[Gentoo] USB muis, scroller werkt niet, veel devices

Pagina: 1
Acties:

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:30
Ik krijg in mijn Gentoo Linux met kernel 2.6.10-r6 de scroller van mijn Logitech Dual Optical USB muis niet aan de praat.
Section "InputDevice"
Identifier "USB Mouse"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mouse0"
Option "Buttons" "6"
Option "ZAxisMapping" "5 6"
EndSection
Dit heb ik in mijn xorg.conf staan, ik heb het ook met (5 buttons, scroller op 4 en 5) geprobeerd maar dat hielp niks. Deze instellingen vond ik op een site en waren volgens die site goed voor de Logitech Dual Optical. Overigens kreeg ik hem onder 2.4 wel aan de praat met ongeveer gelijke instellingen (toen met 5 buttons en scroll op 4 en 5).
Echter had ik toen een /dev/usbmouse als Device locatie en nu vond ik, toen ik hem instelde een mice (welke mijn touchpad is volgens mij, in ieder geval werkt die :) ) en een mouse0, die heb ik toen voor mijn USB muis ingevuld maar nu ik weer kijk staan er nog een mouse1 t/m mouse3 bij terwijl ik echt maar 2 muizen heb (met touchpad meegerekend). Komt dit door udev of heb ik iets fout gedaan?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Probleem had ik ook, probeer dit eens ;) :

Option "Protocol" "imPS/2"

werkte hier onder sarge (en Gentoo) goed.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Shinji
Helaas, geprobeerd maar nog steeds doet mijn scroller het niet.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 21:17
Afhankelijk van je muis die je hebt doe IMPS/2 het vaak wel of niet.. 'k Heb meer mensen er over klagen dat het brak is.
Hier werkt het dus juist om het protocol op "auto" te zetten ipv "IMPS/2" ik weet ook van mensen waar auto juist niet werkt...

Verder moet volgens mij de ZAxisMapping "4 5" en Buttons op "5" maar misschien dat jouw muis een extra knopje heeft? Als je gewoon 2 knopjes + scrollwheel hebt zijn het er 5 (links rechts, middel, scrollup, scrolldown)

Only when it is dark enough, can you see the stars

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 16:47

BoAC

Memento mori

Ik heb een 3-knops ps2 wheel-mouse van logitech:
code:
1
2
3
4
    Option      "Protocol"      "ExplorerPS/2"

Option      "Buttons"       "7"
    Option      "ZAxisMapping"  "4 5"

• Shinji
Ik ga het zo even met auto proberen maar in principe zou dat toch niet uit moeten maken aangezien het met IMPS/2 wel heeft gewerkt (alleen onder 2.4 met Xorg 6.7.0(en nu 6.8.0)).

Verder heeft mijn muis wel 6 Buttons (heb ook nog een duimknop) dus zou het 6 moeten zijn waar volgens mij dan de scrollup en down 5 en 6 zitten. Ik laat het wel horen als ik wat verder kom of juist niet :)

• Shinji
Ben d'r uit, al klopt het volgens mij niet, het werkt wel.
Section "InputDevice"
Identifier "USB Mouse"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Buttons" "5"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection
Oftewel, het zat hem in de Device option. En ik las ergens dat de scroll up en down laatste moesten zijn maar dat is blijkbaar ook niet het geval bij mij want mijn duimknop blijkt de laatste te zijn. In ieder geval werkt mijn scoller nu, nu nog een functie bedenken voor mijn duimknop :)

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 15-02-2005 00:39 ]

Pagina: 1