Externe harde schijf tegelijk vanaf Mac en PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79218

Topicstarter
Ik heb geen vergelijkbaar onderwerp kunnen vinden, dus ik maak hier even een nieuw topic voor aan.

Weet iemand of het mogelijk is om een externe harddisk tegelijkertijd te benaderen vanaf een Mac en een PC? Bijvoorbeeld door de usb-aansluiting van een externe schijf op de PC aansluiten en de firewire-aansluiting op de Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
dat gaat waarschijnlijk niet werken.. wat logischer is: netwerkje tussen de 2 en een de disk delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
razorhead schreef op maandag 14 februari 2005 @ 11:28:
dat gaat waarschijnlijk niet werken.. wat logischer is: netwerkje tussen de 2 en een de disk delen.
maar das niet handig: dan moet je altijd beide machines aan hebben staan, en dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 18:26
als er telkens 1 uit is kan het denk ik wel. Maar tegelijk niet, want dan zul je op en gegeven moment problemen krijgen doordat het apparaat 2 keer gebruikt wil worden. Dan kom je idd in een netwerkshare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zoek eens naar NAS (network attached storage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:53
Nogmaals de bevestiging: wat je origineel vraagt kan inderdaad niet.

Locking voor de toegang is een probleem, maar het wordt helemaal leuk als er lekstroompjes enzo gaan ontstaan.. Dan ben je echt de pisang :)

[ Voor 52% gewijzigd door Liegebeest op 14-02-2005 12:26 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je nog een probleem namelijk de manier van formateren apple kan geen windows format lezen en andersom ook niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Frogmen schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 13:17:
Volgens mij heb je nog een probleem namelijk de manier van formateren apple kan geen windows format lezen en andersom ook niet.
Dat is onzin, apple leest NTFS prima uit, daarbijkomend zijn het gros van de USB schijven Self Sustained, dus ze worden gezien als USB mass storage device. Als je met windows en apple op de zelfde schijf wilt schrijven zal je op je windows machine een clean install moeten doen: de externe en windows HD moet dan geformatteerd worden naar FAT32. Dan zal er geen probleem ontstaan.

Succes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101208

Je hebt toch harde schijven die op 2 computers tegelijk kunnen worden aangesloten? Ik heb hier een LaCie die 2 uitgangen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-05 13:57

chem

Reist de wereld rond

Anoniem: 101208 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 13:31:
Je hebt toch harde schijven die op 2 computers tegelijk kunnen worden aangesloten? Ik heb hier een LaCie die 2 uitgangen heeft
Dat is om door te lussen; da's iets anders dan op 2 controllers aansluiten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
matiasjansen schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 13:26:
[...]

Dat is onzin, apple leest NTFS prima uit, daarbijkomend zijn het gros van de USB schijven Self Sustained, dus ze worden gezien als USB mass storage device. Als je met windows en apple op de zelfde schijf wilt schrijven zal je op je windows machine een clean install moeten doen: de externe en windows HD moet dan geformatteerd worden naar FAT32. Dan zal er geen probleem ontstaan.

Succes :Y)
Behalve als je bestanden groter dan 4gb hebt. Daar heb ik zelf nog wel vaak mee te maken, bv dvd images.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Idd, dan moet je weer naar .part bestanden toe |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63211

herhaling van henk007:
Zoek eens naar NAS (network attached storage).

Kijk bv. maar eens op de site van lacie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden. NAS, of daarop lijkende oplossingen, lijken inderdaad de enige echt goede oplossing. Steeds meer fabrikanten, Lacie, Maxtor, Iomega, komen met harde schijven die rechtstreeks op de router aangesloten kunnen worden mbv een ethernet-aansluiting. Nog even wachten totdat ze wat goedkoper worden, maar gezien de hoeveelheid nieuwe schijven die uitkomen kan dat niet lang meer duren. Het enige nadeel hiervan is de beperkte snelheid (max 100 mbit) tov Firewire en USB, maar in de meeste gevallen voldoet deze snelheid waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130466

das slecht nieuws voor mij want ik wilde binnenkort een maxtor onetouch 2 gaan halen om tegelijk aan te sluiten op m'n Mac en Pc :?
maar dat kan dus kennelijk niet, of je moet indd gaan kloten met fat32 maar die ziet dus niet hoger dan 4 gig of zo.

als ik dan dus zo'n NAS ga kopen dan moet ik er ook meteen een nieuwe router bij kopen aangezien ik een simpele 10mbit router heb en m'n Cube's ethernetpoort ook niet sneller dan 10mbit kan |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 130466 op 16-02-2005 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Nu ik dit topic nog eens herlees, komt bij mij alweer dezelfde vraag op:
Waarom is er (nog) geen UDF implementatie voor dit soort cross platform toepassingen ?

