Toon posts:

opteron of athlon 64

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe computer te gaan kopen, maar ik ben er nog niet echt uit of ik dual opteron moet nemen of singe athlon xp 64
Omdat ik de laatste tijd veel 3ds max gebruik, is wat extra processorkracht wel handig.

Ik heb 2 configuraties voor ogen:

AMD Athlon 64 3500+
GigaByte GA-K8NXP-9
Kingston Dual-Channel 1Gb Kit

AMD Opteron 244
MSI K8T Master2-FAR
Kingston ValueRam 1024 MB ecc reg

wie kan mij vertellen wat op dit moment het beste is om te nemen? De opteron opstelling is een aardig stuk duurder, bovendien zijn de opteron borden volgens mij al redelijk verouderd tov de amd 64 borden (geen pci-express)

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
als je in zit over de "Verouderde" moederborden is het misschien verstandig nog even met je aankoop te wachten want er komen dual nForce4 borden.
betreffende de vraag of je dual of single wil en of je athlon 64 moet nemen of opteron kan ik niet zoveel zeggen. Ik denk dat je daarvoor even heel goed je pc gebruik moet analyseren en naar de voor en na delen moet kijken van de 2 cpu's

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

y2kbug schreef op zondag 13 februari 2005 @ 19:01:
als je in zit over de "Verouderde" moederborden is het misschien verstandig nog even met je aankoop te wachten want er komen dual nForce4 borden.
betreffende de vraag of je dual of single wil en of je athlon 64 moet nemen of opteron kan ik niet zoveel zeggen. Ik denk dat je daarvoor even heel goed je pc gebruik moet analyseren en naar de voor en na delen moet kijken van de 2 cpu's
Die zijn er al...

Iwill DK8ES heeft twee nForce4's en bijgevolg twee 16x PCIe-slots die ook effectief 16x zijn en blijven (ze hebben beide 16 gereseveerde fysieke lanen, niet 16 die verdeeld worden over twee slots).

Welk OS ga je draaien? WinXP ondersteunt normaliter bijvoorbeeld geen NUMA, WinXP64 dan weer wel, de meeste Linux-achtigen ook, en de FreeBSD-kernel ook.

Tyan heeft de nog recentere nForce Professional-based borden:
Tyan Thunder K8WE
Tyan Thunder K8SRE
De eerste hiervan is met twee van deze cores en heeft dus ook weer twee "echte" PCIe slots met 16x lanes elk. De tweede is een "normaal" nForce4-bord met daarop 1x 16-laans PCIe en 1x 4-laans PCIe. De tweede is rackmount ready, hij komt waarschijnlijk dus met een PCIe-riser voor het 16x-slot.

Verwijderd

Er staat ergens in de faq duidelijk waarom wel of geen dual.
Een dual opteron is DUUR, de processoren zijn duur (want als je veel single applicaties draait wil je snelle processoren), het geheugen is duur (ecc reg), er moet een degelijke voeding op en de meeste moederborden zijn duur.

Voor het zelfde geld koop je een HELE vette single (FX of 4000+ met raid 0 van wd raptors en sloten geheugen).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je veel 3ds maxed dan kun je beter geen van beiden nemen maar een P4 of xeon. Vooral in renderen killen die de amd's. En je kan nu behoorlijk cheap een dual xeon systeem bouwen met de goedkope ASUS plankies.

[ Voor 30% gewijzigd door maratropa op 14-02-2005 17:45 ]

specs

Verwijderd

gladiool heeft wel gelijk moet ik tot mijn spijt bekennen, een dual xeon is een stuk goedkoper als een dual opteron, zeker als je kijkt naar wat je voor je geld krijgt, en de xeons klokken gemakkelijk over wat van de opterons niet gezegd kan worden.
Pagina: 1