[XP] Kan werkgroep niet browsen, wel ics en bestandsdeling*

Pagina: 1
Acties:

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-04 20:59
Mijn thuisnetwerk bestaat uit drie computers: desktop_A, desktop_B en laptop.
Op alledrie staat de Engelse Windows XP SP2, inclusief de laatste patches van deze week.

Sinds vanmiddag is er wat vreemds met alledrie aan de hand:
Als ik in de Windows Explorer naar ~My Network places | Entire Network | Microsoft Windows Network~ ga, duurt het veel langer dan voorheen voordat ik mijn werkgroep ~Workgroup~ in de mappenstructuur te zien krijg.

En als die eindelijk verschijnt en ik erop klik om mijn netwerkomgeving te gaan verkennen, lijkt er een seconde of twintig niet te gebeuren en dan verschijnt er een venster met de mededeling:

~Workgroup is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. The list of servers for this workgroup is not currently available.~

Het vreemde is echter, als ik bijvoorbeeld ~\\desktop_B~ in de verkenner intyp, verschijnen de shares van die pc wel meteen in het rechtervenster van de verkenner en verschijnt ~desktop_B~ ook meteen in het linkerdeel van de verkenner onder ~Workgroup~. Ik kan de shares gewoon benaderen en bestanden heen en weer kopiëren.
Zodra ik echter weer op ~Workgroup~ klik, verschijnt de genoemde melding na een tijdje weer.

De drie computers krijgen hun ip-adres van een adsl/modem/router en die zitten in dezelfde range met hetzelfde subnet. Pingen, sharen en internetten werken voor de rest ok.

Ik draai geen enkele firewall, behalve de hardwarematige in de router, en ook geen virusscanner. De computers zijn wel gescand op viri, trojans en spyware, maar er is niets gevonden.

Als ik nu een willekeurige computer loskoppel van het netwerk, blijft het genoemde gedrag optreden. Zelfs de eigen computernaam wordt niet weergegeven onder ~workgroup~, en ook dan verschijnt dezelfde melding.

Ik heb de standaard instellingen voor Netbios over IP laten staan, daar heb ik dus niets aan veranderd.

Wel heb ik wat services op de laptop en desktop_A uitgeschakeld. Desktop_B heeft het altijd goed gedaan, tot en met vanmiddag. Daar heb ik niets aan de services veranderd.

Natuurlijk heb ik op Internet gezocht, maar de geboden oplossingen, bijvoorbeeld firewall uit, helpen niet.
Overigens heb ik geen melding van mijn specifieke probleem gevonden

Wat is er mis met mijn pc's en hoe kan ik het repareren?

edit: het veranderen van de werkgroepnaam helpt ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door mark_vs op 13-02-2005 23:33 ]

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
De services die je veranderd hebt weer terugzetten naar de oorspronkelijke situatie....

Als je dan services uit wilt schakelen, schakel ze dan een voor een uit, zodat je ziet wat je doet.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet even [XP] in de topictitel, want dit is verplicht in Windows Operating Systems :) Ook pas ik deze een klein beetje aan:

Workgroup is not accessible, maar wel shares en internetten > [XP] Kan werkgroep niet browsen, wel ics en bestandsdeling*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• mark_vs
Double J schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:50:
De services die je veranderd hebt weer terugzetten naar de oorspronkelijke situatie....

Als je dan services uit wilt schakelen, schakel ze dan een voor een uit, zodat je ziet wat je doet.
Ja, heb ik aan gedacht en ook gedaan.
Overigens, desktop_B vertoont hetzelfde gedrag en daar heb ik niets aan de services veranderd.

Ik ga nu laptop opnieuw installeren en kijken wat een volledig schone en nieuwe installatie doet, dus zonder de laatste patches. Over een uur weet ik meer.

Edit:
Na de herinstallatie werkt de laptop als vanouds. Dus browsen naar de workgroup gaat snel en hij ziet daar de computers desktop_A en laptop (zichzelf). Desktop_B staat uit.
Op desktop_A gaat het browsen ook goed, totdat ik de laptop uit zet. Dan kan hij weer niet naar workgroup browsen.
Mmm, toch even de services van desktop_A en laptop beter met elkaar vergelijken.

