Toon posts:

[Delphi] Access Database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een Access Database wil gebruiken voor mijn programma (gemaakt in Delphi 2005), is het dan ook noodzakelijk dat op elke PC waarop het programma moet komen te draaien, Microsoft Access geïnstalleerd staat?

Ik kan op de bovenstaande vraag tot dusver geen eenduidig antwoord krijgen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat dit niet persé zou hoeven aangezien je de BDE/ADO koppeling (dus incl driver) mee compileert in het programma.

Dit is voor mij een belangrijke eigenschap aangezien dit kan resulteren in een verschil van zo'n 200 euro. Dit verschil wordt veroorzaakt door de verschillende typen Office 2003 edities. In het geval dat Access noodzakelijk is, is het grootste Microsoft Office pakket nodig.

Ik stel deze vraag hier omdat ik dit op dit moment niet in de praktijk kan controleren. Simpelweg omdat ik hier de betreffende hard- en software niet bij de hand heb, maar toch bezig wil met een soort van pré onderzoek. :)

Verwijderd

Nee, Access hoeft niet geinstalleerd te zijn, maar wel de Jet driver, en (in het geval van ADO) MDAC, liefst versie 2.6 of hoger, oudere versies leveren nog wel 's problemen op i.c.m. Delphi.
Die drivers worden overigens niet met je applicatie meegecompileerd, en moeten apart geinstalleerd worden.

En de BDE wil je eigenlijk niet meer gebruiken... Verouderde technologie die niet of nauwelijks meer wordt doorontwikkeld door Borland.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 20:52:
Ik kan op de bovenstaande vraag tot dusver geen eenduidig antwoord krijgen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat dit niet persé zou hoeven aangezien je de BDE/ADO koppeling (dus incl driver) mee compileert in het programma.
Is dat zo? Volgens mij wordt de Microsoft Access driver niet in je programma ingebakken bij het compileren als je ADO gebruikt.
Desalnietemin heb je geen Microsoft Access nodig.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 20:49

Tomatoman

Fulltime prutser

Met Delphi wordt InstallShield Express meegeleverd om installatieprogramma's te maken. Daarmee is het heel invoudig om MDAC (samen met de rest van je programma) te installeren. Er is ook een merge module voor de BDE, maar ik raad je voor een nieuwe applicatie af om daarmee te werken. De BDE is deprecated en Borland is het liever kwijt dan rijk. Gebruik gewoon ADO of ADO.net.

Zoals eerder gezegd heb je Microsoft Access niet nodig, alleen de Microsoft Data Access Components (MDAC). De meest recente versie is 2.8.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Op iedere windows computer (ik geloof vanaf versie 95) zitten de JET-drivers voor geinstalleerd. Niet nodig om die er extra bij te leveren dus. Niets installeren, alleen de ADO componenten in je project toevoegen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Dat is niet waar. Je hebt op sommige computers toch echt MDAC nodig.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dat zal dan wel een uitzondering zijn. Ik ben in ieder geval nog geen windows installatie tegengekomen waar de JET drivers (dus voor Access) niet standaard in zitten.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Jet wel, maar MDAC wordt pas geinstalleerd wanneer je bv. Office, MSSQL (of MSDE) etc. installeert.

Verwijderd

Let er ook op dat nieuwere versies van MDAC ( vanaf 2.6 dacht ik ) standaard de JET-drivers niet meer bevatten, en dat je die los moet downloaden bij MS.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 11:43:
Jet wel, maar MDAC wordt pas geinstalleerd wanneer je bv. Office, MSSQL (of MSDE) etc. installeert.
Het hangt van het besturingssysteem af of MDAC geinstalleerd is en zo ja welke versie.
Bijvoorbeeld onder Windows 2000 is MDAC 2.5 standaard geinstalleerd.
Onder Windows server 2003 is standaard MDAC 2.8 geinstalleerd.

Vanaf MDAC 2.6 (als ik me niet vergis) zitten de Jet-drivers niet meer in MDAC. Bij een eventuele upgrade moet je de Jet-drivers dus apart updaten.

Software ontwikkeld met oudere versies van MDAC zouden zonder problemen met nieuwere versie moeten werken, omdat deze backwards compatible zou moeten zijn. In de praktijk kan dit toch wel wat uitmaken. Let daar dus op.

Waarom gebruik je geen Firebird?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 21:08 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42

BCC

Boss schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 11:34:
Dat zal dan wel een uitzondering zijn. Ik ben in ieder geval nog geen windows installatie tegengekomen waar de JET drivers (dus voor Access) niet standaard in zitten.
WinXP Pro heeft ze niet, net als 98SE...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Was dat een vraag aan mij of aan TS?
Het bedrijf waar ik werk is InterBase VAR, en dan heb je niet zo gauw de noodzaak/behoefte om Firebird in te zetten... :)
Maar Firebird is idd een erg prettige database, en een stuk volwassener dan filebased systemen als Access / dBase (Clipper, FoxPro) / Paradox etc. En tot op zekere hoogte ook nog aardig schaalbaar. Bij kleinere klanten (tot 10 concurrent users) draaien we InterBase gewoon mee op de (Windows) fileserver, bij de iets grotere wordt een aparte machine ingezet, en bij de echt grote (voor ons doen, onze klanten zijn hotels, en dan is 100 concurrent users groot :)) doet een multiprocessor Linux server wonderen.
Pagina: 1