Toon posts:

Nieuwe harde schijf laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Kan mij iemand helpen het volgende op te lossen.

ik heb een oude laptop en ik wil een niuwe harde schijf in steken.

specs laptop en harde schijf:

ibm 600E met 6,4 GB harde schijf

de interface is DMA/ATA-33

Wat ik mij afvraag ? Kan ik een nieuwe harde schijf van het type ata-5 of ata-6 insteken?

Dit is het type dat ik er wil in steken:

TRAVELSTAR E7K60 40GB EA 2.5IN 7200RPM 8MB ATA6 14R9200

Verwijderd

Misschien wel, de performance van de schijf zal wel ronduit kut zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo?

Verwijderd

De interface is ATA-33 t.o.v ATA66, je zal dus niet kunnen genieten van de volle snelheid van je schijf

Verwijderd

Topicstarter
zou ik dan gewoon naar de grote Gb kijken dan naar de rpm van de schijf.

het zou dus niet helpen om een 5400 rpm schijf te kopen

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
De kans bestaat wel dat van de 40 GB er maar 32 herkend worden. (Ik heb op een Thinkpad 390E, uit ongeveer dezelfde tijd - dit is dan een Celeron 366 uit juli 1999, die van jou is misschien een 400 MHz laptop - een 20 GB harddisk. Die wordt volledig benut.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-03 10:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:31:
zou ik dan gewoon naar de grote Gb kijken dan naar de rpm van de schijf.

het zou dus niet helpen om een 5400 rpm schijf te kopen
Een hoger toerental geeft over het algemeen een betere performance, maar gegeven je situatie merk je echt geen verslechtering als je een schijf neemt met 5400 rpm.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Een 5400rpm schijf is idd een stuk sneller, alleen aangezien die laptop nu 6Gb had, zal 't geen nieuwe zijn, dus of op zo'n oud beestje de snelheidswinst van 5400 de moeite waard is, ik denk het niet.. Iig niet voldoende om (imho) de meerprijs te rechtvaardigen.

Let alleen ff op of dat ding wel 40Gb wil, of dat ie een bioslimiet heeft van 8.4 of 32Gb (afhankelijk van hoe oud dat ding is / welke chipset ie heeft)

Verwijderd

Topicstarter
de mijne is een 600E en heeft een pentium II met 366mhz klok

en hoe zit het dan met die rpm ?

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik dat te weten komen of mijn laptop dit aan kan?

gewoon in de bios of ergens anders zoeken

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-03 09:25
Data density op een laptop harddisk is veel groter. RPM's moet je dus niet zo tellen als op een 2,53.5" disk. Daarnaast zuigt 7200 ook lekker aan de accu. Zou een Thosiba kopen, erg oke. Gewoon 5400 RPM en desnoods met 16 MB cache, is ook wel lekker en voor het geld hoef je het niet te laten.
Hitachi, niet doen. Heb ik er al zo veel van stuk zien gaan inclusief die van mij en een paar collega's.

[ Voor 4% gewijzigd door Jappo112 op 14-02-2005 00:43 ]

Verwijderd

vriendelijke pcboer zoeken en vragen of, als het niet werkt, je hem mag terugbrengen...?

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht hitachi een van de betere merken was en misschien omdat deze goed samen werken met ibm

Verwijderd

Topicstarter
dus eigenlijk voor mij zou dus een harde schijf met 4200 rpm en zoveel mogelijk cache geheugen het beste zijn

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-03 09:25
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:42:
ik dacht hitachi een van de betere merken was en misschien omdat deze goed samen werken met ibm
Misschien zijn ze goed in smaenwerken, maar in laptopharddiskjes maken niet. Dingen gaan echt zo snel kaduk. Kan je beter zoiets nemen: pricewatch: Toshiba MK4026GAX, 40GB (5400rpm, ATA100, 16MB) .

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
jappo112 schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:39:
Data density op een laptop harddisk is veel groter. RPM's moet je dus niet zo tellen als op een 2,53.5" disk. Daarnaast zuigt 7200 ook lekker aan de accu. collega's.
RPM == accesstime == ongeveer alles wat een HD traag maakt onder gemiddeld gebruik, 7200 rpm is dus een stuk rapper dan 5400 rpm.