[ Voor 25% gewijzigd door mark_vs op 14-02-2005 11:07 ]

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-04 11:44

grimson

domeingrommer

Zover ik weet houdt de service 'computer browser' de 'Network Neighbourhood lijst' bij.
Deze moet je dus aan laten.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• mark_vs
grimson schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:08:
Zover ik weet houdt de service 'computer browser' de 'Network Neighbourhood lijst' bij.
Deze moet je dus aan laten.
Die service staat ook aan.
De laptop is opnieuw geinstalleerd en wanneer desktop_A en laptop beide aanstaan, kan desktop_A zonder problemen naar Workgroup browsen en ziet daar zichzelf en laptop.
Zodra ik echter laptop uitzet, treedt genoemde probleem weer op desktop_A op.

Ik ga nu desktop_A opnieuw installeren en dan eerst kijken hoe die zich gedraagt voordat ik hem uberhaupt op de router/het netwerk aansluit.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Kijk maar eens bij blackviper.com naar zijn services lijst.
Daar staat ook de nodige uitleg bij.

Abort, Retry, Quake ???

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Masterbrowser settings bekijken.

• mark_vs
aZuL2001 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 00:53:
Kijk maar eens bij blackviper.com naar zijn services lijst.
Daar staat ook de nodige uitleg bij.
Die site ken ik al jaren en heb ik inderdaad als leidraad gebruikt voor het uitzetten van services. Dat disablen van services heeft nooit problemen opgeleverd.
Gisteravond, nouja, afgelopen nacht, heb ik desktop_A opnieuw geïnstalleerd maar nog niet op het netwerk aangesloten. Ik heb één van zijn drives (F) geshared en geen enkele service disabled.
Ik kan nu in de Verkenner zonder problemen browsen naar Workgroup, maar ik zie dan niet mijn desktop_A-share in het rechterdeel van het venster verschijnen, wat normaal toch wel zou moeten.
Straks als ik thuis ben, ga ik 's verder kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door mark_vs op 16-02-2005 10:41 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
mark_vs schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 10:40:
[...]
Ik kan nu in de Verkenner zonder problemen browsen naar Workgroup, maar ik zie dan niet mijn desktop_A-share in het rechterdeel van het venster verschijnen, wat normaal toch wel zou moeten.
De masterbrowse list wordt geloof ik eens per kwartier ververst.
Het kan dus ff duren.

Abort, Retry, Quake ???

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb nu al een tijdje last van precies hetzelfde probleem.
relevante gegevens:
Windows XP Pro SP2
verschillende workgroups

Ik denk ook dat ik het bij de services moet zoeken want het probleem treed op sinds ik windows schoon heb geinstalleerd op 2 computers (ongeveer rond dezelfde tijd) en meteen wat services heb uitgezet.
Maar de services die ik van belang zijn staan aan: TCP netbios helper, server, workstation, computer browser. Andere pc in het netwerk kunnen wel gewoon browsen (windows 2000 btw), behalve in de workgroup waar de computers zitten met browse probleem. Ik heb geen idee wat nog het probleem is, want master browser lijkt goed te werken.
@ mark_vs: heb jij het probleem al op kunnen lossen? Heeft er verder iemand nog een idee/oplossing wat ik zou kunnen proberen?

• mark_vs
Ja, ik heb het probleem opgelost door een volledig cleane herinstallatie uit te voeren.
Vind ik eigenlijk een nederlaag, maar ja.

Net zoals jij had ik ook nog gewoon alle relevante services aan staan.

Nu, op de nieuwe schone installatie, heb ik nota bene nog meer services disabled of op manual gezet dan voorheen en ik heb geen problemen.

Vreemd.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Jammer. Ik blijf hopen op een oplossing omdat ik dit de moeite van het opnieuw installeren van windows nog waard vind. Er moet toch gewoon iets te vinden zijn... :/

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan kun je altijd nog ipx/spx installen, dan werkt het wél.

• mark_vs
KillerAce_NL schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 23:34:
Dan kun je altijd nog ipx/spx installen, dan werkt het wél.
Dan werkt het wel, maar dan is het nog niet naar mijn zin.
Het besturingsysteem doet namelijk niet wat _ik_ wil en daar kan ik heel slecht tegen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Snap ik, maar W-XP filesharing in workgroups is vaak kommer en kwel.

• ppl
  • Niet online

ppl

Heb ik hier ook gehad en heb het toen middels de event viewer entries opgezocht op eventid.net.
Ik kwam erachter dat dit schijnbaar een know error is sinds nt4.0 (dat is dus mega slecht dat het er in alle versies vanaf nt4 in zit). Oplossing was je complete netwerk resetten, dus alle machines, alle netwerkcomponenten zoals routers, switches en hubs.
Pagina: 1