TFT voor grafisch werk

Pagina: 1
Acties:

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Geachte tweakers.

Ik krijg overmorgen 3 G5`s binnen, zonder beeldscherm omdat we nog aan het kijken zijn wat de beste optie daarvoor is. We hebben zoiezo als een presentatie monitor.
Maar om op te werken zijn we op zoek naar mooie grote schermpjes.
We hebben al gekeken naar die schermen van imac en die zouden zeker onze G5`s compleet maken.
Maar het word allemaal natuurlijk wel een prijzig verhaaltje.

Zijn er 'gewone' TFT schermen die uitermate geschikt zijn voor grafisch werk (photoshop, 3dsmax, AfterFX, illustrator, etc etc.)
Vooral de kleur-echtheid is van belang want het is verschrikkelijk vervelend om bij klanten aan te komen en dan compleet andere kleuren te hebben.
Ook de response tijd is niet geheel onbelangrijk.
Prijzen mogen best boven de 1000,- komen.

Ik hoop dat jullie goede suggesties hebben, anders zullen we toch maar die mac schermen moeten nemen (vind ze wel mooi :P))

Greetz Predje

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Wie zegt dat de MAC tft's WEL kleur-echt zijn? Dit is, lijkt me, namelijk niet echt mogelijk, zeker omdat de kleuren ZEER afhankelijk zijn van de kijkhoek

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-03 14:35

RD

focus

ik heb onlangs een ACD 20" aangeschaft en ik moet zeggen dat de kleur echtheid erg goed is vergeleken met mijn CRT. Daarbij staat alle monitoren net weer even anders ingesteld en is een foto op één scherm nooit representatief. Ik doe ook wat foto bewerking en moet zeggen dat het net zo goed als niet beter is op dit scherm dan op mijn oude CRT.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

17"? 19"? 20"? Of nog groter? En, ehh, 1280x1024? of 1600x1200? of 1920x1200 widescreen?

Wat zijn dus je eisen wat betreft afmeting?

* JumpStart heeft gisteren hier nog met een vriendin over zitten babbelen, die ook een TFT scherm wil hebben, voornamelijk voor webdesign werk...

Mijn eerste reactie was: Probeer, als het even kan, de schermen "live" in actie te zien, liefst verschillende schermen naast elkaar. Dan krijg je meteen beeld van hoe verschillende schermen presteren.

Mijn tweede reactie was: Als het DTP werk is, en je wil TFT, dan heb je goed kans dat je op een EIZO scherm uitkomt. De EIZO tft schermen zijn zeer goed uitgerust met kleur instellings mogelijkheiden voor nauwkeurige kleur calibratie. 20" 1600x1200 TFT scherm koerst zo rond de €1150.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Predje
razorhead schreef op maandag 14 februari 2005 @ 10:02:
Wie zegt dat de MAC tft's WEL kleur-echt zijn? Dit is, lijkt me, namelijk niet echt mogelijk, zeker omdat de kleuren ZEER afhankelijk zijn van de kijkhoek
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je er recht voorzit, dus goede kijkhoek.
En ik steek natuurlijk ook wel ff wat tijd in het perfect afstellen van het schermpje..
We kunnen eventueel ook werken met een combinatie van tft en CRT monitoren als CRT gewoon nog altijd beter is.
Maar ik hoopte dat er nu toc wel goede platte schermpjes waren.

• Predje
JumpStart schreef op maandag 14 februari 2005 @ 10:43:
17"? 19"? 20"? Of nog groter? En, ehh, 1280x1024? of 1600x1200? of 1920x1200 widescreen?

Mijn tweede reactie was: Als het DTP werk is, en je wil TFT, dan heb je goed kans dat je op een EIZO scherm uitkomt. De EIZO tft schermen zijn zeer goed uitgerust met kleur instellings mogelijkheiden voor nauwkeurige kleur calibratie. 20" 1600x1200 TFT scherm koerst zo rond de €1150.
- niet alleen DTP maar ook andere
- 19" of hoger
- res. toch wel graag min. 1600

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Je kan het ook een compleet andere kant op zoeken:

Schaf een losse kleur calibratie gadget aan. Iets als de Spyder2 of Spyder2Pro van Colorvision. Zie http://www.colorvision.ch/index.php

Welke reviews heb je al opgezocht/gelezen?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Predje
JumpStart schreef op maandag 14 februari 2005 @ 10:56:
Je kan het ook een compleet andere kant op zoeken:

Schaf een losse kleur calibratie gadget aan. Iets als de Spyder2 of Spyder2Pro van Colorvision. Zie http://www.colorvision.ch/index.php

Welke reviews heb je al opgezocht/gelezen?
Zeker een goed idee :*)
Maar dan nog moet ik eerst een goede TFT hebben :P

Verwijderd

De Lacie 321 is wel een goede TFT voor grafisch werk. http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10503

Als je een goede tft zoekt waarop je veel met kleuren gaat werken kom je denk zowieso bij Lacie, Eizo of Barco uit.