Verder drink mijn 7k60 geen miliwatt meer dan de oude 4200 rpm hitachi en is bovendien 20 keer stiller.

Wat je je moet afvragen is domweg: is die laptop dat geld waard... een 2.4ghz celeron dell kost je 699 euro, die HD alleen iets van 150-175 euro

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
wat vind jij van de kwaliteit van de hitachi?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
Hij werkt :P (domme vraag dom antwoord)

Je moet domweg niet af gaan op de ervaringen van 1 persoon over betrouwbaarheid, daar heb je de reliability database van storage review voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 16:06
Mijn upgrade van een lawaaiërige 4200rpm Hitachi, naar een stille 5400 8MB cache versie was een heerlijk ervaring.
Stil en snel, en duidelijk minder stroom verbruik.
De 7200 toeren is vooral in accesstime lekker snel, dit zal je zeker merken als een vooruitgang. De grote bak cache en doorvoer snelheid zal je niet optimaal kunnen benutten met ATA33.

Ik denk dat je een duidelijke snelheids winst zult merken. Maar zoals hierboven al werdt gezegd. Let op dat je je 40GB kan ruilen, of ga voor een 20GB versie.

Red een boom, eet een bever

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

BoutWout schreef op maandag 14 februari 2005 @ 09:27:
Mijn upgrade van een lawaaiërige 4200rpm Hitachi, naar een stille 5400 8MB cache versie was een heerlijk ervaring.
Stil en snel, en duidelijk minder stroom verbruik.
De 7200 toeren is vooral in accesstime lekker snel, dit zal je zeker merken als een vooruitgang. De grote bak cache en doorvoer snelheid zal je niet optimaal kunnen benutten met ATA33.

Ik denk dat je een duidelijke snelheids winst zult merken. Maar zoals hierboven al werdt gezegd. Let op dat je je 40GB kan ruilen, of ga voor een 20GB versie.
ATA33 zal idd niet de volledige transfer rate doorlaten, dus films kopiëren zal niet het snelst gaan. Maar programma starten, levels laden in games, Photoshoppen,... gaat sneller (access time verlagen).

Ik heb ook een Hitachi 7200 rpm laptop harddisk besteld, dit is een rare-item (zie Diablo 2 jargon) in België. Na een maand heb ik de harddisk nog niet, rustig wachten...

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 14-02-2005 13:20 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De snelste notebookschijven doen op dit moment 40MB/s op de buitenste sporen. Met een ATA33-interface zul je dus niet de maximale snelheid van zo'n harde schijf kunnen benutten, ook omdat cache transfers veel trager zullen zijn. Desalniettemin zal een nieuwe 5400rpm of 7200rpm notebookschijf véél sneller zijn dan die oude 6,4GB schijf die nu in je notebook zit.

Hier zijn wat benchmarks van notebookschijven.

Een Raptor WD360GD haalt 100 punten in deze indices.

De Toshiba MK4026GAX is een 5400rpm schijf met 16MB cache. De Momentus 5400.2 is de nieuwste generatie 5400rpm schijf van Seagate. Zoals je ziet doet ie het erg goed. De verkrijgbaarheid is nog wel een probleem.

Het idle stroomverbruik is niet iets om je druk om te maken:

De verschillen in geluidsproductie zijn wel aanzienlijk. Ik vond de 48dB(A) gemiddeld die de geluidsdrukmeter aangaf bij de Travelstar 7K60 wel hoger dan wat mijn gevoelsmatige ervaring. De 4200rpm schijfjes zijn extreem stil en de Toshiba 5400rpm hoor je ook nauwelijks.

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20
Weet iemand nou al of er een 40 gig hardeschijf in deze laptop kan?

Ik heb deze laptop zelf ook en wil er ook graag een grotere schijf in zetten, ik heb al veel gezocht maar zie ja, nee.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangt af van de BIOS. Zie ook de FAQ van dit subforum voor richtlijnen (onder "Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?") :) Verder is deze kick volkomen offtopic. Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.