Toon posts:

SATA RAID0: system32\hal.dll kwijt ==> fs stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een half jaar een Sweex SATA RAID controller kaartje met daaraan 2 Maxtor 200GB disks in RAID 0 configuratie, waarop XP Pro geinstalleerd staat.

Ik krijg nu echter tijdens het booten de foutmelding: "Windows kan niet worden gestart, omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: (blabla)/system32/hal.dll. Installeer het bestand opnieuw"

Dus hang ik er een reserve disk in waarop ook een XP installatie staat, maar dan krijg ik tijdens het booten een BSOD waarin geklaagd wordt over ntfs.sys. Als ik de 2 Maxtors ontkoppel kan ik met de reserve disk wel gewoon booten.

Heb ook Knoppix 3.7 geprobeerd, en die kan wel de SI 3112 controller en de 2 200 GB disks vinden, en ziet ook dat het RAID 0 is, maar die klaagt weer over een unknown filesystem.

Ik ging er eigenlijk van uit dat het filesystem nog wel in orde was, omdat anders Windows wel met een melding zou komen als 'cannot find OS' of zoiets ipv bovengenoemde, maar ik begin daar nu een beetje aan te twijfelen.

Dus mijn vraag:
Heeft het nog zin om verder te zoeken naar manieren om mn RAID0 systeem te accessen, of kan ik dat wel vergeten?

Nog wat info:
- heb het ook met een of ander dosntfs tooltje geprobeerd maar die zag de hele disk niet; kan waarschijnlijk niet overweg met het controllerkaartje
- heb afgelopen maanden regelmatig problemen met sommige van mn disks gehad (weet niet welke, want de event log geeft alleen nummers ipv schijfletters); vermoedelijk vanwege slechte koeling en/of slechte voeding.

Verwijderd

Topicstarter
vergeten te vermelden: na de reserve disk erin gehangen te hebben, heb ik hem in de BIOS ingesteld als boot-disk.

(ik zie geen edit button , vandaar dat ik een extra bericht post)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De edit knop staat boven je posting rechts.

Vond via Google meer van dit probleem. Ook het schijf naam/nummer verhaal kwam ik tegen. De repair optie zou kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 14-02-2005 05:02 ]

ARME AOW’er

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 06:12

Appie

F1RST Racing

ik heb zelf ook een keer dit probleem was. hll.dll is waarschijnlijk corrupt en kan niet geladen worden. Haal vanuit een werkende XP versie de hal.dll en kopier deze over de oude (corrupte) heen.

Probeer dus evt je backupdisk opnieuw te installeren (xp etc) en vandaar uit de hal.dll terug te kopieren op je raid0 partitie

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:07

angerfist-yentl

vake bei te bange!

je zou kunnen proberen de xp prof cdrom erin te doen en dan helemaal doorladen en de sata driver erbij doen via je diskette en dan via systeem herstel en tik je fixboot in en dan maakt hij de boot werkt bij mij ook

hopelijk snap je het omdat het moeilijker is om uitlteggen :P

Vake bei te bange

Verwijderd

Topicstarter
Repair optie van XP levert dezelfde BSOD op, na pakweg een kwartier 'bezig met controleren van disk blablabla' geweest te zijn.

Maar volgens http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;228888 is er een kans dat het met de Win2k repair optie wel lukt, als de NTFS functionaliteit tijdelijk uitgeschakeld wordt. De website geeft wel erg summiere - en incorrecte - info, dus ik heb inmiddels al een uurtje of 2 verspild en ben momenteel zonder enige vorm van wroeging Win2k aan het downloaden. Misschien kom ik morgen wat verder.

Voor wie dit ook ooit gaat proberen:
1. Er komt nooit een optie om 'F10 repair' te kiezen. Dat moet zijn: F3
2. Je hebt uiteindelijk de Win2000 CD nodig om de chkdsk te kunnen doen. Alleen de 4 bootfloppen downloaden heeft dus geen zin.