• Liegebeest
1. Waarom heeft iedereen het steeds over een router, als ze een switch of hub bedoelen?
2. Wat betreft Lau22's probleem: wat voor nut heeft het om je switch te upgraden, als je Cube toch niet meer aan kan dan 10Mbit?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt bijvoorbeeld zo'n linksys kastje waar je 2 usb schijven aan kan hangen, en dat kastje zet ze dan in het netwerk.

specs

cailin_coilleach schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:26:
1. Waarom heeft iedereen het steeds over een router, als ze een switch of hub bedoelen?
2. Wat betreft Lau22's probleem: wat voor nut heeft het om je switch te upgraden, als je Cube toch niet meer aan kan dan 10Mbit?
ten eerste: ik bedoel ook een router! we hebben et hier over NAS (shared network storage ik weet et, et is niet de vertaling van NAS) oftwel harde schijven die je op je router of accespoint aansluit.

ten tweede: DAT BEDOEL IK NOU JUIST DOMBO!! (no flame intended ;) ) m'n Cube heeft geen snelle ethernet-poort dus heeft et geen zin |:(

• Liegebeest
Ten eerste :)
Een router is letterlijk een box die twee netwerken met elkaar verbind. Als jij nou een access point hebt wat toevallig ook met een UTP netwerk verbonden kan worden dan heb je in wezen een wireless access point die mbv een router aan een mini-switch (of hub) is verbonden...

Die mooie Linksys bakken met ADSL modem + Wireless + switch zijn vergelijkbaar :) Die NAS sluit je dus ook aan op het switch gedeelte van je AP

Ten tweede :)
Ik ben gelukkig verre van een dombo.. Zoals je je zin had geformuleerd klonk het alsof je zei "nu moet ik een nieuwe router kopen omdat de huidige maar 10Mb aan kan en mijn cube ook"... Niet zo handig verwoord dus :D

Maar goed... Back to our regularly scheduled program.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cailin_coilleach schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 22:38:

Ten tweede :)
Ik ben gelukkig verre van een dombo.. Zoals je je zin had geformuleerd klonk het alsof je zei "nu moet ik een nieuwe router kopen omdat de huidige maar 10Mb aan kan en mijn cube ook"... Niet zo handig verwoord dus :D

Maar goed... Back to our regularly scheduled program.
ik moet ten eerste helemaal nix :) en ten 2e bedoelde ik et op een manier waarop ik zo'n beetje geen opties meer heb om te overwegen als alternatief, dus ik denk toch echt dat je me verkeerd begrepen hebt ;)

ps: communicatieprobleempje dus, nix om je druk over te maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 130466 op 19-02-2005 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Maak me ook nergens druk om hoor :) Zit hier gewoon te glimlachen... Ik weet ook dat jij niets _moet_, ik quote je alleen maar:
als ik dan dus zo'n NAS ga kopen dan moet ik er ook meteen een nieuwe router bij kopen aangezien ik een simpele 10mbit router heb en m'n Cube's ethernetpoort ook niet sneller dan 10mbit kan
Maar indernaad gewoon een typisch gevalletje van langs elkaar heen l|_|llen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87291

ik heb een ibook van 40gb maar heb ook nog een harde schijf liggen van 120gb voor mijn windows pc, nu wil ik die schijf ombouwen tot een externe, maar kan ik nu van die windows harddisk een harddisk maken voor de mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 21:59
Natuurlijk, harde schijf is harde schijf. Je zult 'm alleen wel moeten gaan formatteren, tenzij het een FAT-schijf is. Maar dan nog, als je 'm puur voor je iBook gebruikt, kun je 'm beter formatteren.
Pagina: 1