Realtek AC '97 On-board kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds enige tijd heb ik een MSI K8N Neo2 Platinum mobo. Ik had juist voor nVidia nForce 3 chipset gekozen vanwege mijn eerdere ervaringen met de on-board Soundstorm chip (erg goede kwaliteit) die dicht bij de Audigy-serie van Creative zit.

Tijdens het installeren kwam ik er achter dat er geen nVidia Soundstorm op zit, maar een AC 97 chip. Ik werd na alles geinstalleerd gelijk geconfronteerd met de toch wel slechte kwaliteit van de on-board Realtek AC '97 chip ivm nVidia Soundstorm (op bijv. nForce 2 chipset) en Creative Audigy 2 ZS. Ik heb op internet rondgekeken, maar het blijkt dat geen enkele nForce 3 chipset de nVidia Soundstorm heeft.

Zijn er mensen die hier ook dezelfde ervaring mee hebben en een oplossing hebben? Zijn er nForce 4 mobo's met nVidia Soundstorm?? of kan ik beter een Audigy 2 ZS kopen? En met die Audigy 2 ZS, kan ik dan mijn aansluitingen aan de voorkant (voor mijn headset) van de behuizing doorlussen naar de Audigy 2 ???

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:12

FlyEragon

Alien Monkeys

Het is bekend dat er geen soundstorm op zit.Kon je beter eerst even opzoeken. En die AC97 is ind. gewoon flut. Een audigy2 voor €45 is dan niet verkeerd.

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57
Ik ben wel tevreden met hun AC97. Ik ben geen fijnkenner maar als ik de geluiden wat te dof vindt dan speel ik met mn software equalizer :)

Vergeet overigens niet het juiste aantal speakers in te stellen dmv MSI Sound manager (aka soundman.exe) onder Speaker configuration. Doe je dit niet, dan slikt ie een aantal tonen in.

[ Voor 41% gewijzigd door Frash op 14-02-2005 11:09 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45

Cyphax

Moderator LNX
Inderdaad, Soundstorm is helaas verdwenen. Overal zitten nu die Realtek chippies op die al het werk door je processor laten doen. Een jaar of 2 terug kocht ik een moederbord met zo'n ding erop en een Thunderbird 1200, ding kon nog geen DivXje soepel afspelen. Het haperde vreselijk. Niet dat die onboard sound zo slecht klonk, maar ik heb snel een SB Live gekocht.
Nu is er de MSI K8N Diamond die een SB Live (oid) onboard heeft, ter vervanging van een Realtek AC'97 chip. Maar Soundstorm blijft wel een gemis voor velen. Ik heb nog geen bericht gezien dat Soundstorm eventueel weer terug zou komen.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Op zowel de nForce 3&4 is geen soundstorm te vinden, MSI heeft wel een board met SB-Live (whew, gelukkig). Niet dat ik dat heel érg vind, want ten tijde van m'n MSI KT4V (rotplank) al een Audigy2 gekocht, die nu in RMA is...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb laatst noodgedwongen de on board AC97 SoundMAX meuk moeten proberen (dit was wel op een niet nForce moederbord) terwijl ik normaalgesproken mijn geluid via een Terratec Xlerate Pro te horen krijg.

Nou was ik skeptisch, en dat bleek terecht, maar het viel me nog mee. De on board geluidskwaliteit is inderdaad minder, het klinkt allemaal platter, de terratec klinkt juist voller en warmer, en de bas lijkt wel half leegelopen. Het hoog was niet dof, helaas wel wat blikkerig. Met wat EQ werk viel het nog wel een beetje bij te trekken, maar iets moois was er niet echt van te maken.

Mijn grootste "gripe" (zeikpuntje dus) was dat de on-board geluidsvoorziening veel meer stoorde. Harde schijf I/O kon ik als gekraak terughoren in mijn geluid. Muisbewegingen kon ik terughoren in mijn geluid. Vensters slepen, wat uiteraard al het muisgeluid voortbracht, was nog duidelijker hoorbaar.

Overigens schijnt nVidia, volgens een officiele reactie, wel in "future products" weer Soundstorm te willen integreren. Zie http://theinquirer.net/?article=19265

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1