't Is trouwens wel triest dat een compleet OS volledig plat gaat door er een disk aan toe te voegen met een corrupt filesystem. Zou het ook lukken als je er een floppy of CD instopt met een corrupt filesystem? Zou me niks verbazen.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas geen succes.
Met de Win2k repair optie krijg ik geen BSOD meer, ik kan in de repair console komen en als ik dan 'dir' intik zie ik geen files maar wordt er geklaagd over de directory enumeratie of iets dergelijks. En als ik chkdsk c: /p doe wordt er keurig begonnen met controleren, geen foutmeldingen ofzo, totdat hij op 75% komt waarna de CD-ROM (met Win2k CD) opspint, even later weer downspint en er vervolgens minutenlang geen enkele activiteit meer te bespeuren valt. Heb hem toen uitgezet. Reboot met XP levert dan nog steeds een BSOD op.
Zit weinig anders op dan filesystem deleten en een nieuwe aanmaken, vrees ik.

(en ik zie btw nog steeds geen edit knopje rechtsboven, alleen een 'quote' en een 'view' knopje)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:47

lier

MikroTik nerd

Doe onderstaande eens (nadat je middels F6 de drivers van je SATA controller hebt toegevoegd:

Option 1:

Boot from your CD and follow the directions to start Recovery Console. Then:

Attrib -H -R -S C:\Boot.ini
DEL C:\Boot.ini
BootCfg /Rebuild
Fixboot

Option 2:

Boot from your CD and follow the directions below to start Recovery Console.

Insert the Setup compact disc (CD) and restart the computer. If prompted, select any options required to boot from the CD.
When the text-based part of Setup begins, follow the prompts; choose the repair or recover option by pressing R.

If you have a dual-boot or multiple-boot system, choose the installation that you need to access from the Recovery Console.
When prompted, type the Administrator password. (if you didn't create one try pressing enter).

At the system prompt, type Recovery Console commands; type help for a list of commands, or help commandname for help on a specific command.

Most likely you will need to expand the file from the CD. The command would be expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll. Substitute d: for the drive letter of your CD. Once you have expanded the file type "exit" to exit the Recovery Console and restart the computer.

(zie pagina: http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm)

Edit knop is alleen bij posts die je zelf gedaan hebt...

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 15-02-2005 14:42 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dit specifieke probleem ken ik niet. Wel heb ik eindeloos gelazer gehad met de Si3112 onder WinXP. Enkele dagen na een reinstall bleek er op onverklaarbare wijze datacorruptie te zijn ontstaan op de aangesloten disk (in dit geval een Barracuda 7200.7 120Gb), waarna een reinstall het enige was wat leek te helpen. Maar na een paar dagen kwam het probleem weer vrolijk terug...
Het enige wat wilde helpen was de disk aansluiten op een andere (in dit geval Intel) S-ATA controller. Daarna was het probleem opgelost.

Ik beweer niet dat de Si3112 een slechte controller is of dat jouw controller zeker defect is, maar het loont IMO wel de moeite om eens te testen met een andere S-ATA controller.

Verwijderd

Topicstarter
Kennelijk is de goede fee langsgekomen, want ik heb zojuist geboot met een Win2k CD zonder de aangepaste bootfloppen (wel met F6 - SATA driver flop natuurlijk) en kon ook op deze manier probleemloos in de repair console komen. Tot mijn grote verbazing kon ik de probleemdisk weer gewoon bekijken met 'dir'. Voor de zekerheid weer chkdsk geprobeerd, en die bleef weer lang staan op 75 % maar ging uiteindelijk toch verder (vorige keer misschien te ongeduldig geweest?) en meldde uiteindelijk een paar fouten gevonden te hebben.
Vervolgens de reservedisk met XP er weer bijgehangen en daarvandaan geboot en heb nu geen last meer van de BSOD en kan gewoon weer de RAID disk bekijken. Heb nog niet geprobeerd van de RAID disk te booten, maar ik ga eerst wat files overzetten.

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de vorige chkdsk in de Win2k recovery console, die ik afbrak omdat ik dacht dat hij vastgelopen was, nog net voldoende gerepareerd had om de disk weer zichtbaar te maken onder Win2k, maar nog onvoldoende om XP erop los te laten. XP gaf voor de 2e chkdsk ronde immers nog een BSOD, terwijl Win2k wel gewoon bootte.

Maar ik ben weer blij; iedereen bedankt voor de inspiratie en suggesties!

Verwijderd

Topicstarter
Om het verhaal af te maken: Heb vandaag beide disks getest met de Maxtor diagnose tool (PowerMax 4.21), en die geeft aan dat beide disks vervangen dienen te worden.
Zit gelukkig nog garantie op tot september 2007.
Pagina: 1