors bij elkaar heeft opgeteld.

In windows 2003 zie ik in de systeem eigenschappen maar van 1CPU staan. in het tablad algemeen. Het enige wat ik zie is dat in apparaat beheer iets van multi-processor staat maar niet hoeveel processors. (dit is gewoon de naam maar hier vind ik dus ook niks van snelheid terug)

Dus zou ik een andere licentie nodig hebben?

Heb al google en hier afgezocht maar iedereen zegt wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 19:25 ]

Verwijderd

Als ik dit zo lees dan denk ik niet dat alle versies van Windows2003 meerdere processors ondersteunen. Dus: welke versie heb jij van win2003?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

In system properties zie je inderdaad niet het aantal CPUs. In de device manager staan, onder "processors" wel meerdere CPUs.

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/voorbeeld.png

Waarschijnlijk is Win 2003 geinstalleerd met maar 1 van de 2 CPUs aanwezig. Of je hebt het verkeerde computer type gebruikt bij installatie van Win 2003. Je zal met een appart tooltje de Win 2003 kernel kunnen vertellen dat er een 2e CPU is, maar het is beter om het OS gewoon opnieuw te installeren.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ALLE Windows 2003 versies kunnen minstens 2 CPUs aan, dus daar zal het niet aan liggen.

Of in de BIOS de ACPI mode aan staat is wel van belang, en welke HAL (Hardware Abstraction Layer) er gebruikt is bij het installeren van Windows 2003. Zie verder http://support.microsoft.com/kb/309283

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

als de 2e CPU na installatie bijgeplaatst is kan hij ook de CPU driver(s) opnieuw erop zetten staat ook op www.microsoft.com/technet beschreven, even zoeken daar en je vind het vanzelf.

Verwijderd

Yep, je moet een nieuwe processor driver installeren, vanuit de devicemanager bijvoorbeeld.

NT 4 ziet idd maar 1 processor, maar die werkt anders, die heeft een nieuwe HAL nodig als je een extra processor erbij prikt. 2003 gaat daar wat makkelijker mee om, dankzij de driver.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 14:30:
NT 4 ziet idd maar 1 processor, maar die werkt anders, die heeft een nieuwe HAL nodig als je een extra processor erbij prikt. 2003 gaat daar wat makkelijker mee om, dankzij de driver.
Niet helemaal - ook met 2003 vervang je feitelijk je UniProcessor hal door een multiprocessor hal - het is enkel iets transparanter :)

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart schreef op maandag 14 februari 2005 @ 13:19:
In system properties zie je inderdaad niet het aantal CPUs. In de device manager staan, onder "processors" wel meerdere CPUs.

[afbeelding]

Waarschijnlijk is Win 2003 geinstalleerd met maar 1 van de 2 CPUs aanwezig. Of je hebt het verkeerde computer type gebruikt bij installatie van Win 2003. Je zal met een appart tooltje de Win 2003 kernel kunnen vertellen dat er een 2e CPU is, maar het is beter om het OS gewoon opnieuw te installeren.
Ik zie helaas nog niet eens processors er tussen staan bij mij :(
Afbeeldingslocatie: http://img474.imageshack.us/img474/1174/manager1fb.jpg
welke versie heb jij van win2003?
Windows 2003 standard edition NL

edit:

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;319091 en ik heb: x86 Family 6 Model 1 Stepping 9 GenuineIntel

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 20:08 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dus, ik google even op x86 Family 6 Model 1 Stepping 9 om te zien welke CPU het betreft.

De 3e link die google ophoest is getiteld "Windows Server 2003 May Not Use Multiple Processors with Some ..." De volledige titel luidt "Windows Server 2003 May Not Use Multiple Processors with Some Pentium Pro or Pentium II Processors" en het betreft ... jawel, onder andere jou stepping CPU:
  • x86 Family 6 Model 1 Stepping X GenuineIntel (where X = 1, 2, 6, 7, or 9)
  • x86 Family 6 Model 3 Stepping X GenuineIntel (where X = 3 or 4)
Zie http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;319091
SYMPTOMS
If you install Windows Server 2003 on some dual-processor or multiple-processor servers, the server may run with only one processor. This may occur if the server uses some Pentium Pro or Pentium II processors.

If you upgrade a Microsoft Windows 2000-based server or a Microsoft Windows NT 4.0-based server to Windows Server 2003, you may receive an "Unsupported Multiprocessor Configuration" warning when you upgrade a Pentium Pro or Pentium II dual-processor or multiple-processor server that uses one of these processors.

CAUSE
Intel discovered that if you use Pentium Pro and Pentium II processors in computers that have two or more processors, the translation lookaside buffer may be corrupted. The corruption of the lookaside buffer may cause computer instability, data corruption, or other unpredictable results.

RESOLUTION
To resolve this issue, contact the server manufacturer to determine whether you can upgrade the processors in the server.
Dus, het ziet ernaar uit dat je de pineut bent, Win 2003 kan geen 2 CPUs ondersteunen op jou systeem. Windows 2000 server wil misschien wel, 2003 in ieder geval niet dus.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien met f9 tijdens boot vanaf console even een andere HAL selecteren? worden er dan wel meer herkend?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 14 februari 2005 @ 16:02:
Misschien met f9 tijdens boot vanaf console even een andere HAL selecteren? worden er dan wel meer herkend?
heb F9 ingedrukt onder het booten maar er gebeurde niks. (op de plaats waar je normaal F8 kan indrukken heb ik dat gedaan)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er maar XP ondertussen opgezet. En nu werkt alles naar behoren.
De computer gebruikte hij toch voornamelijk als workstation.

Bedankt iedereen.
Pagina: 1