Ik ben op zoek naar een model van ons zonnestelsel. Eentje die ik aan het plafond kan hangen. Ik zou niet weten hoe zo'n ding heet, of waar ik moet beginnen met zoeken. Al ff geprobeerd te Googlen maar ik kon niets zinnigs vinden. Iemand ideeen? zoektips?
Normaal gesproken heten modellen van 't zonnestelsel Planetaria (enkelvoud planetarium). Maar ik weet niet hoe die dingen heten die je aan je plafond kan hangen.. Misschien 't zelfde, misschien niet?
Overigens, moet ie op schaal zijn? Want dan is 't volgens mij niet zo geheel boeiend meer, gezien de grote afstanden tussen de verre planeten en de relatief kleine afstanden tussen de zon, venus, mercurius, aarde en mars enzo..
Overigens, moet ie op schaal zijn? Want dan is 't volgens mij niet zo geheel boeiend meer, gezien de grote afstanden tussen de verre planeten en de relatief kleine afstanden tussen de zon, venus, mercurius, aarde en mars enzo..
Ga naar Franeker en kijk hoe het daar gedaan is.
Iets serieuzer:
• Hoe groot moet het zijn?
• Moet het bewegen?
Iets serieuzer:
• Moet het bewegen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Je kunt er toch zelf een maken? Planeetjes op schaal maken(niet de juiste schaal in afstanden
, dan krigj je van die taferelen als bij westerbork
) kleurtje geven.
Als ze ook no moeten draaien word het wel gecompliceerd though....
Als ze ook no moeten draaien word het wel gecompliceerd though....
[ Voor 24% gewijzigd door Rey Nemaattori op 14-02-2005 00:28 ]
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Bewegen, nah, doe maar niet, ik wil hem boven mijn bed hangenMr. Liu schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:25:
Ga naar Franeker en kijk hoe het daar gedaan is.
Iets serieuzer:
• Moet het bewegen?
En op schaal hoeft ook niet, als het maar enigszins realistisch overkomt, planeten op schaal iig. Beetje glowinthedark ofzo
Men neme het BINAS boekje en zoeken hierin op de diameter en onderlinge afstand van de planeten ( voor dat laatste moet je discrete differentiatie uitvoeren
).
Het knutselen van planeetjes kun je denk ik met papier-mache doen. Beetje verven en ophangen met visdraad. Klaar !
Het knutselen van planeetjes kun je denk ik met papier-mache doen. Beetje verven en ophangen met visdraad. Klaar !
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Hangt van de schaal af, als de zon zo groot is als een appel, dan is jupiter iets van een kleine knikker, de aarde is dan een speldeknop ofzo...suc6 met je papier...Mr_Atheist schreef op maandag 14 februari 2005 @ 09:36:
Men neme het BINAS boekje en zoeken hierin op de diameter en onderlinge afstand van de planeten ( voor dat laatste moet je discrete differentiatie uitvoeren).
Ik zou de planeten overigens neit allemaal in een lijn hangen, verf je plafond zwart, en teken de planeet banen erop(ze hoeven niet helemaal rond), waarna je ze op verschillende plaatsen op hangt, ziet er speelser en realistischer uit dan alle planeetjes op een rij (dat 1 keer in de zoveel miljoen jaar voor komt
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
om het ene beetje WL te laten lijken. De banen zijn ook nie allemaal rond. Ik dacht dat pluto nogal ellipsvormig wasRey Nemaattori schreef op maandag 14 februari 2005 @ 10:56:
[...]
Hangt van de schaal af, als de zon zo groot is als een appel, dan is jupiter iets van een kleine knikker, de aarde is dan een speldeknop ofzo...suc6 met je papier...
Ik zou de planeten overigens neit allemaal in een lijn hangen, verf je plafond zwart, en teken de planeet banen erop(ze hoeven niet helemaal rond), waarna je ze op verschillende plaatsen op hangt, ziet er speelser en realistischer uit dan alle planeetjes op een rij (dat 1 keer in de zoveel miljoen jaar voor komt)
Tuurlijk klopt de schaal dan niet
Maar wat klopt er wel aan een model van het zonnestelsel voor boven je bed?
Je bent sowieso gelimiteerd tot de afstand die beschikbaar is in je kamer. Als je het goed doet moet je daar de diameter van de baan van Pluto in kunnen gaan passen. Als je alle planeten op een rijtje zet scheelt dat dus al de helft. Vervolgens moet je aan de hand van die diameter bepalen hoe groot je planeetjes moeten worden. Pluto staat gemiddeld 6 miljard kilometer van de zon af terwijl de diameter van de zon zo'n 1.4 miljoen kilometers is. De zon moet dus in een kamer van zeg 4 meter lang ongeveer een centimeter diameter hebben! Kun je nagaan hoe ver pluto weg staat.
