Lenzen en lichtsterkte, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 18:59
Wat zijn de praktische verschillen tussen het schieten bij hetzelfde diafragma.
Bijvoorbeeld tussen: (gewoon 2 lenzen gekozen als voorbeeld)
A. 28-90 F=2.8
B. 28-90 F=3.5-5.6

Als ik met deze lenzen een plaat wil schieten op bijvoorbeeld F=8, dan is de sluitertijd voor beide lenzen toch hetzelfde? Of zie ik dit verkeerd? Wie kan mij praktisch uitleggen of de ene lens dan een voordeel boven de ander heeft?
Ik begrijp dat bij wide-open de F=2.8 minder licht nodig heeft.

Carpe Diem

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45
Lens A en lens B hebben bij F8 evenveel licht nodig idd.

De F2.8 lens heeft nog wel meerdere voordelen, dit is waarschijnlijk een lens uit een duurder segment en daardoor kwalitatief ook beter. Scherper/contrastrijker bijvoorbeeld.

[ Voor 62% gewijzigd door Xtuv op 14-02-2005 00:04 ]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

de 2.8 lens heeft een kleinere DOF dit wil zeggen dat als je een persoon fotografeert, dat alleen zijn hoofd scherp is , de achtergrond is mooi onscherp (blur)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
B-lennium schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:06:
de 2.8 lens heeft een kleinere DOF dit wil zeggen dat als je een persoon fotografeert, dat alleen zijn hoofd scherp is , de achtergrond is mooi onscherp (blur)
Dat is vergeleken met de andere lens alleen bij F=2.8 ;) De TS heeft het over dezelfde F-waarde, namelijk F=8.. Qua scherpdiepte zouden de lenzen dan gelijk zijn lijkt me?

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

ja idd.. weer te snel gelezen :P

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:34

M-ThijZ

Riding on Rails

Is dat niet de minimale F-waarde die de lens heeft? Dat het te maken heeft met het bereik van F?

Verwijderd

Je vraag is eigenlijk hetzelfde als vragen om het verschil uit te leggen tussen een opel astra en bijv een mercedes als ze allebei 100 km per uur rijden...

En ja, ze rijden allebei 100 km per uur ... 8)7 dus geen verschil?

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Haal eens een boek uit de bieb of zoek iets op met google/wikipedia. Dit topic verdient eigenlijk een slotje omdat het er niet op lijkt dat je zelf al gezocht hebt. In een discussieforum zoals GoT wordt verwacht dat je zelf ook wat input geeft.

Ik weet wel te vertellen dat het F-getal de brandpuntsafstand gedeeld door de lensdiameter is. Wat je zegt klopt dus; als je twee lenzen (objectieven is een beter woord) hebt met dezelfde brandpuntsafstand en je kiest een diafragma dat kleiner is dan de volle opening (F8 in jouw bijvoorbeeld), dan moet de sluitertijd in principe hetzelfde zijn voor een correcte belichting (mits je in beide gevallen een lichtgevoelig medium gebruikt met dezelfde ISO-waarde).

Nu heb ik eigenlijk alweer teveel gezegd, maar vooruit. ;) Niettemin is het aan te raden om eens een fotografieboek uit de bieb te halen; de basiskennis die je daaruit haalt is nog steeds waardevol en toepasbaar (basisregeltjes over compositie e.d. maken dat je beter na gaat denken bij het maken van een foto). :) Ik heb iig met veel plezier bijna alle boeken en tijdschriften over fotografie uit de bieb verslonden toen ik een jaar of 14 was en heb toen ook mijn eerste spiegelreflex gekocht.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Xtuv schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:04:
Lens A en lens B hebben bij F8 evenveel licht nodig idd.

De F2.8 lens heeft nog wel meerdere voordelen, dit is waarschijnlijk een lens uit een duurder segment en daardoor kwalitatief ook beter. Scherper/contrastrijker bijvoorbeeld.
Dat en nog meer; duurdere lensen hebben vaak een diafragma met meer lamellen, dit geeft een beter afgeronde opening van het diafragma waardoor de bokeh (onscherpe delen in de foto) mooier zijn.
De lensen hebben vaak betere coatings, waardoor er minder last is van chromatische abberaties en andere afwijkingen. En je kunt er donder op zeggen dat een dure zoomlens met groothoek, minder last heeft van barrel en pincushion vervormingen.
Al met al betaal je dus niet alleen extra voor het grotere glaswerk, maar ook voor beeldkwaliteit, afwerking etc etc.

• Pollus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09-2022
Patten schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:58:
Als ik met deze lenzen een plaat wil schieten op bijvoorbeeld F=8, dan is de sluitertijd voor beide lenzen toch hetzelfde? Of zie ik dit verkeerd? Wie kan mij praktisch uitleggen of de ene lens dan een voordeel boven de ander heeft?
Ik begrijp dat bij wide-open de F=2.8 minder licht nodig heeft.
In my humble opinion betekend dit absoluut NIET dat beide lenzen de zelfde sluitertijd bij F8 hebben. Lens A is een lichtsterkere lens, en zoals Xtuv al aangaf, waarschijnlijk uit het duurdere segment. Volgens mij heb je dan bij F8 ook minder licht nodig.

