Toon posts:

[OC]PIII overklokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een PIII 733mhz.En mijn mobo is een Coppermine MS-6309 ATX VA5.
Het probleem is nu dat ik deze graag zou overklokken maar ik zie in men bios nergens men FSB of multiplier staan.Zou ik dit wel kunnen moest ik men bios upgraden?
Thx

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Jep bios ubdate is de enige mogelijkheid of je moet jumpers op je mobo hebben. maar daar kun je denk ik alleen 66-100-133 vinden en dat is standaart. Als dat zo is gaat het niet lukken wat de multiplers van PIII's zijn locked.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Clock:
66.6MHz and 133MHz clocks supported

http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=123

Is dat hem?

Op de BalusC server: p3 733MHz, fsb: 133MHz
Ofwel, onmogelijk te OC'en op je mobo (MP is locked ;) en niet te unlocken)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 15:17 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 19:09
Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/reviews/images/MS6309/BIOSCPUsetup.jpg

^^ daar kun je toch echt me OCen hoor. Alleen MP is locked op PIII's.

tvw

Verwijderd

iets schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:31:
[afbeelding]

^^ daar kun je toch echt me OCen hoor. Alleen MP is locked op PIII's.
Dan heeft hij opties die niet supported zijn (logisch, er waren bij mijn weten geen cpu's die op een standaard hogere fsb dan 133 draaide). Maar misschien heeft het mobo wel die opties (dat kan altijd).

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Echt ver kun je een P3 733 doorgaans niet krijgen. Zoals al gezegd is de multiplier gelocked, bovendien heb je weinig flexibiliteit gezien de 133 MHz FSB. Deze valt als je veel geluk hebt (en als de clockgenerator het trekt) wellicht maximaal te verhogen tot zo'n 150 Mhz, waarmee je effectief op een CPU snelheid van zo'n 825 MHz uitkomt; een hele marginale verhoging dus, waarbij je AGP/PCI bus en RAM al behoorlijk buiten specs loopt. Waarschijnlijk is het dan nodig om je geheugentimings flink te verhogen (CAS 3-3-3 etc.), omdat het geheugen de bottleneck wordt. Hier verlies je dan weer performance mee; m.a.w. weegt dit niet op tegen de relatief kleine verhoging in processorsnelheid (bovendien is het lastig stabiel te krijgen).

Een P3 700 met 100 MHz FSB was destijds een stuk beter over te klokken; hiermee werd vaak zonder moeite de 1 GHz grens gepasseerd. Dit enerzijds door de hogere multiplier en anderzijds doordat de FSB makkelijker verhoogd kon worden en binnen specs kon blijven.

Eerlijkgezegd denk ik dat het dus niet heel veel zin heeft om je CPU te overklokken :) Je kunt proberen nog wat meer performance eruit te persen door je SDRAM op CAS 3-2-2 (of CAS 2-2-2 wanneer je geheugen dit trekt) te laten lopen. Indien het een Via Apollo Pro chipset betreft kun je nog een flinke winst in chipset/memory performance behalen door je chipset registers te tweaken mbv. WPCREDIT/WPCRSET (bijvoorbeeld 4-level in-order queue depth activeren etc.) :)

#

Verwijderd

Topicstarter
ok toch thx vo de moeite hé :)
Pagina: 1