Conclusie; Relateer je diameter niet aan de afstanden, anders wordt het zo'n armzalig zooitje dat je aan een propje papier van 1 cm diameter al een afdoende schaalmodel hebt; De rest is slechts het door de lucht vliegende stof in je kamer
Je bent sowieso gelimiteerd tot de afstand die beschikbaar is in je kamer. Als je het goed doet moet je daar de diameter van de baan van Pluto in kunnen gaan passen. Als je alle planeten op een rijtje zet scheelt dat dus al de helft. Vervolgens moet je aan de hand van die diameter bepalen hoe groot je planeetjes moeten worden. Pluto staat gemiddeld 6 miljard kilometer van de zon af terwijl de diameter van de zon zo'n 1.4 miljoen kilometers is. De zon moet dus in een kamer van zeg 4 meter lang ongeveer een centimeter diameter hebben! Kun je nagaan hoe ver pluto weg staat.
Conclusie; Relateer je diameter niet aan de afstanden, anders wordt het zo'n armzalig zooitje dat je aan een propje papier van 1 cm diameter al een afdoende schaalmodel hebt; De rest is slechts het door de lucht vliegende stof in je kamer
[ Voor 5% gewijzigd door 0rbit op 14-02-2005 11:05 ]
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Hoho, wacht even. De optie "zelf maken" is er niet echt 1. Ik ga zeker niet met papier in de weer. Hoewel het me wel leerzaam lijkt, ben ik meer iemand van "kant-en-klaar" kopen 
Man, hoe heet zo'n ding toch? Heet het niet hetzelfde als zo'n ding die je boven de wieg van een baby hangt?
Man, hoe heet zo'n ding toch? Heet het niet hetzelfde als zo'n ding die je boven de wieg van een baby hangt?
zneek schreef op maandag 14 februari 2005 @ 11:07:
Planetarium MuziekMobielOsiris schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:23:
Normaal gesproken heten modellen van 't zonnestelsel Planetaria (enkelvoud planetarium).
Ik kan er ook niet op komen, daar heb ik een hekel aan... Zo'n ding heeft een naam...
[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 14-02-2005 11:18 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Weet je wat nog mooier is!!! een plantarium projector!! het nadeel is dan dat je een koepel plafon moet hebben...zijn die dingen toch te krijgen ?
I reject your reality and substitute my own!
Verwijderd
Hier alvast een idee van de schaal: http://astro.wsu.edu/wort...nets/planets-to-scale.gif
Lijkt me dat als je voor Pluto een kogellagerballetje neemt dat de zon tot tegen je bed hangt.
Diameter Pluto: 4000 km
Diameter Zon: 1 400 000 km
Als je voor Pluto een bolletje neemt van 4 mm doorsnede (door een kleiner bolletje krijg je amper een draadje) dan moet de zon een diameter hebben van 1.4 meter. Afgezien van de omvang: welk materiaal ga je daarvoor gebruiken? Niet te doen en het zou er niet uitzien imo.
Lijkt me dat als je voor Pluto een kogellagerballetje neemt dat de zon tot tegen je bed hangt.
Diameter Pluto: 4000 km
Diameter Zon: 1 400 000 km
Als je voor Pluto een bolletje neemt van 4 mm doorsnede (door een kleiner bolletje krijg je amper een draadje) dan moet de zon een diameter hebben van 1.4 meter. Afgezien van de omvang: welk materiaal ga je daarvoor gebruiken? Niet te doen en het zou er niet uitzien imo.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 12:18 ]
Woep! Daar kan ik wat mee. Nu nog 1 winkel vinden die in NL levert, maar dat zal wel lukken. Als ik um besteld, geleverd en ge-assembleerd krijg probeer ik nog ff een pic te postenFlydude schreef op maandag 14 februari 2005 @ 12:55:
Je kan natuurlijk de planeetdiameters tegen een logaritmische schaal aanzetten. Dan is Pluto bv. een knikker en de Zon een voetbal (nee, ik heb het niet nagerekend...).
Of anders: klik, klik of klik.
dit zijn allemaal van die kleine dingen!! ik heb een slaapkamer van 7 x 4. eigenlijk zou ik wel 1 willen van 3x3 meter!!!!! mijn plafon is toch 7 meter hoog!!!!!
Zou dat ook te krijgen zijn ?
Zou dat ook te krijgen zijn ?
Verwijderd
Is jouw plafond 2.5 verdiepingen hoog?mkanon schreef op maandag 14 februari 2005 @ 14:30:
mijn plafon is toch 7 meter hoog!!!!!
Mijn plafond is 2m30, dan is de jouwe drie keer zo hoog, moet een leuke verwarmingsrekening zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 15:41 ]
heb het nog nooit precies opgemeten, maar het zal idd zoizo twee verdiepingen zijn, mijn dak loopt namelijk schuin omhoog! van 2 verdiepingen naar een zolder verdieping, in de "grootste slaapkamer" loopt alleen de zolder niet door! dus zit je met een gigantisch hoog plafon.
Als je dus alles op schaal wilt doen, dus de grootte van de zon en de planeten. Dan zou je de zon toch ook op de muur kunnen zetten? Of de zon dus in de hoogste hoek van je kamer hangen? Schuin langs het plafond is ook best mooi. En de schaal is dan redelijk in orde
PSN: djmurcielago
Pagina: 1