Toon posts:

Snelle FTP-server onder Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik organiseer binnenkort een LAN-party, en wilde daar een File-servertje opzetten.
Er zitten 2x Maxtor DiamondMax 10 S-ATA 200 GB in. Die staan nu nog apart, maar die wil ik in RAID 0 zetten (en later misschien in RAID 5 zetten maar das een ander verhaal).
Nou heb ik de volgende trails gedowload:
Serv-U 6.0
G6 FTP server

van beide heb ik verhalen gehoord dat ze snel zijn, en op hun website claimen ze ook de snelste te zijn. Als ik echter wil downloaden/uploaden met een van die programma's, zijn ze niet sneller dan 5 MB per seconde! Als ik de schijven bench met HDTach en dat soort benchmarkjes haal ik max 65 MB max/ 21 MB min. De CPU belasting is daarbij wel meestal rond de 100%. Hoe komt het dat dit zo langzaam is? Zou de CPU een bottleneck kunnen vormen of ligt dit aan de FTP-software. Aangezien ik zelf ook nog wil gamen op de LAN-party wil ik wel Windows (XP) blijven draaien.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-08 08:58
Misschien gaat je netwerk kaart niet sneller?

edit:
Ik was de snelste :P

[ Voor 31% gewijzigd door 0fbe op 13-02-2005 18:22 ]

Verwijderd

Is de bottleneck niet gewoon je netwerk?

Verwijderd

Waarom geef je CPU of FTP software de schuld? Test eerst eens je netwerksnelheid met een benchmarkprogramma.

FileZilla (filezilla.sf.net) zou je ook kunnen proberen (server variant), deze is gratis ('open source')

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19
De standaard IIS van Windows is zo ongeveer de snelste FTP server voor Windows.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Oja dit was ik even vergeten te vermelden: ik test het op mn eigen PC (verbinden naar localhost met als FTP client FileZilla).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 18:22 ]

• 0fbe
  • Laatst online: 23-08 08:58
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:22:
Oja dit was ik even vergeten te vermelden: ik test het op mn eigen PC (verbinden naar localhost met als FTP client FileZilla).
Nee zow simuleer je een echte download, je download via netwerk kan velen malen lager liggen, ivm met netwerkbelasting enz

Verwijderd

Topicstarter
Ik test het expres eerst via de "localhost-methode", dan weet ik wanneer de bottleneck bij mn netwerkkaart ligt.

Ik test overigens als volgt:
FTP-server serveert files van een map op C: (een oudere schijf van 40 GB die wel tussen de 20-60 megabyte per seconde haalt). Ik download ze naar de E: schijf via een FTP verbinding naar localhost, hierbij haal ik dus niet die 5 MB/sec. Dit ligt overigens niet aan de schijven, als ik gewoon in verkenner iets tussen die schijven kopieer gaat het wel met full speed.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

timcooijmans schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:23:
[...]

Nee zow simuleer je een echte download, je download via netwerk kan velen malen lager liggen, ivm met netwerkbelasting enz
Inderdaad, op mijn 100Mbit thuisnetwerk haal ik ook max. 80-85% belasting. En dat is gewoon 3pc's op een switch. Ik heb pas 1x echt 100% belasting gehaald, dat was op een lanparty waar het 100Mbit netwerk direct aan een gigabit netwerk was gekoppeld met redelijk professioneel spul.
Als je met een aantal mensen op een 100Mbit lijn zit is een paar MB/s normaal, zeker als je allemaal gaat leechen over hetzelfde draadje ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 16:01

Acmosa

...no comment.

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:22:
Dus je leest en schrijft tegelijkertijd. dikke kans dat wanneer je je ftp server alleen maar laat lezen en op een andere pc download en dus laat schijven het misschien wel sneller gaat.

*laat maar, ik type te traag*

[ Voor 4% gewijzigd door Acmosa op 13-02-2005 18:28 ]

But then again, I could be wrong..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:21:
Waarom geef je CPU of FTP software de schuld? Test eerst eens je netwerksnelheid met een benchmarkprogramma.

FileZilla (filezilla.sf.net) zou je ook kunnen proberen (server variant), deze is gratis ('open source')
wow FileZilla is geweldig :D hij haalt 24 mb/sec :) bedankt voor de tip, ik ga morgen de schijven in RAID-0 zetten (ik mis een Serial-ATA stroomkabeltje :p), ik ga nu even kijken of het netwerk snel genoeg is :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 18:34 ]

Verwijderd

FatalError schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:21:
De standaard IIS van Windows is zo ongeveer de snelste FTP server voor Windows.
Ik denk dat dit niet genoeg te benadrukken is. :7 Hoewel qua beveiliging de standaard FTP van IIS natuurlijk een keiharde aanfluiting is, is het goed genoeg voor een LANparty. De TS zou moeten kijken naar 10 Gb kaarten intel voor adequate netwerksnelheid voor zijn FTP.

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat dit niet genoeg te benadrukken is. :7 Hoewel qua beveiliging de standaard FTP van IIS natuurlijk een keiharde aanfluiting is, is het goed genoeg voor een LANparty. De TS zou moeten kijken naar 10 Gb kaarten intel voor adequate netwerksnelheid voor zijn FTP.
Uhm volgens mij gaat een HD in MBs en jij prijst al verbindingen aan in GBs.....
(over de snelheid dan he)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

SSH schreef op zondag 13 februari 2005 @ 21:22:
[...]

Uhm volgens mij gaat een HD in MBs en jij prijst al verbindingen aan in GBs.....
(over de snelheid dan he)
Niet vergeten dat het bij netwerken gaat op Gigabit ipv GigaByte he ;)

Maar dan nog, 10Gbit met glasvezel is inderdaad een lichte overkil voor een netwerk van enkele pc's :P

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Pagina: 1