Verwijderd

Eizo heeft inderdaad een speciale serie TFT schermen voor grafisch werk: http://www.eizo.com/products/graphics/index.asp

Verder zijn Lacie en ook NEC (duurdere modellen) aan te raden (gebruiken zelfde panelen).

Barco maakt inderdaad ook mooi materiaal maar voor hun prijskaartje ga je misschien best eerst even zitten ;)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Predje schreef op maandag 14 februari 2005 @ 11:11:
[...]

Zeker een goed idee :*)
Maar dan nog moet ik eerst een goede TFT hebben :P
Ga er, uit de spreekwoordelijke losse pols, maar vanuit dat voor 19" bij €500-700 boven het "low budget" gebied uitsteekt. Er is er niet echt sprake van een duidelijke low-budget range voor de 20" en 20+" schermen, 20+ is zoiezo high-end.

(Vervolgens moet je nog uitkijken dat veel 19" schermen een native resolutie hebben van 1280x1024, dus dat je eerder op een 20"er uitkomt.)

Voorbeeldje? Op mijn werk heb ik een DVI angesloten iiyama 19" E481S staan, en ik merk heel duidelijk dat er flink in de kosten gesneden is voor dat scherm. Lichte crème kleuren / gebroken wit tinten zijn op dat scherm gewoon grijs. Denk hierbij aan de standaard tweakers.net frontpage kleurstelling, die is bijna rood-zwart-grijs in plaats van rood-zwart-beige. Het is nog wel herkenbaar als beige, maar het is echt veel fletser.

Daarnaast echo'd het scherm bij wit-zwart-wit-zwart afwisseling, bijvoorbeeld bij een regel tekst in bold fixedsys lettertype (standaard mIRC dus). Dat bewuste scherm zit dan ook rond de €375.

Het scherm wat ik thuis heb staan, een DVI aangesloten 19" Samsung 191T, vertoont dit soort geintjes niet. Ga je kijken bij de opvolger van dat scherm, voor prijsindicatie, dan kom je uit op de Samsung 193P en die begint bij €550.

• Predje
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 11:23:
Eizo heeft inderdaad een speciale serie TFT schermen voor grafisch werk: http://www.eizo.com/products/graphics/index.asp
• 1920 × 1200 native resolution
• 400:1 contrast ratio
• 200 cd/m2 brightness
• 170° viewing angles
• Digital/analog inputs

Dat zijn de specs van hun 22.2" scherm.
De contrast ratio lijkt me wat laag, of heeft dat er niets mee te maken?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Predje schreef op maandag 14 februari 2005 @ 11:50:
[...]

• 1920 × 1200 native resolution
• 400:1 contrast ratio
• 200 cd/m2 brightness
• 170° viewing angles
• Digital/analog inputs

Dat zijn de specs van hun 22.2" scherm.
De contrast ratio lijkt me wat laag, of heeft dat er niets mee te maken?
Contrast Ratio is, samen met response time, de groote naai-factor voor TFT specs. Waarom? Omdat daar, net zoals bij response time, geen industrie standaard meetmethode voor is vastgelegd.

Quote uit een 19" FTF shoot-out van AnandTech:
Contrast Ratios: Contrast measurements were originally supposed to quantify the difference between the lightest light and the darkest dark on the LCD. For example, if a black portion of the screen has a brightness of 0.5 cd/m², and a white portion has a brightness of 250 cd/m2, then the monitor would have a contrast level of 500:1. Almost immediately, this measurement has been abused; manufacturers can take these measurements on angles to assure darker darks and brighter brights. Furthermore, other manufacturers take these measurements in different light settings and with different test pattern (some take measurements with the screen completely dark, while others take measurements with the screen in a checkerboard pattern). Unfortunately, relying on manufacturer Contrast Ratios too heavily during a purchase will probably lead you astray. To correct that, we will run a standardized test in our lab that tests contrast ratios of all of our LCDs in controlled situations.
Zelf gewoon je scherm goed afstellen is veel belangrijker dan een getalletje in de specificaties.

Pagina: 1