Lens A kan je bijvoorbeeld bij een sluitertijd van 1/200 over het hele bereik (van 28 tot 90) op diafragma 5.6 laten staan.

Bij lens B heb je op 28mm al 3.5 nodig en op 90mm zoom krijg je in dit geval problemen! Onderbelicht dus.

Pollus

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Een groot voordeel is nog dat wanneer je bijv een concert wilt fotograferen (moeilijke lichtomstandigheden) dat je met een 3.5f lens niets kunt. Met de 2.8 kun je dan nog wel iets (mits het podiumlicht goed is).
Soms heb je 2.8 dus gewoon nodig.

Groetjes, FaceDown.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Pollus schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:27:
In my humble opinion betekend dit absoluut NIET dat beide lenzen de zelfde sluitertijd bij F8 hebben. Lens A is een lichtsterkere lens, en zoals Xtuv al aangaf, waarschijnlijk uit het duurdere segment. Volgens mij heb je dan bij F8 ook minder licht nodig.
Nee. f/8 heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodig om de foto goed te belichten.

Of je nu f/8 instelt op een 50mm prime, of f/8 op 200mm van een 70-200, of.... dat maakt allemaal geen verschil.

50 f/1.8
28-105 f/3.5-5.6
70-200 f/2.8
70-200 f/4.0

Doet er allemaal niet toe; welke lens je ook neemt, als je hem op f/8 instelt, heb je bij elke lens evenveel licht nodig voor een goede belichting. (Maar, het kan best dat de ene lens scherper is dan de andere, of contrastrijker, of...)

Verwijderd

Het voordeel van een lichtgevoeliger lens is dat je bij weinig belichting een iets snellere sluitertijd kan kiezen waardoor je langer uit de hand kan fotograferen. Een veel groter voordeel is dat bij (digitale)spiegelreflexcamera's het beeld door de zoeker veel lichter is maar ook de sensor voor autofocus ziet meer licht en is dus sneller bij weinig verlichting.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Beeld door de zoeker veel lichter? Dat lijkt me niet waar, want je ziet pas de lichtsterkte door het effectieve diafragma als je op de 'preview'-knop drukt. Als ik door m'n 50mm 1.8 kijk is het beeld niet lichter dan wanneer ik door m'n 100-400mm 5.6 kijk.

Groetjes, FaceDown.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nog een voordeel van de f/2.8 lens: hij stelt beter scherp in schemerdonker. Een camera stelt namelijk altijd bij het maximale (f/2.8 in dit geval dus) scherp en dan is die 2e lens flink in het nadeel, zeker als je ingezoomd focust :)

Maar bij f/8 zijn de sluitertijd, scherptediepte (bij dezelfde brandpuntsafstand natuurlijk) enzovoorts gelijk ja :)

Edit: Hmm, of je leest ff de reactie van pinobot 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 14-02-2005 07:00 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 08:27

wiewatwaar

whatever

FaceDown schreef op maandag 14 februari 2005 @ 03:55:
Beeld door de zoeker veel lichter? Dat lijkt me niet waar, want je ziet pas de lichtsterkte door het effectieve diafragma als je op de 'preview'-knop drukt. Als ik door m'n 50mm 1.8 kijk is het beeld niet lichter dan wanneer ik door m'n 100-400mm 5.6 kijk.
Dat is het wel maar het is jou nog niet opgevallen. Probeer het maar eens 's avonds binnen bij matige verlichting. (Dan is corectie door je oog niet meer mogelijk en merk je het wel (heel goed)
Bij het indrukken van de preview-knop sluit het diafragma en bij instelling f8 zal bij beide lenzen evenveel licht doorgelaten worden.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Klopt inderdaad, hoe groter je maximale diafragma (nogmaals: een camera gebruikt je lens op z'n maximale diafragma zolang jij niet op de DOF preview knop drukt of een foto maakt) hoe meer licht er op het matglas terecht komt en dus hoe helderder je beeld. Daar merk je overdag buiten niks van omdat je ogen dat wel weer compenseren, maar in het schemerdonker moet he wel degelijk zichtbaar zijn.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

En, om in de juiste termen te blijven spreken:

F = het brandpuntsafstand van de lens
f = diafragmawaarde van de lens.

Verder lijkt het me een nutteloos topic, want dit onderwerp is makkelijk te vinden met de zoekfunctie en anders wel met google...
Zucht...

Gadgets FTW!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Een aantal mensen zijn hier behulpzaam, maar anderen roepen alleen google, weer anderen roepen slotjeehh....maak dan een topic report aan! ;)

Anyhoe, voor de topicstarter wat links waar je je tanden in kan zetten:

Engels:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture
http://www.photographycor...-controlling-exposure.php
http://www.photographycor...aperture-focal-length.php
http://www.photoxels.com/tutorial_aperture.html
http://www.digicamhelp.co...era-settings/aperture.htm
http://www.digicamhelp.co...ctures/depth-of-field.htm

Nederlands:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragma_%28optica%29
http://www.belgiumdigital...s/cursus/DUT/cursus_2.htm

Binnenkort komt er bovendien een hands-on uitleg over diafragma en DOF in de nieuwe FG faq :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.