Automount + autoshare van externe USB2 schijf

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hier een P166 MMX staan, en een externe hdd die ik aan wil sluiten op mijn linuxserver.
Momenteel heeft de server geen usb maar hiervoor zou ik een USB2.0 kaart kunnen kopen. Maar nu wil ik dit:

De externe harddisk zal niet altijd aangesloten zijn op de server en dus soms worden losgekoppeld. Dit zal niet door mijzelf gebeuren. Dus is het omslachtig en te moeilijk voor een leek om eerst de boel te unmounten en later weer te mounten. daarom wil ik dat:
*externe hdd wordt automatisch gemount als hij wordt aangesloten
*wordt vervolgens automatisch gedeelt zodat hij zichtbaar is in het netwerk.
*automatisch geunmount/share verwijdert als hij losgekoppelt wordt.

Heeft iemand hier informatie over?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
Dit kan Linux gewoon al d.m.v....damn..hoe heet het ook alweer, nou ja het werkt tenminste.

Unmounten zal je wel handmatig moeten doen, maar dat lijkt me vrij logisch.

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:43
hotplug afaik kan dat regelen

cd /pub && more beer

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
Dat was het ja :p

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

autofs en automount in de kernel
umounten hoeft in principe niet meer (als je maar wel sync gebruikt dan)
anyway het werkt goed met usb sticks

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Umounten moet wel, anders krijg je dikke lol met allerlei processen die in D state blijven hangen ($LOAD++). En het "leuke" is, het moet voordat je disk fysiek losgekoppeld wordt, en je weet dus niet wanneer.

Wat je wel kunt doen is - mocht je dat willen - eerst de disk fuser'en (alle processen killen die erop zitten) en dan umounten of direct na een schrijf/leesactie umounten en snel mounten als je er weer op wilt (dat kan bijv. met supermount).

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

sebas schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 21:46:
Umounten moet wel, anders krijg je dikke lol met allerlei processen die in D state blijven hangen ($LOAD++). En het "leuke" is, het moet voordat je disk fysiek losgekoppeld wordt, en je weet dus niet wanneer.

Wat je wel kunt doen is - mocht je dat willen - eerst de disk fuser'en (alle processen killen die erop zitten) en dan umounten of direct na een schrijf/leesactie umounten en snel mounten als je er weer op wilt (dat kan bijv. met supermount).
Ik umount mijn USB stick nooit, en als ik de USB stick verwijder wordt hij automatisch
geumount (achteraf dus), alleen moet je wel sync als mount optie volgens mij gebruiken
omdat je anders wel eens data kan verliezen..
maar goed eerst umounten kan ook.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
eerst umounten is idd veiliger.
maar dat is geen optie zoals ik et begrijp.

je zult (zoals eerder gezegt) hotplug moeten gebruiken en de sync optie meegeven.
is niet de aller veiligste manier, maar moet werken.

(vindt wel dat je dit zelf had uit kunnen vogelen.)

[ Voor 18% gewijzigd door weijl op 16-02-2005 20:57 ]

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eerst handmatig unmounten is idd geen optie, dan maar uitzoeken hoe ik hem direct kan unmounten na een schrijfactie en direct kan mounten na inpluggen.
gupje schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 20:57:
eerst umounten is idd veiliger.
maar dat is geen optie zoals ik et begrijp.

je zult (zoals eerder gezegt) hotplug moeten gebruiken en de sync optie meegeven.
is niet de aller veiligste manier, maar moet werken.

(vindt wel dat je dit zelf had uit kunnen vogelen.)
Waarom een wiel voor de 2e keer uitvinden? Daarnaast heb ik de benodigde hardware nog niet. Wil eerst weten of het uberhaupt mogelijk is en lekker werkt voordat ik uit ga zoeken hoe het precies moet.
Is dit trouwens een subtiele hint naar een moderator?
Pagina: 1